می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم + فیلم



نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی تمساح خونی امروز ۱۳ بهمن ماه در دومین روز از چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در این نشست جواد عزتی کارگردان، کامران حجازی تهیه‌کننده، عباس جمشیدی‌فر، شبنم قربانی، بهزاد خلج، الناز حبیبی بازیگر، امیر عاشق حسینی صدابردار، مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز، بابک کریمی طراح صحنه، آرتا ماهان طراح لباس و پدرام افشار نویسنده حضور داشتند.

در ابتدای این نشست محمدرضا مقدسیان مجری نشست‌های خبری جشنواره، توضیح داد: هر روزی از جشنواره به یکی از بزرگان سینما که دیگر میان ما نیستند، تقدیم می شود و دومین روز از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نام فریماه فرجامی اختصاص دارد.

در ادامه مجتبی امینی دبیر جشنواره برای تقدیر از خانواده فرجامی روی سن آمد و گفت: مجددا فصل جدید جشنواره فیلم فجر را تبریک عرض می‌کنم. هر روز جشنواره به یکی از بزرگان سینما اختصاص داده شده است. امروز هم یاد می‌کنیم از خانم فرجامی، بانوی عزیزی که سال‌ها برای سینمای ما زحمت کشیدند و جایشان در این جمع خالی است.

سپس یکی از اعضای خانواده فریماه فرجامی روی سن آمد و گفت: از دست‌اندرکاران این برنامه که یاد و خاطره هنرمندان از دست رفته را گرامی می دارند، تشکر می‌کنم.

کامران حجازی تهیه کننده در ابتدای این نشست عنوان کرد: امیدوارم از فیلم خوشتان آمده باشد و ممنونم که اینجا کنار ما هستید.

عزتی: سینما بودن فیلم برایم مهم بود

جواد عزتی کارگردان نیز در ادامه گفت: خیلی ممنون و دست‌بوسم که فیلم تمساح خونی را تماشا کردید.

جواد عزتی در ابتدا و پاسخ به اولین پرسش درباره الگوهای تجاری در ساخت این فیلم گفت: من می خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و در وهله دوم حتما بخش سینما بودن فیلم برایم مهم بود. یعنی وقتی فیلم را می‌بینم بین پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک سریال تفاوت قائل باشم.

عزتی ادامه داد: یادم است روز اول که دور هم‌ جمع شدیم، گفتم من دوست دارم این فیلم را برای این بسازم که در هر بخش آن حتی یک پیشنهاد کوچک برای سینما داشته باشد. اولین بار بود که کامل این فیلم را در سینما تماشا کردم و به نظرم قطعا پیشنهادهایی در فیلمبرداری، تدوین، طراحی صحنه و… داشته است.

الناز حبیبی نیز درباره تجربه همکاری با جواد عزتی به عنوان کارگردان توضیح داد: برای من چیز عجیبی نبود، زیرا همکاری با آقای عزتی را داشته‌ام و ایشان ۹۰ درصد حواسشان به پارتنرشان است. به همه عوامل این کار خسته نباشید می‌گویم.

جمشیدی: بد نیست گاهی مبنای سلیقه خود اثری خلق شود

عباس جمشیدی فر درباره همکاری با جواد عزتی بیان کرد: من تجربه کارکردن با آقای عزتی در جایگاه کارگردان را داشتم. اولین نمایشی که در تئاتر بازی کردم به کارگردانی آقای عزتی بود در سال ۱۳۷۹ که در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و در آن سال جایزه اول بازیگری فجر را گرفتم. سه کار بازی کردم که کارگران آن آقای عزتی بودند. شکر خدا در اولین فیلم سینمایی‌شان هم به من اعتماد کردند.

جمشیدی‌فر درباره اینکه چه ویژگی باعث می‌شود بازیگران حاضر به بازی کردن در کمدی‌های استاندار نباشند، توضیح داد: در روندی که خیلی ها در کندی جلو می‌روند و به نظرم بد نیست، گاهی افراد بر مبنای نگاه و سلیقه خودشان اثری را خلق می‌کنند که کندی شریفی است. آقای عزتی چون همیشه شریف فکر می‌کنند براین اساس خیلی معتقد است و اکثر کارهایی که با آقای عزتی داشتم، همین طور بوده اند و اجازه نمی دادند من بازیگر شوخی‌ انجام دهم که خوب نباشد. نگاه اوست و قابل احترام است.

قربانی: عزتی مانند بازیگری در عرصه کارگردانی درخشان بود

شبنم قربانی در ادامه این نشست گفت: خوشحالم که در این گروه حضور داشتم. آقای عزتی مانند بازیگری در عرصه کارگردانی هم درخشان بودند و یکی از چالش‌های بزرگ من در این فیلم بازی کردن پیش روی آقای جمشیدی بود.

خلج: بازی‌کردن در کار طنز خیلی سخت است

در بخش دیگر نیز بهزاد خلج اظهار کرد: دغدغه اول من برای بازی کردن در این فیلم مشق کردن برای جواد عزتی بود. در کار طنز بازی کردن خیلی سخت است اما نگران بازی در این فیلم نبودم زیرا می‌دانستم خود آقای عزتی کار را هدایت می‌کنند و به خودشان دل سپردم.

