مقایسه ای کوچک از کوروش بزرگ و دیگر پادشاهان

در این پست برخی از سخنان پادشاهان را با سخنان کوروش بزرگ مورد مقایسه قرار می دهیم.و به این موضوع می پردازیم که دلیل این مشهوری و معروفی کوروش بزرگ چه بوده است.امیدورام با این پست کسانی که میگن کوروش اینطور انسانی بوده و این طور کار ها رو کرده ،از حرف های خودشون پشمان شده و بدانند که کوروش واقعا پاک بوده و پاک خواهد ماند.البته توجه کنید که شخصی مانند کوروش هیچ گاه با این چنین پادشاهانی که نامشان در زیر امده است قابل قیاس نیست.

 

 

آشور نصیرپال، پادشاه آشور (۸۸۴ پ‌م.) در کتیبه خود نوشته است:

به فرمان آشور و ایشتار، خدایان بزرگ و حامیان من ششصد نفر از لشکر دشمن را بدون ملاحظه سر بریدم و سه هزار نفر از اسیران آنان را زنده زنده در آتش سوزاندم.حاکم شهر را به دست خودم زنده پوست کندم و پوستش را به دیوار شهر آویختم. بسیاری را در آتش کباب کردم و دست و گوش و بینی زیادی را بریدم، هزاران چشم از کاسه و هزاران زبان از دهان بیرون کشیدم و سرهای بریده را از درختان شهر آویختم.

 

در‌کتیبه سِـناخِـریب، پادشاه آشور (۶۸۹ پ‌م.) چنین نوشته شده است:

وقتی که شهر بابِـل را تصرف کردم، تمام مردم شهر را به اسارت بردم. خانه‌هایشان را چنان ویران کردم که بصورت تلی از خاک درآمد. همه شهر را چنان آتـش زدم کـه روزهای بسـیار دود آن به آسـمان می‌رفـت. نهـر فـرات را به روی شهر جاری کردم تا آب حتی ویرانه‌ها را نیز با خود ببرد.

 

 

در کتیبه آشور بانیپال (۶۴۵ پ‌م.) پس از تصرف شهر شوش آمده است:
من شوش، شهر بزرگ مقدس را به خواست آشور و ایشتار فتح کردم من زیگورات شوش را که با آجرهایی از سنگ لاجورد لعاب شده بود، شکستم معابد عیلام را با خاک یکسان کردم و خـدایـان و الهه‌هـایشان را به باد یغما دادم.

سپاهیان من وارد بیشه‌های مقدسش شدند که هیچ بیگانه‌ای از کنارش نگذشته بود، آنرا دیدند و به آتش کشیدند. من در فاصله یک ماه و بیست و پنج روز راه، سـرزمـین شـوش را تبدیل به یک ویرانه و صحرای لم یزرع کردم … ندای انسانی و … فریادهای شـادی … به دست من از آنجا رخت بربست، خاک آنجا را به تـوبـره کشیدم و به ماران و عـقرب‌ها اجازه دادم آنجا را اشغال کنند.

 

اما علیرغم رفتارهای ناپسند پادشاهان آشور و بابل و حکمرانان امروز جهان، کوروش پس از ورود به شهر بابل و با دارا بودن هرگونه قدرت‌عملی نه تنها پادشاه مغلوب را مصلوب نکرد؛ بلکه او را به حاکمیت ناحیه‌ای منصوب، و با مردم شهر نیز چنین رفتار نمود:

“… آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام‌های مرا با شادمانی پذیرفتند … مَردوک (خدای بابلی) دل‌های پاک مردم بابل را متوجه من کرد؛ زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم. ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد … نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. وضع داخلی بابل و جایگاه‌های مقدسش قلب مرا تکان داد. من برای صلح کوشیدم. برده‌ داری را برانداختم. به بد‌بختی‌های آنان پایان بخشیدم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. خدای بزرگ از من خرسند شد.فرمان دادم تمام نیایشگاه‌هایی را که بسته شده بود، بگشایند. همه خدایان این نیایشگاه‌ها را به جاهای خود بازگرداندم. اهالی این محل‌ها را گرد آوردم و خانه‌های آنان را که خراب کرده بودند، از نو ساختم. صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.”

