فهرست جذاب ۱۵ تایی از بهترین فیلم های ورزشی
- 23 بازدید
- 6 مارس 2024
- اخبار سایت, داستان جالب, عکس, مطالب جالب
از کلیشهها که بگذریم، هیچ چیز به اندازه یک فیلم ورزشی خوب قدیمی نیست. مانند هر ژانری، فیلمهای ورزشی کلیشههای خود را دارد: داستان آدمهای توسریخوری که در شرف باخت هستند یا استفاده از ورزش برای یافتن شادی. اما بهترین فیلمهای ورزشی، مانند خود ورزش، تاثیر عمیقتری بر تماشاگر میگذارد و انتظارات او را زیر سوال میبرد. ۱۵ فیلم پیشرو از بهترین فیلمهای ورزشی سالهای گذشته است که امتیازهای خوبی هم از منتقدان گرفتهاند.
فهرست بهترین فیلم های ورزشی بر اساس سال تولید مرتب شدهاند؛ نه کیفیت آنها
فیلم کرید | ۲۰۱۵ | Creed
- کارگردان: رایان کوگلر
میتوان استدلال کرد که کرید بهتر از راکی است. رایان کوگلر یک فرنچایز از بینرفته را زنده کرد و با کمک نقشآفرینی چشمگیر مایکل بیجردن، راکی را با این درام حماسی که به اختلاف طبقاتی، نژاد و هویت میپردازد، به قرن بیست و یکم آورد. کرید به سبک فیلمسازی قدیمی است که به خوبی ساخته شده است. قرار دادن استالونه در نقش مربی یک حرکت الهامبخش بود و این بازیگر کهنهکار بهترین نقشآفرینی کارنامه خود را ارائه داد.
فیلم فاکسکچر | ۲۰۱۴ | Foxcatcher
- کارگردان: بنت میلر
فیلم های ورزشی مدتهاست که بستری برای تجزیه و تحلیل مردانگی بوده و فاکسکچر، با شخصیت جان دو پونت (استیو کارل) در مرکز داستان بهعنوان مربی تیم کشتی آمریکا، واقعاً موضوع ناتمام مانده سمی بودن نرینهرفتاری را کامل میکند. دوپونت، شولتز را زیرپر و بال خود میگیرد و ما شاهد فروپاشی تدریجی ذهنی او هستیم، همانطور که شاهد تبدیل شدن او به مردی هستیم که در موردش خیالپردازی میکند.
فاکسکچر با بازی درخشان استیو کارل، چنینگ تیتوم و مارک رافلو چیره دست، فیلمی دیده نشده اما قدرتمند در دوران حضور چهرههایی مانند اندرو تیت است.
فیلم شتاب | ۲۰۱۳ | Rush
- کارگردان: ران هاوارد
باوجودی که فیلمهای با موضوع مسابقات اتومبیلرانی مناسب اکران سینما است، فیلمهای با موضوع مسابقات اتومبیلرانی بسیار کم و حتی فیلمهای «فرمول وان» کمتری به تولید رسیدهاند. یکی از بهترین آنها شتاب است که به رقابت بین جیمز هانت و نیکی لائودا در سالهای ۱۹۷۰ میپردازد. صحنههای مسابقات هیجانانگیز، موسیقی هانس زیمر و نقشآفرینی کریس همسورث باعث میشود با خودتان فکر کنید که ایکاش بیش از یک دهه او وقتش را با نقش ثور پر نمیکرد.
فیلم مبارز | ۲۰۱۱ | Warrior
- کارگردان: گوین اکونر
هنوز هم تنها فیلم خوبی است که داستانش در دنیای هنرهای رزمی ترکیبی میگذرد، مبارز داستان دو برادری است که اختلاف دارند و از هم دور شدهاند که برحسب اتفاق باهم وارد مسابقات میشوند، فیلم به شدت به الگوی راکی وفادار است. مبارز با بازی تام هاردی وحشی، که تحتتاثیر بازی مارلون براندو است، و جوئل اجرتون در نقش برادر، اگرچه بسیار جوانمردانهتر از MMA (هنرهای رزمی ترکیبی) واقعی است، اما هیجانانگیز، خشن و استعارهی نه چندان ظریف برای پرسونای چنین ورزشکارانی است.
فیلم مبارز | ۲۰۱۰ | The Fighter
- کارگردان: دیوید او. راسل
دیوید او. راسل با واقعگرایی صریحی به سراغ زندگینامه قهرمان بوکس میکی وارد و برادرش در دهه نود رفت. فیلمی که بر شانههای نقشآفرینی بازیگرانش میایستد و میدرخشد. مارک والبرگ در نقش وارد آدمی معمولی که مدام دچار ضرب دیدگی است و کریستین بیل در نقش برادر معتاد و تکیده او ظاهر میشوند. بازیگران زن فیلم را ایمی آدامز و ملیسا لئو تشکیل میدهند که به جز مارک والبرگ هر سه بازیگر نامزد جایزه اسکار در رشته بازیگری شدند. علاقمندان ورزش بوکس مسلما از جزئیات ریزی که در این فیلم خواهند دید، لذت میبرند.
