نظریات مورخین و دانشمندان در مورد کوروش بزرگ

در این مطلب که خدمت شما ایرانیان عزیز ارائه کردیم، نظرات و عقاید برخی مورخین و دانشمندان نامی را پیرامون شخصیت کوروش بزرگ منعکس کردیم. پیشنهاد میکنیم برای خواندن این نظرات به ادامه مطلب مراجعه فرمائید. امیدواریم که از خواندن این نظرات لذت ببرید.

مولانا ابوالکلام احمد آزاد فیلسوف هندی – کورش بزرگ (عباس خلیلی):
کورش همان ذوالقرنین قرآن است. وی پیامبر ایران بود زیرا انسانیت و منش و کردار نیک را به مردمان ایران و جهان هدیه داد. سنگ نگاره او با بالهای کشیده شده به سوی خداوند در پاسارگاد وجود دارد.

پرفسور ایلیف مدیر موزه لیورپول انگلستان:
درجهان امروز بارزترین شخصیت جهان باستان کورش شناخته شده است. زیرا نبوغ و عظمت او در بنیانگذاری امپراتوری چندین دهه ای ایران مایه شگفتی است. آزادی به یهودیان و ملتهای منطقه و کشورهای مسخر شده که درگذشته نه تنها وجود نداشت بلکه کاری عجیب به نظر میرسیده است از شگفتیهای اوست.

دکتر هان ریبر دانشمند فرانسوی – تمدن ایران باستان:
این پادشاه بزرگ یعنی کورش هخامنشی برعکس سلاطین قسی القب و ظالم بابل و آسور بسیار عادل و رحیم و مهربان بود،زیرا اخلاق روح ایرانی اساسش تعلیمات زرتشت بوده. به همین سبب بود که شاهنشاهان هخامنشی خود را مظهر صفات (خشترا) می شمردند و همه قوا و اقتدار خود را از خدواند دانسته و آنرا برای خیر بشر و آسایش و سعادت جامعه انسانصرف می کردند.

آلبرشاندور – کورش بزرگ:
شاهنشاهی ایران که پایه گذار او کورش بزرگ است به هیچ وجه بر اساس خشنونت پی ریزی نشد. بلکه عکس آن صادقاست زیرا با رعایت حقوق مردمان پایه گذاری شد. پارسیها با مساعدت یکدیگر و به یاری پادشاهان مقتدر خود عظمت و شکوهی را در تاریخ به جای گذاشته اند که نشانه نبوغ و نژاد پاک آنان است. نژادی که حماسه آنان را همچون آفتابی درتاریکی نشان میدهد. آنان درخششی در جهان از خود به جای گذاشته اند که برای آیندگان نیز خواهد ماند.

افلاطون – قوانین (۳۴۷ تا ۴۷۷ پیش ازمیلاد):
پارسیان در زمان شاهنشاهی کورش اندازه میان بردگی و آزادگی را نگاه میداشتند. از این رو نخست خود آزاد شدند و سپس سرور بسیاری از ملتهای جهان شدند. در زمان او (کورش بزرگ) فرمانروایان به زیردستان خود آزادی میدادند و آنانرا به رعایت قوانین انساندوستانه و برابری ها راهنمایی میکردند. مردمان رابطه خوبی باپادشاهان خود داشتند از این رو در موقع خطر به یاری آنان میشتافتند و در جنگها شرکت میکردند. از این رو شاهنشاه در راس سپاه آنان را همراهی میکرد و به آنان اندرز میداد. آزادی و مهرورزی و رعایت حقوق مختلف اجتماعی به زیبایی انجام میگرفت.

هرودوت-تاریخ هرودوت (۴۲۵ تا ۴۸۴ پیش ازمیلاد):
هیچ پارسی یافت نمی شد که بتواند خود را با کورش مقایسه کند. از اینرو من کتابم را درباره ایران و یونان نوشتم تاکردارهای شگفت انگیز و بزرگ این دو ملت عظیم هیچگاه به فراموشی سپرده نشود. کورش سرداری بزرگ بود. در زمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند و بر بسیاری از ملتهای دیگر فرمانروایی می نمودند، بعلاوه او به همه مللی که زیر فرمانروایی او بودند آزادی می بخشید و همه او را ستایش مینمودند. سربازان او پیوسته برایوی آماده جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال میکردند.

