معرفی کامل و نقد فیلم دو روز دیرتر


اصغر نعیمی امسال با کمدی اجتماعی دو روز دیرتر به جشنواره فیلم فجر آمده است تا یکی از منتقدان سابق سینمایی باز هم با فیلمی تنور جشنواره را گرم کند. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی فیلم دو روز دیرتر می‌اندازیم.

همه چیز درباره چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲

خلاصه داستان فیلم دو روز دیرتر

در خلاصه داستان رسمی فیلم دو روز دیرتر آمده است: «آقا جون می‌خوای ریش گرو بذاری، بذار، می‌خوای از اون دنیا امداد غیبی بفرستی، بفرست… من دیگه رد دادم» و در سایت جشنواره فیلم فجر هم نوشته شده: «پدر مریم عاشق نوه است و برای نوه‌دار شدن آنها را تحت فشار قرار می‌دهد…» این فیلم به نوعی به ماجرای فرزندآوری زوج‌های جوان و مسائل آنها می‌پردازد.

 

نقد و بررسی فوری فیلم دو روز دیرتر

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اول منتقدان و نویسندگان سینمایی است در بار اول تماشای فیلم؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند!

سید مهرزاد موسوی

سید مهرزاد موسویخلاصه داستان فیلم را که خواندم (در همین صفحه حتما خوانده‌اید یا بخوانید)، تصور می‌کردم فیلم به موضوع فرزندآوری کمی پیچیده‌تر، در لفافه‌تر و شعورمندانه‌تر بپردازد. ولی فیلم جوری ساخته شده تا در عنبیه چشم مخاطب هضم شود یا در همان دیالوگ‌های ابتدایی فهمیده شود و البته فروشش در گیشه هم ثابت کند که فیلم اثرگذار و مردمی بوده است! فیلم کمدی‌ای که در خنده گرفتن هم (جز در مواقعی که از شب و سریع بچه‌داری حرف زده می‌شود) ناتوان است.

مجموع تیپ‌هایی که قرار است در یک خط داستانی به شدت قابل حدس، مفهوم «هرآنکس که دندان دهد نان دهد» را برای مخاطب ساده و لابد سطحی شرح دهند و او بپذیرد و از همان شب دست به اقدام بزند (بابت این اشاره در این متن عذرخواهم ولی در فیلم چنین چیزی هست!). البته فیلم در همین حد نمی‌ماند، آن را پیچیده در فشار اقتصادی و رباخواری (بله رباخواری هم در فیلم هست!) به خورد مخاطب می‌دهد و زوجی که با صدای قلب، متحول می‌شوند؛ «خدایا شکرت»!

فیلمی دم‌دستی که حتی در ایده‌هایش خلاف هدف خود عمل می‌کند؛ مثل اثر دعانویسی و باز شدن فقل در فرزندآوری… فیلمی عجیب درباره اصرار به تولید مثل. و زندگی شیرین می‌شود در حد سریال آینه‌ها.

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: عزیزم؛ غلام‌حسین!

سطح فیلم: رد شدن در مرحله انتخاب / پذیرفته شدن در بخش نگاه ملی!

۳ نکته از فیلم:

  • فیلم پرانرژی و خوبی دارد کاش در همین شروع می‌ماند
  • بازی پردیس احمدیه همچنان خوب است
  • حماقت، کمدی نیست!

محمد تقی‌زاده

محمد تقی زادهفیلم دو روز دیرتر مانند شمار زیادی از فیلم‌های سینمای ایران، ضربه اساسی را از فیلمنامه لاغر و ادعاهای زیادش می‌خورد؛ از نقد اجتماعی سیاسی داشتن تا کمدی موقعیت ساختن!! فیلم اساسا منطق درستی برای روایت ندارد و به مثابه فیلمفارسی‌ها بدون رعایت انگیزه کاراکترها و روابط علی و معلولی بین رخدادها پیش می‌رود. انگیزه مهاجرت زوج اصلی شکل نگرفته به سراغ فرزندآوری می‌روند و پشت هم اتفاقاتی چون فوت پدر، نزول کردن پول و طلبکارها و استرس زندان رفتن پیش میاید بی آنکه هیچ پیش‌زمینه و پس‌زمینه‌ای برای آنها مهیا شده باشد.

