طرح «نیک‌مهر» از سال ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود

سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر روز دوشنبه  در نشست خبری تشریح دستاورد‌ها و رویداد‌های ۱۴۰۲ صندوق اعتباری هنر، با اشاره به بهره‌مندی ۲۳ هزار نفر از اعضا از این تسهیلات و رشد ۵ برابری پرداخت تسهیلات صندوق، گفت: حدود هزار هنرمند عضو صندوق را شناسایی کردیم که شرایط لازم را دارند و از سال آینده کمک‌های حمایتی دریافت می‌کنند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: امیدوارم سال ۱۴۰۳، سال خیلی خوبی برای خبرنگاران باشد. به لحاظ ارتباط خبرنگاران با صندوق، امسال بعد از دو سال و نیم از دولت، لازم است چشم‌انداز کاملی از سال آتی و سال‌های پیش رو داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: صندوق هنر دارای دو بال فعالیت اعم از حمایتی، کمک‌رسانی و حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر و دیگری توانمندسازی و حمایت از کسب و کار‌های مرتبط با فرهنگ و هنر است.

پوراحمدی اظهار داشت: در سال‌های اخیر به ویژه امسال و سال آینده حرکت ما به سمت توانمندسازی است، در بخش حمایتی هم با رشد روبه‌رو بودیم و تلاش کردیم دامنه حمایت‌ها و خدمات را گسترش دهیم. مسیر عضویت افراد در صندوق آسان شده و تلاش می‌شود این مسیر کاهش یابد و سال آینده با حذف موانع به سرعت فرآیند عضویت افزوده می‌شود.

وی گفت: در حوزه تکریم، علاوه بر تکریم هنرمندان، اعطای نشان هنر مختص هنرمندان به ویژه برای کسانی است که در استان‌ها سال‌هاست فعالیت می‌کنند، اما به دلیل محدودیت مدارک امکان دریافت این نشان را ندارند و بخشی از حمایت‌های صندوق برای این افراد کمک‌هزینه‌هایی است.

تحویل ۷۲۰ خودرور به اعضای صندوق در اردیبهشت ماه

پوراحمدی همچنین گفت: ۴۶ هزار هنرمند و اعضای خانواده آن‌ها در طرح درمان تکمیلی هستند و ۷۵ درصد هزینه‌های آن‌ها را ما پرداخت می‌کنیم و رشد ۵۱ درصدی داشتیم. در سال ۱۴۰۲، ۱۰ هزار نفر به اعضا اضافه شده است و ۶۹۰۰ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی شدند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به بهره‌مندی ۷۲۰ نفر از اعضای صندوق هنر از مزیت طرح حمایتی خودرو گفت: این افراد پیش‌پرداخت‌های خود را انجام داده‌اند و اردیبهشت سال آینده خودرو‌های خود را تحویل می‌گیرند.

وی همچنین با اشاره به گسترده بودن چتر حمایتی صندوق گفت: عضویت خبرنگاران در صندوق اعتباری در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۳۰ درصد رشد داشته است، حدود ۶۰۰ نفر از هنرمندان که صاحب فرزند هستند از مسکن شهر هنر طرح صندوق هنر برخوردار شدند.

پوراحمدی گفت: سال آینده، سه شرکت خرید و فروش بین‌المللی آثار فرهنگی هنری، عمران هنر و گردشگری هنر به شرکت‌های تابعه افزوده صندوق اعتباری هنر اضافه می‌شود، ما به دنبال تاسیس بنیاد نیکوکاری هنرمندان هستیم تا از ظرفیت افراد تاثیرگذار در حوزه اقتصاد به ویژه برای بیماری‌های خاص استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم صندوق در بخش افتصادی و درآمدی به جایگاهی برسد که بتوانیم کمک‌های واریزی به اعضا داشته باشیم.

وی درباره پرداخت عیدی برای اعضای صندوق هنر در «هنر کارت» گفت: پرداخت عیدی مربوط به شب عید در دوران کرونا بود، امسال این مورد را نداریم و تلاش می‌کنیم از منابع فعالیت‌های خود صندوق استفاده کنیم.

