افکار و اندیشه های صادق هدایت

افکار و اندیشه های صادق هدایت و علت طرد او چه بود؟

صادق هدایت فرزند اعتضاء الملک و از خاندان اشراف ایران بود، وی در ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ هـ . ش در تهران تولد یافت و بیشتر عمر خود را در تهران سپری کرد. او برای تحصیل به فرانسه رفت و بیشتر اوقات خود را به سیر و سیاحت گذراند. سپس به ایران بازگشت و سال ۱۳۱۵ هـ . ش به بمبئی رفت و در آنجا زبان پهلوی را فرا گرفت و پس از بازگشت در سال ۱۳۲۴ به مدت دو ماه در تاشکند ازبکستان (شوروی سابق) اقامت جست و عاقبت روز ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ هـ . ش در پاریس به وسیله گاز خود کشی کرد.
دوره حیات صادق هدایت و آثار به جا مانده از او را می توان از چند زاویه مورد بررسی قرار داد:

۱٫ افکار و عقاید صادق: وی هنگام جوانی که در پاریس اقامت داشت به عقاید مذهبی یوگا و کیش بودایی روی آورد و همان اوقات بود که مجسمه کوچک بودا را خرید و از آن پس همیشه آن مجسمه بر روی میز او دیده می شد و پس از آن به حزب توده (کمونیست) گرایش پیدا کرد و با تعدادی از شخصیتهای این حزب رابطه ای نزدیک داشت تا جائی که حتی اتاق شخصی خود را برای فعالیت این گروه در اختیار آنها گذاشته بود. در پایان عمر به تحصیل زبان روسی همت گماشت و به مطالعه آن می پرداخت.(۱)

۲٫ آثار و تألیفات صادق هدایت: گذشته از مقالاتی که از وی در مجله ها به طبع رسیده تألیفات متعددی دارد که از این قرار است: ۱- داستانها: زنده بگور، ولنگاری، حاجی آقا، فردا، توپ مروارید. ۲- نمایشنامه ها: پروین دختر ساسان، مازیار، افسانه آفرینش. ۳- آثار تحقیقی: فوائد گیاه خواری، انسان و حیوان، ترانه های خیام، پیام کافکا. ۴- سفرنامه ها: اصفهان نصف جهان، در جاده نمک. ۵- فرهنگ عامه: اوسانه، نیرنگستان، فلکلور یا فرهنگ توده. ۶- گجسته ابالش، کارنامه اردشیر بابکان، گزارش گمان شکن، یادگار جاماسب، زند و هومن سن، شهرستان ایران شهر ترجمه از متن پهلوی. ۷- دیوار، مسخ گراکوس شکارچی: ترجمه از فرانسه.(۲)

۳٫ علل مطرود بودن از اسلام: با مرور در زندگی صادق هدایت و مطالعه نوشته ها و گفته های وی نکات زیادی در این خصوص روشن می شود که قسمتی از آنها در پی می آید:
۱٫ صادق با وجود اینکه در سرزمین اسلامی و از پدر و مادر مسلمان تولد یافت، به کیش بودائی در آمد و بعد از آن نیز به حزب توده گروید. حکم چنین شخصی در اسلام به روشنی بیان شده است.
۲٫ در لا به لای آثار و نوشته های او مطالبی به چشم می خورد که در نقض آیات قرآن، و آرمان انبیاء و ائمه ـ علیهم السلام ـ می باشد.(۳)
۳٫ اغلب آثار او رنگ و بوی غیر اسلامی دارد و بیشتر درباره ایران باستانی می باشد.
۴٫ اقدام به خود کشی یکی از بزرگترین گناهانی است که در اسلام شدیداً از آن نهی شده خداوند متعال در قرآن شریف می فرماید: … و لا تلقو بایدکم الی التهلکه … «با دست خود خویشتن را در هلاکت نیندازید»(۴) و امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: «هر کس عمداً خود کشی کند در آتش دوزخ جاودانه است».(۵) علی رغم این انزجار شرع مقدس و نهی آن، صادق هدایت در طول عمر خود دو مرتبه اقدام به خود کشی کرد، در مرتبه اول خود را به رودخانه انداخت. ولی نجات داده شد و در مرتبه دوم در و پنجره و سوراخهای حمام خانه اش را بست و گاز را باز کرد و در وسط حمام دراز کشید و بدین وسیله خود کشی کرد. اقدامات او اتفاقی نبود چون وی علاقه خاصی به خود کشی داشت، او به دوستانش می گفت: «بعضی ها همه عمر مجذوب خود کشی هستند و مقاومت آنها در برابر این کشش بیهوده است» و همچنین گفته بود: «خود کشی با گاز آسانترین نوع خودکشی هاست، تخیلات شیرین و کیفی (لذتی) که ایجاد می کند، اضطراب و وحشت مرگ را از آدم دور می سازد.»(۶)
در نتیجه: شخصی که از لحاظ اعتقادی گرایش به مذاهب الحادی داشته باشد و با گفتار و نوشتار خود موضعی متضاد با دین مبین اسلام داشته باشد، طبیعی است که هیچگونه جایگاهی بین مسلمین نداشته باشد و از سوی آنان طرد شود، او دین اسلام را قبول نکرده بود تا از اسلام طرد شود، بلکه وی همیشه افکار ضد اسلامی داشته و با اسلام مبارزه می کرد.

 


پاورقی:

۱٫ دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، دانشگاه تهران، چاپ دوم، چاپ گستر، ۱۳۷۷ هـ . ش، ج ۱۰، ص ۱۴۷۸۶٫
۲٫ همان.
۳٫ هدایت، صادق، نیرنگستان، تابان امیر کبیر، چاپ سوم، ۱۳۴۲ هـ . ش، ص ۱۸٫
۴٫ بقره:۱۹۵٫
۵٫ کلینی، اصول کافی، چاپ اول، ۱۳۷۰ هـ . ش، صدرا، اسوه، ج ۶، ص ۵۰۱٫
۶٫ آرین پور، یحیی، از نیما تا روزگار ما، تهران، ممتاز، زوار، چاپ اول، ۱۳۷۴ هـ . ش، ج ۳، ص ۷ – ۳۴۴٫

http://www.vatanfa.com/?s=افکار-و-اندیشه-های-صادق-هدایت
محمدفرزندایران گفته:

در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره روح را اهسته و در انزوامیخورد و میتراشد.این دردها را نمیشود به کسی اظهار کرد.(بخشی از کتاب بوف کور نوشته صادق هدایت)

محمدفرزندایران گفته:

همیشه میگفتم چقدر مردن خوب است .
چقدر مردن خوب است وقتی که بودن نامطلوب است. (صادق هدایت)

محمدفرزندایران گفته:

ایکاش که در مورد ادم ها اینقدر یکطرفه قضاوت نکنیم.از تمام زندگی نامه صادق هدایت فقط اون جنبه ای رو مطرح کردید که اگر عنوان بشه صادق هدایت مورد تنفر واقع بشه.بهتره وقتی میخواین سرکذشت فردی رو عنوان کنید اون رو کامل بیان کنید .نه هر قسمتی که به مذاق شما خوش میاد

محمدفرزندایران گفته:

دیشب که نمیدانستم برای کدامیک از دردهایم گریه کنم کلی خندیدم (صادق هدایت)

محمدفرزندایران گفته:

مذهبی ها اگر خدا از من خوشش نمی اید اجازه بدهید خودش به من بگوید نه شما (بخشی از مقاله ی صادق هدایت)

ستاره (***مهسا***) گفته:

این درسته که نباید یکطرفه قضاوت کرد ولی فک نمیکنم خود کشی تحت هرشرایطی درست باشه ….حالا چه مجبور باشه وشرایط این وضع رو براش به وجود اورده باشه یا نه از سر دلخوشی باشه چه فرقی میکنه مهم اینه که خود کشی دردین ما گناه بزرگیه ….