بازی‌ها کاملا کلیشه‌ای و تکراری است، سینا مهراد خودش را از شادروان با همان شمایل وارد این فیلم کرده و فرهاد آییش ادامه پوپک و مش ماشالله را در فیلم اصغر نعیمی تکرار میکند؛ اصولا دو روز دیرتر فیلم کلیشه‌هاست، چه در داستان چه در اجرا. حجم زیاد دیالوگ‌ها بیش از آنکه اطلاعات خاصی به مخاطب دهد، تکه پراکنی، شیرین بازی و نوعی پرگویی کلامی است. کمدی فیلم هم از کلیشه‌ها فراتر نمی‌رود؛ از جوک‌ها و متلک‌های پیامکی تا به زعم فیلمساز نقد اجتماعی و چه آزاردهنده و سفارشی فیلمساز قصد دادن فیلمش پیام‌دار جلوه کند.

۳ نکته از فیلم:

  • مثبت: نقد ایده فرزندآوری با وجود مشکلات اجتماعی
  • منفی؛ کلیشه، تکرار در اجرا و بازی‌ها
  • پرگویی‌های بیجا

کمال پورکاوه

کمال پورکاوهفیلم دو روز دیرتر به کارگردانی اصغر نعیمی، در امتداد همان به اصطلاح کمدی رمانتیک‌هایی است که فیلمساز پیشتر از این با ساخت آثاری چون «خط استوا» و نویسندگی فیلم‌هایی چون «آپاچی» و «آس و پاس» برای فتح گیشه اقدام کرده بود. این‌بار اصغر نعیمی با بهره‌برداری از توصیه مسئولان دولتی مبنی بر فرزند‌آوری بیشتر، به سراغ ایده‌ای شبه‌فیلمفارسی رفته تا داستان بارها تکرار شده‌ای را روایت کند که در آن یک ارثیه هنگفت قرار است به شرط ازدواج (در اینجا به شرط بچه‌دار شدن) کاراکتر اصلی به او اعطا شود.

اینجاست که مجالی به فیلمساز دست می‌دهد تا پای شوخی‌های جنسی مد روز را هم وسط کشیده و در ادامه با طراحی سکانس‌های رقص و آواز، خودش و سرمایه‌گذار فیلم را در برابر گیشه بیمه کند. اما به نظر می‌رسد برای کارگردانی همچون اصغر نعیمی که فضاسازی ملودراماتیک و خلاقیت در اجرا را امری زائد و تجملاتی می‌داند، به‌کارگیری همین عناصر گیشه‌پسند هم پاسخ چندان مثبتی در زمان اکران دریافت نخواهد کرد. ایده کلی فیلم بر پایه اجرای یک پرده موسیقی و رقص، یک پرده ملودرام پر از اشک و آه، یک پرده خنده، یک پرده نصیحت پندآموز شکل گرفته و باعث شده به شکل عجیبی فیلمی که خودش را در رقابت با آثاری از جنس «نقص فنی» ساخته مرحوم وحدت آماده کرده است، سر از جشنواره فیلم فجر درآورد.

۳ نکته از فیلم:

  • بازی غیر قابل تحمل فرهاد آئیش
  • فیلمنامه ضعیف و شعاری
  •  کارگردانی ضعیف

 

بازیگران و عوامل فیلم ۲ روز دیرتر

سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، ناهید مسلمی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی، علیرضا داوودنژاد، آزاده اسماعیل‌خانی و علی مهربان به عنوان بازیگر در فیلم اصغر نعیمی حضور دارند.

محسن شیرازی تهیه‌کننده فیلم دو روز دیرتر است و سید جمال ساداتیان، مشاور تهیه کننده است. دیگر عوامل فیلم ۲ روز دیرتر هم عبارتند از؛ فیلمنامه: حمید اکبری خامنه (بر اساس طرحی از رضا مقصودی)، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، تدوین: میثم مولایی، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، صدابردار: رشید دانشمند، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، طراح صحنه: محسن غلامی و عکاس: حمید جانی‌پور.

