معرفی چند کتاب ادبی


معرفی چند کتاب ادبی

کتاب‌های ادبی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شوند. شاعران و نویسندگان بزرگ، همواره با بهره‌مندی از قلم خود گوشه‌ای از تاریخ را درون کاغذ می‌نوشتند. آثار ادبی به ما در شناخت طرز تفکر افراد در زمانه و جامعه‌های مختلف کمک می‌کند. به عبارتی برای شناخت مردم یک سرزمین، تنها کاری که باید انجام داد خواندن کتاب‌های ادبی آن مرز و بوم است.

 

کتاب‌ها بسیار قدرتمندند و و می‌توانند انسان را به کیلومترها دورتر از خانه‌اش ببرند تا سفری خیال‌انگیز و متفاوت را تجربه کند. ایران و سایر سرزمین‌های جهان، سرشار از انواع کتاب ادبی هستند که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست. در این مقاله از وطن بوک قصد داریم تا با معرفی کتاب ادبی جلوه‌ای از تاریخ و ادبیات سرزمین‌های مختلف، به خصوص ایران را برای شما بازگو کنیم.

 

کتاب های ادبی ایرانی

آثار ادبی ایران به قدری زیاد و قابل تامل هستند که فرصتی برای معرفی کتاب‌های سایر کشورها باقی نمی‌گذارند. چراکه لحظه لحظه آن‌ها سرشار از عشق و لطافت است. باید توجه داشت که آثار ادبی ایرانی، با ظرافت تمام، دستی بر سیاست نیز دارند.

 

به عبارت بهتر، به طرز شگفت‌انگیزی وقایع  روز در این کتاب‌ها بازتاب داده می‌شود. البته نه آنقدر که مخاطب را خسته کند بلکه در نهایت زیبایی، قلم نویسنده در بین سطرهای کتاب به رقص درآمده است. بنابراین معرفی کتاب ادبی به یکدیگر در این روزها، می‌تواند ما را از گزند تکرار تاریخ، حفظ کند.

 

یک عاشقانه آرام

کتاب یک عاشقانه آرام اولین بار توسط انتشارات روزبهان، در سال۱۳۷۴ به چاپ رسید. نویسنده این کتاب، نادر ابراهیمی، مردی عاشق‌پیشه و دلداده بود که از اعماق جان خود می‌نوشت.داستان این کتاب حول محور مردی گیلانی و همسر آذری‌اش می‌چرخد که در دهه پنجاه  و در دوران انقلاب با یکدیگر آشنا می‌شوند.

 

گیله مرد کوچک، همان مرد عاشق مبارزه، همان معلم ادبیات خانه به دوش، با دیدن عسل آذری‌اش داستانی عاشقانه و پر از هیاهو می‌سازد. ماجراها و گفتگوهای بین این زوج عاشق، به قدری زیبا است که هر خواننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. در واقع این داستان، مبارزه یک معلم انقلابی با رژیم پهلوی در سال‌های ۵۷ به بعد را روایت می‌کند.

معرفی چند کتاب ادبی

چشم‌هایش

معروف‌ترین اثر بزرگ علوی چشم‌هایش است که اولین بار در سال ۱۳۳۰ انتشار یافت. این کتاب نیزعاشقانه‌ای در دل سیاست رقم زده و حوادث روزگار خویش را در قالب یک عشق نهفته در کتاب، نمایان می‌کند. در دهه پنجاه «چشم‌هایش» بر روی مردم و حرکت‌های سیاسی آن دوران تاثیرات فراوانی گذاشته بود.

 

این، علوی را در بین شاعران و نویسندگان آن دوران معروف کرد و در هر محفلی نامی از این کتاب برده می‌شد. چراکه در آن لحظه به لحظه واقعه‌های سیاسی را در قالب یک ماجرای جالب و پر از رمز و راز بیان می‌شود.

 

معرفی کتاب ادبی چشم‌هایش به دلیل داستان عجیبی که دارد، برای اغلب افراد بسیار جالب توجه است. زیرا ماجرا درباره مرگ مشکوک یک نقاش بزرگ (استاد ماکان)، بلافاصله بعد از آخرین نقاشی‌اش (نقاشی چشم‌هایش) بود.

معرفی چند کتاب ادبی

سمفونی مردگان

سمفونی مردگان، یکی از شاهکارهای نویسنده توانمند، آقای عباس معروفی است. شاید یکی از ماندگارترین کتاب‌های نویسنده‌های معاصر، همین داستان سمفونی مردگان باشد. این کتاب داستانی تراژیک و غم‌انگیز دارد اما به قدری زیبا می‌باشد که قطعا در ذهن و قلب خوانندگان آن، باقی خواهد ماند.

 

مهم‌ترین نکته که در معرفی کتاب ادبی سمفونی مردگان می‌توان بیان کرد، این است که تعداد راویان قصه بیش از یک نفر می‌باشد. این موضوع سبب می‌شود تا داستان در فضاهای مختلفی روی بدهد و یکنواخت نباشد که در نتیجه مخاطب از خواندن آن سیر نمی‌شود.