محمدفرزندایران گفته:

مهسا جان ما اینجا با خود شخص که چه دینی داره یا خود کشی کرده یانکرده کار نداریم .بهتره نگاه کنیم ببینیم اون ادم چی میگه .تا به حال چند تا از کتابهای صادق هدایت رو خوندیم؟
اگر طرز فکر مردم ما اینجوری بشه مطمئن باش مملکتمون گلستان میشه.متاسفانه ما اصل قضاوت کردن در مورد اشخاص رو به دانستنیهاش نمیدونیم.اولین چیزی که به ذهن ما میاد اینکه طرف مقابل ما مسلمونه یا نه.شیعه هست یا سنیه.اینکه زندگی خصوصی اش چطوریه.اگر شرایطش به مذاقه ما خوب اومد به حرفش گوش میدیم در غیر این صورت باهاش هیچ کاری نداریم و تازه بهش تهمت هم میزنیم

محمدفرزندایران گفته:

تنها چیزی که از من دلجویی میکرد امید نیستی پس از مرک بود.فکر زندگی دوباره مرا میترسانید.من هنوز به دنیایی که در ان زندگی میکردم انس نگرفته بودم .دنیای دیگر چه به درد من میخورد.(بخشی از کتاب ممنوع الانتشار بوف کور)

…………………………………….

بهشت بزرگترین فریب برای جهنم کردن دنیاست

سهیل گفته:

محمد فرزند ایران با چی نظر میفرستی؟
آخر پیامت یک لینک از یوتیوب میاد

محمدفرزندایران گفته:

ما همه مان تنهاییم .نباید گول خورد .زندگی یک زندان است(صادق هدایت)

محمد فرزند ایران گفته:

صادق هدایت نویسنده بزرگ معاصر.پدر داستان نویسی مدرن ایران.شخصی که دنیا قدرش را بهتر از ما میداند .شخصی که هنوز در کشورهای مختلف برای وی بزرگداشت برگزار میکنند.شخصی که اثر معروفش بوف کور در ایران ممنوع النتشار شد اما توسط یونسکو جزو۲۰اثر سوررئال تاریخ ادبی جهان معرفی شد.شخصی که نویسندگان و فیلمسازان مطرح جهان از روی اثار ادبی اش فیلمها ساختند .شخصی که جایزه ادبی اش در خارج از کشور پشتوانه نویسندگان جوان است .شخصی که تمام عمر از خرافات مردم که باعث عقب ماندگیشان میشد و خود انها نمی دانستند که چه دارند به سر خودشان میاورند رنج میبرد.شخصی که محافل ادبی دنیا وی را به عنوان یکی ازکسانی میشناسد که اندیشه ی ادبی دنیا را تغییر داد……..اما ما در ایران ….در جایی که صادق هدایت به انجا تعلق دارد وی را مرتد خطاب میکنیم و حتی اجازه نمیدهیم که مزارش را به ایران بیاورند …..افسوس

ستاره (***مهسا***) گفته:

واقعا ؟؟؟؟؟؟؟من این مطالبو درمورد صادق هدایت نمیدونستم وبا حرفای شما درمورد تند روی ما ایرانیا موافقم ولی خوب به نظرم یه خورده این جمله که

ما همه مان تنهاییم .نباید گول خورد .زندگی یک زندان است

خیلی ناامید کننده ست نه اقامحمد ؟؟؟؟؟؟؟

محمد فرزند ایران گفته:

مهسا جان .تا وقتی که اثار صادق هدایت رو نخونده باشی و با جامعه ای که صادق هدایت درش زندگی کرده اشنا نباشی معنی جملاتش رو متوجه نمیشی.

محمد فرزند ایران گفته:

ملکوت اسمانها و دنیای دیگر از ان کسانی است که عقلشان پاره سنگ بر میدارد (انجیل ماتوئوس)
دنیای دیگر را نمیدانم ..اما این دنیا حتما مال انهاست (صادق هدایت)

ستاره (***مهسا***) گفته:

با حرفاتون موافقم اقا محمد بلاخره باید بدونیم توی چه جامعه ای زندگی میکرده بعد اونوقت تازه میتونیم درکش کنیم ولی بازم حق قضاوت نداریم

محمد فرزند ایران گفته:

اینک که من به انتهای زندگی رسیده ام هدف من از نوشتن چیست؟آیا مقصودم نوشتن وصیت نامه است ؟
هرگز ، چون نه مال دارم که دیوان بخورد و نه دین دارم که شیطان ببرد ، وانگهی چه چیزی روی زمین می تواند برایم کوچکترین ارزش را داشته باشد ؟ آنچه که زندگی بوده است از دست داده ام، گذاشتم و خواستم از دستم برود و بعد از آنکه من رفتم، به درک میخواهد کسی کاغذ پاره های مرا بخواند ، میخواهد هفتاد سال سیاه هم نخواند (بخشی از کتاب بوف کور صادق هدایت)

محمد فرزند ایران گفته:

در ته این زندگی مرگ است که ما را فرا می‌خواند

سهیل گفته:

منابع مقالات رو بفرستید.
مرحوم دوستم گفته بود مطلب بی منبع ارسال نکن.

محمد فرزند ایران گفته:

همه ادمهای دنیا ستاره ای دارند.ستاره ی من در دور دست ترین و تاریک ترین نقطه است … شاید هم اصلا ستاره ای نداشته باشم. (صادق هدایت)

محمد فرزند ایران گفته:

…..باید افکارم را باید برای خودم نگاه دارم .اگر افکارم را برای این مردم بازگو کنم مرا سنگسار خواهند کرد.من فقط برای سایه ام مینویسم(صادق هدایت)

ستاره (***مهسا***) گفته:

اقا محمد قبول کنید واقعا اندیشه های صادق هدایت ناامید کننده ست امید به زندگی رو در من که کشت باهمین چند تا جمله

محمد فرزند ایران گفته:

ناامید کننده واسه کساییه که هیچ مطالعه ای درمورد صادق هدایت ندارند.اما من از جملات صادق هدایت چیز دیگه ای دستگیرم میشه .همه کسایی که تفکرشون از دوران خودشون جلوتره این احساس درشون هست و اون فرد رو بسیار ازار میده .در زمان ابن سینا و خیام و ….هم اونها همین احساس رو داشتند .همین الان هم در مقاله بالا به صادق هدایت مرتد و جهنمی میگن .چه برسه به دوران خودش که تفکرات مردم ابتدایی تر بود .به خدا هر کسی دیگه ای هم جای صادق هدایت بود با این مردم جاهل از زندگی ناامید میشد .فقط نگاه کن ادم به چه مرحله ای میرسه که میگه ..باید افکارم رو فقط واسه خودم نگه دارم ..اگر افکارم رو بازگو کنم مردم منو میکشند …و فقط برای سایه خودش بتونه حرف بزنه …..

محمد فرزند ایران گفته:

علت موفقییت صادق هدایت در سطح دنیا این بود که صادق هدایت هدفش از نوشتن داستان نویسی نبود .صادق هدایت فقط تشویش های ذهنی خودش رو مینوشت .اون چیزی که از جامعه ای که درش زندگی میکرد و ازارش میداد رو بیان میکرد .بهت توصیه میکنم کتاب بوف کور رو بخونی .این کتاب از شاهکارهای ادبی ایران و جهان هست.