عزتی: ذات سینمای ایران را دوست دارم

جواد عزتی درباره فاصله گرفتن از سینمای کمدی و ساخت فیلم کمدی عنوان کرد: من ذات سینمای ایران را دوست دارم و حیف است که این سینمای باشکوه در سرش بخورد و دائم بگوییم سینمای ایران عقب مانده است. قبل از هر چیزی دوست داشتم سعی کنم مخاطبان با سینما آشتی کنند. 

من دیدگاه خودم را از کمدی و سینمایی که بلد بودم جلوی دوربین بردم و قصد مقایسه با کمدی‌های دیگر را نداشتم.

عزتی درباره سوالی درباره پیام فیلم برای مخاطب گفت: خوش باشید!

این کارگردان و بازیگر درباره معنای تمساح خونی و وجود فحاشی در فیلم توضیح داد: تمساح خونی یک اصطلاح و برای انسان‌هایی است که با جیب خالی ریسک‌های بزرگ می‌کنند. ما نخواستیم چنین چیزی باشد و فکر می‌کنم فحاشی وجود ندارد ولی اگر فحاشی هم در فیلم بوده است من عذرخواهی می‌کنم.

پدرام افشار نویسنده این فیلم درباره پایبندی به سینمای ژانر در نوشتن فیلمنامه گفت: حضورم در این پروژه را مدیون اعتماد آقای عزتی و حجازی هستم. این فیلم کاملا به ژانر وفادار است و تلفیقی از اکشن و کمدی است. طبعا بخش عظیمی از کارهای اکشن منوط به اجرا است و آقای عزتی ایده‌هایی داشتند و با هم چک کردیم. صادقانه اینکه صددرصد فیلمنامه با اجرای آقای عزتی ارتقا یافت. فیلمنامه سکانس‌های سختی داشت که انگار کار یک کارگردان فیلم‌ اولی نبود.

جواد عزتی درباره سوالی درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی فیلم و اینکه آیا بعد از جشنواره تغییری در آن اتفاق می‌افتد یا خیر، توضیح داد: یک سال قبل از این فیلم، فیلمنامه دیگری را می خواستم جلوی دوربین ببرم که کمدی هم نبود. درباره اکران هم حقیقتا هر کسی دوست دارد تا دقیقه نود کارش را بهتر کند. شاید در نسخه اکران مردمی دوباره تدوین کنیم اما شاید خیلی تغییر نکند.

وی ادامه داد: اگر احساس می‌شود که در یک سوم پایانی فیلم افت داشته است، باید دستی بر فیلم بکشیم. واقعیت امر این است که فیلمنامه غیرخطی نوشته شد و وقتی تصمیم بر کلید زدن فیلم‌ گرفتیم، می خواستیم که فیلمنامه را خطی بسازیم.

افشار نیز در پاسخ به همین سوال و درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی توضیح داد: به نظر من ضرب‌آهنگ فیلم به صورت استاندار حفظ شده است و در واقع ما به ژانر متعهد بودیم.

سخاوت دوست: سعی کردم موسیقی جنبه خنده دار فیلم را تشدید نکند

سخاوت‌دوست نیز درباره ساخت موسیقی اثر عنوان کرد: فکر نمی‌کردم در طول پروژه با کارگردانی مواجه هستم که کار اولش است زیرا تکلیفشان با کار مشخص بود. من نیز سعی کردم موسیقی جنبه خنده‌دار کار را تشدید نکند. ما دو رویکرد کمدی شخصیت و موقعیت را در فیلم‌ داشتیم و اکشن بودن روی فیلم سوار بود. درنتیجه موسیقی باید ریتم خوبی می‌داشت‌. متاسفانه موسیقی در سالن با دیلی شنیده می‌شد و خود این مساله که آقای عزتی نمی‌خواستند فیلم را به سمت ابتذال ببرند در آهنگسازی فیلم موثر بود.

آرتا ماهان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: خوشحالم که عضوی از خانواده تمساح خونی بودم. نگاه ها به لباس در کمدی در زمان های دیگر متفاوت و سخت است. در کل بحث رئال بودن و رقم زدن اتفاقات جدید را در طراحی لباس فیلم در نظر داشتیم‌.

عزتی درباره استفاده از بازیگران مطرح در نقش‌های کوتاه گفت: به نظرم آن نقش‌ها مهم بودند.

عزتی در ادامه بیان کرد: آقای سعید آقاخانی سر فیلمبرداری سریال بودند و نتوانستند امروز اینجا باشند. فکر می‌کنم‌ اولین باری که سال ۷۹ جلوی دوربین یک سریال رفتم، دوربین آقای آقاخانی بود. یک ارتباطی به این شکل بین من و سعید آقاخانی و عباس جمشیدی فر وجود داشت. دوست عزیزی نصیحتی کرد و گفت که حتما دوستانت را برای فیلم اول خود دور خودت جمع کن و من هم از این اتفاق جواب مثبتی گرفتم.

جواد عزتی درباره دغدغه این‌ فیلم و ارتباط آن با جامعه گفت: دغدغه همه ما امروزه صعود به قله در یک شب است و گویا محیط اجتماعی در فضای مجازی به ما این باور را داده است.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=می‌خواستم-یک-فیلم-تماشاگرپسند-بسازم-+-فیلم