شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر به ایستگاه پایانی رسید/ حضور ایران در دوسالانه ونیز

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامگاه پنج‌شنبه ۳ اسفند ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و هنرمندان هنرهای تجسمی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آیاتی از قرآن مجید خوانده و سروو ملی کشورمان پخش شد.

در ادامه این مراسم از مفاخر هنر‌های ایران زمین به ترتیب محمد مهدی روحانی طراح گرافیک، منصور، مهدی حیدری، بهرام عظیمی، افشین شاهرودی، محمد حسین صلواتیان، رضا پادگیز تجلیل شد.

سپس افشین شاهرودی پس از دریافت جایزه اش گفت: خیلی خوشحالم که چند دقیقه فرصت دارم صحبت کنم. آقای خراسانی زاده در ابتدا چشم اندازی از آینده گفتند که می‌خواهم در این باره چند نکته بگویم. امیدوارم آقای خراسانی زاده و وزیر فرهنگ به این چشم انداز توجه کنند.

وی ادامه داد: من شخصا به عنوان یک عکاس، این نشان و هدیه را در شرایطی دریافت کرده ام که به خصوص عکس‌های اجتماعی با چالش‌های بسیاری روبه رو است که این باعث می‌شود ما بسیاری از مسائل اجتماعی را نتوانیم به تصویر بکشیم، زیرا برای آینده ما خیلی خوب نیست و باعث می‌شود آینده ما خیلی روشن نباشد.

شاهرودی افزود: نکته بعدی این است که هنرمندان سایر رشته‌ها هم دشواری‌ها و مشکلاتی دارند و این مسائل باعث می‌شود فعالیت آن‌های به صورت صنفی کاهش پیدا کند. جامعه‌ای که در این هنر فعال باشد باعث می‌شود امید و سرزندگی در آن فعال باشد. 

شاهرودی با اشاره به آثار جنگ جهانی دوم گفت: جایگاه وزیر فرهنگ با اهمیت است و می‌تواند در آینده جامعه ما موثر باشد. به هرحال باتوجه به این نکات امیدوارم هنر، عکاسی و تمام هنر‌های دیگر بتوانند شادابی و سرزندگی را بیش از پیش به جامعه ما تزریق کنند.

در ادامه این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت امام زمان (عج) بیان کرد: ان‌شاءالله به زودی پرچم پر افتخار عدالت و آزادی و آزادگی نور و معنویت در همه جای دنیای امروز ما سایه بندازد و شاهد شکل گیری جامعه زیبای مهدوی باشیم؛ وعده‌ای که به همه داده شده است و همه امت‌ها به چنین روز باشکوهی دعوت شده اند.

وزیر فرهنگ

وی ادامه داد: خداراشاکر هستم که مجموعه جشنواره فجر انقلاب اسلامی با این دوره از جشنواره شانزدهم هنر‌های تجسمی به پایان خود می‌رسد. همکاران من در حوزه هنر و بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ یک دوره متراکم پر حجم از رویداد‌ها را برگزار کردند.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: آن انگیزه‌ای که همه ما را به این کار فشرده وادار می‌کرد، خدمت صادقانه به اصحاب فرهنگ هنر بود. انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت فرهنگی خود قله رویداد‌های فرهنگی هنری خود را در ایام پیروزی انقلاب قرار داده است.

محمد مهدی اسماعیلی افزود: هنر‌های تجسمی در شاخه‌های مختلف خود باعث رونق بخش‌های مختلف هنری است در همه بخش‌ها هنری شاهد درخشش هستیم. مجموعه رسانه‌ای فرهنگی، بی نیاز از عکاسی، تصویر و هنر‌های والایی که در این بخش قرار دارند نیست. 

وی گفت: بحمدالله در سال‌های اخیر با حضور عزیزان و دوستان، ما بنای حرکت جدیدی را در حوزه هنر‌های تجسمی آغاز کردیم. با فعالیت شورای هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مصوباتش بلافاصله در شورای عالی طرح و اجرایی می‌شود یک راه کوتاهی برای حل مشکلات است و آرزو‌هایی برای بخش‌های هنری داریم.

وی افزود: درجایگاه مسئولیتم باید از آقای خراسانی، سالاری و هنرمند ارجمند عبدالحسینی باید تشکر کنم. راه اندازی بازار‌های هنر‌های تجسمی مصوبه‌ای است که امروز دیدم ابلاغیه آقای رئیس جمهور رسیده است. ان‌شاءالله اکس پوی ژاپن را پیش رو داریم که ان‌شاءالله با مصوبه مدیران در وزارت فرهنگ بتوانیم نقش و حضور هنر‌های تجسمی را بسیار باشکوه‌تر داشته باشیم.

