چرا حسادت معنوی شدیدتر است؟

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «ماه من» شبکه سه سیما در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بعضی‌ها از بکار بردن کلمه [گوشت تلخ] بودن درباره امام علی (ع) و پیامبر اسلام (ص) گلایه‌مند هستند، گفت: نباید کسی از واژه حسودان گلایه‌مند شود. حسودان بدتر از آن می‌گفتند. ما باید تاریخ را شفاف ببینیم. خیلی‌ها از تحلیل تاریخ وحشت دارند. چون نمی‌خواهند تصورشان از تاریخ بهم بخورد. 

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: من می‌گویم شما بیشتر بخش‌های تاریخ را ببین. ما روضه‌خوان هستیم و باید به یکسری از سوالات جواب بدهیم. چرا همه یکدفعه دور حضرت زهرا (س) را خالی کردند؟ چرا بعد از ۵۰ سال فرزند حضرت زهرا (س) را تکه تکه کردند؟ ما وقتی روضه خواندیم، بعدش باید جواب بدهیم. جوان سوال می‌کند که مگر دشمنان مغز حمار خوردند؟ باید فضای آن موقع را تشریح کرد. وقتی می‌گویی فضا اینگونه بوده، افراد بهم می‌ریزند. 

این سخنران در بخشی از صحبت‌ها در پاسخ به این پرسش که چرا حسادت معنوی شدیدتر است؟ گفت: اصل حسادت منجر به کینه می‌شود. به حدی که می‌خواهی نعمت از محسود سلب شود. در چه شرایطی حسادت شدیدتر می‌شود؟ وقتی حسادت قابل رقابت نباشد، کینه شدیدتر می‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند زهد و از خودگذشتگی امیرالمومنین (ع) داشته باشد، اینجا کینه شدیدتر می‌شود. 

به گفته وی، وقتی برتری از جانب فضل خداوند باشد، حسادت شدیدتر می‌شود. از طرفی، هر آدم خوبی که از نظر اخلاقی و معنوی جلو برود، مورد حسادت واقع می‌شود. وقتی زحمت اولیای خدا را نبینیم و فقط برتری آنها را ببینیم، دوباره حسادتمان بیشتر می‌شود. چون بسیاری از زحمت‌های اولیای خدا قابل دیدن نیست. وقتی برتری با وضعیت قطعی از جانب رسول خدا اعلام شود، باز حسادت در فرد بیشتر می‌شود. 

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: وقتی که امیرالمومنین (ع) که محسود واقع شده بود، سرپرست شد، حسادت‌ها به اوج خود رسید. حال اگر نتوانی از آن سرپرست چیزی را با رفاقت چپاول کنی، حسادت تبدیل به عداوت می‌شود. اینجاست که باید از [نظر آنها] ولی خدا را کشت!

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

چرا حسادت معنوی شدیدتر است؟

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «ماه من» شبکه سه سیما در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بعضی‌ها از بکار بردن کلمه [گوشت تلخ] بودن درباره امام علی (ع) و پیامبر اسلام (ص) گلایه‌مند هستند، گفت: نباید کسی از واژه حسودان گلایه‌مند شود. حسودان بدتر از آن […] http://www.vatanfa.com/?s=چرا-حسادت-معنوی-شدیدتر-است؟