محمد فرزند ایران گفته:

تنها فایده مطالعه تاریخ این است که از اینده بشر هم ناامید میشویم(صادق هدایت)

فاطمه گفته:

دقیقا منم امروز داشتم حمله ی چنگیز به ایران رو میخوندم دیدم یکی از عواملی که اقوام بیگانه به ایران حمله کرده و تونسته بر ایران غلبه کنه نزاع داخلی و خیانت و دورویی افراد هست
یک شنبه امتحان دارم برام دعا کنید
زت زیاد

ستاره (***مهسا***) گفته:

اقا محمد من معنی این جمله رو درست متوجه نمیشم یعنی به نوعی اقای صادق هدایت با این جمله میخواد از مطالعه تاریخ بازداری کنه ؟؟؟؟ ومطالعه تاریخ رو بیهوده میدونه ؟؟؟؟

محمد فرزند ایران گفته:

نه عزیزم .معنی این جمله اینه که جامعه بشری از نظر اخلاقی و انسانیت رو به انحطاط هست . ممطئن باشید انسانهای کذشته به اندازه انسانهای کنونی در زورگویی و به اسارت کشیدن ادما استاد نبودند

محمدفرزند ایران گفته:

در طول عمرم سعی کردم از خوردن گوشت حیوانات پرهیز کنم .چون انها هم مثل انسانها جانشان را دوست دارند …چون حیوانات هم احساساتی شبیه انسانها دارند……..کسانی که به خود اجازه میدهند به حقوق حیوانات تجاوز کرده و انها را بکشند و از گوشت انها برای خود طعام میسازند امادگی کشتن انسانهارا هم دارند…. اگر انسانها حیوانات را نکشند …همدیگر را نخواهند کشت.(بخشی از کتاب فوائد گیاهخواری از صادق هدایت)

ستاره (***مهسا***) گفته:

اقا محمد این حرف اقای صادق هدایت هم از اون حرفاستا خوب مگه خدواند حیوانات رو برای انسانهانیافریده خوب پس انسانها میتونن برای بقای خودشون از گوشت اونا استفاده کنن تازه سنت قربانی کردنم که از حضرت ابراهیم گرفته شده پس دیگه این جملات معنیشون چیه خوب واقعا درک حرفای اقای هدایت سخته من که هرچقد میخونم جملاتی غیر از اینکه ایشون میخواستن انسانها دیگه شکار نکنن یا حیونی رو نکشن دستگیرم نمیشه اگه غیر اینه شما بگید

محمدفرزند ایران گفته:

به عقیده من هیچ چیزی برای چیز دیگه ای افریده نشده.این قانون طبیعته که در طول زمان هر موجودی اون رو به واسطه قدرتش در طبیعت برای خودش در نظر گرفته .به عقیده من انسانها از روی خودخواهیشون یه چیزایی رو حق خودشون کردند واین مسئله هم متعلق به امروز یا دیروز نیست. هدف ما از خوردن گوشت حیوانات چیه؟مگر این نیست که اعلام میکنیم رسیدن پروتئین ها و مکمل ها هدف خوردن گوشت حیوانات هست؟تمامی این پروتئین ها در گیاهان هم هست .اگر واقعا هدف از خوردن گوشت این هست پس چرا بعضی از گیاهان که همون خواص رو هم دارند مصرف نمکنیم؟این یه امر اثبات شده هست که کسانی که مصرف گوشت بالایی دارند از نظر روان شناختی انسانهای خشن تری هستند.من اینجا قصد تایید یا رد کردن نظر صادق هدایت رو ندارم .اما این رو میدونم که چیزهایی که ما میخوریم و میاشامیم در شکل گیری رفتار و شخصیت ما تاثیر بسزایی داره .

محمدفرزند ایران گفته:

در ضمن باید بگم که خود صادق هدایت گیاه خوار بود.

ستاره (***مهسا***) گفته:

خوب اقا محمد منم به این موضوع که اون چیزی که ما میخوریم رو شخصیت ما تاثیر داره اعتقاد دارم چون موضوع اثبات شده از علمه
ولی همه پروتئین هایی که بدن ما نیاز داره تو گیاهان نیست این اثبات شده از نظر علمی اگه اینطور نبود خداوند فقط گیاهان رو میافرید افرینش حیوانات دیگه چه سودی داشت حالا بحث ما رو افرینش حیونا نیست ولی وقتی خداوند خودش میفرمایند من همه چیز رو برای شما قرار دادم تا بخورید از روزی های پاک یعنی اینکه ما حق داریم از همه نعمت ها بهره ببریم نمونه اش سوره اسرا ایه ۷۰

ما فرزندان ادم را گرامی داشتیم وانان را در خشکی ودریابرنشاندیم واز چیز های پاکیزه روزیشان دادیم وبرتری کاملشان بخشیدیم بر بسیاری از افریدگان خویش
یا سوره اعراف ایه ۳۲
بگو چه کسی حرام کرده زیور هایی(نعمت هایی) را که خدابرای بندگانش پدید اورده وروزی هایی پاکیزه را
بگو اینها برای کسانی است که ایمان دارند در زندگی دنیا وروز قیامت خاص انان میباشد واین گونه ایات را به روشنی بیان میکنیم برای کسانی که میدانند

وچند تا ایه دیگه که من چون سوره هاشو به یاد ندارم قید نکردم ولی قران سر شار از ایاتیه که خداوند بندگانش رو به استفاده از نعمت هاش تشویق میکنه واونا رو براشون حرام نمیکنه البته به جز اونایی که حرامند

محمدفرزند ایران گفته:

مهسا لطفا اگر میخوای دلیل بیاری روی کتاب های مقدس از هر دینی دست نزار .چون من نمیتونم جوابت رو اینجا بدم و باعث میشه باز یه چیزی به ما ببندند .افتاد حالا

ستاره (***مهسا***) گفته:

اقا محمد حرف ما درباره فرمان خداونده وچه مرجعی بهتر از قران یا کتاب های اسمانی ادیان برای اثبات گفته هامون ؟؟؟؟قران حرف وسخن وبرنامه ای که خدواند به ماداده هستش وتوش مارو از نعمت هاش منع نکرده

نمیدونم دلیل شما چیه که توی سایت نمیتونید بگید ولی خوشحال میشدم این بحثو ادامه میدادید نه به خاطر حرف دیگران از ادامه اش اجتناب میکردید

محمد فرزند ایران گفته:

انسانیت پیشرفت نخواهد کرد و آرام نخواهد گرفت
و روی خوشبختی و آزادی و آشتی را نخواهد دید
تا هنگامی که گوشت خوار است .
……………………

گیاه خواری اولین گامی است که به سوی راستی و درستی
برداشته می شود و برای آیندگان گرانبها خواهد بود .

……………….
انسان نه فقط احمق ترین حیوانات است ، بلکه
درنده ترین و شریر ترین آنهاست .

محمد فرزند ایران گفته:

مهسا جان بزودی زود این اتفاق میفته که همه مثل قبل بتونیم ازادانه حرفامونو بزنیم

محمد فرزند ایران گفته:

انسان به واسطه خود پسندی اش گمان میکند تمام موجودات برای وجود او پا به عرصه ی گذاشته و انها را برای کشتن و خوردن افریده اند و برای توجیه ان نیز مجوز عملش را گفته های خدا میداند(صادق هدایت)

محمد فرزند ایران گفته:

سفره گیاه خوار منظره اسارت حیوان و کشتار و خون و شکنجه طبیعت ماتم زده را نشان نمیدهد.خوراک او دورنمای باغ و بوستان و زندگانی روستایی و کشت و درو و جشن طبیعت را نمایان میسازد.

