وصیت نامه داریوش کبیر

همه ما بار ها وصیت نامه داریوش را خوانده ایم،اما نکات قابل توجهی در ان است که داریوش بزرگ در وصیت نامه خود به ان ها اشاره کرده است که تمام پادشاهان مقتدر ایران باستان نیز به ان اشاره نموده اند.
۱-یکی از این نکات دروغ است که همه پادشاهان خواستار جلوگیری از ان بوده اند به طوری که داریوش در یکی از دعا های خود نوشته است “خداوند این کشور را از دشمن،از خشکسالی،از دروغ محفوظ بدارد” چرا که دروغ را بدترین گناه دانسته اند.
۲-انها همیشه اینده را در نظر داشته اند که اگر مشکلی در اینده به وجود بیاید بتوانند جلوی ان را بگیرند.
۳-سومین نکته این بوده است که با زیر دستان خود بدرفتاری نکنند و میان فقیر و ثروتمند تفاوت قائل نشوند.
۴-نکته بعدی که مانند دروغ به ان زیاد اهمیت داده شده است بحث سواد است که از تمام مردم خواسته اند که خواندن و نوشتن یاد بگیرند.
۵-از جانشین خود خشایار شاه و سربازان و … خواسته شده که دین هر کس مورد احترام قرار گیرد و دین به اجبار به کسی تحمیل نگردد.
۶-ابادانی و عدالت از دیگر نکاتی که پادشاهان ایران به ان توجه بسیار داشته اند.
۷- و هفتمین نکته و اخرین نکته بحث مردن است.داریوش خود می گوید”ادم چه خارکن باشد و چه یک پادشاه بلاخره می میرد“.پس مردن سرنوشت همه ماست و هیچکس عمر جاویدان ندارد.

 

اینک با هم دعای داریوش بزرگ را میخوانیم:

اینک که من از دنیا می روم، بیست و پنج کشور جز امپراتوری ایران است و در تمامی این کشورها پول ایران رواج دارد و ایرانیان درآن کشورها دارای احترام هستند و مردم آن کشورها نیز در ایران دارای احترامند، جانشین من خشایارشاه باید مثل من در حفظ این کشورها کوشا باشد و راه نگهداری این کشورها این است که در امور داخلی آن ها مداخله نکند و مذهب و شعار آنان را محترم شمرد .

 


اکنون که من از این دنیا می روم تو دوازده کرور دریک زر در خزانه داری و این زر یکی از ارکان قدرت تو می باشد، زیرا قدرت پادشاه فقط به شمشیر نیست بلکه به ثروت نیز هست. البته به خاطر داشته باش تو باید به این خزانه بیفزایی نه این که از آن بکاهی، من نمی گویم که در مواقع ضروری از آن برداشت نکن، زیرا قاعده این زر در خزانه آن است که هنگام ضرورت از آن برداشت کنند، اما در اولین فرصت آن چه برداشتی به خزانه بر گردان .
مادرت آتوسا ( دختر کورش کبیر ) بر گردن من حق دارد پس پیوسته وسایل رضایت خاطرش را فراهم کن .

ده سال است که من مشغول ساختن انبارهای غله در نقاط مختلف کشور هستم و من روش ساختن این انبارها را که از سنگ ساخته می شود و به شکل استوانه هست در مصر آموختم و چون انبارها پیوسته تخلیه می شود حشرات در آن به وجود نمی آید و غله در این انبارها چندین سال می ماند بدون  این که فاسد شود و تو باید بعد از من به ساختن انبارهای غله ادامه بدهی تا این که همواره آذوغه دو یاسه سال کشور در آن انبارها موجود باشد و هر سال بعد از این که غله جدید بدست آمد از غله موجود در انبارها برای تامین کسری خوار و بار استفاده کن و غله جدید را بعد از این که بوجاری شد به انبار منتقل نما و به این ترتیب تو برای آذوقه در این مملکت دغدغه نخواهی داشت ولو دو یا سه سال پیاپی خشک سالی شود .

