اریو برزن،دلاوری که تا حد مرگ در مقابل اسکندر ایستاد

آریو برزن نام سردار ایرانی بود که در کوههای پارس در برابر سپاه اسکندر مقدونی ایستادگی کرد و خود و سربازانش تا واپسین تن کشته شدند.نام آریوبرزن در پارسی کنونی به گونه آریابرزین هم گفته و نوشته می‌شود که به معنی ایرانی باشکوه است
سردار سپاه بزرگ ایران که تا اخرین قطره خون در برابر سپاه اسکندر مقدونی ایستادگی کرد و حاضر به تسلیم یا فرار نشد.وی با سپاهش راه را بر اسکندر بست و نگزاشت اسکندر حتی یک وجب به جلو حرکت کند.
او فقط به خاطر خیانت یک چوپان وطن فروش به نام    لی بانی که راه کوهستان را به اسکندر نشان داد سپاهش شکست خورد.

 

 

نبردگاه آریوبرزن و اسکندر را در چند جای گوناگون حدس زده اند،به نظر می آید نبردگاه جایی در استان کهگیلویه و بویراحمد کنونی یا غرب استان فارس و یا بنا بر برخی روایت ها اطراف شهر ارجان یا آریاگان (بهبهان کنونی) باشد. به هر روی ناآشنایی اسکندر با منطقه به سود پارسیان بود ولی یک چوپان که تاریخنگاران نامش را لی‌بانی نوشته‌اند راه گذر از کوهستان را به مقدونیان نشان می‌دهد و اسکندر می تواند آریوبرزن و یارانش را به دام اندازد. (گفته می شود اسکندر پس از پایان جنگ آن اسیر را به خاطر خیانت می کشد). آریوبرزن با ۴۰ سوار و ۵۰۰۰ پیاده خود را بی‌پروا به سپاه مقدونی زد و شمار بسیاری از یونانیان را کشت و خود نیز تلفات بسیاری داد، ولی موفق گردید از محاصره ی سپاه مقدونی بگریزد.

چون از محاصره بیرون آمد خواست تا به کمک پایتخت بشتابد و آن را پیش از رسیدن سپاه مقدونی اشغال کند. اما لشگر اسکندر که از راه جلگه به پارس رفته بودند، مانع او شدند. در این هنگام وی به مخاطرهٔ سختی افتاد، ولی راضی نشد تسلیم گردد. گفته می شود ایستادگی آریوبرزن یکی از چند ایستادگی انگشت شمار در برابر سپاه اسکندر بوده است.

بر پایه یادداشتهای روزانه کالیستنس مورخ رسمی اسکندر، ۱۲ اوت سال ۳۳۰ پیش از میلاد، نیروهای اسکندر مقدونی در پیشروی به سوی پرسپولیس پایتخت آن زمان ایران، در یک منطقه کوهستانی صعب العبور (دربند پارس، تکاب در کهگیلویه) با یک هنگ ارتش ایران (۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر) به فرماندهی آریو برزن رو به رو شد و از پیشروی باز ایستاد. این جنگ چندین روز مانع ادامه پیشروی ارتش ده ها هزار نفری اسکندر شده بود که مصر، بابل و شوش را پیشتر گرفته بود و در سه جنگ، داریوش سوم را شکست و فراری داده بود. سرانجام این جنگ با محاصره کوهها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر از پای درآمد و فرمانده سرسخت آن نیز برخاک افتاد.

مورخ دربار اسکندر نوشته است که اگر چنین مقاومتی در نبرد گوگمل در (کردستان کنونی عراق) در برابر ما صورت گرفته بود، شکست مان قطعی بود. در گوگمل با خروج غیر منتظره داریوش سوم از صحنه، واحدهای ارتش ایران نیز که در حال پیروز شدن بر ما بودند؛ در پی او دست به عقب نشینی زدند و ما پیروز شدیم. داریوش سوم در جهت شمال شرقی ایران فرار کرده بود و آریو برزن در ارتفاعات جنوب ایران و در مسیر پرسپولیس به ایستادگی ادامه می داد.

نبرد سپاه آریوبرزن شگفت آور بود. آریوبرزن با شمار اندکی سوار و پیاده خود را به سپاه عظیم دشمن زد. گروهی بسیار از آنان را به خاک افکند و با اینکه بسیاری از سربازان خود را از دست داد، توانست حلقه ی سپاه دشمن را بشکافد. او می خواست زودتر از یونانیان خود را به تخت جمشید برساند تا بتواند از آن دفاع کند. در این هنگام آن قسمت از سپاه اسکندر که در جلگه مانده بود، راه را بر او گرفت.

