زندگینامه اولین شهید ایرانی در تاریخ

اولین شهید ایرانی که بود؟ مختصری درباره زندگیش بنویسید؟

اولین شهید ایرانی در تاریخ، «شهر بن باذان یا نبقلی باذام» میباشد که فرماندار رسول اکرم(ص) در صفا بود، طبری آورده است:
عباده بن قرص لیثی گوید: (در یکی از سال ها) وقتی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از حجه الاسلام فراغت یافت و سوی مدینه بازگشت، امارت یمن را میان کسانی تقسیم کرد و پسر باذام را بر صنعا گماشت.»(۱)


پس شهر بن باذان حاکم صنعا بود که از طرف رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ حکم ولایتی آنجا را بر عهده گرفت تا موقع شهادتش.
در مورد ایرانی بودن باذان و پسرش جای تردید نیست. زیرا که اکثر مورخان به طور صریح و یا در ضمن، دیگر مطالب، به ایرانی بود. ولی اشاره کرده اند، از جمله طبری در تاریخ خود و ابن اثیر در «تاریخ کامل» و شهید مطهری در «خدمات متقابل اسلام و ایران». به ایرانی بودن وی اشاره کردند. ابن اثیر میگوید: «شهر بن باذان (امیر مسلمان ایرانی از طرف پیغمبر) با او (اسود) مقابله و مقاتله کرد و کشته شد.»(۲)

شهادت ابن باذاموقتی پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ از آخرین حج خویش برگشتند، در حالی که از رنج سفر بیمار بودند، در این زمان اسود عنسی ادعای پیغمبری کرد. «ارتداد اسود عنسی» نخستین ارتدادی است که در اسلام پدید آمد. عنسی با قبایلی از عرب که پیرامون وی را گرفته بودند به طرف صنعا حمله آورد، شهر بن باذان که حاکم حضرت نبی اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود و در مرکز صنعا حکومت میراند، خود را برای دفع اسود کذاب که بر ضد اسلام قیام کرده بود آماده ساخت، اسود با هفتصد سوار به جنگ شهر بن باذان آمد و بین این دو جنگ سختی درگرفت. شهر بن باذان در این جنگ کشته شد و این نخستین فرد ایرانی است که در راه اسلام به شهادت رسید.»(۳)
گفتنی است اسود عنسی بعد از شهادت «شهر» با همسر وی ازدواج کرد و کارش بالا گرفت. همسر شهر، او عموزاده فیروز (یکی از امرای ایرانی که به یاری شهر شتافت) بود و «آزاد» نام داشت که با ترغیب فیروز، وعده کشتن اسود را داد. سپس در موقع مناسبی با کمک همسر اسود، فیروز و داویه، اسود را کشتند.(۴)

 


پاورقی:

۱٫ طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ابوالقاسم پاینده، انتشارات اساطیر، چاپ دوم، ۶۲، ج ۴، ص ۱۳۵۴٫
۲٫ ابن اثیر، عزالدین علی، تاریخ کامل(تاریخ بزرگ اسلام و ایران)، عباس خلیلی، چاپ و نشر علمی، ج۲، ص۲۸٫
۳٫ مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، (خدمات متقابل اسلام و ایران)، تهران، انتشارات صدرا، چاپ اول، ۷۵، ج ۱۴، ص ۸۳، بخش اول.
۴٫ ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون (العبر)، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران، انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ج ۱، ص ۴۶۵٫

http://www.vatanfa.com/?s=زندگینامه-اولین-شهید-ایرانی-در-تاریخ