۸ روش خانگی برای درمان فوری نفخ شکم!

درمان خانگی نفخ شکم: نفخ شکم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند مصرف بیش‌ازحد غذاهای چرب و سنگین، مشکلات گوارشی، حساسیت به مواد غذایی خاص یا عفونت روده باشد. درمان نفخ شکم یک موضوع بسیار مهم است که رسیدگی نکردن به آن بر کیفیت زندگی، عملکرد گوارش و سلامت عمومی بدن تأثیر می‌گذارد.

داشتن باد معده یا نفخ شکم همیشه خطرناک و نگران‌کننده نیست؛ اما شناسایی عوامل خطر و دانستن روش‌های درمان آن به شما کمک می‌کند تا نفخ شکم را به‌راحتی در خانه درمان کنید. آنچه در این مطلب سلامت می‌خوانید تعریفی از نفخ شکم، دلایل ایجاد آن، روش‌های درمان خانگی، راه‌های پیشگیری از نفخ و بایدها و نبایدهایی در رابطه با نفخ معده و شکم است.

بیشتر بخوانید: نفخ و درد شکم را با این دمنوش های گیاهی رفع کنید+نحوه تهیه و مصرف

نفخ معده و شکم چیست؟

نفخ شکم یا باد معده به وضعیتی گفته می‌شود که شکم به‌طور غیرطبیعی به علت وجود هوا یا گاز متورم می‌شود. این شرایط ممکن است همراه با احساس فشار در ناحیه شکمی و گاهی اوقات با علائمی همچون درد شکم، سوءهاضمه، سیکل‌های تغییر یافته روده و احساس سنگینی همراه باشد.

درمان خانگی نفخ شکم، دلایل زیادی در پس تجمع گاز در دستگاه گوارش، تورم روده‌ها و تغییر در عملکرد عضلات گوارشی وجود دارد؛ اما همه این‌ها در نهایت منجر به نفخ شکم خواهند شد.

دلایل ایجاد نفخ شکم و معده

دستگاه گوارش سالم نیز دارای باد معده یا نفخ شکمی خواهد بود؛ اما این وضعت کم، کوتاه و بدون درد و عارضه است. در شرایطی که این وضعیت ادامه‌دار، طولانی و همراه با درد باشد باید علت و دلایل ایجاد نفخ شکم و معده را بررسی و شناسایی کرد. موارد زیر از دلایل اثبات‌شده ایجاد باد شکم هستند:

مصرف غذاهای که هضم‌شان معده را دچار چالش می‌کند

لبنیات، غذاهای چرب و سنگین، غذاهای حاوی فیبر بالا و مواد غذایی گازدار مانند نوشیدنی‌های گازدار و نان سفید می‌توانند باعث نفخ معده و شکم شوند.

بلعیدن هوا

انسان‌ها به هنگام صحبت کردن، غذا خوردن، استنشاق سیگار، نوشیدن آب و مایعات، مسواک زدن یا خوابیدن به علت تنفس از طریق دهان مقدار زیادی هوا را وارد معده می‌کنند که خود نقش مهمی در ایجاد باد شکم دارد.

استرس

درمان خانگی نفخ شکم، استرس عملکرد عضلات گوارشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث نفخ معده و شکم می‌شود.

درمان خانگی نفخ شکم

اختلالات گوارشی

برخی مشکلات گوارشی مانند عفونت معده و روده، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، آب‌سوزی و آنتریت عاملی برای ایجاد باد معده و نفخ شکم هستند.

سرعت بالا در خوردن و آشامیدن: اگر بعد از غذا خوردن دچار نفخ شکم می‌شوید باید به نحوه و سرعت غذا خوردن خود توجه کنید. سریع غذا خوردن، معده را دچار مشکل می‌کند و چون برای هضم غذای دریافتی دچار مشکل می‌شود گاز و مواد غذایی در معده تجمع پیدا خواهد کرد.