ستاره (***مهسا***) گفته:

مثل قبل منظورتون دقیقا چیه ؟؟؟؟؟؟

محمد فرزند ایران گفته:

مهسا ………….تو مثلا دانشجوی این مملکتی .همه چی رو که نباید برات ترجمه کنند خواهر عزیزم در ثانی این مطالب رو اگر بخوام باز بکنم به جاهایی برمیخوره که کامنتای من حذف میشه پس از من توضیح اضافه نخواه .هر وقت این مدیر رفت اون و.قت برات توضیح میدم

محمد فرزند ایران گفته:

مرگ مادر مهربانی است که فرزند خود را پس از یکروز طوفانی در اغوش میگیرد و او را میخواباند ……….و مرگ مادر مهربانی هاست…………..مادر مهربانی که ما صورت نورانی او را سیاه کرده ایم.

محمد فرزند ایران گفته:

زرپرستی و شکم پروری همه احساسات عالیه انسانی را خفه میکند.مثلا برای فروش پوست.بره (تودلی)یا میش را سرمیبرند… بچه اش را زنده از شکم او بیرون میکشند و با لگد در شکم حیوان ابستن میزنند تا بچه اش را سقط کند.ان وقت سر او را جلوی مادرش میبرند و بعد از کندن پوست حیوان …جنین را که بدنش به جای گوشت از کف و ماده لزج خونین تر کیب شده برای فروش دور شهر میگردانند واز لاشه کبود رنگ ان قطره قطره خون میچکد!چه نمایش قشنگی است که مختص ایران میباشد.چرا زندگانی ظالمانه ادمی زاد باید سبب زجر و درد دیگر موجودات را فراهم بیاورد و از درهم شکستگیه خوشبختی و شادمانی جنبندگان استفاده موهوم بنماید؟ ایا تمئن او ناگزیر است که به خون بی گناهان الوده شود؟انسانیت پیشرفت نخواهد کرد و آرام نخواهد گرفت
و روی خوشبختی و آزادی و آشتی را نخواهد دید
تا هنگامی که گوشت خوار است …………
بدون شک انسانها در طول دوران تکامل خود از خوردن گوشت حیوانات دست خواهند کشید همانگونه که انسانهای قبائل وحشی پس از تکامل خود از خوردن یکدیگر دست کشیدند.(بخشی از کتاب فوائد گیاهخواری صادق هدایت)

ستاره (***مهسا***) گفته:

اقا محمد من هنوز دانشجو نیستم انشاالله اگه خدا بخواد امسال میشم شاید ورودی ۹۲ بشم

بله درست میگید ادامه ندیم بهتره من حوصله دعوا ندارم ..م

ناشناس گفته:

خسته نباشید

ناشناس گفته:

بسیار گفتگو خوبی بود محمد جان بخاطر درک و فهم بالایی که داری بهت تبریک میگم.

محمدحسن گفته:

محمد جون ممنونم ک وقت گذاشتی.خسته نباشی.واقعآ لذت بردم.من احترام زیادی برای صادق هدایت قائلم

نسیم گفته:

منظور صادق از این جمله چیست راستش اصلا نمیفهمم اگه هرکس میدونه لطف کنه بگه ممنون

دوستی وسیله ی خوبی برای خیانت است…

mary گفته:

سلام به نظر من همیشه خوبه که آدم میانه رو باشه صادق هدایت احتمالا خودش رو تافته ی جدا بافته وانسان بسیار متمدنی میدونسته که گیر دنیای سرد ووحشی شده واین افکار کم کم اونودچار افسردگی حادکرده وتا خودکشی هم پیش رفته.
خوب میدونین اصولا انسان های روشن فکر (حتی از نظر خودشون)اگه با ایمان باشن میتونن زندگی خوبی داشته باشن واگه بی ایمان باشن سرنوشتشون وزندگیشون مثل هدایت میشه واصولا طبیعت نظام بی رحمی داره وربطی به انسان وغیر انسان نداره مثلا اون تفکر انسانی توی پلنگ وشیر و گنجشک وجود نداره ولی اونا از جانورای دیگه بهره میبرن یا حتی گیاهان هم وجود واحساس دارن وبرای بقاشون می جنگن پس اگر عواطف انسانی رو به کار ببریم خوردن اون ها هم وحشیانه است اما حقیقت اینه که این راز طبیعته وروند تکامله طبیعته گرچه از نطر علمی خام خواری وگیاه خواری برای طبیعت انسان مفید تره.

امیر افراسیاب گفته:

کودکی که هنگام بازی کودکانه اش لحظه ای سکوت می کند ،
در آن لحظه است که تمام وجودش به دنبال صدای پای مرگ است …
صادق هدایت
{هر کی می خواد به خودش اجازه بده در باره ی این استاد برجسته زر مفت بزنه اول بره یه ذره مطالعه کنه / گنده های ادبیات ایران هم نمیتونن این جمله صادق هدایت رو تجزیه و تحلیل کنن }

فاطمه گفته:

دم اکثرتون گرم نقد جالبی بود باتشکر ویژه از محمد

علیرضا گفته:

از جمله نویسندگان که هنوز شهره می باشد صادق هدایت است ، او نویسنده ای بود نه وطنش را دوست می داشت نه به عقاید هم وطنانش احترام می گذاشت تا می توانست در داستان هایش به عقاید شیعیان حمله می برد ، و تا می توانست ذهن تخیل و توهم را در داستان های خود پرورش می داد ! در آخر نیز با ضلالت در خانه ی خود در پاریس ( که پاریس را با قید خودمان ! نقل میکرد ) خودکشی کرد و مرد !
برای آشنایی با چنین چهره جنجالی به چند نمونه از عقاید وی اشاره می کنیم :
۱٫صادق هدایت همجنس بازان کاباره را از تعزیه خوانان سید الشهدا علیه السلام کمتر می داند !
: فرزانه (رفیق صادق هدایت ) در کاباره پاریس به همراه صادق هدایت بود او پس از انکه متوجه می شود کسانی که لا آرایش زانه و لباس زنانه از آنها پذیرایی می کنند مرد هستند به صادق هدایت می گوید : آدم یاد تعزیه های خودمان می افتد که مرد ها رل زن را بازی می کنند ! هدایت (که در واقع باید او را ضلالت نامید ) در جواب می گوید : مرده شور ! چقدر اظهار لحیه می کنی ! جای اینکه شکر کنی که به هم چو جایی آوردمت که در خواب هم نمی دیدی می خواهی مرا ازینجا خرکشان ببری تو تکیه !( یاد صادق هدایت ص ۶۲۶)
۲٫احمد فردید فیلسوف ایرانی که با صادق هدایت آشنا بود در مورد وی می نویسد :
هدایت به تمام سنن گذشته بدو بیراه می گفت و به آداب و رسوم خانوادگی بدون اینکه از این آداب و رسوم گذشته باشد دشنام می داد ! (اندیشه های صادق هدایت ص ۶۲۸)
۳٫در پاریس وقتی به رستورانی ایرانی به همراه رفیق خود میرود به وی گوید :
حس می کنی ؟ بوی گند اغذیه ایرانی را حس می کنی ؟
دقت کردم راست می گفت ! بوی کباب و قرمه سبزی می آمد ! (آشنایی با صادق هدایت ، ص ۱۴۴ )
او در نامه اش به مجتبی مینوی در مورد بازگشت به ایران چنین می نویسد :
از فکر برگشتن به مملکت مشدی نقی و مشدی تقی لرز به تنم می افتد ! و یک تنوع آشوب کهنه تو حلقم میاد

زیبا گفته:

