رنگ‌هایی که در جهان به نام ایران ثبت شده‌اند


 

 

در محیط اطراف ما رنگ‌های متنوع زیبایی وجود دارد که هر کدام اسرار و رموزی در خود دارند و گاهاً به نام کشور یا سمبل خاصی شناخته می‌شوند درست مثل رنگ‌هایی که جهان آنها را با نام ایران میشناسد و در این بخش به نقل از نمناک آنها را برایتان معرفی می‌کنیم.

رنگ سبز ایرانی Persian Green

این رنگ سبز زیبا که ما آن را با نام رنگ سبز فیروزه‌ای خطاب می‌کنیم قدمت دیرینه‌ای در هنر ایرانی دارد. با نگاهی نه چندان ریزبینانه به هنر سفالگری، فیروزه کوبی، فرش ایرانی و حتی زیورآلات به وضوح می‌توانیم رد پای این رنگ را به چشم ببینیم. سبز ایرانی یکی از زیر مجموعه‌های سبز بهاری است و در هنر ایرانیان سمبل بهشت و تقدس است که در متون انگلیسی در سال ۱۸۹۲ برای اولین بار از این رنگ با عنوان رنگ سبز ایرانی نام برده شد. طیف تیره این رنگ همان رنگ سبز کله قاضی محبوب خانم‌هاست.

 

رنگ قرمز ایرانی Persian Red

رنگ قرمز دانه اناری یا لاکی معروف در میان فرش فروشان و فرش بافان، در واقع همان رنگ قرمز ایرانیست که از گیاهی به نام روناس و حشره‌ای به نام قرمز دانه استخراج می‌شود و از دیرباز در صنعت فرش بافی مورد استفاده قرار می‌گرفته. این رنگ زیبا در حوالی خلیج فارس و خاک این منطقه یافت می‌شود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ نام رنگ قرمز ایرانی در متون انگلیسی ثبت شده است

رنگ نارنجی ایرانی Persian Orange

از زیباترین رنگ‌های ثبت شده به نام کشور عزیزمان ایران رنگ نارنجی است که تاریخچه آن به زمانی باز می‌گردد که میوه نارنج از طریق جاده ابریشم از ایران به کشور چین ارسال شد. چینی‌ها با پیوند آن پرتقال را که میوه‌ای شیرین‌تر است تولید کردند. این رنگ که با نام‌هایی مثل نارنجی حنایی و نارنجی آجری هم شناخته می‌شود از گذشته تاکنون در مشاغلی همچون قالی بافی و رنگ رزی مورد استفاده می باشد. رنگ گربه ایرانی هم یکی از طیف رنگ‌های همین رنگ نارنجی ایرانی است.

 

رنگ صورتی ایرانی Persian Pink

کاشی کاری‌های دوران قاجار و آثار باقیمانده از هنر قالی‌بافی ایرانیان باستان این رنگ را در خود به تصویر کشیدند. رنگی که برای اولین بار در سال ۱۹۲۳ با عنوان رنگ صورتی ایرانی وارد متون زبان و ادبیات انگلیسی شد.

 

رنگ آبی نیلی ایرانی Persian Indigo

آبی نیلی زیبای ایران که در کاشی کاری و سفالگری کشورمان یکی از پرکاربردترین رنگ‌هاست، رنگ دیگری است که در سال ۱۹۱۲ با عنوان پرشین ایندیگو در زبان انگلیسی شناخته و استفاده شد.

 

رنگ رز ایرانی Persian Rose

این رنگ که رنگ زیبایی بین صورتی و سرخابی است برگرفته از گل رز محمدی است که از سال ۱۹۹۲ وارد ادبیات انگلیسی زبان‌ها شد.

 

آبی لاجوردی ایرانی Persian Blue

شاید بتوان از این رنگ به عنوان یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های ایرانی نام برد؛ رنگی که با عناوینی مثل آبی پرشین، آبی کاربنی و شالی شناخته می‌شود و اولین بار در سال ۱۶۶۹ در انگلستان استفاده شد. آبی لاجوردی ایرانی با سه طیف روشن متوسط و تیره ما را به یاد کاشی کاری‌های مساجد اصفهان می‌اندازد و از قدیم به واسطه وجود معادن لاجورد در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته.

 

رنگ آبی لاجوردی میانه Medium Persian Blue

این رنگ که از همان خانواده آبی شالی یا آبی ایرانیست، نسبت به آبی لاجوردی ملایم‌تر است و در قالی‌های ایرانی بسیار به چشم می‌خورد. جالب است بدانید با وجود ایرانی بودن این رنگ برخی پارچه فروشان آن را آبی ایتالیایی می‌نامند.

 

رنگ آلوی ایرانی Persian Plum

همه ما نام آلو برقانی خوشمزه را شنیده‌ایم؛ آلویی که رنگش از خانواده زرشکی است و به نام عنابی هم شناخته می‌شنیده.

منبع: نمناک


Post Views: 4

دانلود فیلم

رنگ‌هایی که در جهان به نام ایران ثبت شده‌اند

    در محیط اطراف ما رنگ‌های متنوع زیبایی وجود دارد که هر کدام اسرار و رموزی در خود دارند و گاهاً به نام کشور یا سمبل خاصی شناخته می‌شوند درست مثل رنگ‌هایی که جهان آنها را با نام ایران میشناسد و در این بخش به نقل از نمناک آنها را برایتان معرفی می‌کنیم. رنگ […] http://www.vatanfa.com/?s=رنگ‌هایی-که-در-جهان-به-نام-ایران-ثبت-شده‌اند