 

همانطور که بیان شد این داستان راویان متعددی دارد و به این علت فضای داستان یکسان نیست و ماجراهای گوناگونی در کنار یکدیگر رخ می‌دهند اما به صورت کلی این کتاب داستان‌هایی در مورد عشق، تاثیر مذهب و… دارد و ذهن مخاطب را به تکاپو‌ می‌اندازد.

معرفی چند کتاب ادبی

کلیدر

کلیدر رمانی است که محمود دولت آبادی حدود پانزده سال از عمر خود را برای نوشتن آن صرف کرد و سرانجام در آذرماه سال ۱۳۶۳ به چاپ رسید. این داستان روایتی واقعی از زندگی پسری روستایی است. او در داستان کلیدر با ترکیب، تخیل و واقعیت، یک شاهکار نوشته تا به گفته خودش ادای دینی به زندگی کرده باشد. دولت آبادی در معرفی کتاب ادبی کلیدر، این کتاب را یک یادگاری برای آیندگان بیان می‌کند.

 

داستان، روایتگر پسر جوانی به نام گل محمد است که در میان مردم به یک قهرمان تبدیل می‌شود. او در روزگاران جوانی عاشق زنی به نام مارال شده و در نهایت به او دست پیدا می‌کند. اما در این بین اتفاقاتی می‌افتد که در نهایت به کشته شدن یک فرد توسط او و پیوستن گل محمد به حزب توده می‌انجامد.

 

نکته: این فقط یک روایت از محمود دولت آبادی است و اینکه چقدر داستان او با واقعیت گل محمد نزدیک باشد، جای شک دارد. به عبارتی امکان دارد در بیان شجاعت گل محمد اغراق صورت گرفته باشد.

معرفی چند کتاب ادبی

کتاب ادبی خارجی

درست است که اگر بخواهیم به معرفی کتاب ادبی ایرانی را ادامه دهیم، هنوز موارد زیادی برای گفتن وجود دارد. اما یک شاهکار در جهان غرب خلق شده که نام نبردن از آن غیر منصفانه است. شاید در بخش کتاب‌های خارجی تنها کتابی باشد که ارزش هزاران بار خواندن را دارد. در ادامه به معرفی این کتاب یعنی شازده کوچولو می‌پردازیم.

 

شازده کوچولو

نویسنده کتاب شازده کوچولو، آنتوان دوسنت اگزوپری می‌باشد که با الهام از زندگی خود به نوشتن این اثر گرانبها پرداخته است. در واقع شخصیت‌های داستان، کودکی اگزوپری (شازده کوچولو) و بزرگسالی او ( خلبان) هستند. او از تجربه سقوط خود در هنگام هدایت هواپیما الهام گرفت و در داستان استفاده کرد ( اگزوپری دانش هدایت هواپیما را نیز داشت.)

 

تا به امروز حدود ۲۰۰ میلیون نسخه از این کتاب در سرتاسر جهان به فروش رسیده و طبیعتا به بیش از ۱۰۰ زبان زنده دنیا نیز ترجمه شده است.

 

معرفی کتاب ادبی شازده کوچولو، کار بسیار دشواری است. چراکه این داستان در کنار متن قابل فهمی که دارد بسیار فلسفی، عمیق و ادبی می‌باشد. به عبارتی می‌توان از دل این داستان به ظاهر کودکانه، هزاران داستان عجیب و تحیرآور بیرون کشید. به راستی که یکی از شاهکارهای ادبی، داستان شازده کوچولو است.

معرفی چند کتاب ادبی

کتاب ادبی یا اعتقادات یک ملت!

کتاب‌های ادبی از گنجینه‌های یک ملت هستند که با ظرافت تمام و در غالب یک اثر هنری سخنان سیاسی، اجتماعی و عاشقانه را بیان می‌کند. در سرتاسر جهان نویسندگانی وجود دارند که حکایت‌های متنوعی را ازشخصیت‌های مختلف رقم می‌زنند.

 

ادبیات ایران به حدی غنی است که ذکر آثار ادبی آن سال‌ها زمان می‌برد. در معرفی کتاب ادبی ایرانی می‌توان به یک عاشقانه آرام، چشم‌هایش و… اشاره کرد. حتی نام این کتاب‌ها حس عجیب و سرخوش کننده در فرد به وجود می‌آورد و حقیقتا جای تحسین دارند.

 

اما شازده کوچولو کتابی است که هر چند در کشوری دور از ایران نوشته شده اما متنی کاملا غنی دارد که مربوط به یک دیار خاص نیست و همه مردم جهان می‌توانند از آن بهره ببرند.

 

معرفی چند کتاب ادبی

کتاب‌های ادبی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شوند. شاعران و نویسندگان بزرگ، همواره با بهره‌مندی از قلم خود گوشه‌ای از تاریخ را درون کاغذ می‌نوشتند. آثار ادبی به ما در شناخت طرز تفکر افراد در زمانه و جامعه‌های مختلف کمک می‌کند. به عبارتی برای شناخت مردم یک سرزمین، تنها کاری که باید انجام […] http://www.vatanfa.com/?s=معرفی-چند-کتاب-ادبی