پی‏آمد استیلاى مغولان‏ بر ایران

پى‏آمد استیلاى مغولان‏

کاهش بى‏اندازه جمعیت پس از کشتارهاى دسته‏جمعى مغولان، آوارگى، به بردگى رفتن، فرار بسیارى از ساکنان باقیمانده، نخستین پى‏آمد استیلاى مغولان بود. منابع تاریخى ارقام هراس‏انگیزى از کشتار ساکنان شهرهاى ایران به دست مى‏دهند. پس از کشتار هرات، در شهر فقط ۴۰ تن باقیماند، در روستاهاى حومه این شهر بیش از صد تن زنده نماندند. در بلخ ۲۰۰ هزار تن کشته شدند.

در حومه بیهق (در خراسان) ۷۰ هزار تن نابود گردیدند. کشته‏شدگان نیس تقریبا ۷۰ هزار تن بودند. در مرو، در شهر و روستاهاى حومه بیش از صد تن باقى نماند؛ در طوس فقط ۵۰ خانه سالم به‏جا ماند، که در هریک بیش از یک تن زنده نبود. جغرافى‏نویس یاقوت درباره نیشابور نوشت: «تاتارها هرکس را در آنجا مى‏زیست از خرد و کلان و زن و کودک، کشتند. سپس آن شهر را ویران و با خاک یکسان کردند».

یکى دیگر از پى‏آمدهاى این استیلا نابود شدن تأسیسات آبیارى و زمین‏هاى کشاورزى، کاهش زمین‏هاى زیر کشت، نابود شدن دامها و از میان رفتن نیروى کار انسانى در روستاها بود. بنا به آنچه که دانشمند و تاریخ‏نگار ایرانى به نام رشید الدین (۱۲۴۷- ۱۳۱۸) ثبت کرده، حتى در حدود سال ۱۲۹۵ در بسیارى از دهستانهاى ایران فقط ۱۰/ ۱ زمین‏

هاى زراعتى کشت مى‏شدند و ۱۰/ ۹ بایر بودند.

بسیارى از شهرها حتى در پایان سده سیزدهم و بعدها به همان وضع نیمه ویرانه باقى ماندند، شهرهاى بزرگ و متوسط تبدیل به شهرهاى کوچک و حتى روستا شدند.

یکى از نتایج هجوم مغولان به ایران مهاجرت توده‏هاى عظیمى از کوچ‏نشینان مغول که شماره‏شان بارها از ترکان تجاوز مى‏کرد، بود.

آنگونه که شهرت دارد، در اثر سکونت دامداران کوچ‏نشین در بیشتر زمینهاى کشاورزى، این زمین‏ها بایر گردیدند. این روش کم‏خرج دامدارى که به حساب خراب کردن زمین‏هاى کشاورزى، دامهاى خود را مى‏چراندند باعث سقوط اقتصاد کشاورزى گردید، در سده سیزدهم سیاست فشار مالیاتى استیلاگران مانع از احیاى اقتصاد کشور گردید، چون این سیاست شهرنشینان و روستائیان را به ورشکستگى کشاند. استانهاى جنوبى ایران- فارس، لرستان، کرمان در اثر استیلاى مغولان ویران نشدند، چون اتابکان بیدرنگ به مغولان اظهار اطاعت کردند، با اینهمه این استانها هم در اثر فشار مالیاتهاى سنگین به ناتوانى گرائیدند.

 =================

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=پی‏آمد-استیلاى-مغولان‏-بر-ایران