رفع مشکل یبوست با ۵ صبحانه خوشمزه و مخصوص!

رفع مشکل یبوست: یبوست می‌تواند هر از گاهی رخ دهد یا مزمن و مداوم باشد. علت ابتلا به این بیماری متنوع است و از سبک زندگی بی‌تحرک تا بیماری‌های گوارشی مثل سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) را شامل می‌شود. صرف‌نظر از اینکه دلیل یبوست چه باشد، تقریبا همیشه رژیم غذایی نقش مهمی در درمان آن دارد. در صورت ابتلا به یبوست، غذاها و نوشیدنی‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنید می‌توانند به‌طرز چشمگیری این مشکل شایع گوارشی را تحت تاثیر قرار دهند. بعضی از غذاها به رفع یبوست کمک می‌کنند، در حالی که تعدادی از آن‌ها باعث تشدید آن می‌شوند. از آنجا که خوردن صبحانه نقش مهمی در حفظ سلامتی دارد، این مطلب سلامت را به معرفی صبحانه‌ی مناسب برای یبوست اختصاص داده‌ایم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

بیشتر بخوانید: رفع یبوست با نسخه بوعلی سینا!

صبحانه‌ی مناسب برای یبوست

قبل از معرفی بهترین صبحانه برای یبوست، باید به این نکته اشاره کنیم که خوردن صبحانه به‌خودی‌خود برای اجابت مزاج مفید است. هنگامی که در ساعت‌های ابتدایی روز و بعد از چند ساعت ناشتا بودن اقدام به خوردن صبحانه می‌کنید، با شروع فرآیند هضم باعث بیدار شدن روده‌ی خود می‌شوید.

فرآیند هضم پس از بلع اولین لقمه به‌طور خودکار انجام می‌شود و غذا به کمک حرکات دستگاه‌ی گوارش که به آن‌ها پریستالسیس (Peristalsis) می‌گویند در بدن به جلو رانده می‌شود. هنگامی که بدن غذای صبحانه را در دستگاه‌ی گوارش به حرکت درمی‌آورد، غذاهایی که روز قبل مصرف کرده‌اید هم به سمت جلو می‌روند.

رفع مشکل یبوست،اجابت مزاج در صبح به شما کمک می‌کند که در طول روز احساس بهتری داشته باشید و دچار نفخ نشوید. اگر برای اجابت مزاج با مشکل روبه‌رو هستید، بهتر است از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های مضر مثل فست فود، غذاهای سرخ‌شده، شیرینی‌جات و الکل خودداری کنید و موارد زیر را به منوی صبحانه‌ی خود بیفزایید:

جالب است بخوانید: با استفاده از این عرقیات گیاهی، قند خون بالا را کنترل کنید+نحوه مصرف

احتمالا بپسندید: رفع هرگونه آلرژی با ۱۰ روغن گیاهی شگفت انگیز!

 

رفع مشکل یبوست

۱. بلغور جوی دوسر

بلغور جو دوسر می‌تواند مناسب‌ترین صبحانه برای رفع یبوست باشد. خوردن این ماده‌ی غذایی پرخاصیت برای وعده‌ی صبحانه عادتی است که روده‌ی شما سود زیادی از آن می‌برد. جو دوسر منبع خوب فیبر محلول و نامحلول محسوب می‌شود که هر ۲ می‌توانند از یبوست جلوگیری کنند.

فیبر نامحلول در دستگاه‌ی گوارش هضم نمی‌شود و تقریبا دست نخورده به‌شکل مدفوع از بدن خارج می‌شود. این فیبر حرکات دستگاه‌ی گوارش را افزایش می‌دهد و به آن نظم می‌بخشد. از سوی دیگر، فیبر محلول آب جذب می‌کند و ژلی تشکیل می‌دهد که باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود. این ژل که نرم‌کننده‌ی طبیعی مدفوع است، اجابت مزاج را تسهیل می‌کند.

