سینمای کمدی از هنر به دور است؟



مهدی آذرپندار مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره المان‌های بارز و مشخص این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از نکات ویژه این دوره به نظرم این است که فیلم‌های کمدی این دوره جشنواره سطح خوبی دارند. امروزه خیلی صحبت از این می‌شود که با توجه به سیاست رایج، سینمای ما به سمت کمدی رفته است. فارغ از اینکه این حرف چقدر درست یا غلط است، ما باید در جشنواره‌های هنری خود تکلیفمان را با گونه‌های غیر از درام و دفاع مقدس (توجه عمده جشنواره‌ها به این دو گونه است) مشخص کنیم.

وی افزود: به نظرم هیچ ایرادی ندارد و حتی می‌تواند حُسن محسوب شود که فیلم‌های کمدی یک جشنواره، با کیفیت باشند.

آذرپندار ادامه داد: ما دو سال پیش با ترس و لرز بحث ژانر در فیلم کوتاه را مطرح می‌کردیم، ولی خیلی زود متوجه شدیم در خیلی از جشنواره‌های مهم دنیا، ژانر‌هایی مثل کمدی و فانتزی پای ثابت این جشنواره‌ها هستند. توجه کنید که در فیلم کوتاه گیشه از اهمیت زیادی برخوردار نیست و بعد آرتیستی فیلم کوتاه مهم‌تر از بعد صنعتی و رسانه‌ای آن است. اما در همین فضای هنری، شما ژانر‌های متنوعی را می‌بینید. مثلا امسال یک فیلم آفریقایی علمی-تخیلی در بخش کوتاه جشنواره کن پذیرفته شده بود که در جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال هم حضور داشت و برای ما خیلی جالب بود که تجربه فیلم کوتاه علمی تخیلی چقدر می‌تواند جذاب باشد.

وی ادامه داد: کمدی، بسیار ژانر مهمی است. خیلی اتفاق خوبی است که ما این نوع و ژانر سینما را به رسمیت بشناسیم. احتمالا اگر شما از مخاطبان درباره فیلم‌های خوب این چند روز جشنواره بپرسید، از یکی دو تا از کمدی‌هایی که تا اینجای کار اکران شده، در بین خوب‌های جشنواره نام می‌برند و این اتفاق خوشایندی است و به نظرم این مساله، می‌تواند یکی از دستاورد‌های جشنواره امسال باشد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: امیدوارم منتقدان و حتی داوران هم از این تابوی غلطی که عنوان می‌کند سینمای کمدی از هنر به دور است، پرهیز کنند و چه در نقد‌ها و داوری و چه در دیده شدن، فیلم‌های سینمای متفاوت کمدی ایران هم مورد توجه قرار بگیرد.

آذرپندار اظهار داشت: در کنار این امر، در جشنواره نوعی تنوع وجود دارد و فیلم‌های ژانر دفاع مقدس، کودک و… هم داشتیم. البته امیدوارم زمانی بیاید که ما در جشنواره فیلم فجر ژانر وحشت، فانتزی و علمی تخیلی هم داشته باشیم و از دو قطبی درام اجتماعی و کمدی دربیاییم، چرا که سینمای ایران بعد از این همه سال شایستگی این را دارد که وارد گونه‌هایی دیگر فیلم هم شود.

آذرپندار افزود: در سال‌های اخیر در سریال‌های خانگی و بعضا اثار سینمایی که نیمچه اقبالی به آثار پلیسی جنایی شد، شما می‌بینید که مردم ما گونه‌های جنایی معمایی را می‌پسندند. پس این گونه هم هنوز بسیار جای کار دارد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: اتفاق خوشایند دیگر این جشنواره این است که ما امسال چهار فیلمساز داریم که ساکن استان‌ها هستند؛ آقایان قربانعلی طاهرفر ساکن تبریز، مرتضی علیزاده ساکن مشهد، بابک خواجه پاشا ساکن ارومیه و حسین ریگی ساکن سیستان و بلوچستان که عمدتا هم در آثارشان لوکیشن و لهجه و زبان و فرهنگ این شهر‌ها را به نمایش گذاشتند.

آذرپندار ادامه داد: هیچ دلیلی ندارد فیلمساز شهرستانی برای اینکه فیلم بسازد خانه و زندگی‌اش را به پایتخت منتقل کند. امیدوارم روزی برسد که این فکر و ماجرا از سینمای ما رخت ببندد، چرا که کسی درباره زیست و جغرافیایی که در آن زندگی کرده فیلم بسازد، خیلی موفق‌تر خواهد بود.

مهدی آذرپندار در پایان در توضیح دیگر المان‌های بارز این دوره بیان کرد: هر ساله شاهد حضور چهره‌های جدیدی از سینماگران و فیلمسازان در حوزه فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر هستیم که از طرف انجمن سینمای جوانان ایران به سینمای ایران معرفی می‌شوند و در سال‌های زیادی همین افراد به چهره‌های تاثیرگذار و جدی و مهم آن دوره از جشنواره که حاضر بودند، تبدیل شدند. در بخش فیلم کوتاه هم سیمرغ‌ها و دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر به تولیدات انجمن رسیده و این روند خوشایند همچنان ادامه دارد.

دانلود فیلم

سینمای کمدی از هنر به دور است؟

مهدی آذرپندار مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره المان‌های بارز و مشخص این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از نکات ویژه این دوره به نظرم این است که فیلم‌های کمدی این دوره جشنواره سطح خوبی دارند. امروزه خیلی صحبت از این می‌شود که با توجه به سیاست رایج، سینمای ما به سمت […] http://www.vatanfa.com/?s=سینمای-کمدی-از-هنر-به-دور-است؟