نگاهی بر گذشته کوروش بزرگ و شکل گیری هخامنش

تبار کوروش از جانب پدرش به پارس‌ها می‌رسد که برای چند نسل بر انشان (انزان) و عیلام (شمال خوزستان کنونی)،حکومت کرده بودند. کوروش دربارهٔ خاندانش،بر سفالینه استوانه ای شکلی، محل حکومت آن‌ها را نقش کرده‌ است.

اینکه چه وقایعی روی داده که پارس‌ها عیلام را تسخیر نموده و شاخه ای از سلسلهٔ هخامنشی را در آنجا برقرار کرده اند، معلوم نیست. احتمال می رود که پس از آنکه آشور بنی پال در سال ۶۴۵ پیش از میلاد، دولت عیلام را منقرض کرد، پارس ها از فرصتی که در اثر جنگ بین آشور و ماد بدست آمده بود، استفاده کرده، پادشاهی جدیدی را در انشان تأسیس کرده باشند.

هخامنش سر سلسلۀ این دودمان است که در حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد، میزیسته ‌ است.پس از مرگ او، فرزندش چا ایش پیش به حکومت پارس و انشان (انزان) رسید. بعد از فوت او سلسلۀ هخامنشی دوشاخه شده و کوروش یکم شاه انشان و عیلام و آریارامن شاه پارس شد. سپس پسران هر کدام، به ترتیب کمبوجیه یکم شاه انشان و عیلام و آرشام شاه پارس، بعد از آن‌ها حکومت کردند.

کمبوجیه یکم با شاهدخت ماندانا، دختر ایشتوویگو (آژی دهاک یا آستیاگ) پادشاه ماد، ازدواج کرد و کوروش بزرگ نتیجه این ازدواج بود.

داریوش بزرگ در کتیبه بیستون نیز این مطلب را تأیید می کند، زیرا شاه مزبور می گوید، من نهمین شاه از سلسلۀ دوگانۀ هخامنشی هستم. (با حذف ویشتاسب چون وی حکمرانی نکرده است).

http://www.vatanfa.com/?s=نگاهی-بر-گذشته-کوروش-بزرگ-و-شکل-گیری-هخامنش
دیاکو گفته:

آیا تا کنون به این الفاب ” بزرگ ، کبیر و …. ” فکر کرده اید که توسط چه کسانی و با چه اهدافی به کار رفته اند؟ بیاییم برای یکبار هم که شده، مطالب تاریخی را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم و بی چون و چرا آن ها را نپذیریم. واقعیت این است که اکثر مورخین در خدمت ستمگران زمان خود بوده اند.

Daniyalonline گفته:

درود
سایت زیبایی دارید
من یک سایت تاریخی تفریحی دارم
آیا مایلید با سایت من تبادل لینک کنید
من را با نام
پرتال تفریحی تاریخی دانیال آنلاین
http://www.daniyalonline.com
لینک کنید
بعد به ما اعلام کنید
تا شما را لینک کنیم
با تشکر و سپاس
مدیریت دانیال آنلاین
Daniyalabai@yahoo.com

امید گفته:

بله . ما را لینک کنید و خبر دهید حتما لینک خواهید شد.

مرد آریایی گفته:

دورد بر ایرانیان آریایی
در پاسخ به ** دیاکو ** میگم که خیلی خیلی کوچیک تر از این هستی تو که بخوای کوروش ما آریاییها رو کوچیک جلوه بدی
تو و امثال تو بزرگترین مشکلی که دارین نداشتن سواد تاریخی هست که همیشه هم در همین بی سوادی خواهید ماند

مازیار گفته:

سلام . سایتتون خیلی پر محتوا و خوبه. میخواستم اگه میشه بدونم که هاست چند مگ از میهن هاست خریداری فرموده اید؟ ممنون میشم که یا ایمیل بدید و یا در وبلاگم نظر بدهید.

دیاکو گفته:

در پاسخ ” مرد آریایی ” و ” مازیار ” فقط این را می گویم که شما که تحمل شنیدن و دیدن نظرات مخالف خود را ندارید و اینگونه برآشفته شده و شروع به ناسزا گویی می کنیدٰ ماهیت خودتان و افکارتان را به خوبی آشکار می کنید و ادعای سعه صدر و دموکراسی شما در عمل ٰ رنگ می بازد. من که هیچ ناسزایی نگفته بودم و تنها همگان را به دوری از پیش داوری و بررسی منطقی و حق طلبانه در تمام امور بویژه تاریخ ایران توصیه کردم. طرفداری کورکورانه از هر فکری و مخالفت کورکورانه با هر فکری نیز جز گمراهی و در نهایتٰ خدمت به دشمنان بشریت و حقیقتٰ چیزی به دنبال نخواهد داشت.

رومینا گفته:

thanke you .
واقعا سایت زیبایی دارید اطلاعات تاریخی خوبی هم داشت اگر تونستید دوباره از این اطلاعات تاریخی بگذارید.