هرگز دوستان و ندیمان خود را به کارهای مملکتی نگمار و برای آنها همان مزیت دوست بودن با تو کافیست، چون اگر دوستان و ندیمان خود را به کار های مملکتی بگماری و آنان به مردم ظلم کنند و استفاده نا مشروع نمایند نخواهی توانست آنها را مجازات کنی چون با تو دوست اند و تو ناچاری رعایت دوستی نمایی. کانالی که من می خواستم بین رود نیل و دریای سرخ به وجود آورم ( کانال سوئز ) به اتمام نرسید و تمام کردن این کانال از نظر بازرگانی و جنگی خیلی اهمیت دارد، تو باید آن کانال را به اتمام رسانی و عوارض عبور کشتی ها از آن کانال نباید آن قدر سنگین باشد که ناخدایان کشتی ها ترجیح بدهند که از آن عبور نکنند .
اکنون من سپاهی به طرف مصر فرستادم تا این که در این قلمرو ، نظم و امنیت برقرار کند، ولی فرصت نکردم سپاهی به طرف یونان بفرستم و تو باید این کار را به انجام برسانی، با یک ارتش قدرتمند به یونان حمله کن و به یونانیان بفهمان که پادشاه ایران قادر است مرتکبین فجایع را تنبیه کند .
توصیه دیگر من به تو این است که هرگز دروغگو و متملق را به خود راه نده، چون هر دوی آنها آفت سلطنت اند و بدون ترحم، دروغگو را از خود بران. هرگز اعمال دیوان را بر مردم مسلط مکن و برای این که اعمال دیوان بر مردم مسلط نشوند، قانون مالیات را وضع کردم که تماس اعمال دیوان با مردم را خیلی کم کرده است و اگر این قانون را حفظ نمایی اعمال حکومت زیاد با مردم تماس نخواهند داشت .
افسران و سربازان ارتش را راضی نگاه دار و با آنها بدرفتاری نکن، اگر با آنها بد رفتاری نمایی آن ها نخواهند توانست مقابله به مثل کنند ، اما در میدان جنگ تلافی خواهند کرد ولو به قیمت کشته شدن خودشان باشد و تلافی آن ها این طور خواهد بود که دست روی دست می گذارند و تسلیم می شوند تا این که وسیله شکست خوردن تو را فراهم کنند .
امر آموزش را که من شروع کردم ادامه بده و بگذار اتباع تو بتوانند بخوانند و بنویسند تا این که فهم و عقل آنها بیشتر شود و هر چه فهم و عقل آنها بیشتر شود تو با اطمینان بیشتری حکومت خواهی کرد .
همواره حامی کیش یزدان پرستی باش، اما هیچ قومی را مجبور نکن که از کیش تو پیروی نماید و پیوسته و همیشه به خاطر داشته باش که هر کسی باید آزاد باشد تا  هر کیشی که میل دارد پیروی کند .
بعد از این که من زندگی را بدرود گفتم ، بدن من را بشوی و آنگاه کفنی را که من خود فراهم کردم بر من بپیچان و در تابوت سنگی قرار بده و در قبر بگذار ، اما قبرم را مسدود مکن تا هر زمانی که می توانی وارد قبر بشوی و تابوت سنگی من را آنجا ببینی و بفهمی که من پدرت پادشاهی مقتدر بودم و بر بیست و پنج کشور سلطنت می کردم مردم و تو نیز خواهید مرد زیرا که سرنوشت آدمی این است که بمیرد، خواه پادشاه بیست و پنج کشور باشد ، خواه یک خارکن و هیچ کس در این جهان باقی نخواهد ماند، اگر تو هر زمان که فرصت بدست می آوری وارد قبر من بشوی و تابوت مرا ببینی، غرور و خودخواهی بر تو غلبه نخواهد کرد، اما وقتی مرگ خود را نزدیک دیدی، بگو قبر مرا مسدود کنند و وصیت کن که پسرت قبر تو را باز نگه دارد تا این که بتواند تابوت حاوی جسدت را ببیند.
زنهار، زنهار، هرگز خودت هم مدعی و هم قاضی نشو، اگر از کسی ادعایی داری موافقت کن یک قاضی بی طرف آن ادعا را مورد رسیدگی قرار دهد و رای صادر کند، زیرا کسی که مدعیست اگر قضاوت کند ظلم خواهد کرد.
هرگز از آباد کردن دست برندار زیرا که اگر از آبادکردن دست برداری کشور تو رو به ویرانی خواهد گذاشت، زیرا قائده اینست که وقتی کشوری آباد نمی شود به طرف ویرانی می رود، در آباد کردن ، حفر قنات ، احداث جاده و شهرسازی را در درجه اول قرار بده .
عفو و دوستی را فراموش مکن و بدان بعد از عدالت برجسته ترین صفت پادشاهان عفو است و سخاوت، ولی عفو باید فقط موقعی باشد که کسی نسبت به تو خطایی کرده باشد و اگر به دیگری خطایی کرده باشد و تو عفو کنی ظلم کرده ای زیرا حق دیگری را پایمال نموده ای .
بیش از این چیزی نمی گویم، این اظهارات را با حضور کسانی که غیر از تو اینجا حاضراند کردم تا این که بدانند قبل از مرگ من این توصیه ها را کرده ام و اینک بروید و مرا تنها بگذارید زیرا احساس می کنم مرگم نزدیک شده است .

