معرفی استان خوزستان

معرفی استان خوزستان

مرکز استان خوزستان و حدود ۷۸۴۸ کیلومتر مربع مساحت دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸ متر است. از شمال به دزفول شوشتر و رامهرمز از مغرب به دشت آزادگان و از جنوب به خرمشهر محدود می شود. شهر اهواز در زمینی مسطح و در طرفین رودخانه کارون بنا شده و راه آهن جنوب از آن می گذرد. فاسله این شهر تا تهران ۸۸۱ کیلومتر است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۷۵ جمعیت اهواز ۱۱۱۰۵۳۱ نفر بوده است.

با اینکه از قدمت و تاریخ بنای اهواز اطلاع کافی در دست نیست اما شواهد و قراین اندک نشان می دهد که عیلامیان اولین ساکنان این منطقه بوده اند.

اهواز در طول حیات خود بارها شاهد ویرانی و زوال بوده و از پس هر ویرانی مجددا سر برافراشته است. عیلامیان در محل کنونی شهر اهواز شهر قدیم تاریانا را بنا کرده بودند که با اضمحلال عیلامیان رو به زوال نهاد.

اردشیر اول ساسانی تاریانا را دوباره بنا نمود و آن را هرمز اردشیر نام نهاد. در ابتدا شهر به دو بخش تقسیم شده بود. اشراف در یک بخش بنام هرمز اردشیر یا هرمشیر و در بخش دیگر کسبه و بازاریان سکونت داشنتد که (هوجستان واجار) (خوزستان بازار) نامیده می شد. هوجستان واجار که به عربی (سوق الاهواز) معروف بود تا مدتها پس از حمله اعراب آباد مانده بود.

از آثار باستانی به دست آمده و در حفریات باستانشناسی چنین استنباط می گردد که در زمان عیلامیان شهری در حدود اهواز قدیم به نام (اوکسین) وجود داشته است.

علت اصلی خرابی اهواز شکسته شدن سد اهواز و انتقال مرکزیت خوزستان به شوشتر بوده است. شورشها و کشمکشهای سیاسی و شیوع بیماری طاعون در سال ۱۲۴۷ ه.ق نیز در ویرانی اهواز بی تاثیر نبوده است.

اهواز از اوایل قرن چهارم هجری قمری تا زمان ناصرالدین شاه کاملا ویران و خالی از سکنه بود. در دوران قاجاریه سوق الاهواز ناصریه یا بندر ناصری نامیده شد و از سال ۱۳۱۴ هجری شمسی با تصویب هیئت وزیران به نام باستانی خود اهواز تغییر نام یافت.

رودخانه بزرگ کارون در اهواز جاری است و تا کنون ۶ پل جهت ارتباط دو قسمت شهر بر روی آن احداث شده است.

اهواز یکی از شهرهای مهم صنعتی ایران است که صنایع مهم مستقر در آن عبارتند از مجتمع فولاد اهواز گروه ملی صنعتی ایران شرکت کرین ایران شرکت ایران (تنها واحد سازنده دوده صنعتی در ایران) نورد سنگین کاویان واحدهای مختلف لوله سازی شرکت صنعتی سپنتا (تولید کننده پروفیل آهن و لوله های صنعتی) و کارخانه فارسیت اهواز (تولید کننده لوله و ورق آزبست).

نیروگاه گازی رامین با توان ۹۴۵ مگاوات و نیروگاه زرگان با توان ۳۵۴ مگاوات برق در شهرستان اهواز قرار دارند. منابع غنی و تاسیسات عظیم واحدهای بهره برداری نفت و گاز نیز به این شهرستان اهمیت ویژه ای بخشیده است. علاوه بر فعالیتهای صنعتی و فعالیتهای وابسته به نفت و گاز کشاورزی در اهواز نیز دارای اهمیت فراوانی است و سالانه محصولات مختلفی از قبیل گندم جو حبوبات و صیفی جات کشت می شوند.

از آثار تاریخی و مذهبی شهرستان اهواز می توان بقایای پلی بر روی کارون که بالاتر از محل پل معلق ساخته شده بود و بقعه علی بن مهزیار را نام برد.

http://www.vatanfa.com/?s=معرفی-استان-خوزستان
محمد فرزند ایران گفته:

نگو منبع بفرست .بگو به مذاق من خوش نیومده وگرنه حذفش نمیکردی .

محمد فرزند ایران گفته:

میشه بفرمایید منبع این مقاله چیه(عقد زردشت و بهااله در منو تو ) …….اخه من این برنامه رو به طور مستقیم نگاه کردم .اصلا هیچ ربطی به مطالبی که شما گفتید نداشت ….خواستم یاداوری کنم که منبع رو بزارید در رابطه با این مقاله که حرف دوستتون خدابیامرز رو زمین نمونه