استفاده از عدد پی در ساخت تخت جمشید

مهندسان هخامنشی راز استفاده از عدد پی (۳/۱۴ ) را دو هزار و ۵۰۰ سال پیش کشف کرده بودند. آنها در ساخت سازه های سنگی و ستون های مجموعه تخت جمشید که دارای اشکال مخروطی است، از این عدد استفاده می کردند.
عدد پی ( ۳/۱۴)در علم ریاضیات از مجموعه اعداد طبیعی محسوب می شود. این عدد از تقسیم محیط دایره بر قطر آن به دست می آید. کشف عدد پی جزو مهمترین کشفیات در ریاضیات است. کارشناسان ریاضی هنوز نتوانسته اند زمان مشخصی برای شروع استفاده از این عدد پیش بینی کنند. عده زیادی، مصریان و برخی دیگر، یونانیان باستان را کاشفان این عدد می دانستند اما بررسی های جدید نشان می دهد هخامنشیان هم با این عدد آشنا بودند.

 

«عبدالعظیم شاه کرمی» متخصص سازه و ژئوفیزیک و مسئول بررسی های مهندسی در مجموعه تخت جمشید در این باره،‌ گفت: «بررسی های کارشناسی که روی سازه
های تخت جمشید به ویژه روی ستون های تخت جمشید و اشکال مخروطی انجام گرفته؛ نشان می دهد که هخامنشیان دو هزار و ۵۰۰ سال پیش از دانشمندان ریاضی دان استفاده می کردند که به خوبی با ریاضیات محض و مهندسی آشنا بودند. آنان برای ساخت حجم های مخروطی راز عدد پی را شناسایی کرده بودند.»
دقت و ظرافت در ساخت ستون های دایره ای تخت جمشید نشان می دهد که مهندسان
این سازه عدد پی را تا چندین رقم اعشار محاسبه کرده بودند. شاه کرمی در این باره گفت: «مهندسان هخامنشی ابتدا مقاطع دایره ای را به چندین بخش مساوی تقسیم می کردند. سپس در داخل هر قسمت تقسیم شده، هلالی معکوس را رسم می کردند. این کار آنها را قادر می ساخت که مقاطع بسیار دقیق ستون های دایره ای را به دست بیاورند. محاسبات اخیر، مهندسان سازه تخت جمشید را در محاسبه ارتفاع ستون ها، نحوه ساخت آنها،‌ فشاری که باید ستون ها تحمل کنند و توزیع تنش در مقاطع ستون ها یاری می کرد. این مهندسان برای به دست آوردن مقاطع دقیق ستون ها مجبور بودند عدد پی را تا چند رقم اعشار محاسبه کنند.»
هم اکنون دانشمندان در بزرگ ترین مراکز علمی و مهندسی جهان چون «ناسا» برای ساخت فضاپیماها و استفاده از اشکال مخروطی توانسته اند عدد پی را تا چند صد رقم اعشار حساب کنند. بر اساس متون تاریخ و ریاضیات نخستین کسی که توانست به طور دقیق عدد پی را محاسبه کند،«غیاث الدین محمد کاشانی» بود.
این دانشمند ایرانی عدد پی را تا چند رقم اعشاری محاسبه کرد. پس از او دانشمندانی  چون پاسکال به محاسبه دقیق تر این عدد پرداختند. هم اکنون دانشمندان با استفاده از رایانه های بسیار پیشرفته به محاسبه این عدد می پردازند.
شاه کرمی با اشاره به این موضوع که در بخش های مختلف سازه تخت جمشید، مقاطع مخروطی شامل دایره، بیضی، و سهمی دیده می شود، گفت: «به دست آوردن
مساحت، محیط و ساخت سازه هایی با این اشکال هندسی بدون شناسایی راز عددپی و طرز استفاده از آن غیرممکن است.»
داریوش هخامنشی بنیان گذار تخت جمشید در سال ۵۲۱ پیش از میلاد دستور ساخت
تخت جمشید را می دهد و تا سال ۴۸۶ بسیاری از بناهای تخت جمشید را طرح ریزی یا بنیان گذاری می کند. این مجموعه باستانی شامل حصارها، کاخ ها،‌ بخش های خدماتی و مسکونی، نظام های مختلف آبرسانی و بخش های مختلف دیگری است.
مجموعه تخت جمشید مهمترین پایتخت مقاومت هخامنشی در استان فارس و در
نزدیکی شهر شیراز جای گرفته است.

http://www.vatanfa.com/?s=استفاده-از-عدد-پی-در-ساخت-تخت-جمشید
کوروش کبیر گفته:

واقعا تخت جمشید از لحاظ معماری توی کل دنیا تک هستش

کاوه گفته:

اره منم قبول دارم واقعا زیباست

راستی من بنر شما رو گذاشتم توی سایت خودم این سایت رو واقعا باید همه ببینند
امیدورام موفق باشید
من همیشه به این سایت سر میزنم

علی 125 گفته:

ممنون به خاطر مطلب زیبا و سایت عالی تون
اگه میشه در باره زندگی کوروش هم مطلبی بنویسید.
************************************************

پاسخ:سلام این مطلب قبلا توی سایت قرار گرفته یه سر به این ادرس بزنین یا کافیه از ارشیو موضوعی” کوروش کبیر “رو باز کنین تا اون مطلبو ببینین

موفق باشید

آریاناز گفته:

تخت جمشید گوهر معماری جهان است اما حیف که این طوری سوخت و خاکستر شد اما با این حال استحکام آن انقدر زیاد بوده که هنوز بهد ار۲۵۰۰ سال قسمت هایی از آن باقی مانده کاش از نوروز هم مطلبی میگذاشتید
سپاس گذارم

حسين گفته:

درود
میشه به من توضیح بدین چرا نمیگین دانشمند ایرانی ..میگین اسلامی؟وقتی میگین اسلامی بییشتر ذهن هرکی میره سمت تازیان!!!!!!!!!