 

 

 

 

 

لازم به یادآوری است که یوتاب (به معنی درخشنده و بیمانند) خواهر آریو برزن نیز فرماندهی بخشی از سپاهیان برادر را برعهده داشت و در کوه ها راه را بر اسکندر بست . یوتاب همراه برادر به مقابله با سپاه اسکندر رفتند و به خاطر نبود نیروی کافی همگی به دست سپاه اسکندر کشته شدند. در کتاب اتیلا نوشته ی لویزدول امده که در اخرین نبرد او اسکندر که از شجاعت او خوشش امده بود به او پیشنهاد داده بودکه تسلیم شود تا مجبور به کشتن او نشود ولی اریوبرزن گفته بود:(( شاهنشاه ایران مرا به اینجا فرستاده تا از این مکان دفاع کنم و من تا جان در بدن دارم از این مکان دفاع خواهم کرد.)) اسکندر نیز در جواب او گفته بود:((شاه تو فرار کرده .تو نیز تسلیم شو تا به پاس شجاعتت تو را فرمانروای ایران کنم.)) ولی اریو برزن جواب داده بود:((پس حالا که شاهنشاه رفته من نیز در این مکان می مانم و انقدر مبارزه میکنم تا بمیرم))واسکندر که پایداری او را دیده بود دستور داد تا او را از راه دور و با نیزه و تیر بزنند.و انها انقدر با تیر و نیزه اورا زدند که یک نقطه ی سالم در بدن او باقی نماند.پس از مرگ او او را درهمان محل به خاک سپردند.

http://www.vatanfa.com/?s=اریو-برزن،دلاوری-که-تا-حد-مرگ-در-مقابل-اسکندر-ایستاد
Hoodlum گفته:

باسلام.
با تشکر از سایت خوبتون
ای کاش اول مطالب مربوط به فرمانده سورنا رو می نوشتید .

سلام دوست من
فرمانده سورنا هم یکی از دلاوران و بزرگان تاریخ ایران هست،اما این بزرگ مرد در دوره اشکانیان بوده و موضوع تخصصی سایت وطن فا دوره هخامنشیان است.

ممنون از نظرتون

امین گفته:

سلام فرهاد جان سرویس فیدبنر گوگل هست اما انگلیسیه اما کار باهاش راحته. کافیه یه اکانت گوگل داشته باشید و تو سایت feedburner.com آدرس آر اس اس وردپرستون رو بهش معرفی کنید و یه اکانت بسازید آمورش کاملش اینجا هست
http://www.downloadpa.ir/آموزش-ساخت-خبرنامه-با-فید-برنر/

راستی اگه میشه یه مطلب هم در مورد رکسانا بذارید

علی گفته:

سلام
وای خدا ما همچین کسایی داشتیمو نمیدونستیم ! دست گلتون درد نکنه. ولی بعضی ها باید شرم کنند که ++++++++++++++++++++++++++++++++++

یک پیشنهاد دارم. اگر جدا از دوره هخامنشیان یک وب سایت هم برای دوره های دیگه بسازین یا تمام دوره ها تا ما بتونیم مردان بزرگ ایرانی را بشناسیم عالی میشه

موفق باشید

*********************************

سلام دوست عزیز این سایت در نظر داره که یک انجمن تاریخی به زودی افتتاح کنه که تمام تاریخ رو در بر می گیره

جمال گفته:

دست شما درد نکنه خیلی زیبا بود .
زنده باد ایران .

sam گفته:

مرسی از مطلب خوبتون
با احترام.

tej گفته:

کاش…………………………………………………………

حسين گفته:

ای لعنت اهورا بر امثال این چوپان که امروز هم زیاد شدن

خاطی گفته:

ای کاش تمام ایرانیان مثل آریوبرزن بودند ای کاش……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

aida گفته:

laenat khoda be chopan

ناشناس گفته:

بهترین را برایت ارزو میکنم دوست من،با نوشتن این مطلب تو نیز به معنای واقع یک ایرانی وطن پرستی،دوستت دارم،پیروز باشی.

محمد گفته:

درود آریایی ها و مخصوصا مدیریت این سایت. واقعا جیگرم حال اوم که داری درباره ی بزرگانی نظیر آریوبرزن مینویسی. آیا تری داتس رو میشناسی. اگه میخوای بشناسیش بیا به وبلاگم تا همه چیز رو در باره ی تاریخمون و بزرگامون که دارم مینویسم ببینی. در ضمن شما لینک شدید و امیدوارم که قابل بدونید و لینکم کنی تا فرزندان کوروش آریایی از تاریخی که بعضی ها دارن اونو نابود و محو میکنند چیزی یاد بگیرند.