سلام. آقای محمد مطالب شمارو خوندم. خدارو شکر غیر از اطلاعات کلی که از هدایت میدونم، کتابهاش رو نخوندم که اینقدر متاثر بشم. جالبه که استناد شما فقط و فقط به حرفهای یه انسانه. یک انسانی که مخلوقه، که علمش بسیار بسیار ناچیزه در برابر علم خالق.
شما از استناد به قرآن که پیام خالق همون مخلوقه، طفره میرید و استنادتون به علم یک مخلوق ناچیزه!!!!
این کجاش با علم و منطق سازگاره!!!
ضمن اینکه دوستمون هم گفتن اگه دلیل شما از گیاه خواری اینه که حیوانات مثل آدمها جان دارند و …، خوب مگه گیاهان جان ندارن!!!
اصلن طرز تفکر شما و مرادتان با عقل جور در نمیاد. شما مسحور طرز فکر ایشون شدید به نظر من.
معلومه که هدایت به زندگی اخروی هم اعتقادی نداشتن. شما چطور؟

زیبا گفته:

وجود دنیایی دیگر پس از مرگ، بر اساس قانون بقای انرژی اثبات شده.
بهتر نیست بجای تعصب بیجا درمورد هر چیز (حتی من احکام خدای متعال رو.هم استثنا نکردم) ، کمی بیاندیشیم؟!

مزدک گفته:

از اینکه استاد صادق هدایت انسان بزرگی بوده وهست شکی نیست بی شک افکار واندیشه ها ایشان ونوشته های وی مر بوط به شرایطی بوده که در ان قرار گرفته اگر تقدیر زمانی ایشان در دوران حاکمیتی قبل یا بعد بود شاید خودکشی نمیکرد.این را هم بدانیم که هیچ کس بجز خدا بی عیب نیست ولی واقعییتها را خیلی عالی بیان فرموده اند خرافه پرستی را باید کنار گذاشت تا پیشرفت کرد.

پیرو صادق گفته:

سلام.وافعا لذت بردم.صادق شخصیت بسیار بسیار بزرگی بوده.بهش افتخار میکنم.اقا محمد ممنونم

60 گفته:

ادم های زیادی هستن که به عقاید همه ی ما میگویند خرافه به حرف های مامیگویند خرافه به انسان های بزرگ میگویندخرافه ازاعتقادهای ما انتقاد میکنن ولی فقط کافیست ماازنوشته های انها وحرف های انان انتقاد کنیم علاوه براینکه قبول نمیکنن رویش فک هم نمیکنن حالا اگر دردین مامی امدکه کسی حق گوشت خوردن نداشت فریاد مردم بالا میرفت که این چه دینی است که به ما اجازه خوردن گوشت هم نمیدهدحدیث ازامام علی هم داریم که اگرمیخواهید بدن شماتبدیل به قبرستان گوشت نشود زیادگوشت نخورید.امروزه مردم به عقایدی که ماداریم میگویند بایدبندازی دوراین عقاید راتا پیشرفت کنی ؟؟!!میخوام ببینم چه پیشرفتی؟؟!!حضرت محمد وهمه ی امامان ماازلحاظ علمی ومعنوی پیشرفت کرده بودند .توکتاب خدانگفته هرکی گوشت نخوره بی دینه تازه خوبم هس .

arash گفته:

سلام من تمام بحثاتونو خوندم . یک چیز هیچ وقت الکی بزرگ نمیشه و شنیدم تفکر ش اینه که ما که قراره بمیریم چرا بدنیا اومدیم واین کل حرفش معلومه که خدا رو اصن قبول نداره ولی جملاتش خیلی روشن فکریه

مهرناز گفته:

هدایت روشنفکری برجسته بود.تمام شماهایی که این مطالب رو علیه اش نوشتید مطمئنم که اصلا کتاباشو نخوندین و هیچ اطلاعی از فضای زندگیش ندارین..فقط زود قضاوت میکنید..
از اقا محمد فرزند ایران به خاطر روشنفکریشون و نظراتشان مه نشان دهنده مطالعاتشون و سطح اگاهیشون هست تشکر میکنم و بهشون تبریک میگم

ناشناس گفته:

درود برمردان پاک ایران زمین صادق روشنفکر فردوسی بزرگ سورنا جنگجو رستم مظهر جوانمردیو…….. بقیه همه تازیند وطرفداارنشون هم غریبه ایرانی یعنی فردوسی یعنی هدایت نه جاهل وخرافه پرست

ویلسون گفته:

محمد جون این مهسا خله نمیفهمه.بیخودی وقت خودتو تلف مبکنی.صادق هدایت میگه حیوانات هم مثه ما جونشونو دوسدارن اونایی ک حیوونای بیچاره رو میکشن قابلیت کشتن آدما رو هم دارن.اونوقت این مهسامیگه خب خداگفته حلاله.چه ربطی داره اخه؟ اصن توروچه به کتابای فلسفی.برو مشقاتو بنویس اوسکل.اعصابموخورد کردی بااین فهم ناچیزت.روانی

hidden pearl گفته:

می تونم به طور خلاصه بگم که مهمترین مشکل اندیشه های ایشون، نا امیدی و مضاف بر اون نا امید کننده گی هست، و در اندیشه اسلامی چنین شخصی از درجات ایمان برخوردار نیست…
چون آخرین و بالاترین منشاء امید خود خداوند است و به خاطر همین روایت داریم که بزرگترین گناه نا امیدیه
و بزرگترین هدف شیطان هم نا امید کردن انسان از رحمت الهی هست
و تنها در این صورته که انسان به راحتی افسار نفس خودش رو کاملا به شیطان میسپره

محمد فرزند ایران گفته:

درود بر دوستان عزیز به غیر از دشمنان مردم ایران که البته ایرانی هم نیستند و اتفاقا درین سایت هم موجود میباشند .عجب سایت رو به رشدی .تو این چند سال که نبودیم یه مطلب تاریخی هم اضافه نشد که هیچ مخطبین ده هزار نفر در روزش هم رسیده به کمتر از هزار نفر .
دوست عزیز که دم از نا امیدی صادق هدایت میزنی تو اصلا در مورد صادق هدایت چی میدونی؟چند تا از کتاباشو خوندی ؟حداقل اگر هیچ کدوم از کتاباشو هم نخوندی و فقط نامه های ایشون رو به دکتر نورایی میخوندی متوجه میشدی که چجور میشه یه ادم به مرز نامیدی از همه چیز برسه .هدایت عضو هیچ گروه و حزبی نبود .ولی وقتی حزب توده سر کار اومد نسبت به اون حزب علاقه پیدا کرد چون یک روند روشنفکری رو وارد ایران میکرد که تا حالا بی سابقه بود تو ایران .اما بعد از قاله اذربایجان و حمایت حزب توده از جدایی طلبها که اصلا با روحیه وطن پرستی صادق هدایت جور درنمیومد اخرین امیدش هم کور شد .خودش به دکتر ناتل خانلری گفت که دیگه به هیچ چیز این مملکت نمیشه امید داشت و من از اینده سیاسی این مملکت نامید شدم .البته فقط به این قضیه نبود و اتفاقت دیگه ای هم باعث این قضیه شد ولی این اخری بیشتر از همه به روحیه والا و بزرگ صادق هدایت که حس وطن پرسیتش رو با هیچ چیزی عوض نمیکرد لطمه زد .

