۹ نکته برای داشتن ریه های سالم


در این پست از سایت تفریحی جیران قصد داریم به معرفی ۹ نکته برای داشتن ریه های سالم بپردازیم. ما اغلب نقش ریه ها در قوی و سالم نگه داشتن خودمان را در نظر نمی گیریم. تنها زمانی که مشکلات تنفسی را تجربه می کنیم، درک می کنیم که ریه هایمان چقدر برای ما کار می کنند. حقیقت این است که مانند بقیه اعضای بدن ما، ریه‌های ما برای بهترین عملکرد خود نیاز به مراقبت و توجه روزانه دارند.

تنفس، اکسیژن را به سلول های سراسر بدن شما می رساند. بدون اکسیژن کافی، افراد بیشتر مستعد مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های تنفسی، بیماری مزمن انسدادی ریه و حتی بیماری‌های قلبی هستند.

تنفس معمولی که روزانه در داخل و خارج انجام می‌دهیم، برای حفظ اکسیژن در بدن در حد اوج کافی نیست.

ریه‌ها در حالت استراحت و در بیشتر فعالیت‌های روزانه تنها ۵۰ درصد ظرفیت خود را دارند. ریه ها مانند بقیه بدن شما با حرکت و فعالیت رشد می کنند.

از آنجایی که فعالیت منظم روزانه به شما کمک نمی‌کند از ریه‌هایتان با ظرفیت کامل استفاده کنید، باید ریه‌ها را با فعالیت شدیدتر به چالش بکشید.

تغذیه مناسب نیز خیلی مهم است و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله بهترین غذاها برای سلامت ریه مراجعه نمایید.

برای کمک به مقابله با تجمع سموم و قطران در ریه ها ناشی از آلاینده های محیطی، آلرژن ها، گرد و غبار و دود سیگار، باید به ریه های خود کمک کنید تا خود را پاک کنند.

برای کمک به بهبود سلامت ریه‌ها و قوی نگه داشتن این اندام‌های حیاتی برای زندگی، این ۹ نکته را دنبال کنید:

۱٫ تنفس دیافراگمی

در میان بسیاری از کارهایی که می توانید برای حفظ عملکرد صحیح ریه های خود انجام دهید، برخی از تکنیک های تنفسی ساده هستند.

این تکنیک‌ها را می‌توان برای افرادی که مشکلات ریوی مرتبط با آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن را تجربه می‌کنند و همچنین افراد سالم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ۶ تمرین تنفس برای آسم شدید

تنفس دیافراگمی از آگاهی عضله دیافراگمی استفاده می کند که اندام های شکم را از ریه ها جدا می کند.

با تمرکز بر پایین آوردن دیافراگم هنگام تنفس، دم بسیار عمیق‌تری خواهید داشت. این تکنیکی است که خواننده‌های حرفه‌ای برای افزایش ظرفیت ریه‌های خود استفاده می‌کنند.

۲٫ تنفس عمیق ساده

تنفس عمیق می تواند به شما کمک کند تا به ظرفیت کامل ریه های خود نزدیک شوید.

همانطور که به آرامی دم می دهید، آگاهانه شکم خود را با آگاهی از پایین آوردن دیافراگم باز کنید. در مرحله بعد، دنده های خود را باز کنید و به آنها اجازه دهید مانند بال ها باز شوند. در نهایت اجازه دهید قسمت بالایی سینه منبسط شود و بلند شود.

سپس با اجازه دادن به قفسه سینه و انقباض دنده ها و در نهایت آوردن ماهیچه های شکم به داخل و بالا تا جایی که ممکن است نفس خود را به طور کامل انجام دهید تا دیافراگم را بالا بیاورید و آخرین ذره هوا را خارج کنید.

۳٫ شمارش نفس های خود

همچنین می توانید با افزایش طول دم و بازدم، ظرفیت ریه خود را افزایش دهید. با شمردن مدت زمان تنفس طبیعی شروع کنید. اگر برای دم تا پنج بشمار می‌رود، برای بازدم باید به شمارش پنج برسد. سعی کنید طول آنها را مساوی نگه دارید.

