این علائم نشان می دهد که یائسگی شما نزدیک است!


علائم اولیه یائسگی یکی از مهمترین موضوعاتی است که خانم های بالای چهل سال باید حتما بشناسند و حواسشان به آنها باشد. این علائم معمولا قبل از توقف کامل قائدگی و قبل از ۵۰ سالگی در زنان بروز میکند و اختلالاتی را بوجود می آورد. برای شناخت بهتر این نشانه ها این مطلب سلامت را ازدست ندهید.

بیشتر بخوانید: یائسگی زودرس: این عوامل زنان را دچار یائسگی زودرس می کند!

یائسگی چیست؟

یائسگی به وضعیتی گفته‌می‌شود که یک زن دیگر پریود نمی‌شود و نمی‌تواند به طور طبیعی باردار شود. در یائسگی معمولا چند ماه یا چند سال قبل از توقف کامل قاعدگی، پریود‌ها به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابند. در برخی موارد حتی ممکن است پریود‌ها به طور ناگهانی قطع شوند.

چرا یائسه می شویم ؟

علائم اولیه یائسگی، یکی از اصلی‌ترین مراحل چرخه‌ی تولید مثلی یک زن، یائسگی است. زمانی‌که یک زن به دوره‌ای در زندگی خود نزدیک می‌شود که دیگر امکان باروری برای او وجود ندارد، برخی از هورمون‌ها در بدن او کاهش پیدا می‌کنند. این مسئله باعث بروز برخی از اتفاقات می‌شود و علائمی را به همراه دارد. نمی‌توان از یائسگی پیشگیری کرد و یک زن سالم حتما این مرحله را در زمان درستی از زندگی خود می‌بیند.

یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که شما دیگر پریود نمی‌شوید و نمی‌توانید باردار شوید. دو هورمون استروژن و پروژسترون در بدن شما کاهش پیدا می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این مرحله از زندگی یک زن بهتر است که با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید.

یائسگی از چه زمانی آغاز می‌شود و تا چه زمانی ادامه دارد؟

علائم اولیه یائسگی، اولین علامت یائسگی در زنان معمولا چهار سال قبل از آخرین قاعدگی ظاهر می‌شود. این علائم اغلب تا چهار سال پس از آخرین قاعدگی ادامه دارد.

تعداد انگشت‌شماری از بانوان تا یک دهه قبل از قاعدگی، علائم یائسگی دارند و از هر ۱۰ خانم یک نفر تا ۱۲ سال بعد از آخرین قاعدگی، علائم یائسگی را تجربه می‌کند.

متوسط سن یائسگی ۵۱ است اما به طور میانگین در بین زنان آفریقایی، آمریکایی و لاتین ۲ سال زودتر اتفاق بیفتد. تحقیقات بیشتری لازم است تا شروع یائسگی در زنان غیر سفید پوست به طور دقیق مشخص شود.

عوامل مختلفی مانند ژنتیک و سلامت تخمدان به تشخیص زمان شروع یائسگی کمک می‌کند. پیش یائسگی (Premenopause) قبل از یائسگی اتفاق می‌افتد. در این زمان هورمون‌ها دستخوش تغییر خواهند شد تا زمینه برای یائسگی مهیا شود.

علائم اولیه یائسگی

علائم اولیه یائسگی، این مدت می‌تواند از چند ماه تا چند سال طول بکشد. بسیاری از زنان بعد از چهل سالگی دچار علائم پیش از یائسگی می‌شوند. برخی دیگر بدون پشت سر گذاشتن این مرحله به طور ناگهانی وارد یائسگی خواهند شد.

تقریبا ۵ درصد از بانوان بین سنین ۴۰ تا ۴۵ سال و حدود یک درصد از زنان قبل از ۴۰ سالگی یائسه می‌شوند. پزشکان اصطلاحا به آن یائسگی زودرس (premature menopause) یا نارسایی زودرس تخمدان می‌گویند.

علائم اولیه یائسگی

تجربه یائسگی هر زنی منحصر به فرد است. هنگامی‌که یائسگی به طور ناگهانی یا در مدت زمان کوتاه‌تری رخ می‌دهد، علائم معمولا شدیدتر می‌شوند. شرایطی که بر سلامت تخمدان تأثیر می‌گذارد، مانند سرطان یا هیسترکتومی‌، یا انتخاب سبک زندگی خاص مانند سیگار کشیدن، تمایل دارند شدت و طول مدت علائم را افزایش دهند. جدای از تغییرات قاعدگی، علائم پیش از یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی به طور کلی یکسان است. شایع‌ترین علائم اولیه قبل از یائسگی عبارتند از:

۱.پایین آمدن قدرت باروری

علائم اولیه یائسگی، با نزدیک شدن به انتهای مرحله باروری و قبل از شروع یائسگی، میزان استروژن کاهش پیدا می‌کند. بدین ترتیب احتمال بارداری پایین می‌آید.