فیلم کشتیگیر | ۲۰۰۸ | The Wrestler
- کارگردان: دارن آرونوفسکی
ورزش کشتی به دلیل لباسهای خودنمایانه، داستانهای ملودراماتیک و شخصیتهای مبالغهآمیزش به عنوان ورزشی سرگرمکننده انگشت نماست، کشتی یک شکل هنری است، بزرگترین برندها برای حرکات رزمی باورنکردنی قرارداد میبندند و با فیلمنامههایی سرشار از دلسوزی، پکیجی را ارائه میدهند که پرزرق و برق به نظر برسد. وقتی در کشتیگیر رندی رابینسون (با بازی میکی رورک) را، که دوران اوجش را پشت سرگذاشته، ملاقات میکردیم، شبیه یک وانت دهه هشتادی درب و داغون است، او از روی استیصال برای آخرین لحظه بزرگ و موفقیت دوباره داخل رینگ میشود. فیلم دارن آرونوفسکی بیشتر به جزئیات داستان میپردازد، اما کمتر به مسائل کشتی و انسانیت رابینسون اهمیت میدهد.
فیلم مربی کارتر | ۲۰۰۵ | Coach Carter
- کارگردان: توماس کارتر
مربی کارتر با الهام از سریالهای نوجوانانه پرتصنع مانند محله ملروز و تپهی تک درخت، درامی پرانرژی و جذاب است که مخاطبان جوانتر را هدف قرار داده. صحنههای بسکتبال پر زرق و برق هستند و مربی کارتر اولین فیلم چنینگ تیتوم نیز است. فیلم بخاطر نقشآفرینی ساموئل ال. جکسون ارزش دیدن دارد. او ایفاگر نقش کن کارتر، مربی تیم بسکتبال دبیرستان ریچموند در کالیفرنیا و مدعی قهرمانی در سطح ایالت است اما نمرات درسی بچهها پایین است و کارتر تصمیم میگیرد تا ابتدا سطح کیفی درسی شاگردانش بهتر شود.
فیلم محبوب میلیون دلاری | ۲۰۰۴ | Million Dollar Baby
- کارگردان: کلینت ایستوود
در این درام با موضوع بوکس، کلینت ایستوود در نقش مربیای نقش آفرینی میکند که یک بوکسور زن جاه طلب به نام مگی فیتزجرالد (با بازی هیلاری سوانک) را تحت حمایت خود قرار میدهد، رابطهای که در نهایت به تراژدی ختم میشود. واقعیت جالبی درباره فیلم محبوب میلیون دلاری: این تنها فیلمی است که کلینت ایستوود تا به حال در آن گریه کرده است.
فیلم علی | ۲۰۰۲ | Ali
- کارگردان: مایکلمان
ویل اسمیت تعدادی انتخاب اشتباه مطلق در کارنامه داشته است، بنابراین گاهی اوقات به راحتی میتوان فراموش کرد که وقتی او در فیلمی موفق ظاهر میشود، از دل و جان مایه میگذارد. علی را در نظر بگیرید، فیلمی با موضوع زندگینامه محمد علی کلی به کارگردانی مایکلمان که امسال از او فیلم فراری، با موضوع زندگی انزو فراری اکران شد. اسمیت تلاش میکند که با ادای دیالوگها خودش را شبیه اسطوره ورزش بوکس کند.
فهرست بهترین فیلم ها درباره بوکس
در حقیقت هیچ فرمولی برای اجرای نقش یک شخصیت واقعی وجود ندارد. برخی تلاش میکنند تا به هر روشی که شده تصور جامعه از شخصیت شناخته شده را بهم بریزند، در حالی که برخی دیگر در نقشآفرینی مبالغه میکنند. اسمیت مطمئناً به سراغ شیوه دومی میرود و آهنگ متمایزی به صدا – و تا حدودی لهجه جنوبی – را به این کاراکتر اضافه میکند که بیربط با رجزخوانیهای اوست، و شبیه زنبوری که داخل گونهاش را نیش زده باشند، دیالوگ میگوید. اجرای ویل اسمیت کاملا عامهپسند است.