هنگامی که تعداد میانگین تنفس خود را کشف کردید، به هر دم و بازدم یک شمارش دیگر اضافه کنید تا زمانی که بتوانید به راحتی مدت زمانی را که برای پر کردن و خالی کردن ریه های خود طول می کشد افزایش دهید.

ایده این است که از زور زدن یا ایجاد ناراحتی اجتناب کنید این باید یک روند تدریجی و آسان باشد.

۴٫ مراقب وضعیت بدن خود باشید

از آنجایی که ریه‌ها ساختارهای نرمی دارند، تنها اتاقی را که شما برای آنها ساخته‌اید اشغال می‌کنند.

شما می‌خواهید گهگاه بلند بنشینید و به بالای سرتان برسید تا فضای بیشتری برای ریه‌هایتان ایجاد کنید. یک روش ساده برای دادن فضای بیشتر به ریه‌هایتان این است که کمی به پشت روی یک صندلی ثابت تکیه دهید، قفسه سینه را بلند کنید و در حالی که نفس عمیق می‌کشید جلوی بدن خود را باز کنید.

۵٫ هیدراته ماندن

دریافت آب کافی برای ریه ها به همان اندازه برای بقیه بدن مهم است.

هیدراته ماندن با مصرف مایعات در طول روز به نازک ماندن پوشش‌های مخاطی ریه‌ها کمک می‌کند. این پوشش نازک تر به عملکرد بهتر ریه ها کمک می کند.

۶٫ ریه های سالم با خندیدن

خندیدن یک تمرین عالی برای کار کردن ماهیچه‌های شکم و افزایش ظرفیت ریه است. همچنین با خروج هوای کهنه کافی که اجازه می دهد هوای تازه وارد مناطق بیشتری از ریه شود، ریه های شما را پاک می کند.

۷٫ فعال ماندن

فعالیت منظم و با شدت متوسط ​​برای ریه ها عالی است، و وقتی فعالیت روزانه خود را افزایش می دهید، سه کار را همزمان انجام می دهید: ریه های سالم، قلب سالم تر و خلق و خوی بهتر.

روزانه حداقل ۲۰ دقیقه حرکت مداوم و با شدت متوسط، مانند پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری را هدف قرار دهید.

۸٫ پیوستن به یک باشگاه تنفس

اگر به دلیل مشکلات ریوی نمی توانید فعال باشید، می توانید به یک باشگاه تنفس بپیوندید.

این گروه‌های حمایتی برای افراد دارای مشکلات ریوی و تنفسی هستند. می‌توانید روی تکنیک‌های تنفسی کار کنید و تشویق و اطلاعاتی دریافت کنید تا به سلامتی شما کمک کند و کیفیت زندگی‌تان را بهبود بخشد.

۹٫ توانبخشی ریوی

با توانبخشی ریوی، شما در یک دوره ۱۰ تا ۱۸ هفته ای شخصی از ورزش، آموزش، مشاوره و پشتیبانی شرکت خواهید کرد که به شما کمک می کند تا قدرت و استقامت بدنی خود را بازیابی کنید و همچنین موانع عاطفی را برای سلامتی و رفاه خود برطرف کنید.

زمان مراجعه به دکتر

اگر ریه های شما آسیب دیده است یا به بیماری جدی مانند COPD یا سرطان ریه مبتلا هستید، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید:

  • تنگی نفس در حین فعالیت های ساده
  • درد هنگام تنفس
  • سرگیجه با تغییر در فعالیت
  • سرفه مداوم
  • خس خس سینه با ورزش
  • سرفه همراه با ورزش
  • درد در مسیری که هوا برای ورود و خروج از ریه ها طی می کند

در صورت داشتن هر یک از این علائم به پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کنید. آنها می توانند آزمایشاتی را برای کشف علت انجام دهند یا در صورت نیاز شما را به متخصص ارجاع دهند.

اگر سابقه سیگار کشیدن دارید، با پزشک خود در مورد اینکه چند بار باید ریه های خود را چک کنید صحبت کنید. خبر خوب این است که اگر سیگار را ترک کنید، می‌توانید آسیب را جبران کنید و پیشرفت خود را در طول معاینات پیگیری کنید.

http://www.vatanfa.com/?s=۹-نکته-برای-داشتن-ریه-های-سالم