دکتر جهانگیر اوشیدری-دانشنامه مزدیسنا:
کورش به سال ۵۵۹ قبل ازمیلاد بر اریکه شاهنشاهی بنشست و در سال ۵۲۹ قبل ازمیلاد وفات یافت. پس از تسخیر بابل با مردمان شکست خورده با مهربانی رفتار کرد و اسیران یهودی راکه بخت النصر از فلسطین به آن شهر آورده بود آزاد کرد و اجازه داد به فلسطین بازگردند. او فرمانی صادر کرد که معبد اورشلیم را که بخت النصر ویران کرده بود را با هزینه دولت ایران بازسازی کنند. کورش را در پارسه گرد که امروزه پازاردگاد نامیده میشود به خاک سپردند. او از مردان بزرگ تاریخ جهان است زیرا همه تاریخنویسان نامدار جهانی از او به نیکی ستایش کرده اند. او پادشاهی سیاستمدار، شجاع، با فتوت، با عزم و اراده، باگذشت و مهربان بود. او به عقاید دینی ملل مغلوب احترام میگذاشت. شهرهای ویران را دوباره آباد ساخت. او عقل و تدبیر را بر شمشیر و جنگ برتری داد. منشور جهانی او زینتبخش سازمان ملل متحد و جهان است.

سرپرسی سایکس:
خوش زبانی او از پاسخی که در داستان رقص ماهیان به یونانیان داده است آشکار است. مطالب کتاب مقدس (تورات) و نوشته های یونانی وسنتهای ایرانی همه همداستانند که کورش باستانی سزاوار لقب بزرگ بوده است. مردم او را دوست میداشتند و (پدر) میخواندند.

ما نیز میتوانیم بدان ببالیم که نخستین مرد بزرگ آریائی {اینجا اندیشه اش هند و اروپایی است زیرا تنها شاخه هند و ایرانی گروه هند و اروپایی است که آریائی خوانده میشود} که سرگذشت اش برتاریخ روشن است، صفاتی چنان عالی و درخشان داشته است.

ژنرال سرپرسی سایکس بعد از دیدار از آرامگاه شاهنشاه کورش بزرگ:
من خود سه بار این آرامگاه را دیدار کرده ام،و توانسته ام اندک تعمیری نیز در آنجا بکنم،و در هر سه بار این نکته را یادآور شده ام که زیارت آمارگاه اصلی کورش،پادشاه بزرگ و شاهنشاه جهان،امتیاز کوچکی نیست و من بسی خوشبخت بوده ام که بچنین افتخاری دست یافته ام. براستی من درگمانم که آیا برای ما مردم آریائی (هندواروپایی) هیچ بنای دیگری هست که از آرامگاه بنیاد گذار دولت پارس و ایران ارجمندتر و مهمتر باشد.

سرپرسی سایکس-تا ایران باستان:
در شاهنشاهی کورش زیبایی، مردانگی، شجاعت، قهرمانیت، عدالت به عیان دیده شده است. وی هیچگاه عیاشی نکرد. کاری که اکثربزرگان گرفتار آن بوده و هستند. آزادیهایی که داشت به هیچوجه به شخصیت او صدمه نزد و افکاری داشت که به راستی متعلق به تاریخ نبوده است.

کورش یکی از شخصیتهای بزرگ تاریخ جهان است. او ابتدا پادشاه سرزمین کوچکی بود. ولی پس از مدتی با اراده مصمم و قلبی آکنده از وطن پرستی امپراتوری را در تاریخ بنا نهاد که در کل جهان بی سابقه بود. این بدین دلیل بود که تا کنون هیچ کشوری نتوانسته بود این چنین با صلح و احترام به عقاید دیگران کل خاور میانه را تصاحب کند. او هیچگاه خوشگذرانی و تن آسایی نکرد. هیچگاه مغرور نشد و همیشه به یاد خداوند خود بود و برای احترام به مزدا حیواناتی را نثار میکرد. کاساندان همسر وی دختر فرناسپه هخامنشی از دودمانی بود که از نجبای پارس محسوب میشدند و پدر و اجدادش در چند نسل شاه پارسیان بودند. کورش در شوخ طبعی و انسانیت سرآمد زمان خود بود. من سه بار تاکنون موفق شده ام آرامگاه این ابرمرد آریایی را زیارت کنم و خداوند را برای این توفیق سپاس میگویم.

گزنفون-کوروپدای( ۴۴۵ پیش از میلاد):
مهمترین صفت کورش دینداری او بود. او هر روز قربانیان برای ستایش خداوند میکرد. این رسوم و دینداری آنان هنوز در زمان اردشیر دوم هم وجود دارد و عمل میشود. از صفتهای برجسته دیگر کورش عدل و گسترش عدالت و حق بود.

