غزه موضوع بیست‌ویکمین همایش «سوختگان وصل» است

سعید حدادیان روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در نشست خبری بیستمین همایش ادبی سوختگان وصل با ارائه گزارشی از برگزاری این همایش در ۲۰ سال گذشته گفت: عصر سه‌شنبه هفته آینده اول اسفند مراسم اختتامیه این همایش با تجلیل از ۲۰ نفر از برگزیدگان این دوره و برگزارکنندگان همایش نوزدهم در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

وی، انتشار ۳۶ جلد کتاب را از برکات برگزاری این همایش‌ها دانست و گفت: تاکنون ۱۹ جلد کتاب در زمینه شعر و ۱۷ جلد کتاب در زمینه داستان منتشر شده و فشرده این ۳۶ جلد به صورت برگزیده در چهار جلد زیرچاپ است و در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود که ۲ جلد در حوزه داستان و ۲ جلد در حوزه شعر است، این کتاب‌ها به عنوان مرجعی برای پژوهشگران ادبیات پایداری هستند.

تجلیل از شاعر ادبیات پایداری

حدادیان درباره انعکاس اخبار این همایش‌ها در رسانه‌ها گفت: شبکه‌های مختلف صدا و سیما تاکنون پای کار بودند و برنامه‌های فراوانی پخش شده است. البته این جشنواره هیچ‌وقت به پای جایزه جلال نمی‌رسد. چون ما در حوزه کار خودمان چنین جوایزی نداریم و صلاح هم نمی‌دانیم که چنین جوایزی اهدا شود.

دبیر بیستمین همایش ادبی «سوختگان وصل» گفت: یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم تجلیل از یک شاعر در حوزه ادبیات پایداری است و سیدمحمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران به عنوان میزبان در روز اختتامیه سخنرانی خواهد کرد.

مروری بر ۱۹ دوره «سوختگان وصل»

حدادیان با ارائه گزارشی از ۱۹ همایش برگزار شده طی سال‌های ۸۰ تا کنون گفت: بیستمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «.. و این ستاره دنباله‌دار» جمع بندی سلسله همایش‌های ادبی سوختگان وصل است که توسط دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران آغاز شد و بر محور ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری متمرکز بود. به همین دلیل در نخستین گام جانبازان شیمیایی را محور همایش قرار دادیم و با عنوان «سوختگان وصل» در بخش شعر برگزار شد.

دبیر همایش ادبی سوختگان وصل افزود: دبیرخانه همایش ادبی سوختگان وصل هر سال یک موضوع از ادبیات دفاع مقدس و پایداری را انتخاب کرده و بعد از انتشار فراخوان، آثار رسیده را داوری و بهترین آثار، برگزیده و معرفی شد که مجموع آثار برگزیده هر همایش در قالب یک کتاب شعر و داستان منتشر شده است.

به گفته حدادیان این همایش در سال ۸۱ به نکوداشت شهدای تفحص با عنوان «قاصدک‌های سوخته» و سال ۸۳ با عنوان «فصل صبوری» به بزرگداشت حجت الاسلام سیدعلی اکبر ابوترابی و آزادگان اختصاص یافت.

حدادیان گفت: سال ۹۱ را به شهدای علمی همچون مصطفی احمدی روشن، مجید شهریاری، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد و حسن طهرانی مقدم اختصاص دادیم. در اوایل دهه ۹۰ متوجه شدیم که نیمی از پدران و مادران شهدا از دنیا رفته اند و لذا همایشی با عنوان «آب و آینه» به بزرگداشت مقام مادران شهدا اختصاص یافت، همچنین نکوداشت پدران شهدا را با عنوان در «مقام صبر» برگزار کردیم و در به بهانه مقاومت و حماسه آفرینی شهر دزفول با عنوان «الف دزفول» به جبهه مقاومت پرداختیم. مثلا همزمان با موضوع دزفول به صنعا و حلب را هم گرامی داشتیم و به دنبال آن به موضوع مقاومت در کشور‌های دیگر مطرح شد.

وی از برپایی بیست و یکمین همایش سوختگان وصل با موضوع غزه خبر داد و با اشاره به برگزاری همایش سوختگان وصل برای بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی گفت: در سال ۹۶ برای سپه‌سالار شهید حاج قاسم سلیمانی مراسم گرفتیم و سال ۹۸ نیز همایش مکتب حاج قاسم را برگزار کردیم.

تجلیل از ۵۹ منتخبان و برگزیدگان ۱۹ دوره

فاطمه نانی زاد، شاعر و مدیر اجرایی سلسله همایش‌های ادبی سوختگان وصل در این نشست گفت: آیین افتتاحیه بیستمین همایش سوختگان وصل از دوم تا ششم دی در تالار افشاری کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد که برگزیدگان و منتخبان ۱۹ دوره به تفکیک در هر قالب معرفی و تجلیل شدند. در مجموع ۵۹ نفر در افتتاحیه مورد تجلیل قرار گرفتند و در اختتامیه همایش چند نفر از این برگزیدگان تجلیل می‌شوند.

وی با اشاره به حضور برخی اساتید داستان نویس مانند احمد شاکری، گلعلی بابایی، زهره یزدان‌پناه و قدسیه پایینی که داوران بخش داستان بودند، گفت: با توجه به این که مرحوم جهانگیر خسروشاهی چندین دوره داور این همایش‌ها بود تجلیلی هم از دختر وی داشتیم. در بخش شعر نیز اشعار برگزیده دوره‌های پیش را در ۱۵ قالب دسته بندی کرده و مجدد مورد داوری قرار گرفت و برگزیدگان هر قالب مورد تجلیل قرار گرفتند.

این شاعر اضافه کرد: امیدواریم سایر دوستانی که در این سال‌ها همراه ما بودند در هر سازمان و نهادی که هستند، در روشن نگاه داشتن این چراغ از هیچ تلاشی دریغ نداشته باشند. شاعران خوب ما در شهرستان ادب مثل علی محمد مودب مدیرعامل موسسه، علی داودی مدیر مرکز محافل شهرستان ادب و مدیر دفتر شعر حوزه هنری و میلاد عرفانپور مدیر دفتر شعر شهرستان ادب و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری جزو اولین برگزیدگان ادوار سوختگان وصل هستند که در هفته ادبی مذکور میزبانشان بودیم.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=غزه-موضوع-بیست‌ویکمین-همایش-«سوختگان-وصل»-است