اصلاح شد

ناشناس گفته:

چه گاف بزرگی اولین وبسایت کوروش بزرگ؟ بهتره کمی تو گوگل گشتی بزنید خیلی سایت ها هستند با سابقه چند ساله که به کوروش و تاریخ ایران می پردازند تازه کلمه کبیر عربی می باشد بهتره از بزرگ استفاده کنید!!!!

درود
نخست که من از کوروش بزرگ استفاده کردم ،نه از کوروش کبیر و خودم هم میدونم که کبیر عربی است.کلمه کوروش کبیر رو در اوایل افتتاح سایت استفاده کردم و حتی اگه به عنوان بالای مرورگر خودتون توی این سایت نگاه کنید می بینید که نوشته کوروش بزرگ

دوم;در مورد اولین وب سایت،شما یک وب سایت ایرانی به من نشان بدید که موضوع تخصصی اون در مورد هخامنش و به خصوص کوروش باشه،خیلی خوشحال میشم این سایت رو ببینیم،فکر کنم شما وبلاگ رو با سایت اشتباه گرفتید.عکس زیر بهتر شما رو راهنمایی می کنه،دومین سایت در لیست گوگل لبته اون سایت اول هم موضوعش در مورد کوروش نیست فقط اسمش کوروش هست که چند ساله داره فعالیت می کنه.البته من دوست ندارم این چیز ها رو ذکر کنم اما شما خودتون این سوال رو داشتین

زهره گفته:

با سلام از شهرستان جهرم ایمیل می دهم . نوروز ۹۰ اولین باری بود که با خانواده به مسافرت می رفتم همگی رفتیم و تخت جمشید رو دیدیم راستش از همون روز تا حالا خیلی دلم گرفته . دلم می سوزه که چرا ما از تاریخ کشورمون نمی دونیم . حیف عزمت و بزرگی کوروش – داریوش و … .
حیف ایران ، حیف که ما نبودیم و ببینیم . کاشکی حداقل چند سال جلوتر به فکر محافظت از این بنای عظیم و عزیز رسیده بودند .
« زنده باد خاک پاک وطنم »

دبیر ریاضی گفته:

دانشمندان ایرانی و خارجی همیشه خودشون رو مدیون اسلام میدونن و خواهند دانست
خواهشا زیاد خودتونو با این جدا کردنای بی اساس وفقط احساسی از واقعیت دور نکنید

مرد آریایی گفته:

درود بر ایرانیان آریایی
تا کی تا چه وقت تا چه زمان بعضی ها این ایده پوشالی رو در ذهن تهی خودشون نگه میدارند
متاسفم برای همچین افرادی که روش تفکری که دارند از فکر بچه پنج ساله پایین تر هستش

محسن ايران نيا گفته:

من به عشق کورش فامیل خود را ایران نیا گذاشتم چون کورش عاشق ایران بود

نانا گفته:

واقعا سایت خوبی دارید.
درود بر شما. امیدوارم پاینده باشید و سرفراز

فیفی گفته:

خوب ولی مبهم

زهره گفته:

لطفا اطلاعات جدید تری در سایت تون بزارید ممنون

زهره گفته:

دمتون گرم عالی بود

تیمور گفته:

سلام دوست عزیز. به فعالیت خودت ادامه وبه حرفهای مفت بعضی ها اهمیت نده. امدوارم همیشه موفق باشی

آقایی گفته:

درود.تعجب کردم که سایت خوبتون رو نبستند. آخه دولت هرسایتی که مربوط به تاریخ ایران و دیوانگی تازیان و… باشه رو میبنده. و سپاس بی پایان از کارکرد بی چشمداشتت. برادر

بختیاری گفته:

درود. من تیمورآقایی بختیاری هستم. ایران رو به تخت جمشید و پاسارگادمقدس میشناسن. و واقعا خیلی آقایی که این تاریخ رو به همه میشناسی .آخه واسه ما ایرونیا ننگه که همه ی دنیا ایران رو ستایش کنن .و ماهیچی از تاریخمون ندونیم.

آریارامن گفته:

من هیچ نظری ندارم فقط اینو میدونم مردم ما زنده کش مرده پرستند
درضمن کدوم تخت جمشید میگی همونی که آخوندا نابودش کردند . من مخالف دین اسلام نیستم . ولی میلیون میلیون خرج میکنند واسه حرم امام علی درب میسازند یا هرروز یه مسجد میسازند که توش ظاهر نمایی کنند ولی نمیگند که یه تخت جمشیدی هم هست یه تاریخی هم هست یا یه جوونه بیکاری هم هست هرچی که واسه خودشون خوبه میسازند اونی که بده خرابش میکنند .فقط اینجا دم از تخت جمشید نزنید برید جلویه خراب شدنشو بگیرید.

amir145 گفته:

سلام داداش من دارم یه مطلب درباره کوروش میزارم و اگه اجازه بدهید مطالبتونو با ذکر منبع در داخل برنامه قرار دهم خیلی متشکر