http://www.vatanfa.com/?s=وصیت-نامه-داریوش-کبیر
farhadadmin گفته:

وصیت داریوش یکی از زیابترین اثار باستانی ایران هستش

شهرزاد گفته:

کاش الان بودی میدیمت…من همیشه فک می کنم حاکما ستمگرن ولی احساس می کنم تو کاملا برعکسی
هروقت اسمی ازت می شنوم اشک تو چشمام جمع میشه و بغضم میاد …
چه کردی تو…
حیف ایرانت که……

عیسی گفته:

من مترجم زبان میخی هخامنشیان هستم.درصورت تمایل میتوانم باشما همکاری کنم.بنده برروی سفالینه قدیمی و برروی کتیبه سنگی خط میخی را حکاکی میکنم.۰۹۱۱۳۱۲۱۹۶۵ عیسی خزائی

سلام عیسی عزیز خیلی ممنونم از شما اگر موردی پیش اومد حتما بهتون اطلاع میدم

شقايق هاي سرخ گفته:

سلام به شما دوست آریایی
واقعا از دیدن چنین سایت زیبایی خوش حال شدم
من هم به تاریخ هخامنشیان علاقه ی زیادی دارم
فقط یه سوال؟چرا تصویری که روی این پست گذاشتید زبانش با زبان باستانی فرق می کنه ؟ اولش الله داره!!!چون وصیت نامه به زبان باستانی ایران باید باشه….
حتما اشتباه شده……؟؟!!
به هرحال که سایت خوبی است
به وب من هم سر بزنید
بدرود…..

میترا راضی گفته:

من داریوشو به اندازه کوروش بزرگ دوست دارم…….. یعنی به حد مرگ………….. باورتون میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

fatemeh گفته:

حالاکه دست کوروش کوتاهه از دنیا ما جوونا باید راهشو ادامه بدیم

ostovar گفته:

درود
مرانی که هر”ز در یاد ها نمیمیرند
بزر”ـرین افت[ارم ایرانی و آریایی بودنمه
اما افسوس
که رو به زوالیم
هر جا کم میاریم میگیم کوروش اولین…داریوش…
درود بر این مردان آریایی که هنوز نام ایران با نام آن ها زندست
ایران یعنی کوروش
کوروش یعنی ایران
بدروووود

علی گفته:

سلام .یک سئوال داشتم آیا این وصیت نامه اصله ؟یا من در آوردی و جعلی. اگه اصله نسخه میخیش کجاست؟ باتشکر

رضا گفته:

دوست دار همیشگی کوروش .ممنو ن از این سایت.بدرود.کردستان

Mostafa گفته:

عجب ؛ داریوش وصیت داشتن! 😀
قراره سری جدید سخن های داریوش و کوروش هم بیاد به بازار ؛ منتظر باشید که تازه از تنور در اومده 😀

مهرداد گفته:

mostafaخیلی خودتو به زردا و جزغاله ها نچسبون……….

