نگاه دولت در تعاملات فرهنگی با دنیا، استفاده از ارزش‌های سنتی، اصیل و بومی است

 محمدمهدی اسماعیلی یکشنبه شب در حاشیه نخستین آیین جهانی افطار ملل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از ثبت جهانی افطار در یونسکو که افتخاری برای همه مسلمانان کشور عزیزمان هست، به همت مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی و همراهان ما در بخش‌های مختلف در شب ۲۸ رمضان ۱۴۰۳ این محفل با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور در حال برگزاری است.

وی افزود: خوشحالیم که برای اولین بار یک جلسه افطاری با حضور مهمانان خارجی در حال برگزاری است. افطار یک آیین اصیل دینی و فرهنگی است که با سنت‌های ایرانی در هر نقطه‌ای از ایران پهناور و فرهنگی ما گره خورده است.

وزیر فرهنگ گفت: الحمدالله افطار موجد سنت‌های حسنه بسیار زیادی مانند صله ارحام، ارتباطات گسترده همسایگی، خویشاوندی، مهربانی، ایثار، مساوات و مواسات، همگی در پناه یک آیین اصیل دینی که با فرهنگ اصیل ما گره خورده و امروز به عنوان یک آیین جهانی ثبت شده و ما خدا را برای این موفقیت شاکریم.

وی افزود: این، آغازی بر حرکت در مدار داشته‌های اصیل فرهنگی ما و ارائه آنها به دنیای جدید و ارائه همه زیبایی‌های نهفته در آیین‌های دینی و ملی ما به جهان امروز است که متاسفانه به دلیل حاکمیت مادی‌گرایی، از عناصر معنویت در حال تهی شدن است و می‌تواند فضای بازسازی دوباره‌ای را برای جامعه بشریت در حوزه معنویات و فرهنگ‌های اصیل فراهم کند.

به عنوان یک فرصت بزرگ به آیین‌های فرهنگی نگاه می‌کنیم

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص تاثیرات اشتراکات دینی و مذهبی در توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … گفت: ما یک امت بزرگ اسلامی با یک جمعیت نزدیک به دو میلیاردی مسلمان هستیم و این جمعیت با همنوعان خود در تعامل گسترده است.

وی افزود: از بستر‌های مهم تعامل همین مناسک و آیین‌های فرهنگی است که هر چقدر گسترش پیدا کند می‌تواند به روح وفاق، همدلی و همکاری بین ملل و امت‌های مختلف منجر شود و ما به عنوان یک فرصت بزرگ به این آیین‌ها نگاه می‌کنیم.

نخستین آیین جهانی افطار ملل یکشنبه شب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ موزه ملت مجموعه سعدآباد برگزار شد.

در این آیین ۸۰ میهمان خارجی شامل سفرا، رایزنان و وابستگان فرهنگی و نمایندگانی از ۴۵ کشور جهان حضور داشتند.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

http://www.vatanfa.com/?s=نگاه-دولت-در-تعاملات-فرهنگی-با-دنیا،-استفاده-از-ارزش‌های-سنتی،-اصیل-و-بومی-است