نکات مهم برای ایجاد عزت نفس در کودکان


نکات مهم برای ایجاد عزت نفس در کودکان

در این مطلب از مجله اینترنتی جیران قصد داریم به معرفی نکات مهم برای ایجاد عزت نفس در کودکان بپردازیم. ستایش و تشویق ساده از فرزندتان در واقع می تواند بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر داشته باشد. در این پست یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد اعتماد به نفس در کودک ارائه شده است.

با مشاهده موفقیت های فرزندانمان معمولا نمی دانیم چه رفتاری را داشته باشیم نمی دانیم افتخار کنیم یا تشویق کنیم و یا اینکه چه واژه ها و جملاتی را بکار ببریم.

این اولین بار نیست که بچه هایم را تحسین می کنم. این روزها، می‌توانم بگم هر لحظه در حال تشویق فرزندم هستم در حال گیتار زدن یا در حال تمرین ورزشی و در حال انجام کارهای شخصی روزانه کودک مانند غذا خوردن. البته منطق مادر به این صورت است: بچه کار خوبی می کند، بنابراین با این کار باعث می شوم که او نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد. مادران اغلب اسم آن را افزایش عزت نفس در کودک می گذارند. در این پست مواردی وجود دارد که ممکن است در مورد ایجاد عزت نفس در کودکان به آنها توجه نکرده باشید.


موارد پیشنهادی


۱٫ باید قدرت عقب نشینی را داشته باشید

همانطور که پیداست، راه‌های بهتری برای ایجاد عزت نفس نسبت به تحسین کردن برای هر کاری که بچه‌ها انجام می‌دهند وجود دارد. از تو بشنوم با این حال، برای انجام این کار، باید یاد بگیرید که عقب نشینی کنید و به فرزندتان اجازه دهید ریسک کند، انتخاب کند، مشکلات را حل کند و به چیزی که شروع می کند پایبند بماند.

۲٫ تمجید و تحسین بیش از حد از کودک نتیجه عکس دارد

عزت‌نفس از احساس دوست‌داشتن و امنیت و از رشد شایستگی ناشی می‌شود و اگرچه والدین اغلب فرزندان خود را با دو عنصر اول غرق می‌ کنند، اما شایستگی و خوب شدن کلی در کارها به زمان و تلاش نیاز دارد. هرچقدر هم که بخواهیم، ​​نمی‌توانیم بچه‌هایمان را با معیار شایستگی ستایش کنیم.

در واقع، با تمجید بیش از حد از بچه ها، بیشتر از اینکه فایده ای به آنها برسانیم به آنها ضرر می کنیم. اگر به فرزندتان بگویید که او در حال حاضر کار خارق العاده ای انجام می دهد، می گویید دیگر نیازی به فشار آوردن به خودش ندارد. اما باید بدانیم اعتماد به نفس از انجام دادن، از تلاش و شکست و تلاش مجدد ناشی می شود.

مهم ترین نکته این است که تعریف و تمجید مداوم می‌تواند عزت نفس را از بین ببرد. تعریف و تمجید مداوم با عث می شود که بچه ها شروع به فکر کردن می کنند که کامل هستند یا سعی می کنند همیشه کامل باشند که این یک فرضیه غیر ممکن می باشد. برای مثال اگر فرزندتان نتواند املا بنویسد و من به او بگویم که کارش فوق‌العاده است، یاد می‌گیرد که به غرایز خود اعتماد نکند. او همچنین می‌آموزد که ستایش فقط دروغگویی است.

اینکه به فرزندتان بگویید او بهترین، باهوش‌ترین یا با استعدادترین است، او را آماده می‌کنید تا اخبار بسیار بدی را در این مسیر دریافت کند. شما در حال ساختن یک خود شیفتگی در کودک خود هستید که فکر می‌کند کلا کامل هست، اما دیر یا زود متوجه می‌شود که او اصلاً اینطور نیست.

۳٫ به فرزندتان اجازه پذیرش خطرات سالمی را بدهید

با مجبور کردن خود به عقب‌نشینی در حالی که فرزندتان خطرات سلامتی خود را می‌پذیرد، شروع کنید. برای ایجاد اعتماد در جهان، بچه‌ها باید فرصت‌ها را بپذیرند، انتخاب کنند و مسئولیت آن‌ها را بپذیرند. ما بسیاری از والدین را می بینیم که همیشه سعی دارند تا فرزندان خود را از شکست نجات دهند که این اصلا رفتار مناسبی نمی باشد.

اگر در یک مهمانی فرزند دو ساله شما قصد بلند کردن پارچ دوغ یا شیشه شربت را داشته باشد و از شما بخواهد تا به او اجازه ریختن شربت برای خود را بدهید آیا شما از ترس ریخته شدن شربت بر روی میز یا زمین اجازه این کار را به او می دهید؟ شاید برای شما جالب باشد ولی باید اجازه انجام این کار را به او بدهید حتی در صورتی که احتمال ریخته شدن شربت قطعی می باشد. شما باید به عنوان پدر و مادر در تمیز شدن بعد از این اتفاق کمک کنید. در این صورت هست که کودک مشکل خود را پیدا کرده و آنرا درست مثل ما بزرگسالان حل کند.