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان

توجه توجه…………………………………………..توجه توجه
ای کسانی که —————- به این سایت وارد نشین وگرنه………… اره
مصطفی ———- اگه مرد بیا گفتگو کن!!!!!!!!

جاوید ایران و ایران
کوروش شاه ای پدر دوستت دارم با تمام وجودم
داریوش بزرگ مرد ایران زمین دوستت دارم

دختر آریایی(ایرانی ) گفته:

میترا جون درود برتو
مرگ چیه !!!؟چیزی فرا تر از مرگ تا حدی که دختر خالم بهم میگه خل شدی کاش یه چیز با ارزش تر از جونم داشتم که فدایی کورش و داریوش کنم کاش پسر بودم سربازمیشدم فقط به خاطر این که برم برای کورش بمیرم

پاسخ
الان دیگه کوروش و داریوش نیستن
پس ارزوی محل نکن
در ضمن تو باید افتخار کنی به دختر بودنت چون هر کدوم جایگاه خودشون رو دارن

مهرداد گفته:

با درود.کاش بعضی از پسرا یه خورده از غیرت دختر آریایی رو داشتن:لطف کنید اگه میخواین نام بزرگان رو بیارین لقب ایشون رو هم بنویسید. کورش بزرگ و داریوش بزرگ بر بیشتر جهان باستان پادشاه بودند. دور از ادب هست اگر لقب بزرگ رو کنار نامشون ننویسیم. پاینده میهنم.

دختر آریایی(ایرانی ) گفته:

درودبرایرانیان
من خیلی خیلی خیلی افتخار میکنم که دخترم اونم ازنوع آریایش
به خاطر این گفتم که فقط پسرا سربازی میرن وگرنه من آماده جان دادن برای ایران عزیز هستم !!!!کورش بزرگ و داریوش بزرگ نیستند ولی قلمرو مقدسشون خاک ایران هست که براش فدا شد
ازاین که گفتی برو به دختر بودنت افتخار کن واقعا ناراحت شدم چون منظورم واقعا این نبود من ایرانیم یادت نره ویک ایرانی دخترپسر بودنش فرق نداره

افتخاااااااااااااااااااااااااااااار میکنم دختر آریایی ام
جاوید ایران پاک

مهسا (دختر آریایی) گفته:

درود بر شما
آقا مصطفی این چه حرفی بود که زدین به ایرانی بودنتون شک کردم. یه ایرانی که نباید اینجوری حرف بزرنه

محمد فرزند ایران گفته:

کشورهای دیگه نداشته هاشونو جوری بزرگ میکنن که ما باور میکنیم که دارن و حسرت هم میخوریم که اونارو نداریم و ما داشته ها مونو کتمان میکنیم جوری که خودمون باورمون میشه نداریم.اقا مصطفی دیگه اینجا ازین حرفا نزنی .یادت باشه.اون عکس خنده هم که کنار اسم داریوش بزرگ کذاشتی باید کنار اسم تو بزارن

ستاره(***مهسا***) گفته:

درود

من واقعا نمیفهمم اخه اقا مصطفی تو که داری فرهنگ اصیلتو با حرفات کتمان میکنی چرا میای تو این سایتو کامنت میذاری واقعا هدفت چیه جناب ؟؟؟
اگه میخوای حرف بی ربط ومسخره بزنی وفرهنگ کشورتو به سخره بگیری اینجا جاش نیست امیدوارم منظورمو فهمیده باشی ….

مجتبي گفته:

وصیت نامه داریوش و کوروش سندیت تاریخی نداره و مثل خیلی از احادیث جعلی اصلاً بنده خدا کورش و داریوش وصیت نامه ندارند .

lمعصومه گفته:

من عاشق کوروش کبیرم شاید باورتون نشه ولی به عشق کوروش الان دانشجوی ترم ۴ تاریخ هستم
واقعا شخصیت کوروش قابل تحسینه….