معرفی چند گیاه آپارتمانی قانع و بسیار زیبا!


معرفی چند گیاه آپارتمانی قانع و بسیار زیبا!

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که فرصت زیادی برای رسیدگی به گلدان های خود ندارید یا حتی مثل من آدم فراموشکاری هستید و زمان رسیدگی به گیاهان آپارتمانی از دست تان خارج میشود؛ لطفا با من همراه باشید تا چند گیاه آپارتمانی بسیار زیبا و البته خیلی قانع و کم توقع را به شما معرفی کنم:

 

شماره یک :

زاموفیلیا یا زامیفولیا

یکی از کم توقع ترین گیاهان آپارتمانی که به شخصه دیده ام زاموفیلیا است. این گیاه نام های متفاوتی دارد: زی زی (ZZ)، زوزو، نخل آروئید، گیاه ابدیت، نخل زمرد و جواهر زنگبار. برگ های بسیار سبز و مقاوم زاموفیلیا از دلایل اصلی علاقه به نگهداری این گیاه است.

 

ریشه های زاموفیلیا شکلی ریزوم مانند دارند که آب را در فصول فراوانی برای روزهای سخت ذخیره میکنند. دوام گیاه از دیگر عوامل علاقه به نگهداری آن است. زاموفیلیا در برابر نور کم نیز سازگاری خوبی دارد و در مکان های سایه به خوبی رشد میکند. مدت بسیار زیادی است که از برگ های زاموفیلیا در مالاوی برای درمان گوش درد و بیماری های التهابی استفاده میشود. زاموفیلیا سم زدای بسیار قوی نیز هست و ترکیبات آلی فرار مانند تولوئن، بنزن و زایلن را از هوای اطراف جذب میکند.

معرفی چند گیاه آپارتمانی قانع و بسیار زیبا!

شماره دو:

سانسوریا

یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی و قانع ترین انواع در برابر بی آبی سانسوریا است. به جرات میتوانم بگویم برگ های چرمی و کلفت و گوشتی این گیاه مقاومت عجیبی در برابر بی آبی دارند. بیش از ده ها گونه سانسوریا وجود دارد که هرکدام زیبایی خاص خود را دارد. جالب است بدانید سانسوریا در فرهنگ فارسی به زبان مادر شوهر معروف است که البته نام علمی و اصلی آن “زبان مادر زن” یا ” mother-in-laws-tongue” است. سانسوریا از تصفیه کنندگان طبیعی هوای آلوده نیز محسوب میشود.

 

پس اگر جایی زندگی میکنید که آلودگی هوا شما را آزار میدهد حتما از چند گلدان زیبای سانسوریا در کنار خود استفاده کنید. خرید انواع سانسوریا: شمشیری، کراواتی، مهتابی، و اخیراً انواع پاکوتاه و مینیاتوری در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است.این گیاه برای یک رشد خوب خصوصا در انواع مهتابی، کراواتی و ابلق به یک منطقه روشن، خاک زهکشی و رطوبت ملایم نیاز دارد؛ هرچند که من تضمین میکنم بدون این موارد نیز گیاه شما دچار خشکی و ریزش نخواهد شد.

معرفی چند گیاه آپارتمانی قانع و بسیار زیبا!

شماره سه:

لیندا

یکی دیگر از بی توقع ترین گیاهان آپارتمانی گیاه لیندا است. گیاهی شبیه دراسنا پرچمی. البته با این تفاوت که برگ های دراسنای پرچمی کشیده و بلند است و برگ های لیندا آویزان و کمی خم طور. این گیاه نیاز آبی بسیار کمی دارد. قطرات آب را در پیاز خود ذخیره میکند و در مواقع لزوم از ان استفاده میکند. در مقابل، این گیاه نور دوست است. سعی کنید آن را در مقابل نور غیر مستقیم قرار داده و در طول دو هفته دو الی سه بار نیز آن را آبیاری کنید.

معرفی چند گیاه آپارتمانی قانع و بسیار زیبا!

شماره چهار:

پتوس

محال است وارد خانه های قدیمی ایرانی بشوی و یک گلدان زیبای پلاستیکی پتوس در حیاط، یا تنیده در هم و روی دیوارهای خانه مشاهده نکنی. به اعتقاد من پتوس یکی از سازگارترین گیاهان آپارتمانی است که میتواند تا مدت های طولانی بی آبی و نامساعد بودن شرایط را صبورانه تحمل کند. پتوس انواع مختلفی دارد: از پتوس طلایی و نئون که در اکثر خانه های قدیمی موجود است تا انواع پتوس ارتشی، حصیری، هاوایی، پتوس ببری، منجولا، جسنیا، فرانسوی و نمونه های جدیدتر و آزمایشگاهی مانند N-joy، سبو آبی و …

 

خرید انواع پتوس هم در میان گیاهان مقاوم به کم آبی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. من بهترین پتوس ها را در قالب تصویر برای شما قرار دادم اما به شخصه پتوس ارتشی، حصیری و سبو آبی از انواع مورد علاقه خودم است. پتوس از گیاهانی است که از طریق قلمه ساقه و برگ و نگهداری در آب نیز سریع ریشه میزند.

