پیامبر بودن زرتشت و محتوای آئین او
- 2,898 بازدید
- 5 آگوست 2012
- مطالب جالب
پیامبر بودن زرتشت و محتوای آئین وی :
آن چه از تاریخ ادیان الهی و برخی روایات اسلامی به دست میآید: زرتشت پیامبری از پیامبران الهی است، اگر چه محل و تاریخ تولد وی روشن نمی باشد. این ابهام تا حدی است که عدهای ظهور اورا در قرن یازدهم قبل از میلاد و برخی در قرن ششم یا هفتم ذکر کردهاند . در مورد محل تولد او نیز، برخی محققان او را آذربایجانی و عدهای او را اهل خوارزم و بلخ میدانند.
(مولون)زادگاه او را سیستان و (تاین بى)ظهور زرتشت را در حوزه بین النهرین و بالأخره بعضی او را اهل شهر ری میدانند.(۱)
اما با همه اختلاف عجیبی که در تاریخ و محل ظهور و تولد او وجود دارد، چند نکته را از لحاظ تاریخی، میتوان قطعی تلقی نمود:
۱- زرتشت پیامبری از انبیای الهی و از سرزمین ایران باستان بوده است.
۲- او دارای کتاب آسمانی بوده و کتابش از بین رفت. با تکیه بر خاطرات و اذهان و به اصطلاح آن چه که درسینه اشخاص بود، مطالبی جمع آوری شد و به نام کتاب مقدس تکثیر گشت.
۳- زرتشت به دست قوم خویش کشته شد.
جهت شفاف تر شدن مطلب در چند روایت زیر دقت نمایید.
مشرکان مکه از پیامبر تقاضا کردند از آنها جزیه بگیرد و اجازه بت پرستی به آنها بدهد. پیامبر فرمود: جز از اهل کتاب جزیه نمی گیرم. آنها در پاسخ گفتند: چگونه چنین میگویی در حالی که از مجوس منطقه هجر، جزیه گرفتهای ؟ پیامبر فرمود: مجوس پیامبر و کتاب آسمانی داشتند، پیامبرشان را به قتل رساندند و کتاب او را آتش زدند.
اصبغ بن نباته میگوید: وقتی علی(ع) بر فراز منبر فرمود: از من سؤال کنید، پیش از آن که مرا نیابید. اشعث بن قیس (منافق معروف ) برخاست و گفت: چگونه از مجوس جزیه گرفته نمیشود، در حالی که کتاب آسمانی بر آنها نازل نشده و پیامبری نداشتهاند؟فرمود: خداوند کتابی بر آنها نازل کرد و پیامبری مبعوث نمود.
بر اساس روایتی از امام زین العابدین (ع)پیامبر فرمود: با مجوسیها طبق سنت اهل کتاب رفتار نمایید.(۲)
مرحوم علامه طباطبایی میفرماید: «مراد از مجوس قوم معروفى هستند که به زرتشت گرویدهاند. این لفظ درقرآن یک بار به کار رفته است، در قرآن (۳) مجوس در ردیف اهل کتاب، یعنى یهود و نصارا و در برابر مشرکان قرار گرفتهاند. بنابراین از این آیه استفاده میشود زرتشتی ها، پیروان پیامبر الهی بودند، امّا همانند سایر ادیان، دین آنها منسوخ و کتاب آسمانی آنها تحریف شد.(۴)
اعتقادات زرتشت:
دین زرتشت مانند بسیارى از ادیان دیگر به تحریف مبتلا شده و عقاید باطل و خرافات موهوم در آن راه یافته است.(۵) دینى که این پیامبر ایرانى تعلیم کرده، یک آیین اخلاقى و طریقه یگانه پرستى است. زرتشت خداى معبود و متعال خود را «اهورامزدا» لقب داده، یعنى خداى حکیم، که داراى علم و خلاّق وآفریننده نظّام طبیعت است. او اهورامزدا را صاحب اهوراى حقیقى پنداشته و عبادت و پرستش را خاص ذات او قرار داده و وى را خداوند متعال و قادر و قاهر شمرده است که ذاتش به حکمت محض و خیر مطلق متّصف است.او خود را پیامبرى مبعوث از طرف اهورامزدا مىداند. در «گاتها» به کتاب آسمانى – زرتشتىها، تأکید مىکند که خدا او را برانگیخته و مأمور ساخته، دین او بهترین و کاملترین ادیان است. زرتشت برخلاف نظریه بعضى از زرتشتیان متاخر، آفرینش تمام موجودات را برحسب مشیت و اراده متعال اهورامزدا مىدانست. در آیه آخر گاتها صراحتاً اهورامزدا را موجب وجود نور و ظلمت – هر دو – مىداند.(۶)
اهورامزدا اراده قدوسى علوى خود را به وسیله روحى مقدس و نیکو نهاد از قوّه به فعل درمىآورد که آن را «سپنتامینیو» نامیده است. اعمال الهى او نیز به دستیارى ارواح مقدس که «امشاسپنتا» گفته مىشوند اجرا مىگردد. این فرشتگان هر یک صورتهای فعالیت ذات الهى، نام و معنایى جداگانه دارند، چنان که یکى را وهومنه (بهمن) نامید که به معناى «فرشته پندار نیک و نهاد خوب» است. دیگرى را «آشا» (اردیبهشت) یعنى فرشته راستى و عدالت ، دیگرى را «خشترا» (شهریور) یعنى فرشته نیرو و قدرت کامل، دیگرى را «هورواتات» (خرداد) یعنى فرشته رسایى و کامروایى، دیگرى را «آدمایتى» (اسفند ارمذ) یعنى فرشته شفقت و لطف و بارورى و دیگرى را «امرتات» (مرداد) که به معناى بقا و جاودانگى است.