۱۳میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض به هنرمندان مناطق کم برخوردار

پوراحمدی در پاسخ به سوالی در خصوص صندوق بازنشستگی گفت: ایجاد صندوقی با این عنوان خیلی بحث مطرحی نبود آنچه مطرح بود بیمه بیکاری هنرمندان بود که به دلیل اشکالاتی که وجود داشت، متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ هزار نفر از اعضا برای زیر پوشش بیمه قرار گرفتن به تامین اجتماعی معرفی شده‌اند، تلاش می‌کنیم با توجه به آمار بازنشستگان، برنامه حمایتی برای کسانی که ماه‌های آخر بازنشستگی پرداختی از محل صندوق داشته باشند اجرا کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره حمایت‌های صندوق از هنرمندان سیل زده سیستان و بلوچستان گفت: در بحث سیستان و بلوچستان، نمایندگان وزیر فرهنگ و صندوق به این استان سفر کردند تا از شهر‌های سیل زده بازدید کنند تا بیشترین خدمت انجام و مسائل برطرف شود. یکی از استان‌های اصلی ما در حوزه حمایتی، استان سیستان و بلوچستان است. مشاور ویژه وزیر در مناطق محروم با ما در ارتباط هستند و در ضریب‌های حمایتی، ضرایب استان‌هایی که شرایطی مانند سیستان و بلوچستان دارند بالا است.

وی با بیان این‌که صندوق وابسته به دولت بوده و حمایت‌هایی که ارائه می‌کند، وابسته به آن است گفت: هنرمندان آسیب دیده در سیستان و بلوچستان به زودی شناسایی می‌شوند و به طور مستقیم یا از طریق ادارات کل و رابطان، مبالغ مختلفی به این هنرمندان کمک می‌شود. امسال ۱۳ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض بویژه برای مناطق محروم پرداخت شده است.

۱۸ هزار نفر از حوزه موسیقی و حدود ۸ هزار نفر از حوزه قرآن عضو صندوق هستند

پوراحمدی درباره شایعه حذف برخی اعضای صندوق فعال در حوزه موسیقی و جایگزینی آن‌ها با اهالی قرآن و عترت هم خاطرنشان کرد: سیاست صندوق حذف اعضا نیست بلکه علاوه بر منابع، ۳۰ درصد هم از محل فعالیت‌های صندوق برای پرداخت به اعضا استفاده می‌شود. هیچ تفاوت بین افراد عضو نیست. الان ۱۸ هزار نفر از اعضای صندوق از اهالی موسیقی و کمتر از ۸ هزار نفر از اهالی قرآن و عترت هستند.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنراظهار داشت: برای پوشش‌های یارانه‌ای نیز بر اساس قانون به روزرسانی کرده و محدودیتی وجود ندارد و از کسی که در مرحله تمدید هنرکارت قرار دارد، هیچ خدمتی حذف نشده است؛ با توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد فعالیت‌ها هم شدیم و از سال آینده به ویژه در شهرستان‌ها، برگزاری آیین‌های موسیقی و برپایی نمایشگاه محلی را اولویت داریم.

وی همچنین درباره طرح حامی گفت: این طرح، سال‌هاست شکل گرفته که موضوع آن‌ها پرداخت وام و تسهیلات است. کسانی که در پرداخت وام دچار مشکل می‌شوند در کمیته مختص خود بررسی می‌شوند. در طرح ماهان کسانی وجود دارند که هنرمند هستند و توان پرداخت حق عضویت را ندارند؛ بیش از ۴ هزار نفر در استان‌ها داریم که حق عضویت هم پرداخت نمی‌کنند، اما قالب طرح قرار می‌گیرند.

پوراحمدی همچنین گفت: برای اولین بار، صندوق مساله مسکن خبرنگاران را بررسی کرده است، بیش از ۸ هزار نفر ثبت‌نام کردند. قطعه زمینی در شهر پرند به همین منظور در نظر گرفته شده است.

منبع: ایرنا

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=طرح-«نیک‌مهر»-از-سال-۱۴۰۳-عملیاتی-می‌شود