نوروز ارثیه ارزشمند ایران/ فیلمی که دیدن آن وظیفه ملی است



نشست خبری فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق در سانس سوم در خانه رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری، سهیل موفق (کارگردان)، محمدرضا نادری (تهیه‌کننده)، حمزه ساعی (نویسنده)، بهرام دهقاندار (آهنگساز)، کاوه ایمانی (تدوینگر)، منصور شهبازی (صدابردار)، آزاده قوام (طراح لباس)، سیاوش چراغی‌پور، سحر حسینی، طا‌ها شادی‌فر از جمله بازیگران این فیلم سینمایی حضور داشتند.

نوروز ارثیه ارزشمند ایران

در ابتدای این برنامه، محمدرضا نادری تهیه‌کننده این فیلم، توضیح داد: نوروز ارثیه ارزشمندی است که سالیان سال طول کشیده، به ما برسد، ما هم باید از این ارزش نگهداری داریم. همچنین همین ابتدا می‌خو‌اهم از فرشته طائرپور یادی کنم.

وی افزود: نوروز مسئله مهمی در کشور ماست و ما به آن توجهی نداریم. متاسفانه میکی موس در اینستاگرام، نوروز را تبریک می‌گوید و خودمان نسبت به این موضوع و این آیین بی‌اهمیت هستیم.

فیلمی که خانواده‌ها می‌توانند ببینند

در ادامه، سهیل موفق کارگردان «نوروز» بیان داشت: همواره سعی می‌کنم در تمامی کارهایم، خانواده را در نظر بگیرم و فیلمی را بسازم که کودکان بتوانند در کنار خانواده‌هایشان آن را تماشا کنند. زمانی که فیلم «پاستاریونی» را می‌ساختم، توجه دخترم به بابانوئل و کریسمس جلب شده بود و من را به مغازه‌هایی می‌برد که وسایل این جشن به فروش می‌رسد. از آن زمان له بعد این مساله برایم دغدغه‌ای شد و تصمیم گرفتیم تا فیلم بعدی ام، درباره نوروز باشد.

وی در ادامه افزود: حدود ۵ سال به دنبال سرمایه‌گذار بودیم. چندین کشور نوروز را جشن می‌گیرند و اکنون محدود به مرز جغرافیایی ما نیست. برای ما درد بود که نمی‌توانستیم سرمایه‌گذار پیدا کنیم.

برای ساخت نوروز کمکی نشد

حمزه صالحی نویسنده این اثر تشریح کرد: در این چند سال، در سینمای بدنه زیاد نوشته‌ام؛ اما درد عجیب غریبی دارم. پس از فیلم «پاستاریونی» همه مرا تشویق کردند و گفتند که فیلم بعدی‌تان را ما حمایت می‌کنیم؛ در حالی که برای ساخت فیلم «نوروز» کمکی نکردند.

وی افزود: متاسفانه کودکان ما اطلاعی از عید نوروز ندارد و هر سال، چندین انیمیشن در کشور ساخته می‌شود، اما توجهی به آیین‌های ما نمی‌شود. ادبیات ما صرفاً غنی نیست؛ بلکه عجیب و غریب است. به قدری ادبیات ما از اسطوره غنی است که ما هر چقدر از آن‌ها بسازیم باز هم تمام نمی‌شود.

فروش فیلم مهم نیست؟

این نویسنده ادامه داد: اگر این فیلم بفروشد یا نفروشد، صادقانه به لحاظ مالی برای من اتفاقی نمی‌افتد، اما می‌خواهم این را بگویم که پس از این همه سال، اثری درباره نوروز و آیین ساخته شده، حتما این فیلم را در سالن سینما تماشا کنید.

وی افزود: متاسفانه کودکان ما اطلاعی از عید نوروز ندارد و هر سال، چندین انیمیشن در کشور ساخته می‌شود، اما توجهی به آیین‌های ما نمی‌شود. ادبیات ما صرفاً غنی نیست؛ بلکه عجیب و غریب است. به قدری ادبیات ما از اسطوره غنی است که ما هر چقدر از آن‌ها بسازیم باز هم تمام نمی‌شود.

صالحی تاکید کرد: دغدغه من در فیلم «نوروز»، فروش نیست؛ بلکه بحث ما دیده شدن این فیلم است. امروز دیدن «نوروز» برای هر ایرانی یک وظیفه ملی است.

به سیمرغ و جایزه فکر نمی‌کنیم

سیاوش چراغی‌پور بازیگر «نوروز» درباره نقش‌آفرینی خود در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره از جشنواره به سیمرغ فکر می‌کنید، عنوان کرد: من به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم جایزه و سیمرغ است. سال‌های سال است که دارم کار می‌کنم و در جشنواره فیلم فجر دیده نشده است.

وی افزود: البته همین که شما عزیزان اثر را ببینید برای من کافی است. مهم‌ترین دغدغه‌ام تجربه کردن نقش‌های متفاوت است. نقش‌های زیادی در رویاهایم است و در ذهن دارم و امیدوارم کارگردانان برای آن‌ها به سراغم بیایند و بتوانم در نقش‌های رویایی‌ام بدرخشم.

چراغی‌پور اظهار کرد: به جز «نوروز» فیلم «دو روز دیرتر» را هم در این جشنواره دارم که متاسفانه هنوز موفق به دیدن آن نشده‌ام.

بهرام دهقانیار، آهنگساز این فیلم بیان داشت: در روند تولید فیلم، آقای نصیریان در شرایطی نبودند که بتوانند در استودیو حضور داشته باشند و صدای ایشان را در یک بخش ضبط کردیم و خودم هم آن را تنظیم کردم.

