شناخت هنرمندان گمنام انقلاب اسلامی ضروری است

آیین بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی امین الرعایا، به پاس سال‌ها خدمت خالصانه در جبهه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی سه‌شنبه -۱۵ اسفند- با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، سردار حمید بزم شاهی دبیر اِشراف فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قاسم تبریزی نویسنده، تاریخ‌پژوه، محمد میرکیانی نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان و فعالان فرهنگ، هنر و ادب در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

یاسر احمدوند در این مراسم با اشاره به لزوم شناخت و اهمیت دادن به هنرمندان گمنام انقلاب اسلامی، گفت: اینکه هنرمندِ قابل، به اندازه هنرش شناخته نمی‌شود، یعنی تلاش کرده گمنام بماند که این مساله قابل ستایش است. در معارف دینی چیزی که درباره انقلاب اشاره شده است، این‌گونه است که در حدیث شریف نبوی، انقلاب را به حضرت حق نسبت دادند، پیامبر (ص) می‌فرمایند «قلب بنده مومن بین دو انگشت خداوند است و خداوند هرگونه اراده کند تقلب (دگرگونی) را ایجاد می‌کنند»، گفته می‌شود غم و شادی که در افراد دیده می‌شود، در نتیجه همین مساله است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کار هنر ایجاد غم و شادی با استفاده از احساسات است، افزود: این مفهوم هنر دینی و انقلابی است، هنرمندانی مانند امین‌الرعایا چنین هنری داشتند هنری که زشتی و زیبایی را در مفهوم درست نمایان می‌کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم نهاد‌هایی که امین‌الرعایا نشان‌واره (لوگو) آن‌ها را طراحی کردند و بر گردن آن‌ها حق دارند، تلاشی برای قدردانی و سپاس‌گزاری از او انجام دهند؛ برای مثال مکان‌هایی را به اسم ایشان نام‌گذاری کنند و افراد مشغول در این سازمان‌ها را با شخصیت او آشنا کنند.

این جلسه برای تکریم هنر کودک و نوجوان انقلاب اسلامی است

میثم نیلی با اشاره به اینکه مرتضی امین‌الرعایا با کمبود امکانات شب‌ها و روز‌ها برای آثارش زحمت می‌کشید، گفت: هیچ چیزی اهمیتش بالاتر از آینده و تلاشی که برای آینده و جهان اسلام انجام می‌شود وجود ندارد. آینده برای نسلی است که امروز برای آن تلاش می‌کنیم، اگر خوب کار کنیم خوب برداشت می‌کنیم و اگر نه باید تن به عواقب آن بدهیم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر کودک را به عنوان کاربردی‌ترین مخاطب در نظر بگیریم، می‌بینیم که افراد چه زحمتی برای این روز‌های ما کشیدند و امروز وظیفه ما چیست، آیا کاری جز تربیت نسل آینده داریم؛ آیا نقش محوری هنر و ادبیات را جدی می‌گیریم؟

به گفته او این جلسه برای تکریم امین الرعایا است، اما برای تکریم هنر کودک و نوجوان انقلاب اسلامی است. کتاب‌هایی که امین‌الرعایا در انتشارات پیام آزادی منتشر کرد بر نسلی تاثیر گذاشت.

نیلی افزود: امروز اگر نویسندگان ما می‌خواهند برای تمدن اسلامی آینده زیبا ایجاد کنند، باید به افرادی که در این حوزه تلاش کردند، توجه کنند.

هر روز جنبه‌های جدیدی از انقلاب را کشف می‌کنیم

سردار حمید بزم‌شاهی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در حوزه انقلاب‌شناسی تحول بزرگی در نظریات انقلاب ایجاد کرد، ادامه داد: انقلاب اسلامی از نظر شکل و محتوا با دیگر انقلاب‌ها تفاوت داشت. از نظر محتوایی بسیار فکری و اندیشمندانه رقم خورده در حالی که باقی انقلاب‌ها ریشه‌های معیشتی و مادی دارد. این انقلاب باید فکورانه و هنرمندانه پیش می‌رفت.