فیلم هر یکشنبه کذایی | ۱۹۹۹ | Any Given Sunday
- کارگردان: الیور استون
الیور استون فوتبال آمریکایی را چیزی شبیه گلادیاتورهایی میبیند که در کولوسئوم یکدیگر را نابود میکنند. و او اشتباه نمیکند. هر یکشنبه کذایی حماسی، پرشور، پرهیاهو و تقریباً همه چیزهای دیگری است که استون در سه ساعت روایت میکند. گروه بازیگران شامل آل پاچینویی است که هرگز فریاد نمیزد، جیمی فاکس جوان، جیمز وودزی که به طرز باورنکردنی بامزه است، کامرون دیاز سرکش و چندین اسطوره از لیگ فوتبال آمریکایی NFL از جمله جیم براون، لارنس تیلور و دیک باتکوس.
فیلم او بازی را برد | ۱۹۹۸ | He Got Game
- کارگردان: اسپایک لی
او بازی را برد با بازی دنزل واشینگتن و ستاره واقعی بسکتبال، ری آلن ساخته شد. اسپایک لی که یکی از طرفداران تیم بسکتبال نیویورک نیکس است، فقط یکبار فیلمی با موضوع بسکتبال ساخت که آن او بازی را برد است. بازی دنزل واشینگتن نادیده گرفتهشدهترین نقشآفرینی کارنامه اوست.
فیلم رنگ پول | ۱۹۸۶ | The Color of Money
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی
پل نیومن و تام کروز روی پرده در کنارهم ممکن است هر متر و معیاری را که برای سنجش کاریزما استفاده میکنند، زیرپا گذاشته باشند. رنگ پول دنبالهای بر بیلیاردباز و با حضور مارتین اسکورسیزی در مقام کارگردان، حق نداشت چیزی جز سود مالی به همراه داشته باشد. اما نبوغ اسکورسیزی در فیلمبرداری از میز بیلیارد مانند یک سکانس اکشن، و حضور نمایشی مطلق نیومن و کروز، رنگ پول را به بهترین فیلم یک شب تعطیل تبدیل کرده است. چقدر جذاب بود اگر کروز به همکاری با اسکورسیزی ادامه میداد.
فیلم فرار به سوی پیروزی | ۱۹۸۱ | Escape to Victory
- کارگردان: جان هیوستون
همه ما میدانستیم که سیلوستر استالونه خوب بلد است با دستانش مشت بزند، اما کسی نمیدانست که در پست دروازهبانی هم کاربلد است. فرار به سوی پیروزی با بازی ستارگان فوتبال پله، بابی مور، اسوالدو آردیلس در کنار بازیگرانی مانند سیلوستر استالونه، ماکس فون سیدو فیلمی با موضوع فوتبال در دوران جنگ جهانی دوم است. مایکل کین در نقش مربی فوتبال تیم متفقین درخشان ظاهر میشود.
فهرست بهترین های مستند فوتبالی
فیلم گاو خشمگین | ۱۹۸۰ | Raging Bull
- کارگردان: مارتین اسکورسیزی
معروف است مارتین اسکورسیزی قبل از کارگردانی داستان زندگی پرفراز و نشیب جیک لاموتا، قهرمان بوکس میانوزن، هیچ چیز درباره ورزش بوکس نمیدانست. اما چیزی که اسکورسیزی میداند درد، احساس گناه و مردانگی زخمخورده است که لاموتا از چنین ویژگیهایی برخوردار بود. بوکس ورزشی نیست که بتوان آن را رمانتیک کرد. وحشیانه، کثیف و خونین است. چیزی که فیلم اسکورسیزی به خوبی میفهمد. زیبایی برای باله است، گاو خشمگین حماسهای از خشم است، فیلمی توانفرسا که رویکردی سوررئالیستی به سکانسهای بوکس دارد با این وجود در گاو خشمگین رگههایی از واقعگرایی روانشناختی درباره کشتن یا کشته شدن حس میشود.
فیلم راکی | ۱۹۷۶ | Rocky
- کارگردان: سیلوستر استالونه
در حالی که کاراکتر راکی امروزه به عنوان اشارهی به داستان آدمهای بازنده استفاده میشود که به موفقیت میرسند، تولید این فیلم شروع بدی داشت. بازیگری گمنام به نام سیلوستر استالونه فیلمنامهی را در سه روز نوشت، اما آن را فقط به شرط و شروط میفروخت که خودش نقش اصلی را بازی کند. با توجه به اینکه تنها اعتبار کارنامه بازیگری استالونه، اربابان فلتبوش، یک فیلم مستقل با بازی هنری وینکلر پیش از روزهای خوش او بود، چنین شرطی فقط یک معنی داشت که راکی قبل از تبدیل شدن به پرفروشترین فیلم سال ۱۹۷۶، بودجه ناچیزی دارد. راکی همچنین یادآوری میکند که استالونه دقیقاً چه بازیگر خوبی بود قبل از اینکه در دهه بعد سراغ رامبوی عضلانی برود. راکی یک ملودرام دهه ۵۰ با جسارت فیلمهای دهه ۷۰ نقش ماندگار استالونه در کارنامه او باقی خواهد ماند.