موسیقی نوروز به روز است

وی اضافه کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم، عاشقش شدم و احساس کردم که ظرفیت زیادی برای ساخت موسیقی دارد. این فیلم ۹۰ دقیقه است و ۸۹ دقیقه آن، موسیقی دارد.

«نوروز» پرحجم‌ترین اثری بود که در آن موسیقی وجود داشت و کارگردان هم سکانس به سکانس، ضرب به ضرب در کنار ما برای تولید بود.

دهقانیار تاکید کرد: در این اثر، موسیقی الکترونیک سینمای روز جهان، به کار گرفته شده است. هر آن چه در این فیلم به کار بردیم، چیزی کمتر از آثار خارجی نداشت و باید بگویم که موسیقی «نوروز» به‌روز ساخته شده است.

تیتراژ رپ برای یک فیلم سینمایی

وی اضافه کرد: موسیقی رپ این فیلم، انتخابی بوده و اکیداً تصمیم من نبوده و باید از کارگردان بپرسید.

کارگردان در این باره پاسخ داد: از آقای دهقانیار برای تیتراژ که پایه موسیقی رپ دارد، اجازه گرفته بودم. اگر از هر نوجوانی بپرسید، می‌گویند که ما شنونده این نوع ژانر موسیقی هستیم. قاعدتا اگر این اثر رپ، مخاطب را اذیت کند در فیلم‌های بعدی به کار نخواهیم برد.

کاوه ایمانی تدوینگر فیلم نوروز بیان داشت: در سال ۱۳۹۷، با سهیل موفق «پاستاریونی» را کار کردم و پس از آن هم در «نوروز» با هم همکاری کردیم.

وی افزود: ما نسخه ۱۰۰ دقیقه‌ای به جشنواره تحویل دادیم و باید بگویم که در ابتدا ۱۷۰ دقیقه بود، اما کارگردان سه روز پیش تاکید کرد که کوتاه‌تر شود و اکنون شما نسخه ۹۰ دقیقه‌ای «نوروز» را تماشا کردید.

وی در ادامه عنوان کرد: ۵۰ دقیقه این فیلم، دارای جلوه‌های ویژه بصری است و من سعی کردم پا به پای تمامی عوامل، تدوین خوبی از نسخه ۹۰ دقیقه‌ای ارائه دهم. از نظر من، تصاویر این فیلم بسیار زیباست.

سحر حسینی بازیگر کودک فیلم «نوروز» گفت: بسیار خوشحال هستم که در کنار تک‌تک شما عزیزان هستم. این پروژه حال بسیار خوبی داشتم و تنها خاطره تلخم زمانی بود که من سر صحنه بودم و برادرم تصادف کرده بود.

طا‌ها شادی‌فر بازیگر کودک «نوروز» گفت: من نقش نامی را در این فیلم بازی کرده‌ام. اول از همه، خداوند را شاکر هستم و سپس از کارگردان تشکر می‌کنم که این نقش را به من داد.

وی افزود: خود من هم تاکنون نمی‌دانستم که چنین افسانه‌هایی درباره عید نوروز وجود وارد و هدف این فیلم هم نشان دادن افسانه و اسطوره‌های عید نوروز ما بود.

این بازیگر کودک تشریح کرد: نقش پسر نترسی را بازی کردم و باعث افتخار من بود که کنار افرادی همچون استاد علی نصیریان بازی کردم. طی مدت فیلمبرداری یک بار هم خم به ابروی آقای موفق نیامد و از نظرم اگر ایشان سری به رشته بازیگری هم بزنند قطعا موفق خواهند شد.

سحر حسینی دیگر بازیگر کودک فیلم «نوروز» اضافه کرد: از نظر من هم آقای موفق خیلی کارگردان خوبی است و از همکاری با ایشان لذت بردم.

آزاده قوام طراح لباس این پروژه گفت: «نوروز» نخستین تجربه من با سهیل موفق بود؛ اما چندین پروژه با حمزه صالحی کار کرده بودم. «نوروز» از لحاظ طراحی صحنه و لباس، اثر سختی بود.

برای خانواده‌ها باید فیلم رویایی ساخت

کارگردان فیلم ادامه داد: من معقتد هستم که برای خانواده‌ها باید فیلم رویایی ساخت. این که کاراکتر‌ها از طبقه متوسط باشد یا فقیر جامعه، فرقی نمی‌کند؛ بلکه مهم حرفی است که ما می‌زنیم.

وی افزود: «نوروز» در ژانر رئال فانتزی است و در بخش‌هایی چاره‌ای نداشتیم جز این که از پرده سبز استفاده کنیم.

حمزه صالحی نویسنده فیلم «نوروز» عنوان کرد: اکثر فیلم‌هایی که درباره کریسمس ساخته می‌شود، یک قالب دارد که بازیگر کودک، ماموریتی می‌گیرد. در این فیلم هم ما از این قالب سفر قهرمانانه استفاده کردیم.

احترام به علی نصیریان

سهیل موفق کارگردان فیلم «نوروز» با اشاره به بازی علی نصیریان گفت: خیلی سخت توانستیم با استاد ارتباط بگیریم و زمانی که فیلمنامه را به او دادیم، در خانه خودشان نقش را اتود زدند و ما از این اتفاق حیرت‌زده شدیم که استادِ به این بزرگی چقدر عاشق آیین‌های باستانی است. برخی از ترانه‌های فیلم را خود استاد نصیریان و برخی دیگر را علی بحرینی نوشتند.
وی در پایان تاکید کرد: این فایلم حاصل تلاش یک گروه است.

در انتها همه حضار به احترام علی نصیریان ایستادند و وی را که در نشست حضور نداشتند، تشویق کردند.

دانلود فیلم

http://www.vatanfa.com/?s=نوروز-ارثیه-ارزشمند-ایران/-فیلمی-که-دیدن-آن-وظیفه-ملی-است