طرز تهیه آش ترخینه


طرز تهیه آش ترخینه با عدس و کشک

آش ترخینه یکی از انواع آش های خوشمزه و سنتی و اصیل ایرانی است که بسیار مقوی بوده و برای درمان انواع سرماخوردگی ها نیز بسیار مفید بوده است و به طور طبیعی آن را به عنوان نوعی آنتی بیوتیک طبیعی و قوی برای بدن می شناسند. ترخینه جزو مواد اصلی و تشکیل دهنده این آش است و آن را در فصل گرما تهیه می کنند و بعد آن را خشک می کنند تا در همه سال بتوانند از آن استفاده کنند زیرا این آش برای فصل هایی مثل پاییز و زمستان به دلیل سردی هوا و احتمال بیشتر به ابتلا به انواع سرماخوردگی ها بیشتر پخته می شود.

مواد لازم:

قرص ترخینه: ۴ عدد

عدس، لوبیا چیتی، نخود خام: از هر کدام نصف پیمانه

پیاز: ۴ عدد

سیر: ۱ بوته

سبزی آش: ۵۰۰ گرم

کشک: ۱ پیمانه

روغن: به مقدار لازم

آب: به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به مقدار لازم

نعنا خشک: ۳ ق غذا خوری

طرز تهیه آش ترخینه

دستور پخت آش ترخینه با عدس و کشک

۱٫ ابتدا از شب قبل از پخت آش برای گرفتن نفخ لوبیا و نخود بهتر است که آن ها را پس از شستن با آب سرد درون ظرف های جداگانه با مقداری آب بریزید و زمان دهید تا به خوبی خیس بخورند و بعد آن ها را در همان روز پخت آش درون قابلمه ای جداگانه با مقداری آب به مدت یک ساعت روی شعله گاز قرار دهید تا کمی نیم پز شوند و نفخ آن ها به مقدار زیادی گرفته شود و بعد هم آن ها را آبکش کنید. عدس را نیز در همان روز پخت آش ابتدا کمی با آب سرد بشویید و سپس درون ظرفی مقداری آب بریزید و عدس را درون ظرف اضافه کنید و زمان دهید تا عدس نیز کمی خیس بخورد.

۲٫ قرص های ترخینه را نیز درون ظرفی قرار دهید و سپس مقداری آب جوشیده شده را نیز به آن ها اضافه کنید و یک ربع به آن ها زمان دهید تا قرص های ترخینه به خوبی نرم و آماده شوند.

۳٫ در این مرحله دو عدد از پیاز ها را به همراه چند حبه سیر به خوبی با آب سرد بشویید و پوست بگیرید سپس پیاز ها را به شکل نگینی شده و درشت خرد کنید و سیر ها را نیز یا به شکل ساطوری شده و ریز و یا با رنده ریز رنده کنید و کنار بگذارید سپس قابلمه ای برداشته و مقداری روغن داخل آن بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا مقداری گرم شود و بعد پیاز های نگینی شده را مقداری درون آن تفت دهید تا پیاز ها مقداری سبک و طلایی شوند و بعد سیر ها را به پیاز ها اضافه کنید و مجدد مقداری آن ها را هم تفت داده و کمی به آن ها زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و خوب آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

۴٫ ترخینه های خیس خورده شده و نرم را با همان آبی که خیس کرده بودید به پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید و عدس خیس خورده شده را نیز آبکش کنید و بعد به آن ها اضافه کنید و خوب همه ی مواد را مقداری با پیاز و سیر تفت دهید و بعد ۱/۵ لیتر آب داغ را به آن ها اضافه کنید و یک ساعت به آن ها با درب بسته و حرارت متوسط و ملایم زمان دهید تا به خوبی بپزند.

۵٫ پس از آن که ترخینه و عدس پخته شدند به آن ها نخود و لوبیای پخته شده را نیز به همراه سبزی آش خرد شده و مقداری نمک به مواد اضافه کنید و خوب با مواد داخل قابلمه آن ها را هم ترکیب کنید و هم بزنید و سپس درب قابلمه را به صورت نیمه باز قرار دهید و نیم ساعت دیگر هم به آن ها نیز زمان پخت بدهید تا به خوبی پخته شوند. دقت داشته باشید که اگر درب قابلمه را کاملاً بسته بگذارید سبزی آش شما تیره رنگ می شود.

۶٫ درون ماهیتابه ای مقداری روغن بریزید و پیاز های باقی مانده را به همراه سیر ها به خوبی با آب سرد بشویید و پوست بگیرید و پیاز ها را به شکل خلالی شده و ریز و سیر ها را با رنده و یا شکل ساطوری شده ریز کنید سپس پیاز ها را درون روغنی که از قبل گرم کرده اید خوب سرخ کنید تا طلایی و چیپسی شوند سپس آن ها را درون ظرفی بریزید. در روغن همان پیاز ها، سیر ها را نیز سرخ کنید و بعد هم در آخر پودر نعنای خشک شده را هم به همین صورت دو دقیقه تفت دهید تا رنگ آن باز شود و نعنا داغ درست شود. دقت داشته باشید که روغن نعنا داغ باید به اندازه ای باشد که نعنا ها درون آن شناور باشند.

۷٫ بعد از گذشت نیم ساعت درب قابلمه را برداشته و کشک را نیز به همراه مقداری از نعنا داغ و پیاز داغ و سیر داغی که آماده کرده بودید را به آن ها اضافه کنید و خوب هم بزنید و سپس یک ربع دیگر با درب نیمه باز مجدد به آن فرصت دهید تا به طور کامل آش شما پخته و آماده شود و پس از یک ربع حرارت آن را خاموش کنید و آش خود را درون ظرف مناسبی بریزید و مقداری روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ و سیر داغی که تهیه کرده اید تزیین کنید و بعد از آن هم آش ترخینه شما آماده سرو است میل کنید و لذت ببرید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش ترخینه با عدس و کشک

  • برخی این آش بسیار خوشمزه را با سیرابی نیز می پزنند که در صورت تمایل شما هم می تونید آن را با سیرابی تهیه کنید.
  • مقدار کشک را بسته به ذائقه خود می توانید بیشتر و یا کمتر کنید.
  • در مدتی که نخود و لوبیا را گذاشته اید تا خیس بخورند بهتر است چندین مرتبه آب آن ها را عوض کنید.
  • عدسی که در این آش استفاده می شود قبل از پخت نیازی به نیم پز شدن ندارد.

منبع: alamto.com

طرز تهیه آش ترخینه

طرز تهیه آش ترخینه با عدس و کشک آش ترخینه یکی از انواع آش های خوشمزه و سنتی و اصیل ایرانی است که بسیار مقوی بوده و برای درمان انواع سرماخوردگی ها نیز بسیار مفید بوده است و به طور طبیعی آن را به عنوان نوعی آنتی بیوتیک طبیعی و قوی برای بدن می شناسند. […] http://www.vatanfa.com/?s=طرز-تهیه-آش-ترخینه