بنیانگذار مجسمه‌سازی با فلز مس درگذشت



تنظیفی هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه‌ساز و بنیانگذار استفاده از فلز مس و مسگری ایرانی در هنر مجسمه‌سازی مدرن کشور هفته گذشته به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان خاتم الانبیا بستری شد و پزشکان پس از بررسی و معاینه انجام عمل قلب را برای بهبودی کامل وی ضروری تشخیص دادند که این هنرمند صبح امروز- جمعه- ۲۰ بهمن ماه- درگذشت.

زنده‌یاد تنظیفی متولد ۱۳۱۷ شهر گرگان بود، وی تحصیلات خود را در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران به انجام رساند. این هنرمند از همان زمان تحصیل با شرکت در مسابقات هنری و کسب مقام اول توانست استعداد خود را به همگان نشان دهد.

تنظیفی سال‌های دهه ۵۰ با برپایی نمایشگاه‌های متعدد نقاشی به عنوان یکی از هنرمندان برجسته کشور نام خود را مطرح کرد. او در این سال‌ها با شیوه نقاشی سورئالیستی و نوعی بیان تلخ اعتراضی اجتماعی یکی از هنرمندان شاخص متعهد کشور شد.

این هنرمند سال‌های پایانی دهه ۵۰ با فراگیری صنعت مسگری ایرانی و توجه به ارزش‌های نهان آن، اقدام به خلق مجسمه‌های مدرن با استفاده از فرم‌های رایج در ابزار‌های عامیانه ایرانی مانند لگن‌ها و مجمع‌های مسی کرد.

تنظیفی همچنین در دهه ۶۰ شمسی مروج نقاشی هایپر رئالیستی در ایران شد.

نقاشی هایپر رئالیستی گونه‌ای از نقاشی است که به بازنمایی طبیعت به گونه‌ای دقیق‌تر از ثبت تصویر با دوربین عکاسی می‌پردازد. این گرایش هنری در تضاد کامل با هنر نقاشی آبستره قرار دارد که در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی گرایش رایج غالب هنرمندان کشور بود.

تنظیفی از دهه ۷۰ تاکنون علاوه بر هنر مجسمه‌سازی به نقاشی مجموعه‌ای از آثار نقاشی با الهام از جنگ تحمیلی و تاثیرات روانی آن پرداخت.

این مجموعه با نام انسان جنگ، استخوان سنگ خلق شده است و تابلو‌هایی با تکنیک رنگ برجسته روی تخته هستند. این آثار از زبان سمبولیک ویژه و منحصر به فردی برخوردار هستند.

تنظیفی علاوه بر درخشش در عرصه نقاشی و مجسمه‌سازی در زمینه تدریس و انتقال دانش هنری خود به نسل‌های بعدی نیز فعال بوده و سال‌ها به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های هنر و صنعت، دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش ضمن خدمت معلمان نیز فعالیت کرده است.

منبع: ایرنا

دانلود فیلم

بنیانگذار مجسمه‌سازی با فلز مس درگذشت

تنظیفی هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه‌ساز و بنیانگذار استفاده از فلز مس و مسگری ایرانی در هنر مجسمه‌سازی مدرن کشور هفته گذشته به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان خاتم الانبیا بستری شد و پزشکان پس از بررسی و معاینه انجام عمل قلب را برای بهبودی کامل وی ضروری تشخیص دادند که این هنرمند صبح امروز- […] http://www.vatanfa.com/?s=بنیانگذار-مجسمه‌سازی-با-فلز-مس-درگذشت