پشت صحنه فیلم دو روز دیرتر

درباره اصغر نعیمی؛ کارگردان فیلم

اصغر نعیمی فعالیت در عرصه سینما را با نقد فیلم آغاز کرد و در دهه ۷۰ به عنوان روزنامه‌نگار سینمایی فعالیت می‌کرد. او در دهه ۸۰ دستیاری کارگردان‌های مطرحی چون کیانوش عیاری و فریدون جیرانی را پشت سر گذاشت تا در میانه دهه ۸۰ اولین فیلم خود را با حضور حمید گودرزی و الناز شاکردوست تولید کند. حضور او در سینما به فیلم بی وفا منتهی نشد و او بعد از این فیلم ۵ فیلم دیگر ساخت که دو روز دیرتر جدیدترین فعالیت سینمایی او محسوب می‌شود.

 

نکته‌ها و حواشی فیلم ۲ روز دیرتر

  • بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه گذار اصلی این پروژه سینمایی است که با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت دارد.
  • بنیاد فرهنگی روایت فتح در دور جدید تولید آثار سینمایی خود اقدام به تهیه و تولید چند اثر سینمایی در استان های کشور کرده است.
  • ۲ روز دیرتر ششمین تجربه فیلمسازی اصغر نعیمی است که پیش از این هم تجربه ساخت کمدی اجتماعی بی وفا را در اولین فیلمش داشت.
  • پردیس احمدیه که با بازی در سریال پوست شیر به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد بعد از آخرین تجربه سینمایی‌اش یعنی فیلم لامینور ساخته داریوش مهرجویی در فیلم اصغر نعیمی حاضر شده است.

 

صحبت‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فجر

محسن شیرازی |  تهیه کننده: نطفه فیلم ما تقریبا یک سال و نیم پیش شکل گرفت و ما حس کردیم این قصه را می‌توانیم در بستر طنز اجتماعی روایت کنیم.

اصغر نعیمی | کارگردان: سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت. سال گذشته موفقیت هایی در عرصه جذب مخاطب داشتیم و ضایعه بزرگ قتل آقای مهرجویی و همسر هنرمند ایشان را باعث تاسف ما بود. مایلم در اولین روز جشنواره ادای احترامی به روح این هنرمند بزرگ و تاریخ‌ساز سینما داشته باشیم و به همین علت خواهش می‌کنم به احترام آقای مهرجویی و همسرشان یک دقیقه سکوت کنیم.  آن چیزی که همواره در فیلمسازی برای من مهم است یک مسیر تجربی اما در عرصه سینمای حرفه‌ای است. دنبال راهکارهایی هستم تا به صورت سالم با مردم ارتباط برقرار کنم. وقتی به فیلم‌هایم‌ نگاه می‌کنم وجوه افتراق زیادی با هم دارند اما براساس تجربه به نظرم رسید که جامعه ما در شرایطی است که گونه کمدی رمانتیک در آن گم شده است.

ما فیلم های اجتماعی خوبی داریم، از طرفی فیلم های کمدی مطلق داریم که موفق بوده اند اما علاقه‌مندی شخصی من گونه کمدی رمانتیک است. یکی از فیلم هایی که من دوستش دارم فیلم‌ بی‌وفا بود که حس شیرینی داشت. در فیلم «دو روز دیرتر» هم سعی کردم ضمن حفظ این موضوع زمینه های اجتماعی را هم‌ به قصه اضافه کنم. برای من پرداختن به مسائل خانواده های متوسط بدون چیزی که به آن سیا‌‌ه‌نمایی می‌گویند، اهمیت دارد. درنهایت امیدوارم موفق بوده باشیم که به خوبی دو جوان را در جامعه امروزی به تصویر بکشیم.

محسن غلامی | طراح صحنه:  مقوله صحنه و طراحی صحنه همیشه برای تولید و تهیه‌کننده بار مالی کم و زیادی دارد. باتوجه به شرایط اقتصادی، تهیه کردن یک فیلم با تعدد لوکیشن انصافا برای تهیه‌کننده که از منابع مالی ایشان هم اطلاع داشتیم، سخت بود. در این فیلم باید حواسمان به فضاسازی، رضایت کارگردان و فیلمبردار بود. باید همه این فاکتورها را جمع‌بندی می‌کردیم تا طراحی صحنه فضایی را ایجاد کند که فضاسازی درستی داشته باشد. تقریبا همه لوکیشن‌های ما مخروبه و خالی بودند و ما از پایه همه چیز را تعمیر کردیم.

