فواید نگه داشتن نفس و مزایای حبس نفس برای بدن


 

 

حتما برای شما هم پیش آمده است که آگاهانه نفس خود را نگه داشته اید و لحظاتی نفس نکشیدن را تجربه کرده اید، اما احتمالا از اینکه این عمل فوایدی برای سلامت شما داشته، مطلع نبودید. همه ما تصور می کنیم چون نفس کشیدن برای ادامه دادن زندگی ضروری است پس چنانچه نفس کشیدن خود را متوقف کنیم، بدن بدون اکسیژن مانده و حتما اتفاق بدی برایمان خواهد افتاد ولی جالب است بدانید اگر حبس کردن نفس به اندازه و اصولی باشد، نه تنها مضر نیست بلکه آثار مثبتی هم خواهد داشت.  در این قسمت به نقل از نمناک به این فواید خواهیم پرداخت.

–    افزایش طول عمر

باورتان می شود که با تمرین حبس و آزاد کردن نفسف به بهبود عملکرد تنفسی و ریه کمک میکنید و اینگونه سلامت سلول های بنیادی خود را حفظ کرده و طول عمر شما افزایش می یابد؟

–    بهبود بازسازی بافت مغزی

بررسی ها نشان داده است که تمرین و تکنیک های تنفسی که با هدف بهبود عملکرد تنفسی انجام می شود، باعث بازسازی و ایجاد بافت های جدیدی در مغز شده، در نتیجه عملکرد مغز را تقویت خواهد کرد.

–    ایجاد اثر ضد التهابی

بد نیست بدانید که تکرار تمرینات و تکنیک های تنفسی، تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی سمپاتیک و سیستم ایمنی بدن می گذارد و به بدن در افزایش تولید عوامل ضد التهابی یاری می رساند، در نتیجه این حرکت در واقع اقدامی درمانی برای التهاب های بیش از حد یا مداوم خواهد بود.

–    افزایش ظرفیت ریه

یکی از عوامل موثر در پیشگیری از بیماری های تنفسی ریوی، افزایش ظرفیت ریه است که همین تمرین حبس نفس و آزاد کردن آن به نوبه خود می تواند عملکرد فیزیکی شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده و ظرفیت ریه شما را افزایش دهد.

–    تقویت دیافراگم

دیافراگم همان ماهیچه گنبدی شکل است که در قسمت زیر ریه قرار دارد و نقش بسیار حیاتی را در فرایند تنفس ایفا میکند. زمانیکه فرد نفس می کشد دیافراگم منقبضشده و به این شکل، فضای بیشتری در حفره قفسه سینه ایجاد میکند و اینگونه به ریه اجازه می دهد تا بزرگ تر شود، و زمانیکه نفس خود را بیرون می دهید، دیافراگم دقیقا برعکس عمل کرده و آرام به سمت بالا حرکت می کند. یکی از مزایای حبس نفس و تمرین نگه داشتن تنفس، تقویت همین بخش مهم از سیستم تنفسی است.

–    محافظت از سلولهای مغز

مطالعات انجام شده روی موش ها، محققان را به این نتیجه رساند که افزایش درصد دی اکسید کربن در سلولهای بدن که در بدلیل حبس نفس رخ می دهد، می تواند از سلولهای مغز د برابر آسیب های مختلف، محافظت کند.

–    کاهش استرس و اضطراب

اگر بدنبال راهی برای کاهش سریع استرس و هر نوع اضطرابی هستید، تمرین تکنیک های تنفس عمیق و حبس آن، بهترین تمرین است که به سادگی به شما در مبارزه با اضطراب و حملات پانیک کمک می کند.

 

روش صحیح نگه داشتن نفس برای کاهش استرس

برای نگه داشتن نفس، تکنیک های مختلفی پیشنهاد می شود که اگر هدف شما کاهش استرس و آرامش اعصاب باشد چند تمرین تنفسی گفته شده در زیرف برایتان مفید خواهد بود.

–    تکنیک تنفسی ۴_۷_۸

برای کاهش اضطراب و رفع استرس و عصبانیت یا حتی خواب راحت و کنترل اعصابتان، میتوانید از این تکنیک استفاده کنید، به این روش که:

ابتدا نوک زبان خود را روی قسمت پشتی لثه، و درست روی دندان های جلویی بالای خود قرار دهید

چهار ثانیه به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و سپس نفس خود را به مدت هفت ثانیه نگه دارید

حالا هشت ثانیه از طریق دهان خود هوا را بیرون دهید.

این روند را چهاربار تکرار کنید.

بسته به میزان توانایی تان، میتوانید مدت زمان را خودتان تنظیم کنید اما مطمئن شوید که همین الگو را حفظ کرده اید؛ برای مثال، دو ثانیه نفس بکشید، سه ثانیه و نیم نفس خود را نگه دارید و سپس به مدت چهار ثانیه بازدم داشته باشید.

–    کومبهاکا پرانایاما

کومبهاکا به معنای احتباس نفس است و دو مدل از این تمرین وجود دارد، آنتارا (داخلی) و باهایا ( خارجی) در هردو شما باید نفس خود را بعد از دم و بازدم نگه دارید. برای انجام این تکنیک دو برابر زمانی که عمل دم انجام میدهید، بازدم داشته باشید یا بالعکس.

می توانید این نسبت را به ۲_۲_۱، سپس ۳_۲_۱، و در نهایت به ۲_۴_۱ افزایش دهید.

به عنوان مثال ۵ ثانیه نفس بکشید سپس نفس خود را ۲۰ ثانیه نگه دارید، و سپس ۱۰ ثانیه بازدم انجام دهید.

هر زمان احساس میکنید نیاز به نفس کشیدن دارید، نفس بکشید و تمرین را با توجه به میزان توانایی خود انجام دهید.

منبع: نمناک


Post Views: 23

دانلود فیلم

فواید نگه داشتن نفس و مزایای حبس نفس برای بدن

    حتما برای شما هم پیش آمده است که آگاهانه نفس خود را نگه داشته اید و لحظاتی نفس نکشیدن را تجربه کرده اید، اما احتمالا از اینکه این عمل فوایدی برای سلامت شما داشته، مطلع نبودید. همه ما تصور می کنیم چون نفس کشیدن برای ادامه دادن زندگی ضروری است پس چنانچه نفس […] http://www.vatanfa.com/?s=فواید-نگه-داشتن-نفس-و-مزایای-حبس-نفس-برای-بدن