مردم می‌پرسند چرا مستند «غیررسمی» زودتر ساخته نشد

مستند «غیر رسمی» که قرارش را بر انعکاس دیدار‌های غیر رسمی رهبر انقلاب با فعالان حوزه‌های فرهنگی، هنری، علمی، فناوری و نخبگان گذاشته، اینبار دوربینش را به سمت حشر و نشر اهالی فرهنگ با رهبر انقلاب و انس ایشان با کتاب برده، تا گلچینی از غیر رسمی‌ها و صحبت‌های خودمانی ناشران و فرهنگ دوستان با رهبر انقلاب را به تصویر بکشد. 

حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌هایشان اشاره می‌کنند: «بنده کتاب خوانم. خیلی کتاب می‌خوانم. دلم می‌خواهد شما جوانان کتاب بخوانید». رهبر انقلاب در گفت‌وگویی نقل می‌کردند: ما در آستان قدس تعدادی رمان تهیه می‌کردیم و همانجا می‌خواندیم. بعد‌ها در نزدیکی خانه‌مان کتاب فروشی بود، که رمان‌ها را به صورت جزوه ضمیمه بعضی از مجلات بود. آن کتاب فروشی مجله‌ها را جلد می‌کرد و شبی یک قرآن کرایه می‌داد. من از او کتاب کرایه می‌کردم و هر جلدی را یک شب می‌خواندم. این روند چندبار تکرار شد، تا اینکه کتاب فروش لجش گرفت؛ چراکه دلش می‌خواست چند شب یک کتاب را بخوانم. 

حال وقتی به صحبت‌های ایشان با غرفه‌داران و ناشران صاحب‌نام در ادوار نمایشگاه کتاب بر می‌خوریم، می‌بینیم علاقه ایشان به کتاب و کتاب‌خوانی یک شبه به وجود نیامده است. به قولِ راضیه تجار نویسنده، مطالعه حضرت آقا از بعد از انقلاب شروع نشده، پیداست این مطالعه عقبه‌ای دارد. 

رهبر انقلاب در گفت‌وگویی درباره علاقه پدرشان به مطالعه نقل کردند که ما‌ها هیچ وقت خوابیدن آقا را یادمان نمی‌آید. همیشه آقا بیدار بود. کما اینکه هر وقت بیدار می‌شدیم، آقا بیدار بود. یعنی ایشان شب دیر می‌خوابیدند و مشغول مطالعه بودند؛ آن هم با چراغ‌های لامپی قدیمی. ایشان عاشق مطالعه بود.

به قول محمدحسین صفارهرندی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مادر بزرگوارشان هم با اشعار شاعران بزرگ مثل حافظ محشور بود.

حضرت آقا در سال ۱۳۷۶ در دیدار با جمعی نوجوانان نقل کردند: «مادرم یک خانم کتاب‌خوان با ذوق شعری و هنری و حافظ شناس بود. البته حافظ شناس نه معنای علمی بلکه ایشان با دیوان حافظ مانوس بود».

این گفتگو‌ها تنها بخشی از مستند «غیر رسمی» بود، که جمعه ۲۷ بهمن از تلویزیون پخش شد. 

رهبری ایران را عزیز و قوی می‌خواهند

محمد اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا آنقدر دیر مستند «غیر رسمی» به سراغ انعکاس دیدار‌های غیر رسمی و صمیمانه اهالی حوزه‌های فرهنگی، هنری، علمی، فناوری و نخبگان با رهبر انقلاب رفته، گفت: با توجه به منش شخصیتی و رفتاری جذابِ حضرت آقا با گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه، مردم از ما می‌پرسند چرا زودتر وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری ایشان بازتاب داده نشد. بنظرم نکته درستی است. حق مردم است که بدانند رهبر جمهوری اسلامی چه ویژگی‌های شخصیتی از نظر فرهنگی، دینی، اخلاقی و هنری دارد. ایشان عاشق مردمش هست و ایران را عزیز و قوی می‌خواهد.

اسحاقی ادامه داد: این مستند بخشی از این شخصیت، منش، نگرش و رویکرد حضرت آقا را نشان می‌دهد. البته با توجه به گستردگی وجوه شخصیتی ایشان سخت است با چند مستند بتوان رهبری را به تصویر کشید. باید تجربه زیسته‌ای باشد و یک نفر با این شخصیت زندگی کند.

دیدار‌های مقام معظم رهبری مملو از سوژه‌ است

معاون پژوهش و آموزش دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری درباره نحوه سوژه‌یابی مستند «غیررسمی» توضیح داد: در ابتدا ایده اولیه از نظر سوژه‌یابی صورت می‌گیرد. چون حضرت آقا در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ملی و منطقه‌ای و با اقشار مختلف از قبیل اقشار فرهنگی، کارگر، روحانی، اساتید دانشگاه و مسئولین کشور‌های مختلف دیدار داشتند. این دیدار‌ها مجموعه غنی از سوژه‌ها و موضوعاتی است، که کار رسانه‌ای و ترویجی آن امکان‌پذیر است. 

وی درباره ساخت اولین مجموعه آن گفت: حدود چند سالی می‌شود که مستند «غیررسمی» به سراغ نشست‌های حضرت آقا با اقشار مختلف و بازدید‌های ایشان از مکان‌های مختلف رفته است. یک جریانی چه در بخش مطالعاتی – پژوهشی و چه در بخش رسانه‌ای، افکارسنجی و برنامه‌سازی مشغول ساخت مستند «غیر رسمی» است.

 گزیده‌گویی در فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی مهم است

اسحاقی در پاسخ به این سوال که آیا زمان قسمت‌های دیگر پخش این مستند مشخص است؟ گفت: گزیده‌گویی در فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی نکته مهمی است. موضوعات متنوع زیاد است، ولی باید انتخاب صورت گیرد؛ چراکه ظرفیت جامعه برای فرهنگ‌سازی مهم است. امکان ندارد هر هفته این مستند پخش شود. سعی می‌شود در طول زمان بر روی موضوعات مختلف کار شود و با توجه به ضرورت و فضای گفتمانی، یکی از این موضوعات برجسته می‌شود و به مرحله تولید می‌رسد.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=مردم-می‌پرسند-چرا-مستند-«غیررسمی»-زودتر-ساخته-نشد