معرفی و نقد فیلم دروغ های زیبا


فیلم دروغ های زیبا ساخته مرتضی آتش‌زمزم یکی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر است که محصول مشترک ایران و بنگلادش است و در کشور بنگلادش تولید شده. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی و نقدهای این فیلم می‌اندازیم.

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲؛ همه اطلاعات و خبرها

خلاصه داستان فیلم دروغ های زیبا

در خلاصه داستان یک خطی فیلم دروغ های زیبا آمده است: فرشته و همسرش امجد برای زندگی به سختی تلاش می‌کنند، آنها مجبور می‌شوند تصمیم سختی برای زندگی‌شان بگیرند… تیزر فیلم دروغ های زیبا را می‌توانید اینجا ببینید. (متاسفانه در برخی فیلترشکن‌ها ویدئوهای آپارات نمایش داده نمی‌شود)

نقد و بررسی فوری فیلم دروغ های زیبا

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

کمال پورکاوه

کمال پورکاوهآخرین ساخته مرتضی آتش‌زمزم، برای بسیاری از سینما دوستان یادآور ملودرام‌های درجه سه سینمای دهه ۸۰ بالیوود است. کارگردان و فیلمنامه‌نویس همراهش  با اتکا به مضمون همیشگی این گونه از آثار که به شکل معمول حول محور دست و پنجه نرم کردن کاراکترهایش با مساله فقر اقتصادی می‌چرخد، بدون اینکه بخواهند خلاقیت و نوآوری دراماتیکی در این زمینه داشته باشند ، همچنان بر روی کلیشه‌های بی‌رمق این گونه از آثار پای‌فشاری می‌کنند.
دروغ‌های زیبا علیرغم تعلق خاطری که  به ملودرامهای هندی از خود نشان می‌دهد ، متاسفانه در اجرای همان کلیشه‌های مورد علاقه‌اش هم ناموفق عمل کرده و حتی در صحنه‌های به اصطلاح دراماتیک و احساسی هم، توانایی تحت تاثیر قراردادن تماشاگرش را پیدا نمی‌کند.

فیلم نه در سطح درام خانوادگی‌اش به موفقیتی دست پیدا می‌کند ، نه می‌تواند از میان تقابل رفتار و خواسته‌های کاراکتر رئیس کارخانه و کارگران، دست به خلق  درامی درگیرکننده بزند و در نهایت مخاطبش را با داستانی یکنواخت و بدون افت و خیز روبرو می‌کند که دنبال کردن فیلم را تا به انتها به یکی از دشوارترین کارها برای تماشاگر تبدیل می‌کند.

۳ نکته از فیلم:

  • طراحی صحنه و لباس در خور توجه
  • میزانسن‌های نا‌امیدکننده در صحنه‌های احساسی
  • قاب بندی و فیلمبرداری خوب بایرام فضلی

سیدمهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویبرخی فیلم‌ها هستند که برای تکمیل سبد جشنواره، پذیرفته می‌شوند (آنچه احتمالا در این دوره زیاد خواهید شنید)، فیلم دروغ‌های زیبا هم یکی از آنهاست. فیلمی که با همه رنگ و لعابش، به جغرافیای اتفاق ربط ارگانیکی ندارد، رفتار کاراکترهایش درک نشدنی است و مملو از دیالوگ‌هایی در ستایش محبت و مذمت فقر است. فیلمی که اگر قرار نبود سبد جشنواره را رنگین کند، جایی در بین فیلم‌های سودای سیمرغ نداشت. فیلمی آرام درباره فداکاری زن و شوهری -در اوج فقر و نداری- برای فرزند همسایه آن هم در لوکیشن بنگلادش. با جمله‌هایی در مذمت فقر و سختی زندگی و ارزش امید. مناسب برای جشنواره‌هایی که به این مضامین توجه ویژه دارند. در ضمن تقریب مذهب هم در این فیلم مدنظر قرار گرفته است!

۲۵۰ کلمه؟ کمی برای فیلمی که گره‌افکنی تا گره‌گشایی‌اش ۷ دقیقه طول می‌کشد، زیاد است!

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: کاشت حلزون

سطح فیلم: رد شدن در مرحله انتخاب / پذیرفته شدن در بخش‌های جانبی (نگاه به شرق)

۳ نکته از فیلم:

  • قاب‌بندی‌های زیبا و تصاویر خوش‌رنگ بنگلادش
  • برای عصر جمعه
  • توضیح مناسب مقایسه واحد پول بنگلادش و دلار در زیرنویس فیلم و مقایسه با کشور چهارفصل‌مان

 

بازیگران و عوامل فیلم دروغ های زیبا

بازیگران فیلم دروغ های زیبا: جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس

عوامل فیلم هم عبارتند از: نویسندگان: مرتضی آتش زمزم، ممیت الرشید، صدابردار: فرامرز مختاری، صداگذار: حسین قورچیان، تدوین: کاووس آقایی، موسیقی: فواد حجازی، منشی صحنه: عطیه پیرعلی، مدیر تولید: محمد فاسول عفران، طراح لباس: آنیک چاودری، طراح گریم: محبوب الرحمن مانیک، فیلمبردار: محمد کوثر، مشاور پروژه: سید موسی حسینی، مجری طرح: محسن آتش زمزم، محصول مشترک شرکت ایماژ سینما و ماکسیموم بنگلادش.

درباره مرتضی آتش‌زمزم کارگردان

مرتضی آتش‌زمزم که در این سال‌ها، یکی از فعالان سینمای کودک و نوجوان بوده است، در جدیدترین تلاش سینمایی خود فیلم دروغ‌های زیبا را ساخت. آتش‌زمزم همچنین فیلم سیمین که در سال ۹۷ ساخته بود و در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان مورد تقدیر قرار گرفته را آماده نمایش دارد. این کارگردان تاکنون آثاری چون بن‌بست، مرگ سپید و مالیخولیا را در کارنامه دارد.

