جنگ جهانی دوم + تلفات


تلفات جنگ جهانی دوم


جنگ جهانی دوم در یکم سپتامبر ۱۹۳۹ آغاز شد و در هشتم می ۱۹۴۵ به پایان رسید. طی این جنگ کشور های سرمایه داری و کشور های کمونیستی، با اتحاد شوم خود بر کشور های ملی گرا پیروز شدند. جنگ جهانی دوم با تحریکات مرزی لهستان و فشار دولت لهستان بر اقلیت آلمانی این کشور آغاز گردید و نهایتا ارتش آلمان ناچار شد برای آزاد سازی اقلیت قومی خود و همچنین آزاد سازی بندر آلمانی دانتسیگ با همکاری ارتش شوروی به لهستان حمله کند.

پیمان آلمان با شوروی : آلمان پس از پایان جنگ جهانی اول در سراشیبی نابودی قرار گرفته بود و این آدولف هیتلر و دولتش بود که آلمان ورشکسته را بار دیگر به اوج قدرت رساند. آلمان برای صنایع خود به مواد خام اولیه نیاز داشت و آدولف هیتلر در مدتی که در زندان به سر می برد به خوبی در کتاب نبرد من خویش به نگاه به شرق اشاره کرد. وی پس از صدراعظم شدن اقدام به منعقد کردن قرارداد های تجاری با کشورهای منطقه بالکان نمود و از این طریق مواد خام مورد نیاز صنعت آلمان را از کشورهای منطقه بالکان تامین می کرد. پس از مدتی شوروی هم به جمع همکاران تجاری آلمان نازی پیوست و در تامین مواد خام آلمان همکاری مناسبی داشت . در سایه این روابط تجاری و اقتصادی قراردادهای نظامی نیز شکل گرفت که مهمترین آنها قرارداد صلح آلمان نازی با شوروی بود. روابط شوروی با آلمان نازی بسیار خوب پیش می رفت و این روابط تجاری ، اقتصادی و نظامی غرب را نگران ساخت. غرب تمام تلاش خود را برای جدا سازی اتحاد آلمان با اروپای شرقی انجام داد و کشور تازه تاسیس لهستان گزینه مناسبی برای اخلال در نظم نوین اروپای شرقی بود بنابراین آلمان به شوروی پیشنهاد حذف لهستان را داد به این ترتیب هم آلمان مناطق جدا شده طی قرار داد ورسای را پس می گرفت هم اقلیت آلمانی ساکن لهستان را از زیر فشار خارج می ساخت و هم شوروی نفوذ خود را در شرق اروپا گسترش می داد.

شروع جنگ : در ساعت ۴:۴۵ یامداد ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ ارتش آلمان نازی از غرب و ارتش سرخ شوروی از شرق تهاجم گسترده ای را به لهستان آغاز کردند و طبق پیش بینی ها دو ارتش در مواضع از قبل تعیین شده به یکدیگر پیوستند انگلستان و فرانسه که در واقع بنیان گذاران کشور لهستان بودند به تکاپو برای عکس العمل بودند. آنها به خوبی می دانستند که اگر همزمان به آلمان و شوروی اعلان جنگ کنند شکست آنها حتمی خواهد بود و همچنین خطر نفوذ شوروی تا اروپای مرکزی وجود داشت بنابراین تنها به آلمان اعلان جنگ دادند پس از انگلستان و فرانسه بلژیک هم به جمع دو کشور پیوست و این آغاز جنگ میان ۳ کشور به یک جنگ قار ه ای بود.

