همایش بزرگداشت «مولا عبدالرحیم دماوندی» برگزار شد

در مراسم همایش «عارف کربلائی» با موضوع گرامیداشت «مولا عبدالرحیم دماوندی» که عصر پنجشنبه برگزار شد، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران، فخاری استاندار تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم فتاح‌دماوندی امام جمعه شهرستان دماوند، طاهرخانی فرماندار شهرستان دماوند، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی امام جمعه رودهن، سادات مدیرکل امنیتی استاندار تهران، سرهنگ ملکی فرمانده انتظامی شهرستان دماوند، سرگرد صفری‌پور جانشین فرمانده سپاه پاسداران شهرستان دماوند و جمعی از مسئولان شهرستان دماوند حضور داشتند.

رونمایی از کتاب فاخر «مفتاح اسرار حسینی» با حضور وزیر ارشاد در دماوند

کتاب فاخر «مفتاح اسرار حسینی» آثار مولا عبدالرحیم دماوندی، عارف قرن یازدهم و دوازدهم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار تهران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد.

این کتاب به همت حجت‌الاسلام صدرایی خویی تصحیح و تحقیق شده است.

ما عبدالرحیم‌های بسیاری در دماوند داشتیم

علیرضا فخاری، استاندار تهران در همایش بزرگداشت مولا عبدالرحیم دماوندی عارف و حکیم قرن یازدهم هجری اظهار داشت: دماوند را به کوهش می‌شناسند نه به اساطیر آن که این بزرگ‌ترین اشتباه است چراکه ما عبدالرحیم‌های بسیاری در دماوند داشتیم، ولی شاهد بیشتر مردم دماوند شناختی از آنان نداشته باشند که کم کاری در این حوزه زیاد بوده است.

وی ادامه داد: اکنون که فضا برای معرفی و شناخت اینگونه شخصیت‌های برتر منطقه به نسل جاری و آینده فراهم است، باید گام برداشت چراکه دماوند مرکز تربیت و پرورش اساطیر و اسوه‌ها است.

استاندار تهران با اشاره به شهدا، دانشمندان و شخصیت‌های بزرگ، معنوی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دماوندی، خاطرنشان کرد: معرفی شخصیت‌های بزرگ دماوند به نسل‌های مختلف می‌تواند از این منطقه هویت جدید خلق کند تا در آینده دچار بی هویتی نشویم که لازم است در این راستا برنامه ریزی صورت گیرد و ما نیز در سطح استان آمادگی هرگونه همکاری جهت تقویت زیرساخت‌ها را داریم.

فخاری با تاکید براینکه در هر زمانی که کار زیربنایی برای حوزه فرهنگ، دین و دین شناسی و اخلاق صورت گیرد، حتما اثر خود را خواهد گذاشت، گفت: ما مدیون گذشتگان هستیم چراکه زمانی در دوران طاغوت نوجوانان منطقه توسط دلسوزان و محلی‌ها اخلاق، دین و فقه و اصول را آموختند تا بعد‌ها در دوران دفاع مقدس حماسه خلق کردند.

این مقام مسئول تاکید کرد: بستر و زمینه فراهم است و می‌توان روزی شاهد رشد و نمو اینگونه اندیشه‌ها و بزرگان باشیم و دماوند را به کوه آن نشناسیم بلکه به بزرگان، اساطیر و عالمان آن بشناسند و امید است این الگو‌های اجتماعی برای جوانان ما تکثیر شود.

دماوند ظرفیت فوق العاده‌ای در زمینه علمی و سیر و سلوک دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران در همایش بزرگداشت مولا عبدالرحیم دماوندی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی در دماوند با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه برای معرفی شخصیت‌های بزرگ دماوندی صورت گرفته است که البته این اقدامات مقدماتی است.

وی به معرفی موسسه فرهنگی امام رضا (ع) در دماوند اشاره کرد و افزود: این موسسه در اواخر دهه ۶۰ بنیان گذاری شد که می‌توان این اقدام را از الطاف خاص الهی برای منطقه و از جلوه‌های کرامت امام رضا (ع) دانست چراکه موجب شد در همین موسسه اقدامات ارزشمندی همچون مقدمات کار دماوند شناسی آغاز شود که البته در گذشته منابع کافی وجود نداشت، ولی اگنون با تلاش‌های بسیار راه همواره شده و این مسیر برای علاقمندان باز است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دماوند ظرفیت فوق العاده‌ای در زمینه علمی و سیر و سلوک دارد، گفت: ریشه و اساس منطقه، جغرافیا، محیط و خصوصیات منطقه و تاریخ دماوند دست به دست هم داده تا شرایط برای تقویت این بخش فراهم شود که البته تحقق اهداف آن نیازمند حمایت است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: موسسه امام رضا (ع) در کنار کار تربیتی، حرکت علمی و ترویجی را نیز در دستور کار دارد که اگر بیش از پیش حمایت شود، آثار مکتوب و میراث ارزشمند و تمدنی بیشتری که متعلق به آثار تاریخی است، در اختیار نسل امروز قرار خواهد گرفت.