محمد فرزند ایران گفته:

من نمی دانم کجا هستم و این تکه آسمان بالای سرم یا این چند
وجب زمینی که رویش نشسته ام، مال نیشابور یا بلخ یا “بنارس”
است . در هر صورت من به هیچ چیز اطمینان ندارم . من از بس
چیز های متناقض دیدهام و حرف های جورواجور شنیده ام ….
حالا هیچ چیز را باور نمی کنم . به ثقل و ثبوت اشیاء همین الان
شک دارم . نمی دانم اگر انگشت هایم را به هاون سنگی گوشه ی
حیاط بزنم و از او ( آن ) بپرسم آ یا ثابت ومحکم هستی ؟ در صورت
جواب مثبت باید حرف او را باور کنم یا نه … ”
یا این جای دیگر :
” آیا این مردمی که شبیه من هستند – که ظاهراً احساسات و هوا و
هوس مرا دارند برای گول زدن من نیستند ؟ آیا یک مشت سایه
نیستند که برای مسخره کردن و گول زدن من به وجود آمده اند ؟
آیا آنچه که حس می کنم ، می بینم و می سنجم سرتاسر موهوم
نیست که با حقیقت خیلی فرق دارد … ؟ “

محمد فرزند ایران گفته:

ا ین تقصیر خودمان بود که طرز مملکت داری را به عرب‌ها آموختیم. قاعده برای زبانشان درست کردیم، فلسفه برای آئینشان تراشیدیم، برایشان شمشیر زدیم، جوان‌های خودمان را برای آن‌ها به کشتن دادیم. فکر، روح، صنعت، ساز، علوم و ادبیات خودمان را دو دستی تقدیم آن‌ها کردیم تا شاید بتوانیم روح وحشی و سرکش آن‌ها را رام و متمدن بکنیم؛ ولی افسوس! اصلاً نژاد آن‌ها و فکر آن‌ها زمین تا آسمان با ما فرق دارد و باید هم همین‌طور باشد.

این قیافه‌های درنده، رنگ‌های سوخته، دست‌های کوره بسته برای سر گردنه گیری درست شده، افکاری که میان شاش و پشکل شتر نشو و نما کرده بهتر از این نمی‌شود. تمام ساختمان بدن آن‌ها گواهی می‌دهد که برای دزدی و خیانت درست شده. این عرب‌هایی که تا دیروز پای برهنه دنبال سوسمار میدویدند و زیر چادر سیاه زندگی می‌کردند، نباید هم بیش از این از آن‌ها متوقع بود.
صادق هدایت

محمد فرزند ایران گفته:

عرب چه می خاهد؟!

یک مشت طلا و نقره و یک حرمسرای پر از زن. این منتهای آرزو و آمال آن هاست
صادق هدایت

محمد فرزند ایران گفته:

مگر ممالک اروپا از روز اول آباد بوده‌اند؟! اروپاییان زمامداران باعلاقه داشته‌اند و دلسوزی کرده‌اند و کار را از پیش برده‌اند.

در صورتیکه ما صدها سال است که همه اش دله‌دزدی و جاسوسی و دغلی کرده‌ایم و حرف صد تا یک غاز زده‌ایم و ملت را در فقر و فشار نگهداشته‌ایم و هنوز هم مشغولیم!

حاجی آقا

مردم همیشه زیر چکمهٔ استبداد و دیکتاتوری مرعوب و خفه شده‌اند و رمقشان رفته، از این جهت به خون خودشان زیاد اهمیت می‌دهند و از رنگ خون می‌ترسند، در صورتیکه در روز هزاران هزار از آن‌ها را با پنبه سر می‌برند!

حاجی آقا

اینجا قبرستان هوش و استعداد است
صادق هدایت

محمد فرزند ایران گفته:

همه چیز این خراب شده برای آدم خستگی و وحشت تولید می‌کند. زندگی را به بطالت می‌گذرانیم و از هر طرف خاه چپ و یا راست مثل ریگ فحش می‌خوریم و مثل این است که مسئول همهٔ گه کاری‌های دیگران شخص بنده هستم.

همه تقاضای وظیفهٔ اجتماعی مرا دارند، اما کسی نمی‌پرسد آیا قدرت خرید کاغذ و قلم را دارم یا نه؟! یک تخت خاب و یا اتاق راحت دارم یا نه؟! و بعد هم از خودم می‌پرسم در محیطی که خودم هیچگونه حق زندگی ندارم چه وظیفه‌ای است که از رجاله‌های دیگر دفاع بکنم؟! این درددل‌ها هم احمقانه شده. همه چیز در این سرزمین گُه بار احمقانه می‌شود.
هشتادو نامه صادق هدایت به دکتر نورایی

محمد فرزند ایران گفته:

نویسنده‌ای که در کتابش (بوف کور) زنی را مثل گوسفند تکه‌پاره می‌کند، در زندگی عادی مرد خوش نیت نیکخاهی بود که تحمل ریختن خون حیوانی را نداشت، چه برسد به اینکه قتل انسانی را تحمل کند.

در بچگی یکبار روز عید قربان هنگام قربانی کردن دیده بود که چگونه شتری را زجرکش کردند و از آن زمان دیگر نمی‌توانست گوشت بخورد

بزرگ علوی
«شاید هدایت یکی از استثنایی‌ترین نویسندگان کشورمان باشد که آثارش از زوایای گوناگون و در ابعادی متنوع قابل تعمق و بررسی است. این ابعاد اگرچه هرکدام ـ هم‌چون شخصیت درونی هدایت ـ دارای پیچیدگی‌ها و تودرتوهای عجیبی است، اما منطقی که بر این پیچیدگی‌ها حاکم است ـ اگر دقت و نظر کافی داشته باشیم ـ ما را از پیچاپیچ تمامی این تودرتوها عبور خواهد داد و سر انجام ـ اگر چه نه به آسانی ـ این کلاف هزارپیچ را برایمان خواهد گشود.»
بزرگ علوی دوست صادق هدایت

نادی گفته:

این مطالبی که به عنوان بیوگرافی گذاشته شده دروغ است و اصلا ایشون دنبال عقاید مذهبی یوگا و کیش بودایی نبود چرا دروغ می نویسید و فرافکنی های بیخودی می کنید. موثق ترین اطلاعات رو ویکی پدیا نوشته و برای اطلاعات دقیق و اصلی هم میتونید نوشته های جهانگیر هدایت برادر زاده ایشون رو بخونید . خیلی ها راجب این نویسنده دروغ مینوسیند .

ناشناس گفته:

دمت گرم داش محمددرودبرروح پاک هدایت

کورش گفته:

همه ی مطالب را خوندم
بیش از شش و نیم میلیارد انسان معتقد روی کره ی زمین زندگی می کنند .
سوال من اینه :
چرا گیاه خواری بهتر از گوشت خواری باشه در حالی که گیاه هم یک موجود زنده است ؟
کسانی که اینقدر دل رحم هستند و به گوسفند رحم می کنند اگر گوسفند داخل بدن آنها برود بهتر نیست تا اینکه داخل بدن یک گرگ برود و گرگ وحشی بماند ؟
پس چرا از کشتنش ناراحت باشیم در حالی که رشدش در این است ؟؟؟؟
خاک می میرد و وارد گیاه می شود پس مرگش حیات است .
گیاه خورده می شود و تبدیل به حیوان می گردد .
حیوان خورده می شود ارتقاء می یابد .
این در حالی است که توسط موجود تکامل یافته تر از خودش مصرف گردد . لذا مرگ ما زمانی ارزشمند است و منجر به کمال می شود که توسط خداوند شکار شویم .
لذا به نظر می رسد:
دینداری بهتر از بی دینی است
اینکه خداوند زمان مرگ ما را تعیین کند بهتر از خودکشی است .

