عملیات جنگى در ایران ضمن آغاز جنگ‏ جهانی اول

عملیات جنگى در ایران ضمن آغاز جنگ‏

در ۲۳ اکتبر ۱۹۱۴ کشتى‏هاى نیروبر حامل ارتش زمینى انگلیسى- هندى، زیر حفاظت ناوهاى جنگى وارد خلیج فارس شدند و از ۴ نوامبر عملیات جنگى را در قسمت جنوبى بین النهرین آغاز کردند. این نیروها در دهم نوامبر آبادان را اشغال (در این نقطه یکانى از ماه مه ۱۹۱۴ پادگان بود) و حتى در بندر بوشهر هم نیرو پیاده کردند، نیروهاى انگلیسى- هندى که در خاک ایران و جزیره بوبیان متمرکز بودند به بین النهرین حمله و بصره را اشغال کردند.

اینگونه شاهرگ مهم شط العرب که راه ورود کشتى‏ها از خلیج فارس به عمق عراق و جنوب غربى ایران به شمار مى‏رفت، در نوامبر ۱۹۱۴ به تصرف انگلیسها درآمد. در لندن این منطقه را به عنوان یک مرکز استراتژیک به منظور تجاوز به خاک ایران و کشورهاى عرب همسایه‏اش مى‏شناختند و آن را حلقه‏اى از زنجیر مستملکات استعمارى انگلستان در آسیا برمى‏شمردند. فرماندهى نیروهاى آلمان- ترک هم به تمرکز نیرو در این منطقه همت گماشت. درعین‏حال جاسوسان و عوامل اطلاعاتى آلمانى و ترک در ایران به فعالیت مى‏پرداختند. سلطان ترک به عنوان خلیفه اسلام به کلیه مسلمانان سنى فتواى جهاد داد و اعلام داشت که دولت‏هاى روسیه، انگلستان و فرانسه تلاش مى‏کنند تا «نور

آسمانى اسلام را خاموش کنند»، اما آلمان و اطریش- مجارستان را مدافع اسلام شناساند.

مجتهدان شیعه هم در کربلا، نجف، سامره و کاظمین طى فتواى ویژه‏اى شیعیان را به جهاد فرا خواندند. گروهى از عوامل ویژه آلمانى به میان عربهاى کوچ‏نشین و عشایر ایرانى خوزستان فرستاده شدند و ضمن تحریک‏شان علیه انگلیسها، کوشش کردند تا آنها را به انجام پیکارهاى پارتیزانى ضد انگلیسى و سوزاندن مؤسسات آنها در صنعت نفت و انفجار لوله‏هاى نفت، برانگیزند. چون تولید نفت در این هنگام که جنگ آغاز شده بود، براى انگلیسها داراى اهمیت حیاتى بود و سوخت ناوگان انگلیسى با نفت ایران تأمین مى‏شد، انگلیسها یکانهائیرا به منظور پیکار با عشایر و جاسوسان آلمانى از آبادان به اهواز و مسجد سلیمان اعزام داشتند. در نخستین ماههاى سال ۱۹۱۵- ارتش بریتانیا یک رشته نبردهاى پراکنده‏ایرا در منطقه رود کارون و کرخه علیه این پارتیزانها انجام داد. در ژوئن ۱۹۱۶- لوله‏هاى نفت که مدت ۵ ماه از کار افتاده بودند، دوباره ترمیم شدند. حفظ لوله‏ها و به‏طورکلى صنعت نفت، به عهده یکانهاى کوچکى از ارتش انگلیس واگذار شد، این یکانها قسمت جنوب غربى ایران از خلیج فارس تا اهواز و میدان نفتون را در گرماگرم نبرد زیر اشغال داشتند (این منطقه به جبهه کارون موسوم بود).