مخلص تمام بچه های اآریایی و ایرونی:

محمد مدیر وبلاگ سربازان کوروش آریایی. http://WWW.ARIAEE71.BLOGFA.COM

همواره منتظر نظرات و حضورتان هستم.

سهیل گفته:

زنده باد یاد تمامی ایرانیان با غیرت چون کوروش کبیر داریوش بزرگ و آریوبرزن

امین گفته:

من که بغض گلوم رو گرفته.
چقدر این حس تحقیر شدن بده.
ولی مهم نیست ….
امیدوارم اریوبرزن و یوتاب الان از اینکه ما داریم همه تلاشمون می کنیم تا قله های علم و دانش رو فتح کنیم خوشحال باشن.
راستی یادم رفت بگم امروز به خودم قول دادم اسم بچه هامو بزارم اریوبرزن و یوتاب.
این حداقل کاری هست که می تونم انجام بدم.
همتون دوست دارم.

اذر گفته:

باتشکر از اطلاع رسانی خوبتون اگر ممکنه در مورد خیام هم اطلاع رسانی بکنید.زنده باد ایرن زنده باد ایرانی

نسترن گفته:

سلام خیلی ممنون از اطلاعات قشنگتون درباره ی آریو برزن غیور ایرانی

mona گفته:

alieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
mamnon ke in mataleb ro mizarid ta ma iraniha bedonim ke ki bodim va ki ……………………………………………

فرزانه گفته:

دست شما خیلی خیلی درد نکنه.من که واقعا خوشحال میشم از اینکه میبینم شما و خیلیای دیگه اینقدر به گذشتتون اهمیت میدین

رامین گفته:

اریو برزن مرد بزرگی بود که جانش را در راه ایران عزیزم فدا کرد روحش شاد یادش گرامی به امید روز که همه ایرانیان بزرگان و نیاکان خود را بشناسند و ان ها را به فراموشی نسپارند
من هر وقت مطالبی در مورد ایران می خونم بغض می خواد گلوم رو پاره کنه خصوصا در مورد فداکاری ها در راه ایران
زنده باد ایران و ایرانی

خشایار گفته:

حرفی واسه گفتن نمیمونه زنه باد ایران و ایرانی

عرفان گفته:

سپاس فراوان از مطالب مفیدتون .

ناشناس گفته:

درود بر اریوبرزن دلاورمیهنم وننگ بر خاینین وطن فروش

محسن گفته:

زنده باد ایران درود بر آریو برزن که از دیار کوه های زاگرس نه کوه های پارس به مقابله با اسکندر پرداخت . ایران فقط پارس نیست چرا که اقوام گوناگون دارد لر ، کرد ، ترک ، بلوچ ، عرب … جالب اینجاست که خود کوروش این تبعیض ها را قبول نداشت در ضمن قبل از ورود آریایی ها ، ایران همچنان تمدنی غنی داشته است عصر مفرغ لرستان که ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد بوده است تمدن عیلامی ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد و غار های منقوش در لرستان ۱۲۰۰۰ قبل از میلاد و غار کلماکره در لرستان که از آن به عنوان یکی از شش گنجینه بزرگ جهان یادمیکنند.که متاسفانه بیشتر اشیای این غار در کشور های اروپایی نگهداری میشوند.

ناشناس گفته:

میشه رفرنس مطالب رو هم ذکر کنید؟؟

پوریا گفته:

عالی بود
اگه در مورد رشادتهای خواهرش هم میگفتی عال تر می شد!!!!!

نیوشا گفته:

سرچ کردم معنی نه داستان

فرزانه گفته:

مطلبت عالی بود دوست من…دوس دارم در مورد یوتاب خواهر آریو برزن هم مطلب بذاری و از رشادت های یه زن هم تو عرصه دفاع از کشور صحبت کنی…………………بازم ممنون

فرزانه گفته:

مطلبت عالی بود دوست من…اگه میشه در مورد یوتاب خواهر آریو برزن هم مطلب بذارین تا با رشادت های یه زن ایرانی تو عرصه دفاع از کشور هم آشنا بشیم…….بازم یه دنیا ممنون

مهرداد گفته:

با درود محسن جان ما همه یکی هستیم و یک نژاد داریم و یک ریشه زبانی. یک گفتار پندآموز در میان ما بختیاری ها هست که میگه{ خوتون خوتونه بخورین:دئوون سرپاتون}
یعنی خودتان که به خودتان رحم نکنید دشمن بر شما دلیر میشود و شما را نابود خواهد کرد. پاینده ایران

