جنگ های ایران و یونان

جنگهای بزرگ ایران و یونان بعد از کوروش در گرفت اما اساس آن در دوره ی کوروش گذاشته شد و آنچه سبب بروز دشمنی بین ایران و یونان شد رقابت شدید اقتصادی در منطقه ای بود که در قدیم نامهای مختلفی داشت و امروز به اسم مدیترانه خوانده می شود.

هنوز ۶ سال کامل از رسیدن مرز غربی ایران به سواحل مدیترانه نگذشته بود که ((پلوتی سن)) نویسنده اهل آتن گفت ایران به تجارت ما خیلی لطمه زده است و با ادامه ی این روند  تجارت ما از بین خواهد رفت و ما اگر بخواهیم تجارت خود رادر دریایی که از دریای سیاه تا مدخل اقیانوس اطلس ادامه داردحفظ نماییم باید یک نیروی دریایی قوی به وجود آوریم.

 

این گفته که در ۲۵  قرن قبل از این به زبان آورده شده مانند حرفی است که تا نیم قرن قبل هم به زبان می آوردند و می گفتند هر دولت که می خواهد بر دریا حکومت کند باید نیروی دریایی قوی داشته باشد.

تا وقتی که کوروش بود یونانی ها نتوانستند که یک نیروی دریایی قوی به وجود بیاورند و آن کارها را بعد از مرگ کوروش و آغاز سلطنت کمبوجیه شروع نمودند.

علت اینکه یونانیان نتوانستند در دوره سلطنت کوروش یک نیروی دریایی قوی به وجود آورنداین بود که کوروش با یونانیان  قراری گذاشت  مبنی بر اینکه یونانیان حق ندارند کشتی هایی بسازند که دارای ظرفیت بیش از ۷۰ بشکه باشد.کوروش می دانست کشتی هایی که ظرفیت آن از ۷۰ بشکه تجاوز نمی کند یک کشتی جنگی قوی نیست و نمی تواند با امواج دریا مبارزه کند و بیشتر در طول سواحل حرکت می کند.

محدود شدن ظرفیت کشتی های جنگی یونانیان نه تنها نیروی دریایی سرزمین های یونان را ضعیف می کردبلکه برای یونیان موهن بود.

تا آن روز یونانی ها محکوم آسیایی ها شده بودند و بعد از اینکه مجبور گردیدند  شرط کوروش هخامنش را بپذیرند گرفتار عقده حقارت شدند و نسبت به ایرانیان کینه پیدا کردند.اما نمی توانستند خصومت خود را نشان بدهند تا اینکه شاه هخامنش زندگی را بدرور گفت و کمبوجیه جای او پادشاه شد.

http://www.vatanfa.com/?s=جنگ-های-ایران-و-یونان
ابوالفضل گفته:

مطلب خوبی بود

با اجازه ازش تو تالار خودمون استفاده میکنم

البته با ذکر منبع

در پناه خدا

خوشحال میشم

پوریا نظری گفته:

خیلی خوب است اما آیا این گونه است که بیشتر جنگ ها یونانی ها پیروز میشدند؟

محمد ناصری گفته:

عالی بود خیلی قشنگه…

پوریا نظری گفته:

عالی بود کاش مطالب بیشتری جمع آوری می کردید

سایه دخترابی گفته:

سلام متن خوبی بود یه سوال داشتم من میخوام درمورد مدیریت درزمان کوروش تحقیق کنم باید چجوربه این هدف برسم منبع معتبری سراغ دارید بهم معرفی کنیدممنون میشم بهم کمک کنید

عرفان گفته:

کوروش به تمامی کشورهای جهان احترام می گذاشت به اطلاع شما می رسانم که اختلافات ایران و یونان از زمان داریوش اول شکل گرفت در آن زمان قرارداد صلحی بین ایران و یونان به تصویب رسید در این قرار داد شرطی ذکر شد که یونانیان نباید تمامیت ارضی ایران را نقض کنند اما یونانیان به این قرار داد پایبند نبودند و به مرزهای ایران تجاوز کردند که سردسته سپاهیان آن ها اسپارت ها بودند این باعث شد که داریوش به یونان لشکر کشی کند تا زهره چشمی از آنان بگیرد و قصد تسخیر یونان را نداشت ولی باز هم یونانیان به نقض قرار داد خود ادامه دادند و داریوش نیز به دلیل مریضی نتوانست دوباره به یونان لشکر کشی کند و در وصیت نامه خود به خشایارشا گفت که به یونان لشکر کشی کند و انتقام ایران را بگیرد که جنگ ترموبیل و موضوع ۳۰۰ اسپارتی رخ داد که در آن نیز دروغ هایی وجود دارد که بعدا به آن اشاره می شود

محمد گفته:

با کمال تاسف تاریخ ایران پر است از دروغ هائی که مورخان یونانی در مورد این سرزمین نوشته اند و خالی است از آنچه که می بایست می نوشتند. نمونه : در جنگ هائی که به نام جنگ های ایران و یونان ثبت نموده اند یک نمونه را نمی توان سراغ داشت که برتری از آن ایرانیان باشد چه آتن آتش گرفته باشد یا اینکه شهرهای یونانی زیر پای ستوران ایرانی قرار گرفته باشد. مقصود جنگ طلبی و سلطه جوئی نیست بلکه این نمونه ایست از دروغ بسیار.

فریبرز علینژاد گفته:

دمت گرم عرفان
میبینی خاءنها چی میگن

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان
دوستان این تاریخی که ما داریم بهوسیله دشمن ما نوشته شده و تا توانستند ایرانیان رو ضعیف و خشن معرفی کردن در حالی که ما مهد تمدن و صلح دوستی هستیم و برای ازادی مظلم میجنگیم نه چیزهای دیگه نمونه انکه سربازان ایرانی که وارد یونان شدن به هیچ وجه اجازه تجاوز به اموال و زنان یونانی رو نداشتند د این در حالی است که سربازان چندین ماه از خانواده خود دور بودند اما کسی میدونه چرا دو کشور یونان و ایران که زمانی قدرتمندان عالم بودن در حال حاضر ضعیف شدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟فقط نبود اتحاد و یکی نبودن دل مردم
باهم پس برای ایرانی اباد و ازاد دست بدست هم بدهیم
جاوید ایران و ایرانی

علی گفته:

من هم با حرف محمد موافقم چون ناپلئون هم میگه که یونانیان اصولا داستان پردازی میکردن و در ضمن هیچ سند تاریخی کی ایرانیان نوشته باشند در دسترس نیست که ایرانیان تو ماراتن شکست خوردن