اهداف حمله اعراب مسلمان به ایران چه بود؟

اهداف حمله اعراب مسلمان به ایران چه بود؟

پاسخ:

دین اسلام و اعتقاد به رواج و گسترش آن از مهمترین اهداف مسلمانان در این جنگ بوده است. گرچه کسب غنمیت هم در مراحل اولیه، طبق وعده ای که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ داده بود و یا سخنانی که توسط افراد مختلف از جمله خلیفه دوم برای مردم بیان می شد و هم در مراحل بعدی که مسلمانها به غنائمی دست یافتند از انگیزه های دیگری بود که مسلمانها را تحریک می کرد که به حملات خود ادامه دهند. «برتولد اشپولر» در کتاب«تاریخ ایران» می نویسد:


«علت اساسی این حمله عظیم تازیان نه تغییرات ارضی شبه جزیره عربستان بود و نه لزوم راه تجارت و نه، تنها حرص غارتگری تازیان. اگر چه این علل از زمان قدیم در مورد تازیان معروف بوده و صفت ویژه تمام اقوام چادرنشین به حساب می آید، نیز در این هجوم به طور قابل توجهی دخالت داشته است. اما علت واقعی و محرک اصلی این هجوم برق آسا و توقف ناپذیر اعراب قبل از هر چیز، دین جدید و اعتقادات تازه ای بود که حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ به آنان ارزانی بخشیده بود … امروز دیگر جای تردید نیست که دین یکتا پرستی پایدارترین علت و محرّک کشورگشایی تازیان بوده است»(۱)
همچنین در این رابطه«رسول جعفریان» می نویسد:«… مهمترین نکته ایمان و اعتقاد کامل اعراب به پیروزی دینشان بود چنان که رواج این دین اصلی ترین هدف آنان به حساب می آمد»(۲) و البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که هدف پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نشر آئین اسلام در خارج از عربستان بود و نامه های آن حضرت به سران کشورها و لشکرکشی های آن حضرت به شمال حجاز و نوید دادن به کسب این فتوحات می تواند مؤید این مطلب باشد. ذبیح الله صفا در این رابطه می نویسد:«در سال ۱۱ه‍ ق که سال رحلت حضرت رسول(ص) است اجرای نقشه نشر آئین اسلام در خارج از عربستان آغاز شده بود».(۳) همچنین«برتولد اشپولر» می نویسد:«خود پیغمبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ اندکی قبل از رحلتش لشکری برای حمله به طرف شمال آماده می کرد.»(۴)
در سخنان«عمر» خلیفه وقت نیز زمانی که می خواهد مردم را تحریک به حمله به ایران کند چند نکته مشاهده می شود:
۱٫ کسب غنایم جهت نیرو گرفتن و قدرت مند شدن.
۲٫ توجه دادن به وعده قرآن و اشاره به این نکته که: «حجاز جای ماندن نیست مگر آنکه آذوقه جای دیگر بجوئید که مردم حجاز جز به این وسیله نیرو نگیرند … در زمین روان شوید که خدایتان در قرآن و عده داده که آن را به شما می دهد و فرموده که اسلام را بر همه دین ها چیره می کند»(۵)
مسئله کسب غنایم بی تردید یکی از اهداف مهم مسلمانان بوده است«نباید غفلت کرد که عرب در عین آن که برای توحید می جنگید. اما پس از پیروزی انتظار غنیمت داشت.»(۶)
«مسلمانان به اعتماد سخن رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ که وعده گنج های قیصر و کسری را داده بود راهی میادین جنگ شدند».(۷) عمر، ابو عبید را با هزار مرد جنگی به عراق فرستاد وقتی ابو عبیده روانه شد به هر قومی از اعراب که می گذشت آنان را به جهاد و ربودن غنایم فراوان برمی انگیخت، پس گروهی بی شمار به وی پیوستند».(۸) «پس از چندی عمر به دعوت کردن مردم به سوی عراق پرداخت مردم از دعوت وی سرباز می زدند …. عمر هوای غنایم خسروان را در دل هایشان افکند».(۹)
بنابراین مسئله کسب غنایم، هم قبل از حمله برای مسلمانان هدف و انگیزه و محرک شد و هم بعد از کسب غنائم «زمانی که منطقه«ابلَّه» در نزدیکی بصره تصرف شد و عتبه خبر این پیروزی را برای خلیفه نوشت، مردم از فرستادهء عتبه درباره اوضاع منطقه پرسیدند، او برای ایشان توضیح داد که چقدر طلا و نقره در دست مسلمانان است، این خبر سبب سرازیر شدن اعراب به آن ناحیه شد».(۱۰)
یکی دیگر از اهداف مسلمانان این بود که خطری را که از ناحیه ایران آنها را تهدید می کرد، برطرف سازند البته این هدف شاید در مراحل ثانوی حملات پیدا شده باشد با توجه به حملاتی که مسلمانان به پایتخت ساسانیان، «تیسفون»، داشتند، دولت ساسانی هم تدابیری می اندیشید تا اگر بتواند مسلمانان را شکست دهد. در این رابطه در«ناسخ التواریخ» آمده است:
«عمر بن خطاب» یک روز با اصحاب سخن از در مشورت کرد که مرا پسند خاطر نمی افتد که سپاه عرب را به مسافات بعیده از خود دور افکنم. اما این اعاجم و پادشاه ایشان (یزدگرد) هر روز می آشوبند و از نو اِعدادِ(۱۱) سپاه می کنند مردم«همدان» آن عهد که با«حذیفه» بستند، بشکستند و اهالی «ری» نیز از در اطاعت و فرمانبرداری نیستند اکنون رأی چیست؟
گفتند هم اکنون باید اِعداد سپاه کرد و این پادشاهی را بر«یزدگرد» تباه ساخت، عمر گفت: سخن به صواب کردید اکنون بگوئید که نخست به کجا باید تافتن؟ گفتند: ابتدا اصفهان بباید گشاد. زیرا که اصفهان از مملکت عجم به جای سر باشد و فارس و کرمان دو دست و ری و آذربایجان به جای دو پا بود …»(۱۲)