 

این گیاه فی ذات گیاهی رونده است و برای کسانی که تجربه خاصی در نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی ندارند بسیار مناسب است. شما میتوانید با خیال راحت به گلدان خود یک بار آب دهید و برای یک الی دو هفته آن را رها کنید یا حتی به مسافرت بروید! البته یک نکته بسیار بسیار مهم در رابطه با رنگ برگ های پتوس وجود دارد و آن هم این است که در صورت نرسیدن نور کافی گیاه شما پژمرده نمیشود اما برگ های آن رنگ خاص و اصلی خود را از دست داه و سبز میشوند. بنابراین در رساندن نور کافی غیر مستقیم به گیاه خود دقت داشته باشید.

معرفی چند گیاه آپارتمانی قانع و بسیار زیبا!

شماره پنج:

پپرومیا

گیاهی غیر سمی، بسیار زیبا و بسیار مقاوم در برابر کم آبی و بی آبی است. برگ ها دارای شکل خاص و زیبایی  است. گونه های متفاوتی دارد که از نظر شکل ظاهری و برگ تفاوت دارند. این گیاه نور غیر مستقیم و روشن را بسیار میپسندد.

معرفی چند گیاه آپارتمانی قانع و بسیار زیبا!

شماره شش:

برگ انجیری

این گیاه نیز گیاهی مقاوم به کم آبی و شرایط نامساعد محیطی است. البته هنوز هم اعتقاد دارم در این لیست پتوس و سانسوریا مقاوم ترین موارد هستند. برگ انجیری ذاتا رشدی افقی دارد اما میتونید با چیزی شبیه چوب یا داربست آن را تشویق به رشد عمودی نیز بکنید. این گیاه هم از دسته گیاهان دکوراتیو با فرم و ظاهر برگی خاص است.

 

اصلی ترین دلیل برای وجود شکاف روی برگ های این گیاه در امان نگهداشتن برگ های این گیاه از باران های شدید و سیل آسا است. چون این گیاه بومی کلمبیا و مکزیک است جاییکه از ریزش باران های عظیم در امان نیست.این گیاه هم مانند اکثر گیاهان نامبرده شده در دمای اتاق یعنی بین ۲۰ الی ۲۵ درجه بخوبی رشد میکند.برگ انجیری هم تا مدت بسیار زیادی میتواند در آب نگهداری شود اما در نهایت برای تکثیر و گسترش بیشتر باید حتما به خاک گلدان منتقل شود.

معرفی چند گیاه آپارتمانی قانع و بسیار زیبا!

شماره هفت:

سرخس

در مورد این گیاه بهتر است بگویم تامین نیاز رطوبتی گیاه بسیار مهم تر از تامین نیاز آبی آن است. سعی کنید حتما رطوبت اطراف گیاه را تامین کنید وگرنه ممکن است گیاه دچار خشکی و کم آبی شود. سرخس بیش از ده هزار گونه گیاهی دارد که اشکالی کاملا متفاوت با هم دارند. یکی از آشناترین انواع سرخس، پرسیاوشان و برگ بیدی و سرخس معمولی است.

 

دقت داشته باشید درست است که سرخس گیاهی مقاوم به کم آبی است اما سعی کنید در هر وعده، آب کافی به گیاه بدهید چون نه برگ های گیاه به کلفتی سانسوریا هستند و نه ریشه های ریزوم دار بسیار بلندی دارند. بنابراین باید ذخیره کافی برای روزهای کم آبی در این گیاه به خوبی تامین شود.

معرفی چند گیاه آپارتمانی قانع و بسیار زیبا!

جمع بندی

در کل گیاهانی که در این مقاله به آن اشاره کردم زیباترین، خوش قیمت ترین و با دوام ترین گیاهان آپارتمانی هستند. به اعتقاد من انتخاب گیاهان مقاوم بهترین گزینه برای خرید گل و گیاه آپارتمانی برای آن دسته افرادی است که هم علاقمند به نگهداری گل و گیاه هستند و هم تجربه خاصی در پرورش گیاهان مختلف ندارند.

 

http://www.vatanfa.com/?s=معرفی-چند-گیاه-آپارتمانی-قانع-و-بسیار-زیبا!