رفع مشکل یبوست، علت اینکه جو دوسر یک صبحانه مناسب برای یبوست به شمار می‌شود فقط به فیبر موجود در آن ارتباط ندارد. این غذا یک پری‌بیوتیک است، یعنی به تغذیه‌ی باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند و سلامت دستگاه‌ی گوارش را بهبود می‌بخشد.

۲. قهوه

بسیاری از مردم از نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح لذت می‌برند، چون به آن‌ها کمک می‌کند که راحت‌تر از خواب بیدار شوند و در طول روز با احساس خواب‌آلودگی مقابله کنند. اما شاید بسیاری از افراد ندادند که قهوه برای روده هم مفید است و به درمان یبوست کمک ‌می‌کند.

قهوه کافئین‌دار به معده‌ی شما این سیگنال را می‌دهد که اسید بیشتری تولید کند. از سوی دیگر، باعث افزایش حرکات روده‌ی بزرگ می‌شود. درنتیجه، ممکن است در بعضی از افراد اثر ملین داشته باشد و یبوست را درمان کند. در یک مطالعه‌ی کوچک مشاهده شد که قهوه‌ی بدون کافئین هم می‌تواند یک صبحانه مناسب برای یبوست باشد و حرکات روده را تحریک کند.

۳. میوه

هیچ ایرادی ندارد که بخواهید برای صبحانه تخم‌مرغ یا غلات صبحانه بخورید. اما بهتر است با گنجاندن کمی میوه در این وعده‌ی غذایی مهم فیبر دریافتی خود را افزایش دهید. میوه‌ها سرشار از آب و فیبر هستند که هر ۲ نقش بسزایی در رفع یبوست دارند.

بعضی از افراد معتقدند که موز باعث یبوست می‌شود، اما تعدادی از تحقیقات نشان داده‌اند که این میوه در رفع یبوست موثر است. موز حاوی فیبرهای بسیار مفیدی است که کمک زیادی به حفظ سلامت دستگاه‌ی گوارش می‌کنند. این میوه منبع طبیعی اینولین (Inulin) است، یک نوع فیبر که به درمان یبوست کمک می‌کند و می‌تواند احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد.

رفع مشکل یبوست

۴. کفیر و ماست

رفع مشکل یبوست، فرآورده‌های لبنی مانند پنیر و شیر روی افراد مختلف تاثیر متفاوتی دارند و در بعضی از موارد باعث اسهال یا تشدید آن می‌شوند. اما کفیر و ماست محصولات لبنی منحصر به‌فردی هستند که می‌توانند سلامت دستگاه‌ی گوارش را بهبود بخشند و به درمان یبوست کمک کنند. چون هر ۲ ماده‌ی غذایی مقدار زیادی پروبیوتیک دارند که این باکتری‌های مفید باعث تقویت حرکات روده می‌شوند و حتی بعضی از آن‌ها مدفوع را نرم‌تر می‌کنند. در یک مطالعه‌ی چهار هفته‌ای که روی گروه‌ی کوچکی از افراد مبتلا به یبوست مزمن انجام شد، محققان دریافتند که نوشیدن روزانه‌ی کفیر می‌تواند دفعات اجابت را افزایش دهد و قوام مدفوع را بهبود بخشد.

۵. اسموتی

رفع مشکل یبوست، اگر از مواد اولیه‌ی مناسب مثل میوه، سبزی، کره‌ی آجیل، لبنیات غنی از پروبیوتیک و… برای تهیه‌ی اسموتی استفاده کنید، این نوشیدنی پرطرفدار را هم می‌توان در فهرست صبحانه مناسب برای یبوست قرار داد. اسموتی در مقایسه با آبمیوه انتخاب بهتری است، چون برای درست کردن آن معمولا از میوه و سبزی کامل استفاده می‌شود که این می‌تواند فیبر دریافتی شما را افزایش دهد. از سوی دیگر، اسموتی به‌دلیل داشتن مقدار زیادی آب به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: ۵ میوه خوشمزه برای رفع یبوست!

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=رفع-مشکل-یبوست-با-۵-صبحانه-خوشمزه-و-مخصوص!