۴٫ بچه ها باید خودشان انتخاب کنند

وقتی بچه‌ها انتخاب‌های مناسب سن خود را انجام می‌دهند، احساس قدرت بیشتری می‌کنند و بچه‌ها می‌توانند عواقب تصمیم‌هایشان را در نظر بگیرند. شما باید همیشه به کودکان اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند که در زمستان کت، کلاه و دستکش بپوشند یا نه. وقتی کودکتان تفاوت بین گرما و سرما را دانستند می توانند بر بدن خود کنترل داشته باشند و مسئولیت انتخاب های خود را بپذیرند.

۵٫ به کودکان اجازه دهید در کارهای خانه کمک کنند

در مسیر ایجاد عزت نفس، بچه‌ها به فرصت‌هایی نیاز دارند تا شایستگی خود را نشان دهند و احساس کنند که سهم آنها ارزشمند است. در خانه، این بدان معناست که از آنها بخواهید، حتی زمانی که نوپا هستند، در آشپزی، چیدن میز و تختخواب کمک کنند.

۶٫ باید کودکان خود را تشویق کنید تا علایق خود را دنبال کنند

یکی دیگر از راه های مطمئن برای تقویت اعتماد به نفس در بچه ها این است که آنها را تشویق کنید تا کارهایی را انجام دهند که به آنها علاقه نشان می دهند، سپس مطمئن شوید که آنها تا پایان آن را دنبال می کنند. مهم نیست که چه کاری انجام می شود و می تواند هر چیزی باشد، از تمرینات ورزش شنا گرفته تا سطوح برتر در بازی های کامپیوتری. نکته این است که آنها به کاری که شروع می کنند پایبند بمانند، بنابراین در پایان آن ضربه موفقیت را احساس می کنند.

۷٫ در مشکل یا شکست کودکان باید چکار بکینم

اگر کودک شما در یک رشته ورزشی موفق نشد یا نمی تواند جدول ضرب را حفظ کند، آیا باید عزت نفس او را به شدت کاهش پیدا کند؟

۸٫ به فرزندانتان اجازه مبارزه و شکست را بدهید

بسیاری از والدین عقاید خاصی را دارند و فکر می کنند مبارزه و شکست به عزت نفس فرزندانشان آسیب می رساند، اما در واقع یک فرصت طلایی برای کمک به ایجاد عزت نفس است.

۹٫ کودک باید مطمئن باشد که عشق شما بدون قید و شرط است

اجازه دهید فرزندتان بفهمد که دوستش دارید حتی زمانی که شکست می خورد یا تصمیمات بدی می گیرد. اگر تمام صحبت‌های شما در مورد عملکرد باشد، او فکر می‌کند که او را فقط به خاطر کارنامه یا نقش موفقی که به دست آورده دوستش دارید.

۱۰٫ سعی کنید اهداف فرزندتان را با توانایی او متناسب کنید

بعضی مواقع سطح تناسبی میان اهداف فرزندان و توانایی های آنها وجود ندارد که در اینجا وظیفه والدین بسیار پررنگ می باشد. والدین باید قدرت مقایسه سطوح را به فرزندان آموزش دهند.

۱۱٫ ستایش مناسب کودک را ادامه دهید

اگرچه تمجید اغلب مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، اما وقتی خاص و به دست آمده باشد، یک سازنده عزت نفس ارزشمند است.

یک معلم موسیقی از دانش‌آموزان کر خود خواسته بود تا یک پرونده پر از تحسینی که به دست آورده‌اند نگه دارند. هر زمان که نام خود را در یک برنامه یا مقاله روزنامه می دیدند یا یادداشت کمکی دریافت می کردند، باید آن را داخل آن می گذاشتند. وقتی بچه‌ها روز بدی داشتند، آن جملات ستایش‌کننده را بیرون می‌آوردند و تمام کارهای منظمی را که انجام داده بودند می‌خواندند و این باعث می‌شد که احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند.

این روش جواب داد زیرا روش‌های خاصی را به بچه‌ها نشان می‌دهد که آنها خاص هستند و به آنها می‌آموزد که تمرین کنند. این تمرین همان تلاش است که باید در کانون تمجید قرار گیرد. به کودکتان فقط نگویید “بازیت عالی بود” به او بگویید که چگونه توپ را به هم تیمی‌اش پاس می‌داد عالی بود.

و به خاطر داشته باشید که کمی تمجید غیرمستقیم، مانند ستاره‌ها در نمودار کار، می‌تواند معجزه کند.

چک لیست عزت نفس شما

در اینجا برخی از کارهایی است که می توانید برای کمک به پرورش کودکانی با اعتماد به نفس انجام دهید:

http://www.vatanfa.com/?s=نکات-مهم-برای-ایجاد-عزت-نفس-در-کودکان