کوروش پس از ورود به شهر بابل (در کنار رود فرات و در جنوب بغداد امروزی) فرمان آزادی هزاران یهودی را صادر کرد که قریب هفتاد سال در بابل به اسارت گرفته شده بودند. هزاران آوند زرین و سیمین آنان را که پادشاه بابل از ایشان به غنیمت گرفته بود، به آنان بازگرداند و اجازه داد که در سرزمین خود نیایشگاهی بزرگ برای خود بر پای دارند. رفتار کوروش با یهودیان موجب کوچ بسیاری از آنان به ایران شد که در درازای بیست و پنج قرن هیچگاه بین آنان و ایرانیان جنگ و خشونت و درگیری رخ نداد .

http://www.vatanfa.com/?s=مقایسه-ای-کوچک-از-کوروش-بزرگ-و-دیگر-پادشاهان
farhad گفته:

فقط کوروش

فقط ایران

فقط ایرانی

Reza گفته:

از اینکه این سایت درست کردیم تشکر میکنم مطالب خوبن ولی اگه گسترده تر میشد خیلی بهتر بود واز اینکه میبینم برای ایرانی موندنمون تلاش میکنید کمال تشکر را دارم .

سعید گفته:

اگر واقعا طرفدار و خواهان راستی و حقیقت هستید و از زر، زور و فریب کاری در تمام زمینه ها بیزارید، توصیه می کنم در قبول یا رد نظرات گوناگون بویژه در باره تاریخ ایران، بدون پیشداوری و با پژوهش و کنکاش مورد نیاز و در حد توان، برخورد کنید. اجنبی خواهی و احساس حقارت از هویت خودی، همان اندازه ناپسند است که خود بزرگ بینی و نژاد پرستی و فاشیسم نیز زشت و کریه است.

ابراهیم از پارس(شیراز) گفته:

پاینده وجاودان باد ایران عزیز وتمدن کهن او

رها گفته:

سرفراز باد ایران ما

واقع بین و حق طلب گفته:

جمله مشهوری هست به این مضمون: کسی را که خوابیده است] اگ چه خوابش هم سنگین باشد، می شود بیدار کرد، ولی کسی را که خود را به خواب زده ( یا خوابیده ولی مطمئن است که بیدار است ) نمی توان بیدار کرد. متاسفانه شما جزء یکی از آن دو دسته هستید. با این وصف، هنوز به طور کامل از امید به بیدار کردن شما ( توسط خودم و یا بیدارگران بسیار تواناتر، نا امید نشده ام. )

sajjad گفته:

آقا چه کاریه ؟ کوروش بزرگ را با این افراد قیاس احمقانه ایست .

انوشه باد روان جاوید شاه پارس ، کوروش بزرگ هخامنشی

ostovar گفته:

نژادی پستی داری داری به نژاد آریایی حسودی میکنی میدونم داری میسوزی تاریختو میخونی

عرب هر که باشد به من دشمن است

کژ اندیش و بد خوی و اهریمن است

ز شیر شتر خوردن و سوسمار

عرب را به جایی رسیده است کار

که فر کیانی کند آرزو

تفو بر تو ای چرخ گردون تفو

عبدالله-یک بنده خدا گفته:

این ها همه درسته ولی فراموش نکنین که کورش ذوالفرنین هست.همو که در قرآن ذکر شده

sami گفته:

واقعا ممنونم.به افتخار ایرانو ایرانی بزن اون دست قشنگ رو…….