۲.به هم خوردن نظم قاعدگی

اولین نشانه نزدیک شدن یائسگی این است که نظم قاعدگی به هم می‌ریزد. ممکن است زودتر یا دیرتر از موعد اتفاق بیفتد و شدت آن کمتر یا بیشتر شود. اگر نسبت به تغییرات قاعدگی نگران هستید، بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید، چون ممکن است این تغییرات نشان‌دهنده حاملگی یا بیماری باشد. همچنین شما می‌توانید با مشاوره آنلاین دکتر زنان در سایت درمانکده مشورت کنید.

۳.احساس خشکی و ناراحتی در واژن

ممکن است قبل از یائسگی و در طول آن، در واژن احساس خشکی، ناراحتی یا خارش داشته باشید. در صورت وجود این علائم، فرد هنگام رابطه واژنی احساس ناراحتی و ساییدگی می‌کند. به‌علاوه، اگر پوست ترک بردارد، احتمال عفونت بالا می‌رود. گاهی هنگام یائسگی با آتروفی واژن (Vaginal atrophy) روبه‌رو می شوید. منظور از آن خشکی، نازک شدن و التهاب دیواره واژن است. استفاده از مرطوب‌کننده، روغن و داروهای مختلف می‌تواند در تسکین خشکی واژن و مسائل مربوط به آن تاثیرگذار باشد.

علائم اولیه یائسگی، زن و مردی که در تختخواب هستند. مرد خوابیده است و زن بیدار روی تخت نشسته است. چهره زن نگران به نظر می‌رسد. از علائم یائسگی در زنان کاهش میل جنسی و تغییر خلق و خو است.

یائسگی که با تغییرات هورمونی و کاهش ترشح هورمون‌های زنانه همراه است، عارضه خشکی واژن را نیز به همراه دارد و همین امر بر کیفیت و کمیت رابطه زناشویی خانم‌ها تاثیر می‌گذارد.

علائم اولیه یائسگی

۴.گُر گرفتگی

این حالت هنگام نزدیک شدن به یائسگی طبیعی است. به طوری که فرد در قسمت بالای بدن به طور ناگهانی احساس گرما می‌کند. این حس از صورت، گردن یا قفسه سینه شروع می‌شود و به سمت بالا یا پایین پیش می‌رود.

علائم اولیه یائسگی، معمولا یک سال بعد از اتمام قاعدگی افراد دچار گرگرفتگی خواهند شد، اما ممکن است این حالت تا ۱۴ سال بعد از یائسگی ادامه داشته باشد.

۵.اختلال در خواب

حین یائسگی مشکلاتی در خواب فرد ایجاد می‌شود که متاثر از عوامل زیر است:

اضطراب

تعریق شبانه

تکرر ادرار

ورزش زیاد و پرهیز از غذاهای چرب قبل از خواب به کنترل این وضعیت کمک می‌کند، اما درصورت تداوم این شرایط بهتر است با دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

۶.تغییرات احساسی

افسردگی، اضطراب و انرژی پایین طی یائسگی شایع و طبیعی است. زودرنج شدن و کج خلقی در این دوران غیرعادی نیست. تغییرات هورمونی و اختلال در خواب می‌توانند در این امر دخیل باشند. به‌علاوه، احساس فرد به یائسه شدن نیز در تغییر احساسات بی‌تاثیر نیست. مثلا، اضطراب نسبت به میل جنسی پایین یا پایان دوره باروری می‌تواند باعث افسردگی هنگام یائسگی شود.

علائم اولیه یائسگی، در حالی که احساس ناراحتی، زودرنجی و خستگی هنگام یائسگی طبیعی است، اما این عواطف لزوما نشان‌دهنده افسردگی نیست. با این حال، اگر به مدت ۲ هفته یا بیشتر احساس می‌کنید کم‌انرژی هستید باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر نسبت به وضعیت خواب یا تغییرات مربوط به یائسگی احساس نگرانی دارید، بهتر است با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

براساس تحقیقاتی که پزشکان انجام داده‌اند، در برخی موارد بین یائسگی و خودکشی ارتباط وجود دارد. اگر کسی در این دوران به فکر خودکشی است، باید از مشاور یا درمانگر درخواست کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ باور کاملا اشتباه در مورد یائسگی زنان که نمی دانستید!

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=این-علائم-نشان-می-دهد-که-یائسگی-شما-نزدیک-است!