تغییرات هورمونی و قاعدگی

درمان خانگی نفخ شکم، تغییر در سطح هورمون‌های بدن عوارضی را به همراه دارد که یکی از آن‌ها نفخ شکم است. عموماً خانم‌ها در دوران قاعدگی باد معده را تجربه می‌کنند.

عوامل دیگر: عوامل دیگری نیز موجب نفخ معده خواهند شد. مانند: نحوه نادرست غذا خوردن، مصرف برخی داروها، وجود حساسیت و آلرژی به برخی مواد غذایی و عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش که خود را با بروز باد شکم نمایان می‌کنند.

روش‌های درمان فوری نفخ در خانه

طبق مطالعات انجام شده حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد سالم نیز نفخ شکم را تجربه می‌کنند که زودگذر و بدون درد است؛ اما ۷۵ درصد از افراد باد شکم همراه با دردهای ضعیف تا شدید را گزارش می‌دهند که نیازمند درمان است. اگر دچار نفخ شکم هستید می‌توانید با کمک راهکارهای زیر نفخ معده خود را درمان کنید:

۱.تنظیم رژیم غذایی

مصرف موادغذایی سبک هضم را افزایش دهید. به عبارت ساده‌تر به‌جای مصرف غذاهای چرب و سنگین از میوه، سبزیجات تازه، غلات کامل و ماهی استفاده کنید.

۲.انجام تمرینات آرامش‌بخش قبل مصرف از غذا

اگر سطح استرس و تنش در شما و محیط اطرافتان زیاد است، قبل از خوردن وعده‌های غذایی، استراحت کنید و چند نفس عمیق بکشید تا بدن به آرامش برسد. این تمرین به شما کمک می‌کند تا کاهش استرس داشته باشید و عملکرد دستگاه گوارشتان بهبود پیدا کند.

۳.تلاش برای بلعیدن هوای کمتر

اگر به دنبال یک روش ساده برای درمان باد شکم هستید؛ آهسته و کامل غذای‌تان را بجوید. بدون عجله و آرام غذا بخورید و محتویات درون دهانتان را کاملاً بجوید تا غذا بدون بلعیدن هوا به‌راحتی هضم شود.

۴.نوشیدن آب زیاد

درمان خانگی نفخ شکم، نوشیدن به‌اندازه آب هضم و جذب غذا را آسان کرده و از تجمع گاز در معده و روده پیشگیری می‌کند.

درمان خانگی نفخ شکم

۵.ورزش کنید

یکی از روش‌های ساده درمان باد معده انجام تمرینات ورزشی منظم و مناسب شما است. این کار عضلات دستگاه گوارش را تقویت کرده و از بروز نفخ معده و شکم می‌کاهد. استفاده از روش‌های آرامش‌بخش مثل ماساژ: ماساژ ملایم شکم، حرکات نرم و گردان شکم باعث آزاد شدن گازهای محبوس معده می‌شود و نفخ را برطرف می‌کند.

۶.مصرف پروبیوتیک

مواد غذایی پروبیوتیک دار حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که منجر به حفظ تعادل میکروبیوم گوارش می‌شوند. اگر به دنبال شناسایی نوشیدنی یا غذا برای درمان نفخ معده هستید از غذاهای این‌چنینی مانند: ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

۷.خوردن غذاهای کوچک و مکرر

به‌جای خوردن ۳ وعده غذایی بزرگ، سعی کنید چندین وعده غذایی کوچک و کم‌حجم داشته باشید تا به عملکرد بهتر دستگاه گوارشتان کمک کرده و نفخ را کاهش دهد.

۸.مصرف زنجبیل

درمان خانگی نفخ شکم، عموماً زنجبیل را به‌عنوان یک ضد تهوع و آرامش‌بخش گوارشی می‌شناسند. خوب است که بدانید مصرف چای زنجبیل می‌تواند به درمان سریع نفخ معده کمک کند.

بیشتر بخوانید: اگر هر روز ناشتا آب زنجبیل بنوشید…  

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

http://www.vatanfa.com/?s=۸-روش-خانگی-برای-درمان-فوری-نفخ-شکم!