SHADI گفته:

من عاشق کورشم و عاشق همه ایرانیای وطن پرست
مرسی دوست عزیز

معصومه گفته:

دورود بر کوروش بزرگ … درود بر ایران … ممنون بسیار خوب بود .. درود بر شما و همه ایرانیان وطن پرست

ناشناس گفته:

میگم شما با این داستانهاتون جوونای خام رو از خداپرستی به کورش پرستی کشوندین ما هم عاشق ایرانیم و هم معتقدیم کورش آدم بدی نبوده البته اینکه کورش خان همه جا با صلح و آرامش برخورد میکرده همچین هنر نیست بلکه اگه واقعا یه کسی یا چیزی به مردم اسیب بزنه باید باهاش برخورد کنه البته اگه منافع خودشبراش مهم نباشه درست مثل پیامبر و امامهای خوبمون

امیر گفته:

سلام واقعاازنوشته ی شماتشکرمیکتم.ولی افسوس که دیگه بچه های ایرانی دیگرنام کوروش رادرکتاب تاریخشان نمیبینندچون جمهوری اسلامی سلسله ی هخامنشی راازکتاب تاریخ حذف کرد .

مجازات گفته:

سلام به همه ایرانیان و هم وطنان عزیزم به خصوص به کوروش کبیر که انسانیت قبل از هر انسانی فهمید حتی از پیامبر اخر حضرت محمد نمی دونم کی می خوایم بفهمیم ما هم برای خودمان بزرگانی داشتیم همه جا خودش بزرگ هستن کوروش هم در میهن پرستی سر تر از همه بود میهن یعنی ناموس و ناموس یعنی وطن پایینده باد ایران من .حتی اگر کوروش جانی هم بود جنایتش برای وطن بود و شاهنشاهی ایران بود فدات شم شاه شاهان کوروشم

امپراطور گفته:

بهترین پادشاه تا کنون کورش کبیر (ره) بوده
و امروز قصد نابودی ایشان را دارند
و ای کاش ما زمان ایشان بودیم
ای کاش…..

دختر آریایی(ایرانی ) گفته:

درود برایرانیان
ما جوونای خام همیشه سپاس گذار اهورا مزدا خدای یگانه هستیم که به ما پدری چون کورش داد و عشقی در حد مرگ داد که کارهای زیبایش رو بستاییم واژه ی کورش پرستی مزد عشق پاک و خالص ما نیست
هنر کورش بزرگ در فتح مناطق با صلح و آرامش زمانی معنی پیدا میکند که بدانی در آن زمان پادشاه ها چطور با مردم برخورد میکردند.
اگرپیش ازآن پادشاهان اشور افتخار میکردند که هنگام تسخیر عیلام شوش را به ویرانه و تلی ازخاک و محل زندگی مارو عقرب تبدیل کرده مردمان را به بردگی گرفتند اموالشان راغارت کردند و یا پادشاهان بابل به تعداد چشم هایی که کور کرده یا تعداد کودکانی که زنده در اتش سوزانده بودند افتخار میکردند کورش من به این افتخار میکند که هنگام فتح بابل باصلح وارد شهر شده برای مردم شادی به ارمغان اورده ویرانی را اباد و بردگان و اسیران را ازاد و اموالشان را به انها پس داده است آیا این هنر نیست ایا داریوش بزرگ نمیگوید که به خواست اهورا مزدا پلید نبودم دروغگو نبودم تبهکار نبودم به راستی رفتار کردم به ضعیف و توانا زور نورزیدم وهرکه دودمانم را همراهی کند اورا نیک دادم و( قابل توجه بعضیا)وهرکه زیان رساند اورا سخت کیفر دادم… و خیلی از کتیبه ها و افتخاراتی که نمیشه همشون رو انقدر که زیادند بیان کنم. این ها همه هنرند…………….. و ماهمه عاشق کورشیم نه کورش پرست
جاوید یاد ونام کورش و وطنم ایران

فاطمه گفته:

سلام برهموطنا،من همه ی ایناروقبول دارم ولی کشتارموقع جنک بوده توجنک ودعواکه حلوابخش نمیکنن،خواسم اینوکفته باشم باجواب ک بعضیهابعدها نیان نظربذارن یعنی هیج کشتاری نبوده؟!!
درودبرایران

behnam گفته:

درود بر ایران درود بر کوروش کاش ما هم در ان دوران بودیم