پشت صحنه فیلم دروغ های زیبا

نکته‌ها و حاشیه های فیلم

  • دروغ‌های زیبا در بنگلادش با نام فیلم «فرشته» شناخته می‌شود.
  • آتش‌زمزم آبان ماه سال ۱۴۰۱ درخواست ساخت این فیلم را به سازمان سینمایی داده بود و بعد از دریافت پروانه ساخت، مراحل تولید این کار شروع شد.
  • قصه فیلم در شهرهای داکا و قاضی‌پور بنگلادش پیش می‌رود.
  • آتش‌زمزم از دو سوپراستار کشور بنگلادش، جایا احسن و شمون فاروغ دعوت کرد تا در این فیلم بازی کنند.
  • این فیلم مورد توجه مطبوعات بنگلادش قرار گرفته است و احتمال می‌رود به عنوان نماینده سینمای بنگلادش به اسکار سال آینده معرفی شود.
  • بنگلادش با جمعیتی بیش از ۱۸۰ میلیون نفر به وسعت استان کردستان است که جزو متراکم‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و سینما در این کشور متاثر از سینمای هند و از بزرگترین دغدغه‌های مردم آن است.

 

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فجر

مرتضی آتش‌زمزم | کارگردان: از روز اولی که وارد بنگلادش شدم، رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده در حالی که ۱۸۰ میلیون جمعیت و اندازه کردستان ما وسعت دارد و همچنین رشد اقتصاد آن مثبت ۸ است. در شهر داکا مردم شب‌ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است. اولین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل و نقل عمومی است‌. وقتی برای اولین بار سوار آن شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای اینها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید من را کمک کرد. ایشان ۴۰ فیلم از سینمای ایران ترجمه و در بنگلادش کار کرده است.

ممیت الرشید | بازیگر: واقعا خوشحالم که در حضور شما هستم. همیشه می‌گویم که ایران کشور دوم من است زیرا ۶ سال در ایران بودم و در اینجا نیز عمل قلب باز کردم یعنی از ایران قلب جدید گرفتم و همواره خودم را مدیون دوستان ایرانی و زبان فارسی می‌دانم. واقعیت امر این است که هیچوقت از ایران بدی ندیدم و خوشحالم که یک برادر به نام مرتضی آتش‌زمزم پیدا کردم. شما هم به بنگلادش تشریف بیاورید و امیدوارم کارهای مشترک بیشتری داشته باشیم. ما تقریبا بیشتر از یک سال و نیم درباره این فیلم صحبت می‌کردیم. ۲ ماه پیش ریکشا از طرف یونسکو ثبت شد و این‌ برای ما بسیار جالب است. خداراشکر که یک دوست ایرانی اولین بار درباره یک ریکشامن فیلم ساخت. جالب است این را بدانید که صدها نفر در ریکشامن کنار هم می‌خوابند و روزانه ۴_۵ دلار درآمد دارند.

جایا احسن | بازیگر: من واقعا خوشحالم که به ایران دعوت شده‌ام و خوشحالم در کشوری هستم که سینما را دوست و سینماگران بسیار خوبی دارد. خودم دوست داشتم که به ایران بیایم و با مردم و سینماگران ایران آشنا شوم. تجربه من این است که در سراسر جهان هر وقت درباره سینما حرف می‌زنیم، باید درباره سینمای ایران هم صحبت کنیم. ما گروه قوی و خوبی داشتیم و دوستان ایرانی هم کنار ما بودند. در بنگلادش فیلمبرداری خیلی سخت است و گروه ما کار خیلی پیچیده‌ای داشتند اما خداراشکر کار به خوبی انجام و فیلم ما هم برای افتتاحیه فیلم فجر انتخاب شد که باعث افتخار است.

شمون فاروق | بازیگر: من عاشق ایران هستم، ۴ بار به ایران آمده‌ام و دوستان زیادی در اینجا دارم. اگر قرار باشد در زمینه فیلم کار کنم، بسیار دوست دارم این اتفاق در ایران رخ بدهد زیرا عاشق سینمایش هستم. فیلم‌های ایرانی واقعیت‌گرا و سر صحنه همه چیز طبیعی است. من فیلم «سیمین» آقای آتش زمزم را دیدم و به شخصه اشک ریختم و همواره دوست داشتم در کارهای ایرانی بازی کنم‌.

خرید بلیت فیلم های جشنواره فیلم فجر

پوستر و عکس های فیلم دروغ های زیبا

پوستر فیلم دروغ های زیباپشت صحنه فیلم دروغ های زیبافیلم دروغ های زیبافیلم دروغ های زیبافیلم دروغ های زیبافیلم دروغ های زیباعکس پشت صحنه فیلم دروغ های زیبا

مرتضی آتش زمزم در فیلم دروغ های زیبا
مرتضی آتش زمزم در پشت صحنه فیلم دروغ‌های زیبا

دانلود فیلم

معرفی و نقد فیلم دروغ های زیبا

فیلم دروغ های زیبا ساخته مرتضی آتش‌زمزم یکی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر است که محصول مشترک ایران و بنگلادش است و در کشور بنگلادش تولید شده. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی و نقدهای این فیلم می‌اندازیم. چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲؛ همه اطلاعات و خبرها خلاصه داستان […] http://www.vatanfa.com/?s=معرفی-و-نقد-فیلم-دروغ-های-زیبا