خودسوزی راهب بودایی در سایگون

خودسوزی راهب بودایی در سایگون

در روز ۱۱ ژوئن سال ۱۹۶۳ میلادی یک راهب بودایی در اعتراض به سیاست های حکومت دست نشانده آمریکایی نگودین دیم ، رئیس جمهور ویتنام جنوبی در شهر سایگون و در ملاعام دست به خودسوزی زد.
در پایان جنگ فرانسه در هند و چین پیمان صلح ژنو امضا شد.براساس این پیمان ، استقلال لائوس ، کامبوج و ویتنام که به ۲ بخش شمالی و جنوبی در مدار ۱۷ درجه تقسیم شده بود ، به رسمیت شناخته شد.

در شمال مدار ۱۷ درجه جمهوری دموکراتیک ویتنام شمالی که متحد چین و شوروی بود ، تاسیس شد.در جنوب ویتنام جنوبی حکومت سلطنتی بائودای را حفظ کرد.بائودای امپراتور ویتنام جنوبی نگودین دیم را به نخست وزیری انتخاب کرد.

نگودین دیم با حمایت آمریکا که پیمان ژنو را امضاء نکرده و آن را به رسمیت نمی شناخت در سال ۱۹۵۵ حکومت سلطنتی بائودای را سرنگون کرد و اعلام جمهوری نمود.

نگودین دیم در یک انتخابات فرمایشی رئیس جمهور ویتنام جنوبی شد و با آمریکا در جنگ علیه ویتنام شمالی متحد شد.

نگودین دیم یک کاتولیک بود و تمام اعضای دولت خود را از میان افراد فامیل و دیگر کاتولیک ها انتخاب کرد.به طوری که تمام ابزار قدرت در ویتنام جنوبی بودایی مذهب در اختیار کاتولیک ها بود.

او یک حکومت دیکتاتوری ایجاد کرد و بیش از پیش مردم و به ویژه راهبان بودایی را تحت فشار قرار داد.

در سال ۱۹۶۳ میلادی راهبان بودایی به تنگ آمده و مبارزه با نگودین دیم را آغاز کردند.

در ۸ مه سال ۱۹۶۳ ، راهبان بودایی تظاهراتی را علیه نگودین دیم در سایگون برپا کردند که نیروهای دولتی ۸ راهب را در جریان این تظاهرات به قتل رساندند و در پی آن سرکوب همه مخالفان دولت دیم شدت یافت

در ۸ مه سال ۱۹۶۳ ، راهبان بودایی تظاهراتی را علیه نگودین دیم در سایگون برپا کردند که نیروهای دولتی ۸ راهب را در جریان این تظاهرات به قتل رساندند و در پی آن سرکوب همه مخالفان دولت دیم شدت یافت.

در روز ۱۱ ژوئن سال ۱۹۶۳ میلادی ، یک راهب ۶۶ ساله بودایی به نام تیش کوانگ دوک در اعتراض به دیکتاتوری ، فساد مالی ، بی عدالتی حکومت نگودین دیم در مقابل دیدگان هزاران نفر در شهر سایگون ، پایتخت ویتنام جنوبی (هوشی مین ویل امروزی) دست به خودسوزی زد.

او در حالی که در آتش می سوخت ، بی حرکت بر زمین نشسته بود و حتی ناله نمی کرد. تصاویر خودسوزی او در تمام جهان منتشر شدند.

در پی خودسوزی کوانگ دوک ، راهبان بودایی دیگری نیز در ملاعام در اعتراض به حکومت دیم دست به خودسوزی زدند.آمریکا که متوجه شده بود ادامه حکومت نگودین دیم دیگر به صلاح منافع اش نیست ، از حمایت او دست برداشت.

در نوامبر سال ۱۹۶۳ نظامیان ویتنام جنوبی علیه حکومت دیم دست به کودتا زدند و حکومت او را ساقط کردند.

نگودین دیم توسط حکومت جدید تیرباران شد.

به این ترتیب ، در ۱۱ ژوئن سال ۱۹۶۳ میلادی یک راهب ۶۶ ساله بودایی به نام تیش کوانگ دوک در اعتراض به سیاست های حکومت دست نشانده آمریکایی نگودین دیم ، رئیس جمهور ویتنام جنوبی در شهر سایگون و در ملاعام دست به خودسوزی زد.

تصاویر دلخراش خودسوزی او در تمام جهان منتشر شدند و این اقدام سرآغاز سرنگونی حکومت فاسد نگودین دیم در ۵ ماه بعد از این واقعه شد.

http://www.vatanfa.com/?s=خودسوزی-راهب-بودایی-در-سایگون