وی افزود: موضوع دوسالانه ونیز را هم دستورش را به همکارانم دادم. ان‌شاءالله اصحاب هنر تجسمی در ونیز حضور داشته باشند و در خدمت دیگر هنرمندان سایر رشته‌ها هستیم.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: ما در وزارت فرهنگ هیچ محدودیتی در حمایت از عزیزانمان در هنر‌های تجسمی نداریم و نخواهیم داشت. من از همه همکاران خودم در استان‌ها و همه اساتید بزرگواران و هنرمندان شاخص که قدم بر روی چشمان ما گذاشتند و دیگر حاضران یکایک تشکر می‌کنم و برای همه شما آرزوی موفقیت دارم. در پناه خداوند بزرگ باشید.

شانزدهمین جشنواره «تجسمی فجر»

اهدای جوایز شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به شرح زیر است:

بخش تجسم هنر (برگزاری استانی)

طوبی زرین این بخش به سعید کریمی دبیر هنری از استان فارس و پویا جلالی مدیر کل از استان کرمانشاه تعلق گرفت.

بخش طراحی فرهنگ محور

لوح تقدیر و تندیس این دوره از جشنواره به طوبی زرین به سید هادی امامی و فاطمه حامدی تقدیم شد.

بخش ناشران کتاب‌های تجسمی 

تندیس طوبی زرین و لوح تقدیر بخش ناشران کتاب‌های تجسی به انتشارات کتاب آبان تقدیم شد.

بخش علمی (دانش هنر‌های تجسمی)

طوبی زرین بخش دانش هنر‌های تجسمی به پوریا طهماسبی رسید.

بخش فیلم‌های مستند هنر‌های تجسیمی 

ضمن تقدیر از هادی آفریده طوبی زرین این بخش به آبتین شمیلی از استان شیراز اهدا شد.

سپس بیانیه مشترک هیات داوران شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر خوانده شد.

بخش طراحی نقاشی

طوبی زرین این بخش به محمد جواد طاهر خانی اهدا شد.

بخش خوشنویسی

ضمن تقدیر از نامزد‌های این بخش، طوبی زرین به مجید داستانی از استان قم رسید.

بخش نگارگری

ضمن تقدیر از نامزد‌های این بخش، طوبی زرین به ستاره قنبری از استان قزوین اهدا شد.

 بخش مجسمه سازی

طوبی زرین این بخش به حسین حسنشاهی از استان تهران تقدیم شد.

 بخش سرامیک آبگینه هنری

طوبی زرین این بخش به فاطمه پور یوسفی از استان تهران اهدا شد.

بخش عکاسی

طوبی زرین این بخش به محمد رضایی از استان ساری رسید.

بخش کاریکاتور

طوبی زرین در بخش کاریکاتور به علیرضا ذاکری از استان تهران اهدا شد.

بخش طراحی گرافی

طوبی زرین این بخش به برگزیده رسول حق جو از استان اهواز تعلق گرفت.

بخش تصویر سازی 

طوبی زرین بخش تصویر سازی به برگزیده صدیقه صاعد امینی هارمونی اهدا شد.

بخش رسانه‌های هنری جدیدی

طوبی زرین این بخش به امین محمد چری رسید.

بخش موضوعی (قله‌ها)

در این بخش از محمود بازدار، طاهره شمسی، کامیار صادقی، حامد مرتضوی علوی اکرم سادات میرتوانا تقدیر شد و جایزه طوبی زرین این بخش به مریم کمار تعلق گرفت.

بخش جوایز سازمان‌ها

در این بخش سه اثر از سوی سازمان‌ها خریداری شد و بنابراین شد این آثار در نقاط مشخص شده شهر نصب شوند.

این سه اثر از سمیه سالاری، آرش نیک نژاد و سید محمدرضا موسوی است که از آن‌ها تقدیر شد.

جایزه این بخش به سید علی میرفتاح از تهران رسید.

از سوی معاونت زنان و رئیس جمهوری جایزه این بخش به فاطمه عابدینی و عبدالحمید قدیریان از تهران اهدا شد.

در پایان این مراسم از خبرنگار نعیمه صفری‌تبار به پاس فعالیت خبری در جشنواره شانزدهم هنر‌های تجسمی فجر تقدیر شد و جایزه مردمی این بخش به رسید.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=شانزدهمین-جشنواره-تجسمی-فجر-به-ایستگاه-پایانی-رسید/-حضور-ایران-در-دوسالانه-ونیز