رضا گفته:

کسی که چند بار اقدام به خودکشی کرده باشد خواندن نوشته هایش توهین به شخصیت خودش است.

sina گفته:

خیلیا از درد جامعه میگن نمونش هدایت شاهین نجفی ورپرای زیرزمینیه کشورمون همچین کسایی افسردن نباید بهشون توهین شه بیمارن باید دستشون گرفته شه اما افسوس .من خودم کسیم که چندین سال افسردگی داشتمتنها سرگرمیم گوش دادن به اهنگای نا امید کننده خوندن مطالب ناامید کننده حالم روز به روز بدتر میشد توروخدا طرف این مطالب نرید از ایین اهنگا گوش ندید داغونتون میکنه .فرقی نداره دین دارین یانه فقط انسانیت داشته باشین مطمن باشین خدا کمکتون میکنه وجدانتون راحت میشه.به امید روزی که همه ی مردم گیاهخار خوشحال شاد باشن

sina گفته:

کورش جان حیوان قلب داره مثه تو نفس میکشه مثه تو خوشحال میشه رنج میکشه امید به زندگی داره مثه تو وقتی بخوای بکشیش ترس داره.تو چجور وجدانت اجازه میده گوسفندو بکشی واون درد بکشه تو بخاطر لذت خودت تو داری درد که اون کشیدرو میخوری خودتو با این چیزا گول نزن بدون شک اگه جهنمی باشه کسایی جهنمین که انسانیت ندارن وظلم به حیوانو انسان میکنن.درضمن تو خودتو با یه گرگ مقایسه نکن نه با گرگ نه باهیچکس .مثله این میمونه که من ادم بکشم وخودمو با یه قاتل مقایسه کنم .فکرتونو بارکنین اگه گیاهخار بشین هیچیو از دست نمیدین

یاشار گفته:

اقا محمد این مهسا هلاک کرد خودشو بابا تکلیفشو روشن کن دیگه :-))))))))))

صادق هدایت گفته:

درود بر صادق هدایت

کسروی گفته:

ببینین اینک شما پیرو چ اعتقادی هستین خیلی مهمه.هرفردی در طول زندگی تفکراتش شکل میگیره و تفاوت های کم وبیشی با تفکرات سایر افراد پیدا میکنه و مطمئنا هیچ دوشخصی در تمام زمینه ها مثل هم فکر نمیکنن اما ب دلیل نزدیکی برخی تفکرات نزدیک ب هم و وجود اشتراک بینشون برای افراد پذیرفتی تره و هرچقد نقطه اشتراکات کم تر باشه ناپذیرفتنی تر کسی ک به خدا وپیامبر و برگزیدگی از طرف خدا ب عنوان خلیفه بر روی زمین اعتقاد داره مطمئنا نمیتونه نظر هدایتو هضم کنه ب صورت دقیق اون اما کسی ک در طول زندگیش اعتقادشو ب خدا از دس میده و اموزهای کودکیشو با واقعیت های اطرافش ناهمخوان میبینه ومطالعاتیرو برای پی بردن ب حقیقت انجام میده با خوندن کتاب های صادق هدایت حق بیشتریرو برای هدایت قائل میشه و قدرت هضم بهتری پیدا میکنه و وجوه اشتراکی رو بین تفکرات خودش وهدایت پیدا میکنه وبنا ب شناختی ک قبلأ راجب هدایت داشته و بعد خوندن کتاباش پیدا میکنه ب درجه ای از اعتقاد بگفته های هدایت میرسه ک در هرشخصی متفاوته
مطمئنأ ی ادم اسلام گرا و دین گرا ک از زندگی هدفی متصوره و ب اعتقاد خودش پافشاری میکنه و هیچ تردیدی رو در اون جایز نمیدونه ور تقابل با گفته های هدایت ب نتیجه ای جز بی اساس بودن گفته های هدایت نمیرسه
و مطمئنا نوع آموزه ای خانوادگی و تجربه ی شخص از زندگی و اجتماع و جهانبینی خاصی ک بدست میاره در سنجش آثار هدایت یا هرکس دیگه در هر زمینه فکری تاثیر فراوونی میزاره و اینک هرشخصی طرف مقابل خودشو شاید ب دلیل طرز تفکرش نا آگاه ونادان تصور کنه ک نمیتونه کاملا درست ومنطقی باشه
هرکسی نظر خودشو داره و تا جایی ک این نظرو نخواد تحمیل کنه و اسیبی ب شخصی ب واسطه ی طرز تفکرش ب شخصی نزنه قابل درکه و باعث تعالی خطوط فکری میشه

مهدخت ارایایی گفته:

من به عنوان یکی از طرفدارای پر و پا قرص صادق هدایت، نه نظر کسی رو تایید میکنم نه رد میکنم نه میگم چی درسته چی غلط…
ولی اینو بدونید هیچکدوم از ما نمیتونیم استاد هدایت رو اونجور که باید درک کنیم چون عقاید ایشون با خیلی فرق داشت و کمتر کسایی هستند مثل من که از پشت پرده دینمون خبر داشته باشند…نمیخوام چیزیو تکذیب کنم…
ما اون زمان که استاد هدایت بود نبودیم و قدرشونو ندونستیم ولی در جهان امروزی صادق هدایت نام هایی هستند که فکر و عقیدشون به استاد هدایت نزدیکه…
زندگی ما فقط شده تقلید از عقاید پوچ و بیهوده اجدادمون
نمیخوایم از این قفس بیایم بیرون…
به خدا دنیا به حجاب و نماز و روزه خلاصه نمیشه یکم تفکر کنیم از بدو تولد تا الان متعصب و کور کورانه فکر کردیم از الان به بعد یکم خودمونو از این ۴ چوب رها کنیم
اگر نظرم باب میل کسی نبود نهایت معذرتو میخوام
باتشکر از همه ✋

امیرحسین گفته:

دوستان هیچ قدیسی وجود ندارد. ولی انکار کار آسانیست. ان هم انکار دین که بخودی خود برای نیکی و دوستی آمده حتی اگر وحی را نفی کنیم بازم هویت و اصل دین برای خیر است که مورد سو استفاده توسط اشخاصی قدرت طلب و هیولا صفت گرفته ولی کار جایزیس ت که مسلمانانی که واقعا نیکوکار بودند با بی عقلانی که پیروی سواستفاده گران اند یکی کنیم؟
مسلمانان هم خوب و بد دارند.همه خوب و بد دارند و آنطور که من میبینم صادق هدایت که قبول دارم پیشرو و آدمی بزرگ بود دارد میگوید دین دار ها سر و ته یک کرپاسند.و این از انصاف بشدت دور است.اگر درمیان صد مسلمان نود و نه نفر بد باشند و یک نفر خوب بازههم بی عدالتی و بدور از انصاف روشن فکریست.بله من هم ناظر بدکرداری ها از طرف دینیون هستم ولی این بدان معنا نیست که خود دین بد است و این بخاطر نشعت گرفتی از فاسدایست که خود را بجای دین داران جا زده اند و تاثیر خود را بر اجتماع گذاشته اند.ولی اگر دین این وسط مورد سواستفاده قرار میگیرد نمیشود که آنرا مقصر اصلی انست و در حالی که صادق هدایت بزرگ مقام دین را مقصر میدانست و از نظر بنده قضاوتی بسیار کلی و بزرگ است.بهتر است اول خود کتاب های اصلی دینی مانند قرآن را بخوانیم ببینیم چی نوشته است و معیر نگاهمان به دین دینمداران نباشند.و آن دین مدارانتتهی مغز تهی قلب هم به حتم این کتاب که برای دین شان است نخوانده اند و یا اعتنایی به ان ندارند و حز توده ی بیهوده برای بدبین کردن دین برای بقیه جیز دیگری نیستند.
انا ازین کلام ها که بگذریم قبول دارم که صادق هدایت ادمی والامنش با قدرت داستانویسی بسیار قوی و تخیلی مسخ کننده بود و ادمی جون او در تاریخ تکرار نخواهد شد

