زندگینامه ابو نصر علی بن احمد بن منصور اسدی طوسی


زندگینامه ابو نصر علی بن احمد بن منصور اسدی طوسی

 

ابو نصر علی بن احمد بن منصور اسدی طوسی ، شاعر در طوس متولد شد.وی بعد از فردوسی بزرگترین حماسه سرای ملی ادب فارسی است.

 

در شاعری قوی طبع و باریک اندیش و ژرف بین بود. و در انتخاب کلمات خوش آهنگ و ترکیبات مأنوس در بحر متقارب استاد بود . ایشان در سال ۴۶۵ق دار فانی را وداع گفته است.

 

گروه : مشاهیر ملی

رشته : زبان و ادبیات فارسی

گرایش : شعر

 

وقایع میانسالی : دوره بلوغ اسدی طوسی مصادف بود با انقلابات خراسان و غلبه سلجوقیان بر آن دیار و بر افتادن حکومت غزنویان، اسدی به علت وجود ناامنی‌ها راهی آذربایجان شد و در آنجا به مدح امرای محلّی آن سامان پرداخت.

 

زمان و علت فوت : اسدی طوسی در سال ۴۶۵ قمری دار فانی را وداع گفته است.

 

مشاغل و سمتهای مورد تصدی : به آذربایجان رفت و مداح ابودلف شیبانی شد. او معاصر قطران تبریزی بود. وی بعد از فردوسی بزرگترین حماسه سرای ملی ادب فارسی است. در شاعری قوی طبع و باریک اندیش و ژرف بین بود. و در انتخاب کلمات خوش آهنگ و ترکیبات مأنوس در بحر متقارب استاد بود .

 

آثار اسدی طوسی :

۱- ازکتاب «الابنیه عن حقایق الادویه» منصور هروی نسخه‌ای در دست است که به خط اسدی است .

 

۲- قصاید مناظره

ویژگی اثر : چهار مناظره است تحت عنوان «مناظره آسمان و زمین», «مغ و مسلمان », «نیزه و کمان», «شب و روز». این نوع ادبی از ابتکارات وی محسوب شده است.

 

۳- گرشاسب نامه

ویژگی اثر : شامل چهارهزار بیت به تقلید شاهنامه بین سالهای ۴۵۶تا ۴۵۸ ق به فرمان امیر ابودلف, پادشاه نخجوان و وزیر او سروده شده است. کتاب حاضر به وزن و شیوه شاهنامه فردوسی سروده شده است و دارای نه هزار بیت است و موضوع این کتاب، داستان پهلوانی است به نام گرشاسب که به حسب روایات داستانسرایان، عموی نریمان، نیای رستم بوده و در هند و سایر ممالک رزمها کرده و نام خود را به پهلوانی و گردنکشی مشهود ساخته است.

 

۴- لغت فرس

ویژگی اثر : را که قدیمیترین فرهنگ موجود زبان فارسی است و برای اردشیر دیلمسپار نجمی شاعر تألیف کرد

http://www.vatanfa.com/?s=زندگینامه-ابو-نصر-علی-بن-احمد-بن-منصور-اسدی-طوسی