امام جمعه موقت تهران به معرفی مولا عبدالرحیم دماوندی پرداخت و بیان داشت: در دوره حیات این عالم ربانی تاریخ روشنی نداریم، ولی آثار ارزشمندی از ایشان وجود دارد؛ ایشان دارای شخصیتی تحصیل کرده، دانشور، ادیب و خوش قلم، اهل شعر و ادب، اهل حدیث و بهره‌مند از معارف عقلی و فلسفی، بهره‌مند از دانش عرفانی و نظری و عرفان عملی است.

وی ادامه داد: اهل سیر و سولک، کشف و شهود، اهل انصاف و ادب و بلند همت و بلند پرواز از دیگر خصوصیت شخصیتی مولا عبدالرحیم دماوندی و همچنین ایشان ارادت به اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) را دارد؛ همچنین سخاوتمندی و خط مستقیم ولایت الهی و شیعه ناب حضرت علی (ع) از دیگر ویژگی‌های ایشان است.

این مقام مسئول افزود: این اثر در بین آثار ایشان در موضوع خود، جامع است و هم در عرفان نظری، عملی و فارسی روان است و اسناد‌های فراوانی نیز به آیات قرآن و روایات، اشعار مولوی و لگشن راز دارد و مطالب دانشوران بزرگ و اساتید مسلم و داشتن طبع علمی و عرفان عملی ایشان زمینه‌ای فراهم کرده که تشنگان حقیقت را از مشاهدات و کشفیات فراهم کند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه البته این کار قبلا توسط استاد سید جلال‌الدین آشتیانی در ضمن منتخبان آثار عرفا چاپ شده، ولی بصورت مستقل این مهم توسط موسسه امام رضا (ع) و با تاکید آیت الله جوادی آملی و پیگیری دوستان و حمایت وزارت ارشاد با تصحیح و تحقیق علی صدرایی خویی بصورت مطلوب و عالمانه به چاپ رسیده است.

وی گفت: ما با یک اثر والا، گرانقدر از عرفان ناب شیعی مواجه هستیم که به جامعه علمی و عرفانی کشور در ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان به ثمر می‌رسد و پیام مرحوم مولا عبدالرحیم دماوندی دعوت به توحید، دعوت به عرفان ناب، دعوت به سلوک توحیدی ولایی، دعوت به خودسازی، دعوت به تفکر، دعوت به مراقبه، دعوت به خدا شناسی در پرتو خودشناسی، دعوت به قرآن و عطرت است و نسل امروز جوان کار خود را در خودشناسی و خودسازی با توجه به ظرفیتی که در منطقه وجود دارد، جدی بگیرند.

مولا عبدالرحیم دماوندی که به رازی و اصفهانی نیز از او یاد شده است، یکی از حکمای الهی ایران است که در اواخر دوران صفویه در دماوند به دنیا آمده است، جاذبه اندیشه‌های عرفانی، انسان‌های فرهیخته را مشتاق راه‌یابی به عوالم اسرار و معنا نموده است و عبد الرحیم دماوندی است برای سیراب نمودن روح تشنه خود – بعد از اتمام تحصیل در اصفهان – رحل اقامت در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سید الشهداء (ع) در کربلا افکند و تا آخر عمر، پیمانه معرفت از عنایات بی‌انت‌های مزار ملکوتی آن امام همام سر کشید. او بعد از لبریز شدن پیمانه معرفتش، دست به قلم برد و کتاب مفتاح اسرار الحسینی را نگاشت و آنچه را از عنایات امام حسین (ع)، نصیبش شده بود، به قلم آورده است.

او در مقدمه کتابش اظهار می‌کند که بنا دارد در این کتاب پرده از روی برخی اسرار بگشاید و به خوبی از عهده وعده برآمده و مکاشفات و الهامات خود را فاش می‌کند و حقایقی از سیر و سلوک و دریافت‌های معنوی و عرفانی خود را بیان می‌کند که در کمتر اثری اینگونه فاش گویی به چشم می‌خورد. کتاب «مفتاح اسرار الحسینی» عمده اثر دماوندی و همچنین مفصل‌ترین اثر اوست.

منبع: ایرنا

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=همایش-بزرگداشت-«مولا-عبدالرحیم-دماوندی»-برگزار-شد