توجه به معرفی کتابِ «مفاتیح الجنان» نشانِ بلوغ معرفتی یک جامعه است

از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، غلامعلی حدادعادل در دهمین جلسه از مجموعه نشست‌های صد کتاب ماندگار قرن گفت: بیش از یکصد سال از گردآوری کتاب مفاتیح الجنان توسط شیخ عباس قمی می‌گذرد. در این مدت درباره این کتاب ارزشمند سخنی به میان نیامده بود، تا اینکه سال گذشته مراسمی به مناسبت یکصد سالگی این کتاب برگزار شد.

وی افزود: اکنون هم شاهد هستیم کتابخانه ملّی ایران این کتاب را در یک نشست تخصصی معرفی کرده است که به اعتقاد من این توجه، بعد از گذشت یک قرن از گردآوری مفاتیح الجنان نشان دهنده شناخت و بلوغ معرفتی یک جامعه است و این موضوع بسیار مبارکی است به خصوص اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، کتابِ ارزشمند مفاتیح الجنان را در زمره یکصد کتاب معتبر و تاثیرگذار قرن آورده است که این تاکید، مهم و ارزنده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با توجه به فارسی نویسی شیخ عباس قمی بیان کرد: وی به روشنی و سادگی می‌نوشت و این مهم نشان می‌دهد که مرحوم قمی در انتخاب کلمات فارسی توجه ویژه‌ای به عموم مردم داشت. در واقع در دوره‌ای که ساده نویسی باب نبود، وی با تعهد و توجه کامل از نگارش مطالب مغلق و پیچیده دست کشید و به زبان ساده برای فهم اقشار مختلف جامعه مفاتیح الجنان را نوشت.

وی افزود: زمانی که رئیس مجلس شورای اسلامی بودم، شنیدم که فرزند شیخ عباس قمی در مسجد ابوذر در میدان خراسان امام جماعت است که از ایشان دعوت کردم و چندباری با یکدیگر ملاقات داشتیم و متوجه شدم که ایشان هم، صفا و اخلاص پدر را دارد.

چاپ بیش از ۲۸ میلیون نسخه کتاب «مفاتیح الجنان» بعد از پیروزی انقلاب

غلامرضا امیرخانی عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران از انتشار ۲۸ تا ۳۰ میلیون نسخه از کتاب مفاتیح خبر داد و گفت: این تعداد نسخه از زمان پیروزی انقلاب به چاپ رسیده و در یک سال ۶۰ ناشر این کتاب ارزشمند را منتشر کرده اند.

وی افزود: یکی از دلایل محبوبیت این کتاب، شناخت، درک سلیقه و ذائقه مخاطب در گردآوری و چیدمان دعا‌ها و زیارت هاست. در واقع دلیل فراگیری مفاتیح الجنان، جمع آوری و تفکیک دعا و زیارت‌ها در یک مجموعه است ولی آنچه برکتِ محبوبیت این کتاب را نزد مخاطب افزون کرده؛ سیره زندگی حاج شیخ عباس قمی در عمل به دعا‌ها است. در حقیقت اخلاصی که ایشان در توجه و عمل به محتوای کتاب داشته در میزان محبوبیت این کتاب توسط مردم نیز موثر بوده است.

کتابِ «مفاتیح الجنان» از کتاب‌های محبوب در بین خانواده‌های ایرانی است

علیرضا برازش پژوهشگر علوم و معارف اسلامی گفت: بعد از قرآن، بیشترین محبوبیت را مفاتیح الجنان در میان مردم دارد.

دهمین نشست از مجموعه نشست‌های صد کتاب ماندگار قرن به منظور پاسداشت نگاشته‌های برتر ایرانیان در یک قرن اخیر که به بررسی کتابِ مفاتیح الجنان اختصاص داشت، با حسین استادولی پژوهشگرعلوم روایی، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، معاونان و مدیران این سازمان و جمعی از پژوهشگران و اصحاب رسانه برگزار شد.

دانلود فیلم

دانلود سریال آمرلی

سریال جنگل آسفالت

http://www.vatanfa.com/?s=توجه-به-معرفی-کتابِ-«مفاتیح-الجنان»-نشانِ-بلوغ-معرفتی-یک-جامعه-است