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان
من با شما مهرداد عزیز موافقم صددرصد ما همه ایرانی هستیم وباید این گربه پارسی رو به شیر اینه زمان کوروش شاه که پدرما هستش تبدیل کنیم نه اینکه بساط رو برای جدایی رو جور کنیم!!!!!!!!
جانم فدایه ایران و ایرانی

مهسا (دختر آریایی) گفته:

۲۱امرداد روز بزرگداشت آریو برزن سردار بزرگ ایران که همراه خواهرش یوتاپ جان را فدای کشور عزیزمان ایران کردند فرخنده باد

محمدرضا گفته:

اریو افتخار ما ایرانی هاست

رومینا گفته:

مطالب مردم بهتر بود

مرتضی گفته:

درود خدا بر کوروش بزرگ و سرداران دلیرش… روحشان شاد.

شاندلی گفته:

خوب بود

ستاره (***مهسا***) گفته:

اریو برزن به خاطر خیانت مرد ولی خیانت کارا هنوزم هستن هنوزم که هنوزه خیانت میکنن

قهرمان ملی ما رو خیانت از ماگرفت …این اسکندر نبود که ملت مارو به ویرانه کشوند این خود مابودیم هموطن مابود که همچین کاری کرد ….

محمد فرزند ایران گفته:

ایستادی به جنگ رو در رو ….خنجر از پشت میزند دشمن….گویی از ما و در نهان بر ماست …..وطنم پشت حیله را بشکن

محمدرضا گفته:

سلام دوست. عزیز اگرممکنه به وبلاگم سربزنید یک درخواست ازتون داشتم.لطفا زودتر بیاید

سهیل گفته:

علیک سلام. عزیز من اینجا به زور میام چه برسه به وبلاگ شما!

عليرضا گفته:

عالی بود

امیرعلی گفته:

بدبختانه زبان عرب وهمه چیز عرب وارد ایران پارس شده وکسی از تاریخ ایران استفاده نمیکنه

آریوبرزن پورعسکر گفته:

من راستش هیچی نمیتونم براتون بگم فقط از خدای آریوبرزن میخوام که پسری به من بدهد که اسمش رو بذارم آریوبرزن تا در مقابل متجاوزان بایستد

ارش گفته:

با تشکر از شما و مطالبتون
اینکه اریوبرزن در کوه زاگرس تقربا نزدیک به استان کهگیلویه و بویر احمد به شهادت رسیده

سورنا گفته:

ممنون.

رامین گفته:

اریو و امثال اریو برای ایران جنگیدن ولی ما به….رحم نمیکنیم روحشون شاد…یاعلی

آرزواصلانی گفته:

ممنون اسکندر

maniya گفته:

خوب بود و غم انگیز

ناشناس گفته:

بسیار غرور انگیز بود ایووول به این غیور مرد لرررر

آرش گفته:

عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
با غرور وهیجان انگیز است .
ادامه بدین حتما موفقید.
بازم می گم عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
دوستون دارم

بهمن گفته:

مر۳۰
عالی بود
زند باد ایران

آریو برزن دلاور گفته:

حیف که یادی از این اسطوره نمیشه این آخوندا بخونن بفهمن که فقط امام علی مرد نبود آریو م د تر بود روحش شاد در قلب منی آریو ممنون از فدا کاریت

بابک گفته:

اریو یعنی غرورکاش ما به اندازه سر سوزن برای این همه شجاعت ارزش قائل بودیم اگر او ملیت دیگر داشت ماسالی ۱۲ ماه برایش عزاداری و کعبه آی روی قبر ش بنا می نمودیم

کر لر گفته:

سلام کاش می نوشتی که اریو با سنگ های غلطان نزدیک بود اسکندر را نابود کند می نوشتید که اریو ویارانش موقع جنگ تن به تن سلاح ازیاران اسکندر می گرفتندو آنها را با سلاح خودشان میکشتند می نوشتید که این همه شجاعت را دشمن ما از آن تعریف و تمجید و آن را ثبت نموده ازبس ما بیگانه پرستیم کاش می نوشتید ووقتیکه لشکر اسکندر شبانه تعدادی از آنها با آن خاءن از پشت سر اریو را دورزدن مو سرشان از ترس سیخ شده بود آن چیزی که خود شان ثبت کردن

ناشناس گفته:

درود به ایران وایرانی جاوید شاهان وسرداران بزرگ و دلیرایران زمین ایرانی یعنی غیرت و فداکاری پاینده ایران و ایرانی