پوریا گفته:

سلام
مرسی از سایت خوبتون
میخواستم بدونم اسم شهر های ایران در زمان کوروش چی بودن

ممنون میشم اگه تو سایتتون بنویسید

سعید گفته:

من با سخن و نظر دیاکو کاملا موافقم و خیر خواهانه از شما می خواهم از روی تعصب و بدون بررسی با نظرات دیگران برخورد نکنید و به این نکته فوق العاده مهم نیز توجه کنید که بسیاری از دانشمندان، بویژه شاعران و مورخان، در خدمت حاکمان زمان و محل اقامتشان بوده اند.

ناشناس گفته:

akhe man nemidunam che esrarie ke ye matlabo 100 bar be shoma goft man az kasani hastam ke shayad chand sal barrasi kardam ke kurosh kie ya chikar kard ensafan gheyr az tarif chizi nashnidam.

dar javabe harfetoon bayad begam ke movarekhane salaseye bozorge donya ke herodot va gezenfon va ketzias hastan har 3 yoonani boodan va keshvare yunan ke dar oonha salha badtarin hamelato az tarafe iran motehamel shode che dar zamane kurosh che darioosh che sasani pas yunan doshmane khoonie oon mogheye iran boode.pas vaghti movarekhane doshman az kurosh be niki yad mikonan pey mibarim ke vaghean adamaye bozorgi boodan.kari ke hich kasi dar ghebale doshmanesh nemikone

dar halike oon zaman doshmane khodeshoono khar mikardan ta khodeshoon dar azhane omoomi ghodratmandtar jelveh dade beshan.mibini dadash toam age yekam tahghigh koni bad harf bezani bad nist.baghcheye khodetam bil bezan dooste man

ناشناس گفته:

Zemnan ino ham ezafe mikonam ke movarekhine yunani va digar keshvarhaye oroopaei va asiaei hichkodam zire solteye hakhamaneshi naboode ke bekhad lab be tamjid az rooye ejbar bezane.naziktarine oon mishe pedare tarikhe jahan ke herodot hastesh ke 50 sal bad az saltanate kurosh taze be donya miad va dar oon salha miziste.

in laghabo irania nadadan dadashe man.oon zaman yahoodia avalin bar bad az raha shodan az bardegi be kurosh dada n va chizi nist ke ma irania bekhayim nesbat bedim ke in ham khodesh ye eftekhare digast.

khoda ro shokr ghablan hich bahse siasi naboode(hadeaghal mese alan) ke bekhayim begim be in dalil ya oon dalil

zemnan yekam torat bekhoon ghoran bekhoon yekam search kon yekam web besoozoon.matlabe harfe mano migiri

ba sepas

fahime گفته:

دوست عزیز ! هرگاه افتخارات بر باد رفته ی سرزمینت را با تمام وجود درک کنی تعصب وجودت را فرا میگیره ولی این نه تنها طرفداری کورکورانه نیست بلکه عمق درک و شناخت و اطمینان نسبت به یافته هاست!!!

مرد آریایی گفته:

درود بر ایرانیان اصیل و آریایی
اگه تمام تاریخ کهن ایران رو کنکاش کنیم میبینیم که دو سونامی فاجعه آمیز موجب تخریب و نابودی نسبی تمدن ایران آریایی شده
اولین سونامی : حمله وحشیانه اسکندر مقدونی
دومین و فاجعه آمیز ترین سونامی : حمله تازیان وحشی به بهانه ترویج دین که پس از تقریبا هزارو چهارصد سال هنوز که هنوزه در حال دست و پنجه نرم کردن با همین تازی ها هستیم که آخرین نبرد سنگین ما با همین تازی های وحشی هشت سال جنگی بود که به ما تحمیل شد که صدام حرام زاده نام جنگ را قادسیه دوم گذاشته بود چه عزیزان و چه بزرگانی که ما در این جنگ از دست ندادیم که در حال حاضر آثارش هنوز باقی هست حالا این حق ما نیست که بگوییم که به چه حقی و چه منطقی باید روابط کشور ما با عراق از سر گرفته بشه مردم عراق در زمان هشت سال جنگ تحمیلی کجا بودند که در برابر صدام حرامزاده ایستادگی کنند
و نگذارند این چنین به ایران حمله کنند کدام یک از این کشورهای تازی حاشیه خلیج فارس از خودشون بیانیه دادند مبنی بر این که جنگ ایران باید متوقف بشه نه تنها این کار رو نکردند بلکه به عراق تازی بودجه فرستاند برای ادامه جنگ و از او پشتیبانی کردند چند شب پیش در اخبار اعلام شد که سازمان محیط زیست ایران برای خاکی که در هوای شهرشتان های جنوبی چندین سال گریبان گیر هموطنان عزیزمان شده از مسئولین کشور عراق درخواست همکاری کرده که این وحشی های تازی پیشنهاد همکاری را رد کرده اند غیر از این است که این تازی ها بعد از گذشت هزارو چهارصدسال هنوز با نژاد ایرانی و آریایی سرستیز دارند این تازی ها همان نسل پست و حرام زاده عمرابن خطاب و سعدابن ابی وقاص حرامزاده تر هستند که باور کنید اگه دوباره فرصتی پیدا بکنند دوباره ایران رو مورد هجوم قرار میدند بعد مسئولین بی خرد و نالایق ما بودجه و حق مردم خودمونو به راحتی تقدیم به همین تازی های وحشی می کنند همین تازی هایی که در زمان هشت سال جنگ سربازان ما رو زیر تانک میگرفتند و از کوچکترین جنایتی چشم پوشی نمی کردند . وقت اون رسیده که یه کم به خومون بیایم و از احساسات کوکورانه که از را تزریق تحریفات دینی به وجود میاد فاصله بگیریم و منطق و آینده نگری را پیشه راه کنیم امیدوارم
بدرود