با آن که اهورامزدا در عرض جلال خود هیچ ضدی ندارد، زرتشت معتقد است که در برابر هر نیکى یک بدى موجود است. چنان که در برابر راستى، دروغ و در برابر حیات، مرگ و در مقابل سپنتامینیو (روان پاک)، روح شدید و ناپاک (انگره مسینیو) جاى دارد. نقطه اصلى و پایه اساسى اخلاق در آیین زرتشت بر این قاعده است که نفس آدمى، میدان نبردى واقعى میان خیر و شر است. اهورامزدا به آدمى آزادى عمل عطا کرده که عمل خود را برگزیند و بین صواب و خطا هر یک را بخواهد انتخاب کند، البته نیکان بدى را نمىپسندند.
آنچه از منطق و فلسفه زرتشت در کتب دینى مىتوان استنباط کرد، این است که او خود آتش را نمىپرستید و بر آن عقیدهاى که پیشینیان و نیاکان او بر آن بودهاند، نبود. هم چنین معتقدات او با آنچه بعدها آتش پرستان اخیر عنوان کردهاند، اختلاف داشت. او آتش را فقط رمزى قدوسى و نشانى گرانبها از اهورا مزدا مىدانست.(۷)
دین زرتشتى از جهان عقبى و قیامت سخن گفته و آخرالزمان را به مفهوم کامل خود طرح کرده است. برحسب تعالیم آن پیامبر ایرانى چون روزى این جهان هستى به آخر رسد، رستاخیز عام واقع خواهد شد و اهورامزدا پیروز خواهد گردید. در آن روز براى امتحان بدکاران و نیکوکاران جایگاهى پر از آتش و آهن گداخته، به وجود مىآید که بدان و زشتکاران را در آن جا خواهند افکند. مردم خواه خوب یا بد، در روز قیامت از فراز پل چینوت (صراط) یعنى پل جدا کننده عبور خواهد کرد. این پل روى دوزخ قرار دارد و یک جانب آن به بهشت منتهى مىگردد. نیکوکاران به هدایت زرتشت از آن پل به سلامت خواهند گذشت و بدکاران در آن سرنگون خواهند شد.
برای آگاهی بیشتر به کتاب تاریخ ادیان ومذاهب جهان ،ج۱ ،مراجعه نمائید .
پینوشتها:
۱٫عبدالله مبلغی آبادانی، تاریخ ادیان و مذاهب جهان، ج ۱ ص ۳۳۴ـ ۳۳۶٫
۲٫ناصر مکارم شیرازی و جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، ج ۱۴ ص ۴۵ـ ۴۶٫
۳٫حج (۲۲) آیه ۱۷٫
۴٫المیزان، ترجمه فارسی، ج ۱۴ ص ۵۳۲ـ ۵۳۷ با تلخیص.
۵ . مورخان میان تعالیم زرتشت و آنچه که خود آن را زرتشت موبدان مىنامند تفاوت قائلند. زرتشت موبدان در حقیقت تحریفات و اضافاتى است که موبدان در آئین زرتشت انجام دادهاند (در طى قرون متمادى). ر ک: تاریخ ادیان و مذاهب جهان، ج۱، ص ۳۳۲ – ۳۳۰
۶٫در مطالعه اوستا هر چه از گاتها – که مربوط به زمان زرتشت است – دور مىشویم، از توحید و لحن اهورامزداى واحد و یگانه و زرتشتى که اهورامزدا را خالق همه چیز مىداند فاصله مىگیریم. بدین ترتیب در اواخر کتاب عهد ساسانى و مقارن با اسلام، به طور روشنى جهان به دو نیم مىشود و خداى واحد به دو بخش خیر و شر تقسیم مىگردد. ر. ک: تاریخ و شناخت ادیان ۲۳۶/۲/۱۵: به نقل از تاریخ ادیان و مذاهب جهان، ج۱، ص ۳۴۱٫
۷ . در گاتها صراحتاً به آفریده (مخلوق) بودن نور و روشنایى و آتش اشاره کرده، چنان که مخلوق بودن آب را آورده است. بدین جهت معنا ندارد شأن مخلوق چون خالق باشد و هر دو معبود تلقى گردند. آتش و آب در دین زرتشت مقدس بودهاند.
درودبرایرانیان
محتواش هرچی بوده بدجور به دردمون میخورده من خیلی دوست دارم با یه زرتشتی هم صحبت شم باهاش بحث کنم درمورد این دین پدریم چون بعضی ها خیلی برام سوال ایجاد کردن به هر حال دینی بوده که همه ی ما ایرانیان ته قلبمون یه عشقی بهش داریم هرچی باشه یه زمانی پیروش بودیم