حامد گفته:

صادق هدایت مردی بزرگ بود او واقعا وطن دوست بود متاسفانه بعضی ها که هیچی نمیدونن و از کتاباش هیچی نخوندن تا چیزی میشه بحث خداوند رو میارن جلو. من به خدا و اون دنیا کاملا اعتقاد دارم ولی دلیل نمیشه که صادق مخالف این جور چیزا بود بهش تهمت بزنیم یعنی خداوند بزرگ خودش نمیتونه از پس این آدم بر بیاد که بعضی هاتون مثل مهسا دخالت میکنید؟ واقعا اندکی فکرم خوبه

علیرضا گفته:

فردوسی بزرگ ۳۰ سال زحمت کشید تا زبان فارسی را زنده نگه
دارد ولی ما الان بر مزارش فاتحه عربی میخوانیم

مرحوم احمد کسروی

علیرضا گفته:

از ابتدا چیزی را به داوری خرد سپردن در شیعه نبوده

مرحوم احمد کسروی

علیرضا گفته:

قومی متفکرند اندر ره دین
قومی به غلط فتاده در راه یقین

ترسم که از آنکه بانگ آید روزی
ای بیخبران راه نه آنست و نه این

استاد سخن خیام

فریده گفته:

محمد فرزند ایران خوشحالم که هستی

فریده گفته:

محمد عزیز تبریکمیگم از این همه فهم شعور و…

Aisooda گفته:

بحث ها رو همه رو خوندم ،به نظر من شخصیت اقای هدایت واقعا قابل تحسینه ، یعنی شخصیت هر فرد متفکری قابل تحسینه ،چون اوج تفکر انسانه.همه ی کسایی که الان به عنوان افرادی بزرگ شناخته میشن ،روزی مضحکه ی مردم بودند و به اون ها لقب های دیوانه و بی دین و… میدادند ،اما بعدها در زمان های دیگه مثل الان تبدیل به افراد قابل تحسین در ذهن مردم شدند ، همون طور ک اقای هدایت گفتن که:« بشر از همه چیز میتونه دست بکشه مگر از خرافات و اعتقادات خودش» ،شاید منظور ایشون این بوده که ادمی هیچ وقت نمی خواد فکر کنه و چیز جدید رو امتحان کنه ،شاید منظورشون این بوده که هیچ کس به دنبال کشف حقیقت زندگی نیست ، اونایی که میگن اقای هدایت خدارو و دینش رو زیر سوال برده بدونند که خداوند گفتند که انسان و همه چیز دنیا واسه هدفی به وجود اومده ،شاید منظور اقای هدایت این بوده که چرا ادمی زندگی خودش رو در همون راه گذشتگان و بدون تلاش برای یادگیری چیزای جدید و تلاش سپری میکنه ،،شاید … شاید‌… و هزاران شاید ها ،،، این حرف ها هیچ وقت شاید واسه ما که افرادی هستیم که فقط میایم میبینیم یه فردی یه چیزی رو گفته و براش یه عیب و ایرادی میاریم و میریم ،قابل درک نباشه ما جسارت این رو هم نداریم که خودمون بشینیم و فکر کنیم ، و فقط درمورد افکار دیگران قضاوت میکنیم ، ادمی محدوده و ضعف عقلانی داره و درک همه چیز براش مشکله ،اقای هدایت هرکسی که بود،برای خودشون بودند ،هرکسی اعتقاداتی برای خودش داره ،که دوست نداره برای دیگران توضیح بده ،ایشون هم فقط جرئت به عمل دادند و تفکرات خودشون رو پیاده کردند ،و هیچ وقت هدف دگرگونی ادمی و زیر سوال بردن دین رو برای دیگران نداشتند ،منتها اگر مطالبی که درباره ی ایشون میخونید برای شما فردی بی ایمان و کافر رو به تصویر میکشه در اشتباهید ،نهایت علم اعتراف به نادانی است ایشون با تمام اطلاعات و توانایی های که داشتن بازم نتونستن تحمل کنن و ترجیه ب رفتن دادن از دنیایی ک ذهنمان را پر از سوال های بدون جواب کرده است، داده اند …
.
.
.
و شاید این همان حقیقت زندگی ادمی است…
ب هر حال قضاوت درمورد اشخاص خیلی سخته ،و کسی نمی تونه درمورد شخصیت دیگران و افکار و عقایدشون قضاوت کنه ، دیدگاه ها هم متفاوته و ب هر حال همیشه سوالی برای زیر سوال بردن و دیدگاهی برای بزرگ کردن دیگران وجود داره ،اقای هدایت چه به عنوان کمونیسم که بعضیا میگن چه به عنوان یه فرد بزرگ ادبی ب دلیل فرصتی برای تفکر، واقعا شایسته ی احترام هستن ،،،
هرکسی که بود : «روحش شاد و یادش گرامی ….»

نجمه گفته:

سلام،نظراتتون واقعا جالب بود،من خودم تاحالا فقط یکی از آثار هدایت رو خوندم،.باوجود اینکه اکثریت آدمای اطرافم وقتی ازشون درمورد هدایت میپرسیدم وکنجکاو بودم،مدام تکرار میکردند که طرف سبک زندگی ونوشته های صادق نرو چون خودکشی کرده وناامیده.
قبول دارم که ناامیدی بزرگترین گناه انسانه وشاید خودکشی گناه نابخشودنی باشه اما تنها چیزی که من میتونم بگم وشاید برای خواننده ها بانظر های مختلف واعتقادات متفاوت جالب باشه اینه که عقاید مانند پوست بادام اند وحقایق هسته ی آن.اگر میخواهی به حقایق بررسی باید عقایدت رو بزاری کنار!
جمله ی جالبیه روش فکر کنین.
این جمله رو یکی از استادای معارفمون گفتند که اتفاقا مذهبی هم هستند ولی اعتقاد داشتند که دین باید عاقلانه باشه وغرض ورزی توش نباشه…..

فهیمه گفته:

نظرات دوستان عزیز را خواندم
بعضی از نظرات باعث دلگرمی بخاطر فهم و شعور والا و بعضی بسیار ناامید کننده بخاطر دیدگاه ضعیف خرافی و تحجر
محمد عزیزم براستی فرزند پرافتخار ایرانی البته اگر ایرانی باشد من که دیگر ایرانی نمیبینم
ایران تیکه تیکه شد از بین رفت تمدنی نمانده پهلوانی نیست مردی و مردانگی وجود ندارد
به نام خدا و به اسم پیامبر فقط دزدی چپاول غارت اختلاس وحشیگری قتل شکنجه و…… هنوز مردم خوابند
استاد هدایت اگر صد برابر هم تکثیر بشود برای بیدار کردن مردمی که خود را به خواب زده اند کافی نیست
جایی که جوانان مملکت در کوچکترین بحث توحش که همان گوشتخواریست اینچنین مصرانه پافشاری کرده و انسان را با گرگ مقایسه میکنند چه جای بحث است
گرگها پرورش گوسفند ندارند انها را با بدترین شکل ممکن نگهداری و تکثیر نمیکنند تمام حیوانات وحشی به جز انسان به اندازه نیازشان شکار میکنند ….
بقول محمد عزیز همان بهتر که سکوت کنیم و بس

مدیر گفته:

فهیمه میخوامت.

محمد فرزند ایران گفته:

سلام به همگی دوستان.اقا سهیل مدیر سایت هستند یا عوض شدند