زندگینامه امیر آق ملک امیر شاهی سبزواری


زندگینامه امیر آق ملک امیر شاهی سبزواری

 

امیر آق ملک امیر شاهی سبزواری، خطاط، نقاش، موسیقیدان و شاعر، متخلص به شاهی، از غزلسرایان معروف شیعه قرن خود بود و ظاهراً در شاعری، استاد عبدالرحمان جامی بوده است.

 

اودر سبزوار به دنیا آمد . وی در طلب علم و ادب به هرات رفت و در خدمت شاهزاده بایسنقر منصب تقرب و ندیمی یافت. بعد از مدتی از او رنجیده شد واز هرات به سبزوار رفت و در آنجا به کشاورزی پرداخت.

 

در اواخر عمر برای نقاشی کوشک گل افشان که بابر میرزا در استرآباد ساخته بود, به آنجا رفت و همان جا درگذشت. جنازه اورا به سبزوار انتقال دادند و در خانقاه مربوط به نیاکانش به خاک سپردند.

 

گروه : مشاهیر ملی

رشته : زبان و ادبیات فارسی

گرایش : خطاط ، نقاش ، موسیقیدان و شاعر

 

والدین و انساب : امیر آق ملک امیر شاهی سبزواری, , فرزند جمال‌الدین فیروزکوهی است. نیاکانش از امرای سربداری و خود خواهرزاده خواجه علی مؤید سربداری بود. علت اشتهار شاعر به امیر به همین سبب و انتخاب تخلص شاهی هم ظاهراً به این دلیل است.

 

تحصیلات رسمی و حرفه ای : امیر آق ملک امیر شاهی سبزواری در طلب علم و ادب به هرات رفت ودر خدمت شاهزاده بایسنقر منصب تقرب و ندیمی یافت.

 

هم دوره ای ها و همکاران : امیر شاهی موسوم به آقملک از شعرای عصر شاهرخ و از ندمای فرزند ادب دوست و هنرپرور او میرزا بایسنقر بودند و مولانا شمس الدین هروی و مولانا جعفر تبریزی و شاگردان او مانند مولانا اظهر و مولانا شهاب الدین عبدالله آشپز و مولانا شیخ محمود از استادان معروف خط بشمار میرفتند.

 

زمان و علت فوت : امیر آق ملک امیر شاهی سبزواری در اواخر عمر برای نقاشی کوشک گل افشان که بابر میرزا در استرآباد ساخته بود, به آنجا رفت و در سال ۸۵۷ق در همان جا درگذشت. جنازه اورا به سبزوار انتقال دادند و در خانقاه مربوط به نیاکانش به خاک سپردند.

 

مشاغل و سمتهای مورد تصدی : امیر آق ملک امیر شاهی سبزواری بعد از مدتی از هرات به سبزوار رفت و در آنجا به کشاورزی پرداخت.

 

شاگردان : امیر آق ملک امیر شاهی سبزواری ،ظاهراً در شاعری, استاد عبدالرحمان جامی بوده است.

 

چگونگی عرضه آثار : امیر شاهی انواع خطوط را خوش می نوشت و نام ویرا در زمره خوشنویسان کتابخانه بایسنقری آورده‌اند, ولی تا کنون نمونه خطی از وی دیده نشده است. امیر در فن نقاشی مصوّر و مذهب شهرت داشت و در موسیقی ماهر بود و عود می نواخت.

 

آثار امیر شاهی سبزواری:

«دیوان شعر»

ویژگی اثر : این دیوان مشتمل بر دوازده هزار بیت است.

http://www.vatanfa.com/?s=زندگینامه-امیر-آق-ملک-امیر-شاهی-سبزواری