دبیر اِشراف فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: اگر عرصه‌های دفاع مقدس را به چندین عنصر انسانی و سردارانی که می‌شناسیم، محدود کنیم درست نیست. کنار سردارانی که مشاهده می‌کنیم به مرور پدیده‌هایی از دفاع مقدس شکل گرفته است. هر روز جنبه‌های جدیدی از انقلاب را کشف می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نشان سپاه پاسداران توسط امین‌الرعایا طراحی شده است، ادامه داد: امروز در مراسمی دعوت شدم که بزرگداشت طراح نشان سپاه پاسداران است، با ابعاد شخصیت امین‌الرعایا آشنا شدم و متوجه شدم سرمنشا بسیاری از خوراک‌های فکری ما کجاست.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عرصه فعالیت امین‌الرعایا گسترده‌تر شد

قاسم تبریزی با بیان اینکه برای شناخت حرکت عادل (مرتضی امین‌الرعایا را با این نام می‌شناسند) باید نگاهی به اوضاع فرهنگی و سیاسی و هنری انداخته شود، گفت: در سال‌های انقلاب، نیرو‌های با اخلاص، ایثار و فداکاری وارد عرصه شدند. در این دوره شاهد نیرو‌های برجسته در شعر و ادب و هنر بودیم از جمله استاد عادل که در آن زمان جوان بود.

این تاریخ پژوه با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عرصه فعالیت امین‌الرعایا گسترده‌تر شد، ادامه داد: حضور برادر ما در نشریات اسلامی و افشای ماهیت احزاب، مفید بود، برای دسترسی به این اطلاعات باید به نشریات ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ مراجعه کرد. او در طراحی نشان سپاه حضور داشت و محدودیتی در حرکت فرهنگی نداشت.

این نویسنده درباره زمانی که انتشارات پیام آزادی اقدامات خود را شروع کرد، افزود: با شروع به کار انتشارات پیام آزادی وارد فعالیت در حوزه ادبیات و فرهنگ شد. باید توجه داشت این نسل به دنبال مقام، شهرت و ثروت نبود برایش اسلام و خدمت‌گذاری مهم بود. همچنین نقش ناشران در ارائه هنر و فرهنگ را در این دوره نمی‌توان نادیده گرفت.

به گفته این تاریخ‌پژوه تجلیل از برادر عادل تجلیل از شخصیتی است که زندگی خود را فدای اسلام کرده و بخش دیگر تجلیل از افرادی است که در این عرصه فعالیت کردند.

مجموعه «قصه ما همین بود» با تصویرگری «امین‌الرعایا» خاطره آفرین شد

محمد میرکیانی با اشاره به اینکه سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را در انتشارات پیام آزادی شروع کرده است، گفت: مجموعه ۵ جلدی قصه ما همین بود و در کل ۱۰ جلد کتاب در این انتشارات منتشر شد.

نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان توضیح داد: مجموعه قصه ما همین بود بعد از انقلاب زمانی منتشر شد که هنوز ناشران به قصه‌های قدیمی استفاده نمی‌کردند. این کتاب با تصویرگری مرتضی امین‌الرعایا خاطره آفرین شده است.

مرتضی امین‌الرعایا با اشاره به اینکه چند روز دیگر ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، گفت: اگر دعا‌های این ماه را نگاه کرده باشید، در همه آن‌ها از خداوند می‌خواهیم ما را به مکه و حج ببرد، اما امکان عمل به این دعا وجود ندارد، زیرا این سفر هزینه‌های سنگین دارد، اما در دعا‌ها این‌ها نوشته شده است.

او با اشاره به پاسخ آیت‌الله بهجت به این سوال، ادامه داد: آیت الله بهجت گفتند که «این دعا است، اما نباید فراموش کرد که برخی دعا‌ها کوچک هم وجود دارد و اگر خوانده شود خداوند ملکی را خلق می‌کند که هر سال به مکه می‌رود و ثواب آن را برای او می‌نویسند». وقتی که دوستان اصرار کردند در این جلسه حضور داشته باشم فکر کردم گفتن درباره این دعا بهترین هدیه است تا خدای خود را بشناسیم.

در پایان مراسم لوح تقدیر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هدایای تعداد قابل توجهی از حضار به مرتضی امین‌الرعایا اهدا شد.

دانلود فیلم

شناخت هنرمندان گمنام انقلاب اسلامی ضروری است

آیین بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی امین الرعایا، به پاس سال‌ها خدمت خالصانه در جبهه هنر و ادبیات انقلاب اسلامی سه‌شنبه -۱۵ اسفند- با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، سردار حمید بزم شاهی دبیر اِشراف فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قاسم […] http://www.vatanfa.com/?s=شناخت-هنرمندان-گمنام-انقلاب-اسلامی-ضروری-است