حمایت ۱۰۰ میلیونی از پایان‌نامه‌های حکمرانی فرهنگی/ پنجاه میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در «پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با محور کودک و خانواده در فضای مجازی» که با رسالت افزایش مسؤولیت‌پذیری عمومی در حوزه سواد رسانه‌ای امروز چهارشنبه برگزار شد، گفت: با شتاب بالایی که در ارتقای فناوری‌های نوین، ارتباطی و رسانه‌ای داریم جامعه به شدت با این موضوع درگیر شده است.

 اسماعیلی با بیان این مطلب، افزود: در گذشته به عمومیت رسیدن فناوری‌های جدید زمان بر و یا منحصر به قشری خاص بود، ولی امروز با گسترش فناوروی‌های نو با شبکه جدید ارتباطی رو‌به‌رو هستیم که همه طبقات را دربرگرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شرایطی که همه گیری ویروش کرونا بر جامعه تحمیل کرده بود، تصریح کرد: اتفاقاتی در چند سال اخیر رخ داد که از جمله آن می‌توان به بیماری کرونا اشاره کرد که سهم مهمی در درگیری شدید جامعه به این موضوع داشت.

۲۰ میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند

وزیر فرهنگ گفت: نزدیک به دوسال مدارس به صورت مجازی برگزار شد؛ شبکه شاد راه اندازی شد که امروز بیش از بیست میلیون نفر عضو این شبکه هستند.

وی افزود: به عنوان کار تبلیغی بین فرزندانمان تلفن همراه، تبلت و نظایر این‌ها را توزیع کردیم. در خانواده‌ها اساسا اگر فاصله‌ای و ملاحظاتی در تهیه این فنآوری‌ها بود خودمان به واسطه شرایطی که به وجود آمده بود همه امکانات را در اختیار این حوزه قرار دادیم و امروز در عرصه‌های مختلف نتایج آن را می‌بینیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه اتفاقات جدید چند سال اخیر پرتاثیر بوده ادامه داد: تحولات جدید به نحوی بوده که همه حوزه‌های حکمرانی از دانشگاه‌ها گرفته تا مراکز تصمیم گیری، عقب مانده‌اند. آیا این عقب ماندگی در صورت مساله تغییر ایجاد می‌کند یعنی شرایط پیش آمده ملاحظه عقب ماندگی ما را می‌کنند؟ فرزندان و خانواده‌های ما درگیر این مسئله هستند و باید تدابیر جدی داشته باشیم.

اسماعیلی تاکید کرد: اتفاقات سال گذشته موجب شد کارگروهی در دولت شکل گیرد که با توجه به تهدیدات امنیتی در شبکه‌های اجتماعی خارجی زمینه‌های مهاجرت مردم به شبکه‌های داخلی را فراهم کند که در بخشی از آن موفق عمل کردیم.

۶۵ درصد حجم اینترنت استفاده شده خارجی بود

وزیر فرهنگ گفت: اگر تا سال گذشته پنج میلیون ایرانی در شبکه‌های داخلی عضو بودند امروز این عدد به نزدیک پنجاه میلیون کاربر رسیده است، تا سال گذشته ۶۵ درصد حجم اینترنت استفاده شده خارجی بود که توانستیم توازن را در این زمینه ایجاد کنیم. ۷۰ درصد همین میزان هم ویدئو است و در این فضا حدود چهل هزار فیلم خارجی بارگذاری شده وجود دارد.

وی افزود: نهایتا به صد فیلم در وزارت فرهنگ مجوز داده می‌شود، ولی در این بستر آخرین فیلم‌های خارجی با کمترین ممیزی به نمایش در می‌آید. از طرفی در تلویزیون‌های جدید همه شبکه‌های نمایش خانگی داخلی و خارجی بر روی آن بارگذاری شده است.

اسماعیلی گفت: عوامل مدیریت حوزه دانشی در این بخش به شدت نیازمند تقویت است؛ مطابق قانون، وزارت فرهنگ متولی اصلی این حوزه است و متناسب با آن بازآرایی ساختاری را انجام می‌دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اخیرا معاونت اطلاع رسانی و مطبوعاتی را به معاونت امور رسانه‌ها و تبلیغات تغییر نام دادیم در همین راستا دفتر مطالعات رسانه‌ها را به عنوان دفتر امور مطالعات و سواد رسانه‌ای تغییر می‌دهیم یعنی ساختاری جدید و مجزا برای آن به وجود می‌آوریم؛ علاوه بر آن در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات میز‌های تخصصی برای این کار فراهم می‌کنیم.

وزیر فرهنگ گفت: حوزه مرکز توسعه که ارتقای ساختاری پیدا خواهد کرد وظیفه تنظیم گری این حوزه را برعهده دارد و تولید دانش آن باید در حوزه‌های پشتیبان رخ دهد.

حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی با موضوع حکمرانی فرهنگی

اسماعیلی ادامه داد: برای اینکه اساتید ترغیب شوند و در این حوزه وقت صرف کنند آماده هستیم در قالب طرح‌های کاربردی پیشنهادات پژوهشی را حمایت کنیم و در همین راستا برای پایان نامه‌های دانشگاهی در سطح دکترا تا یکصد میلیون تومان حمایت از دانشجو صورت خواهد گرفت تا فضای مشارکت را تقویت کنیم.

وی افزود: در وزارت فرهنگ حلقه آخر حکمرانی هستیم، ولی شما اساتید حلقه اصلی هستید و ما از دانش شما استفاده می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با ایجاد دبیرخانه دائمی موافق هستم، در دبیرخانه دایمی هم پژوهشگاه هم دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها باید حضور داشته باشند و کار اصلی نیز برعهده اساتید دانشگاه و متخصصان است.

وی افزود: این حوزه رنگ و بویی سیاسی ندارد و دغدغه مشترک همه ماست به همین دلیل همه باید کنار یکدیگر همفکری کنیم. ما نیز در وزارت فرهنگ خودمان را مقید به استفاده از آخرین نظریات و نگاه‌هایی نوینی که در این حوزه جمع بندی شده است می‌دانیم.

استاد دانشگاه تهران گفت: هرجایی نیاز به اصلاح قانون یا آیین نامه جدیدی است به ما اطلاع دهید. در وزارت فرهنگ این ماموریت را برای خودمان مغتنم می‌شماریم تا با ارتباط با نخبگان بتوانیم بستر‌های ارتقای حکمرانی نوین را در حوزه فرهنگی کشور فراهم کنیم.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=حمایت-۱۰۰-میلیونی-از-پایان‌نامه‌های-حکمرانی-فرهنگی/-پنجاه-میلیون-ایرانی-عضو-شبکه‌های-اجتماعی-داخلی-هستند