تهاجم آلمان به فرانسه : پس از اعلان جنگ فرانسه ، انگلستان و بلژیک ، شوروی هیچ حرکتی برای کمک به هم پیمان خود آلمان انجام نداد و فرانسوی ها نیز خشنود از این حرکت شوروی ها شروع به تجهیز قوای خود در مرز با آلمان کردند آنها گمان می کردند آلمان مانند جنگ جهانی اول از طریق مرز مشترک و به صورت مستقیم حمله خواهد کرد. اما هیتلر در ذهن خود نقشه ای دیگر را مرور می کرد. ارتش آلمان دستوری مبنی بر حمله به هلند و بلژیک را دریافت کرد. هلند اعلان بی طرفی کرده بود و کسی فکر نمی کرد که آلمان به هلند حمله کند اینجا بود که آدولف هیتلر جمله مشهور خود را بیان نمود هرگز مهم نیست وقتی فاتح شدیم هیچ کس در این باره سخنی نخواهد گفت بنابر این ارتش آلمان توانست از طریق هلند و بلژیک نیروی های فرانسه را دور بزند و فرانسه را با کمترین تلفات و خسارت فتح کند

حمله آلمان به شوروی : شوروی پس از اعلان جنگ غرب به آلمان سیاست سکوت را در پیش گرفت و در واقع قرار داد های صلح و همکاری خود را با آلمان نازی زیر پا گذاشت از طرف دیگر فرانسه اشغال شده بود و انگلستان توسط آلمان تضعیف شده بود و از همه مهمتر نیروی های آلمان در سراسر اروپای مرکزی و غربی پخش شده بودند بنابراین بهترین فرصت برای استالین یود تا نقشه پلید خود را در جهت شکست آلمان و فتح کامل اروپا به صورت کامل به اجرا بگذارد. بنابراین ابتدا سعی کرد تا فنلاند را ضمبمه شوروی کند تا بتواند راحت تر نیروهایش را در اروپای مرکزی به پیش ببرد بنابراین تهاجم به فنلاند را در پیش گرفت که در این سلسله حملات به فنلاند جزء شکست و پیروزی های بسیار ضعیف چیزی نصیب بلشویک ها نشد. محقق نشدن طرح تصرف فنلاند آلمانی ها را متوجه شرق نمود. تحرکات شوروی بسیار زیاد بود و نیروهای ارتش سرخ به سرعت به شرق اروپا می آمدند. هیتلر تنها یک راه داشت و آن پیش دستی در حمله به شوروی بنابراین در اولین قدم به فنلاند رفت و فنلاند را نیز متقاعد کرد که به نیروی های محور بپیوندد سپس در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ دستور آغاز عملیات بارباروسا را صادر ساخت و به این ترتیب ارتش آلمان نازی مجبور به نبرد با شوروی شد.

آفریقا در جنگ : ایتالیا هم پیمان آلمان در جهت پاک سازی نیروهای استعمارگر انگلستان و فرانسه از آفریقا وارد نبرد در آفریقا شد . این نبرد در ابتدا با شکست های پیاپی ایتالیایی ها همراه بود اما آلمان به همراهی هم پیمان خود شتافت و ژنرال اروین رومل یکی از بهترین نیروهای خود را به شمال آفریقا فرستاد اما به دلیل آنکه آلمان نیرو و تجهزیات کافی نداشت رومل را با تجهزیات ناکافی به آفریقا فرستادند. در ابتدای کار پیروزی های حیرت انگیزی نصیب رومل و هم قطارانش شد اما این روند تنها تا اوایل سال ۱۹۴۲ بیشتر طول نکشید چون سوخت کافی به نیروهای وی نرسیده بود، اما رومل قبل از آن با یک حمله برق آسا در ظرف یک هفته، « العلمین » سیصد مایل پیشروی کرد و از مرز مصر گذشت، ولی در ایستگاهی کوچک به نام متوقف شد سر انجام نیروهای محور در العلمین متوفق شدند و نیروهای کمکی و سوخت نیز به آنها نرسید و رومل مجبور به تسلیم شد در نوشته های رومل که پس از مرگش چاپ شده است، این جمله به چشم می خورد : از دلاورترین مردان، بدون اسلحه کاری ساخته نیست، اسلحه بدون مهارت به هیچ دردی نمی خورد و در جنگ متحرک از اسلحه و مهمات کاری بر نمی آید، مگر وسیله نقلیه و سوخت کافی برای جابه جایی آنها وجود داشته باشد

