آیا سرکه لاغر میکند؟ (سرکه برای کاهش وزن)


آیا سرکه لاغر میکند؟ (سرکه برای کاهش وزن)

 

وقتی تصمیم می‌گیریم برای رسیدن به وزن ایده‌آل‌مان از هیچ کوششی فروگذار نباشیم، هر توصیه‌ای از سوی دوستان و آشنایان را به‌جان پذیرفته، شده برای چند روز آن‌‌ها را امتحان می‌کنیم!

 

اما خیلی وقت‌ها دست بالا، تنها برای یک هفته به آن عمل می‌کنیم، و آن ‌را به‌دست فراموشی می‌سپریم.

 

در میان انواع و اقسام این سفارش‌ها، خوردن مرتب سرکه، به‌خصوص سرکه سیب به‌چشم می‌خورد.

 

این‌که اگر این چاشنی را در حجم بیشتر، درکنار آب مصرفی روزانه، یا با غذا و سالاد و وعده‌های اصلی میل کنیم، زودتر و بیشتر وزن‌مان کم خواهد شد… اما واقعیت کمی با این صحبت‌ها فرق می‌کند.

 

به این دلیل، ما نیز می‌خواهیم حقایقی را در این باره از سوی دکتر سیدضیالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی برایتان بازگو کنیم؛ ایشان می‌گوید:

 

بطور‌کلی، سرکه از چاشنی‌هاست و به‌نظر می‌رسد با افزایش اسید معده به هضم غذا، به‌خصوص غذاهای سنگین و پرچرب کمک می‌کند.

 

قبل از هرچیز فراموش نکنید که لاغری با کاهش وزن فرق می‌کند.

 

آیا سرکه لاغر میکند؟ (سرکه برای کاهش وزن)

 

لاغری زمانی به وقوع می‌پیوندد که بافت چربی بدن می‌سوزد و کاهش پیدا می‌کند، اما کاهش‌وزن ممکن است بر اثر دفع آب بدن نیز به‌وجود آید، زیرا همان‌طور که می‌دانید، ۶۰ درصد وزن بدن آب است و با کاهش آب بدن، وزن و سایز هم ناخودآگاه کم می‌شود.

 

به این دلیل ممکن است، خوردن سرکه نیز به دلیل تغییر در PH خون، دفع آب را از طریق افزایش مقدار ادرار فراهم آورده و به این ترتیب موجب کم شدن آب بدن شود.

 

حتی اگر سرکه، این چاشنی با سالاد سبزیجات میل شود، این دفع آب بیشتر خواهد شد و از آن‌جا که تجمع آب میان بافتی در بدن می‌تواند چاقی را بیش از هر زمان دیگری نمایان کند، با دفع آب و کاهش حجم مایع میان‌بافتی، سایز نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

دیده شده که با روش‌هایی مانند سونا یا روش‌هایی که مکانیسم اثرشان دفع آب بدن است، بلافاصله بعد از یک تا دو روز، آب دفع شده دوباره جایگزین خواهد شد و وزن کم شده دوباره برمی‌گردد؛ بنابراین، این روش‌ها چندان ماندگار و قابل اعتماد نیستند.

 

در حالی که کاهش وزن در اثر سوختن چربی‌ها و کاهش حجم این بافت، ماندگارتر خواهد بود.

 

همان‌طور که گفتیم، سرکه به تجزیه چربی دریافتی کمک می‌کند، اما اگر با افزایش تحرک بدنی همراه شود، موثرتر خواهد بود؛ زیرا این توصیه‌ها تنها یک راه کمکی بوده و راه‌حل اصلی، کاهش انرژی دریافتی و افزایش انرژی مصرفی است.

 

زیرا در دنیا غذایی وجود ندارد که اگر به‌طور مرتب فرد آن‌ را میل کند، روزبه‌روز از وزن‌اش کم شود، آن هم از طریق کاهش بافت چربی‌های بدن.

 

به‌علاوه، سرکه‌هایی که به‌طور طبیعی از میوه‌ها تهیه می‌شوند، در مقایسه با سرکه‌های صنعتی ارجحیت دارند و این تفاوت حتی در انواع سرکه‌های تهیه‌شده از میوه‌های مختلف نیز دیده میشود.

 

به این ترتیب که میزان و نوع قند در میوه‌ها فرق کرده و این موضوع می‌تواند در میزان اسیدی بودن و طعم سرکه تأثیرگذار باشد و خواص گوارشی آن‌را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

 

بنابراین خوردن سرکه سیب روشی کمکی است که اگر با یک برنامه غذایی کم‌کالری و افزایش فعالیت بدنی همراه شود، می‌تواند اثربخش باشد.

 

اما باز هم باید خاطر نشان کرد که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد، زیرا ماندگار‌ترین روش، کاهش میزان انرژی دریافتی است که با کم شدن بافت چربی همراه خواهد بود.

 

منبع: گروه تغذیه و سلامتی ایران ناز

http://www.vatanfa.com/?s=آیا-سرکه-لاغر-میکند؟-(سرکه-برای-کاهش-وزن)