گزنفون:
ما در این باره فکر کردیم که چرا کورش به این اندازه برای فرانروایی عادل مردمان ساخته شده بود. سه دلیل را برایش پیدا کردیم. نخست نژاد اصیل آریایی او و بعد استعداد طبیعی و سپس نبوغ پروش او از کودکی بوده است.کورش نابغه ای بزرگ – انسانی والامنش – صلح طلب و نیکمنش بود. او دوست انسانها و طالب علم و حکمت و راستی بود.کورش عقیده داشت پیروزی بر کشوری این حق را به کشور فاتح نمیدهد تا هر تجاوز و کار غیرانسانی را مرتکب شود.او برای دفاع از کشورش که هر ساله مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار میگرفت امپراتوری قدرتمند و انسانی را پایه گذاشت که سابقه نداشت. او در نبردها آتش جنگ را متوجه کشاورزان و افراد عام کشور نمیکرد. او ملتهای مغلوب را شیفته خود کرد به صورتی که اقوام شکست خورده که کورش آنانرا از دست پادشاهان خودکامه نجات داده بود وی را خداوندگار می نامیدند. او برترین مرد تاریخ – بزرگترین – بخشنده ترین – پاکدل ترین انسان تا اینزمان بود.

http://www.vatanfa.com/?s=نظریات-مورخین-و-دانشمندان-در-مورد-کوروش-بزرگ
کوروش گفته:

اخه دروغ هم بسه چرا از شخصیت خیالی چون کوروش انقدر تعریف میکنید اگه چنین کسی وجود داشت فردوسی که انقدر وطن پرست بود یه خط شعر میگفت درسته

مهسا (دختر آریایی) گفته:

درود بر شما
آقایی که اینجا خودتون رو با اسم کوروش شناسوندین.فردوسی شاعر بزرگ ایرانی از خیلی از آدم های قبل از اسلام حرف نزده. از کورش حرف نزده از داریوش، خشایارشا، آریوبرزن و….. حرف نزده و به نظر شما وقتی فردوسی درمورد کسی حرف نزده اون کس وجود نداشته؟؟؟؟؟؟
هیچ وقت برای یه آدم خیالی کل جهان یک روز رو مشخص نمی کنه

فاطمه گفته:

سلام.عزیز فردوسی درمورد اشخاص دوره ی خودش صحبت کرده
کور شود هر انکه نتواند دید…………….!!!!!!!!!!!!!!!!

دانشجوی تاریخ گفته:

کوروش عزیز حرف شما ناشی از بی خبری است اگر شما اشعار فردوسی را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که او از
« دارا » یاد کرده که او همان داریوش است. اگر از اسانید ادبیات و تاریخ پرس و جو کنید از این بیشتر را میابید.
جدایی از این نام کوروش در قرآن به عنوان ذوالقرنین آمده و تورات به صراحت او را منجی معرفی میکند که یهودیان اسیر در بابل را نجات داده است.

محمدفرزند ایران گفته:

هردم ازین باغ بری میرسد………….بعداز شاهین چشمون به کوروش (حیف اون اسم کوروش که روت هست) روشن شد.این همه منبع و این همه مورخ رو گذاشته کنار حالا دیگه همین یه مطلبو استناد کرده به شاهنامه(هرچند میدونم جای دیگه اصلا شاهنامه رو قبول نداری).دوست عزیز خیلی از مطالب شاهنامه از روی روایاتی بوده که سینه به سینه نقل شده .این به این معنی هستش که ممکنه اصلا باشه وبه یه اسمه دیگه بیان شده باشه .در ضمن شاهنامه در وحله اول یک مجموعه عظیم حماسی وادبیه که بعضی از وقایع تاریخی رو هم تو اون میشه جستجو کرد.وتازه یه چیزه دیگه این همه رویداد و این همه پادشاه تو تاریخ ایران بوده که توی شاهنامه نیست پی دیگه هیچ کدوم وجود ندارن؟الان توی قران هم اسمی از همه۱۲۴۰۰۰یا خیلی از چیزای دیگه برده نشده پس میگن اونا وجود نداشتند؟ .یه چیزایی میگیا.در ضمن خودت خیالی هستی .

***مهسا*** گفته:

درود اقاکوروش شماداریدبااین حرفتون به تمدن ۴۰۰۰ساله ی کشورتون بی اعتنایی میکنیددر تاریخ ایران بزرگان زیادی مثل کوروش وجود داره لطفابیشترمطالعه کنید

کوروش گفته:

آقا من از طرف تمام کوروش های واقعی عذرخواهی میکنم لطفا هر وقت اسم فرزندانتون رو کوروش یا هر مشاهیر ایرانی گذاشتید در آگاه کردن راجع به اهمیت و بزرگی وجهه تاریخی آن شخصیت تاریخی کوتاهی نکنید

ستاره (***مهسا***) گفته:

من واقعا درک نمیکنم وقتی یه نفر از کوروش خوشش نمیاد پس توی سایت کوروش چیکار میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واقعا اگه کسی متوجه شد هدف این افراد از این حرفاشون چیه منو بی خبر نذاره ….

اورمو تورک گفته:

در جواب مهسا دختر خود عاریا پندار// کل دنیا یک روز ب نام کوروش تعیین کرده؟؟!!!!!!!!! وقتی سرانه مطالعه مردمی تو یک سال چند دقیقه باشه همین میشه ک خیلی راحت با چندتا عکس و پست اینستایی ملت رو دور از جون ،خ**ر کرد!!!
خدایا جهالت تا مغز استخوان بعضیها رفته