همشهری کورش ( ایذه) گفته:

همه باید بدانند که کورش که بوده و چگونه زندگی کرده. و اکنون بعد از چند هزار سال ما در کجا قرار گرفته ایم.
زندگی کورش باید سر مشق همه سردمداران جهان باشد.

مرد آریایی گفته:

درود بر ایرانیان اصیل آریایی
برای اون دسته از افرادی که هنوز در خواب غفلت هستند و خیلی دوست دارند به شکلی و به بهانه های پوچ ، بزرگ مرد ایران آریایی کوروش بزرگ هخامنشی رو دروغ و یا ناچیز و یا طوری جلوه بدهند که این مرد هیچ کار بزرگی انجام نداده و فقط یه نام است مراجعه کنند به قرآن سوره کهف آیه ۸۳ که به نام ذوالقرنین (کوروش) از این بزرگ مرد ایرانی یاد شده و متوجه شوند از حقیقت کوروش بزرگ ما ایرانی ها
هزاروچهارصدساله که اندیشه و تحریفات تازیان نگذاشته که جلوه با شکوه بزرگان اساطیری ایران از جمله کوروش بزرگ هخامنشی و تمدن کهن ایران آریایی آشکار شود ولی ما ایرانیان آریایی به یاری خداوند دیگر نخواهیم گذاشت که بیش از این حقیقت شکوه و بزرگی تمدن ایرانیان که تا قبل از هجوم تازیان وحشی پابرجا بود درگام اول برای مردمان وطن عزیزمان ایران و در گام دوم برای همه جهانیان پنهان بماند

واقع بین و حق طلب گفته:

امیدوارم زمانی برسد که زنگارها و غبارهای نشسته بر آیینه و خورشید واقعیت و نیز حقیقتٰ توسط دلیران نترس و حق طلب پاک شوند . البته مطمئنم آن روز خواهد رسیدٰ ولی امیدوارم ما فرزندان این نسل ایران زمینٰ مجال دیدن آن روز را بیابیم.

ناشناس گفته:

بهترین سایتی هستین که در طول عمرم دیدم

A.B گفته:

آریاییها منشا تمدن در جهان بوده اند و کسی نمیتونه این قضیه رو انکار کنه
اون وقت این عربهای پا برهنه و سوسمار خوار و جاهل که بعد از چندین هزار هنوز آدم نشدن اصلا با نژاد نجیب و پاک ایرانی نباید مقایسه بشن .متاسفانه نمیدونم چرا این مسئولین ما هنوز از کشورهایی مثل فلسطین و لبنان حمایت میکنن همین فلسطین در طول هشت سال جنگ بین ایران و عراق به عراق نیرو اعزام میکرده و دلیلشون به قول خودشون ایران دوست و عراق برادر ،
این در حالیه که فلسطین اشغالی هزاران سال متعلق به یهود واسرائیل بوده ولی اونا با زور شمشیر یهودی ها و اسرائیلی ها را بیرون کردن این در حالیه که اسرائیلی ها سرزمینشونو دوباره با پول پس گرفتن و حقشونه .البته من از یهویها خوشم نمیاد ولی ما باید واقعیتو قبول کنیم. این عربا اگه زور مارو داشتن تا حالا مثل یهودی ها ما رو از وطنمون اخراج کرده بودن .اونا میخوان تمام جهانو مال خودشون بشه ٰمال یه نژاد پست و بی خرد
البته اونا خیلی از سرزمین های ما رو بعد از اسلام مال خودشون کردن به امیدی که دوباره اونا رو پس بگیریم
با سپاس
جاوید باد ایران

ali گفته:

زش شیر شتر خوردن و سوسمار عرب را جایی رسیدست کار
تاج کیانی کند آرزو،تف به تو ای چرخ گردون ،تفو
به امید روزی که ارزشواقعی ایرانو ایرانی را درک کنیم.
درود بر ایرانی های واقعی

رضا گفته:

ممنون از سایت خوبتون

ذغال فروش جهنم گفته:

درود بر کورش یکتا برست.

بهنام گفته:

کورش را باید اولین و آخرین ایرانی دانست که اینقدر برای کشورش ابرو و احترام به ارمغان آورده است