خرید بلیت فیلم های جشنواره فیلم فجر

پوستر و عکس های فیلم ۲ روز دیرتر + پشت صحنه

پوستر رسمی فیلم ۲ روز دیرتر
پوستر فیلم ۲ روز دیرتر – طرح از شایان شفابخش

 

 

 

فیلم دو روز دیرترگوهر خیراندیش در فیلم دو روز دیرترفیلم دو روز دیرترپردیس احمدیه در فیلم دو روز دیرترجواد یحیوی در فیلم دو روز دیرترگوهر خیراندیش در فیلم دو روز دیرترفیلم دو روز دیرترسینا مهراد و پردیس احمدیه در فیلم دو روز دیرترسینا مهراد و پردیس احمدیه در فیلم دو روز دیرترفیلم دو روز دیرترفیلم دو روز دیرترپشت صحنه فیلم دو روز دیرترپشت صحنه فیلم دو روز دیرتر

دانلود فیلم

نقد و بررسی پرویز خان؛ معرفی فیلم سعید پورصمیمی

علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی به سراغ مقطعی از زندگی معلم اخلاق فوتبال پرویز دهداری رفت و با گریم جالبی که روی سعید پورصمیمی نشسته است درباره این مربی فوتبال فیلمش را جلوی دوربین برد. پرویز خان در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آید و ما در این مطلب نگاهی […]

فیلم احمد؛ معرفی و عکس های فیلم

امیرعباس ربیعی که با ساخت فیلم‌های ضد و لباس شخصی نشان داد یک فیلمساز جسور و کاربلد در سینمای انقلاب و دفاع مقدس معرفی شده است در سومین تجربه فیلمسازی‌اش به سراغ روایتی از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم و حضور شهید احمد کاظمی در این فضا رفته است. در اینجا مروری داریم بر متن […]

اطلاعات، معرفی و عکس های فیلم آبی روشن

بابک لطفی خواجه پاشا دومین ساخته سینمایی‌اش را هم به جشنواره فیلم فجر فرستاد تا در دو سال متوالی یکی از کارگردان‌های حاضر در این رویداد باشد. آبی روشن فیلمی اجتماعی است که در شهر تبریز می‌گذرد و در این مطلب می‌خواهیم مروری بر متن و حواشی و نقدهای آن داشته باشیم. متن و حواشی […]

معرفی ابتدایی فیلم نبودنت + نقد

کاوه سجادی‌حسینی با ملودرامی زنانه درباره مهاجرت و فروپاشی خانواده به جشنواره فجر آمده است. فیلم نبودنت چهارمین اثر این کارگردان است که سابقه دستیاری نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شود. اطلاعات کامل جشنواره فیلم فجر دوره ۴۲ خلاصه داستان فیلم نبودنت در خلاصه داستان فیلم نبودنت همین جمله مبهم آمده است: مرضیه چند سال به […]

اطلاعات اولیه فیلم ملکه آلیشون

ملکه آلیشون از فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر است که سهمیه سینمای کودک به حساب می‌آید و جزو آثاری است که در جشنواره کودک اصفهان برگزیده شده است. در ادامه نگاهی به متن و حواشی و نقدهای این فیلم می‌اندازیم. اطلاعات کامل از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر خلاصه داستان فیلم ملکه آلیشون در […]

اطلاعات و نقد فیلم معجزه پروین

محمدرضا ورزی کارگردان مطرح تلویزیون که آثار تاریخی از جمله معمای شاه و سال‌های مشروطه را ساخته است در جشنواره امسال با فیلم معجزه پروین حاضر است. در این مطلب نگاهی به متن و حواشی این فیلم می‌اندازیم. اطلاعات و حاشیه‌های جشنواره چهل و دوم فیلم فجر خلاصه داستان فیلم معجزه پروین همانطور که از […]

اطلاعات انیمیشن شمشیر و اندوه

انیمیشن شمشیر و اندوه یکی از چهار انیمیشن راه یافته به جشنواره فیلم فجر است که روایتی از تاریخ اسلام و ماجرای واقعه کربلا را روایت می‌کند. در این مطلب نگاهی به متن و حاشیه‌‌های این انیمیشن می‌اندازیم. متن و حواشی جشنواره ۴۲ فیلم فجر خلاصه داستان انیمیشن شمشیر و اندوه انیمیشن شمشیر و اندوه […] http://www.vatanfa.com/?s=معرفی-کامل-و-نقد-فیلم-دو-روز-دیرتر