آمریکا وارد جنگ میشود : ایالات متحده در سال های بین دو جنگ جهانی ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۹ در یک بحران فزاینده اقتصادی به سر می برد. دولت آمریکا در طول این سال ها تمرکز خود را بر روی صنایع نظامی قرار داده بود و مصرف این سلاح ها در جنگ جهانی می توانست بزرگترین کمک به صنایع آمریکا محسوب شود. پس از آنکه انگلستان در غرب اروپا تنها ماند به سراغ ایالات متحده رفت . وینستون چرچیل تلاش های بسیاری برای درگیر کردن آمریکا در جنگ بر علیه آلمان انجام داد و سپس موفق شد در عرشه کشتی شاهزادهٔ ولز ملاقاتی با روزولت داشته باشد در این ملاقات چرچیل متحدانش را به کمک آمریکا وعده داد . اما آمریکا برای ورود به جنگ باید بهانه ای دست و پا می کرد از طرفی نیروی دریایی آلمان در اروپا سخت گیری های بسیاری بر علیه کشتی های آمریکایی انجام می داد و از طرفی به گفته دولت آمریکا ژاپنی در هاوایی حمله کرده و خسارات شدید ی به نیروی دریایی آمریکا « پرل هاربور » ها به بندر وارد کرده بودند هرچند بعد ها در خصوص بهانه تراشی آمریکا در قضیه بندر برل هاربور تردیدهایی توسط محافل جهانی اعلام شد. در هر حال آمریکا در دسامبر ۱۹۴۱ به ژاپن اعلان جنگ داد و به این ترتیب آمریکا نیز وارد جنگ شد.

ایران در جنگ : متفقین در پی کمک رسانی به جبهه شوروی تنها یک راه داشتند و آن اشغال نظامی ایران بود بنابراین بدون توجه به اعلام بی طرفی ایران و بدون در نظر گرفتن قوانین بین المللی کشورهای انگلستان از جنوب و شوروی از شمال به خاک ایران حمله کردند و بدین ترتیب ایران عملاً به مسیر اصلی انتقال کمک های متفقین به شوروی تبدیل شد. متفقین به بهانه آزادی و دفاع در مقابل هیتلر و فاشیسم ایران را اشغال کردند و در طول اشغال ایران در جنگ جهانی دوم بجزء قحطی آوارگی ، استعمار و غارت منابع ملی دست آورد دیگری برای ایرانیان نداشتند.

پایان جنگ : کنفرانس تهران با شرکت چرچیل و روزولت و استالین از ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳ به صورت سری برگزار شد. هدف کلی اینکنفرانس توافق در مورد چهره جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم بود.جنگ در اروپا پس از مرگ آدولف هیتلر و تسلیم آلمان نازی در ۸ مه ۱۹۴۵ پایان یافت، اما در آسیا و اقیانوس آرام تا بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی و بعد آن تسلیم ژاپن در ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ ادامه داشت.

تلفات کشور ها :

شوروی  ۲۲،۱۰۰،۰۰۰ نفر

آلمان ۷،۱۳۳،۰۰۰ نفر

فرانسه ۴۸۴،۶۰۰ نفر

انگلستان ۴۵۰،۴۰۰ نفر

ژاپن ۲،۷۰۰،۰۰۰ نفر

ایتالیا ۴۴۶،۵۰۰ نفر

آمریکا ۴۱۸،۵۰۰ نفر

http://www.vatanfa.com/?s=جنگ-جهانی-دوم-+-تلفات
sajjad گفته:

درود بر وطن فا

sajjad گفته:

درود بر وطن فا تغییر مدیریت تحول شگرفی در سابت ایجاد کرده پیروز باشید

رضا گفته:

سلام.مطلبتون عالی ولی خلاصه بود.