یکى دیگر از مراکز عملیات جنگى، مناطق شمال غربى ایران بود. اشغال این مناطق طبق طرحهاى جنگى آلمان- ترک انجام گرفت، بنا بود نیروهاى ترک از این نقاط به ماوراء قفقاز هجوم برند و پس از اشغال گذرگاه منطقه باکو- آسیاى میانه، همه مسلمانان این منطقه، ازجمله ایران و افغانستان را به «جهاد مقدس» برانگیزند. در اثر فعالیت‏هاى سرى گروههاى انقلابى محلى و تحریک شبکه جاسوسى ترک- آلمانى در منطقه ارومیه تقاضاى خروج ارتش روس از خاک ایران شدت گرفت و جنگ‏هاى پارتیزانى علیه روسها آغاز گردید. در اکتبر ۱۹۱۴ کردان ترکیه تصادفا به خاک ایران تجاوز و از کردهاى ایرانى و فدائیان محلى پشتیبانى کردند، اینان علیه یکانهاى روسى پادگان ارومیه وارد نبرد شدند. در نوامبر ۱۹۱۴ در سارى قمیش (جنوب غربى قارص) ضربت اصلى را به روسها وارد آوردند، ارتش ترک هم در ناحیه خوى، سمت به ساوجبلاغ به خاک ایران تجاوز کرد و با پادگان روسى این ناحیه که در جناح چپ ارتش قفقاز موضع داشت درگیر نبرد شد. در ۱۹ دسامبر ۱۹۱۴ به یکانهاى روسى که از این منطقه دفاع مى‏کردند دستور داده شد به جلفا عقب‏نشینى کنند، ارتش روس بدون درگیرى شهرهاى منطقه ارومیه، ساوجبلاغ و تبریز را تخلیه و به سوى مرز عقب نشست. با این نیروهاى روسى هزاران تن از ساکنان مسیحى منطقه فرار کردند و به خاک روسیه پناه بردند.

با عقب‏نشینى ارتش روس، یکانهاى ترک- کرد در دسامبر ۱۹۱۴ ساوجبلاغ‏

و نقاط دیگر را اشغال کردند. در آغاز سال ۱۹۱۵ این یکانها وارد شهرهاى ارومیه، مراغه، خوى و تبریز شدند. ارتش ترک و چریکهاى کرد به امر و نهى در مناطق زیر اشغال خود پرداختند و به تاراج اموال ساکنان دست زدند. در مناطق اشغال شده و حتى در خود تهران تبلیغاتى به منظور ورود دولت ایران به جنگ، به سود آلمانها، شدت گرفت. اما تبلیغات پان اسلامیست‏ها و پان ترکیست‏ها در مناطق زیر اشغال ترکها به کامیابى نرسید، چون ترکها با مردم صلح‏جوى ساکن این مناطق با بیرحمى رفتار مى‏کردند.

سرکوبى ترکها به وسیله ارتش روس، هنگام عملیات سارى قمیش، در جبهه قفقاز، نقشه‏هاى فرماندهى آلمان- ترک را نقش بر آب کرد. دیرى نپائید نیروهاى زیر فرماندهى ژنرال چرنوزوبوف، فرمانى دریافت کردند تا تعرض علیه ترکها را آغاز کنند. در ۲۸ ژانویه ۱۹۱۵ ارتش روس ضمن نبردى در ناحیه صوفیان بر ترکان پیروز شد و یکانهاى ترک- کرد را ناگزیر به فرار کرد، اینان ناچار شدند به قطور، دیلمقان و مراغه عقب بنشینند. در ۳۰ ژانویه ۱۹۱۵ یکانهاى ارتش روس بدون جنگ تبریز را اشغال کردند. تعرض بعدى روسها به سمت ارومیه و ساوجبلاغ و به سال ۱۹۱۵ در قطور با موفقیت انجام گرفت، ارتش ترک و یکانهاى سوار محلى در همه‏جا ناگزیر شدند به باختر عقب‏نشینى کنند، اما قسمتى از آنها در نزدیکى دریاچه ارومیه ماندند. نبردهاى بعدى میان نیروهاى منظم ترک و روس از آذربایجان ایران به منطقه وان و کردستان ایران منتقل گردید. و. اى. لنین ضمن ارزیابى وضع موجود آنزمان در آغاز جنگ نوشت: «ایران در این جنگ رسما بى‏طرف است. اما عملا روسها و انگلیسها از یکسو- ترکها و آلمانها از سوى دیگر در ایران با هم مى‏جنگند و سرزمین ایران مورد تاراج، ویرانى و کشتار هر دو دسته قرار مى‏گیرد».

 ===============

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=عملیات-جنگى-در-ایران-ضمن-آغاز-جنگ‏-جهانی-اول