 


پاورقی:

۱٫ برتولد اشپولر، تاریخ ایران، ترجمه جواد فلاطوری، تهران، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، چاپ ششم، ۱۳۷۹، ج۱، ص۷٫
۲٫ جعفریان، رسول، تاریخ سیاسی اسلام، تاریخ خلفا، قم، انتشارات دلیل ما، چاپ اول، ۱۳۸۰، ج۲، ص۱۲۴٫
۳٫ صفا، ذبیح الله، تاریخ ادبیات ایران، تهران، انتشارات فردوس، چاپ دوازدهم، ۱۳۷۱، ج۱، ص ۸٫
۴٫ برتولد اشپولر، پیشین، ص ۷٫
۵٫ محمد بن جریر طبری، الرسل و الملوک، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۲، ج۴، ص۱۵۸۸٫
۶٫ جعفریان، رسول، پیشین، ص ۱۲۴٫
۷٫ همان، ص ۱۲۴٫
۸٫ احمد بن یحیی بلاذری، فتوح البلدان، مترجم آذرتاش آذر نوش، تهران، انتشارات سروش، ۱۳۹۴ق، چ دوم، ص ۱۳، بخش مربوط به تاریخ ایران.
۹٫ همان، ص ۱۶٫
۱۰٫ جعفریان، رسول، پیشین، ص ۱۱۳، به نقل از«الطریق الی المدائن» ص ۲۰۳٫
۱۱٫ به معنای تجهیز و جمع آوری.
۱۲٫ لسان الملک سپهر، ناسخ التواریخ، تهران، کتابفروشی اسلامیه، ۱۳۴۶، ج۳، ص۱۰٫

http://www.vatanfa.com/?s=اهداف-حمله-اعراب-مسلمان-به-ایران-چه-بود؟
دخترآریایی(ایرانی) گفته:

درودبرایرانیان
عمر یه… بیش نبوده لعنت به او و نوادگانش این حرف دل هرایرانی میتونه باشه همه چیزمون رو گرفت حتی به فرش بهارستان که یه فرش زیبا و گرانقیمت بود در دربار ساسانیان هم رحم نکرد و تیکه تیکه اش کرد و به سربازای عرب داد این خاطرات ممکنه اشک هر ایرانی رو در آره اشک منو که در آورد اهورامزدا سرزمین های اعراب رو مورد خشم خودش قرار بده که دختران ایرانی رو توش میفروشن و حراج میکنن…خیلی دردناکه برای ما ایرانیان
اهورامزدا به یاریمون بشتاب

مهسا (دختر آریایی) گفته:

عزیزم دختر ایرانی از تازی ها نباید انتظار دیگه داشته باشیم . اونها فقط به فکر لذت بردن از دنیا هستن . و با این همه بی عقلیشون به ما توهین می کنن در حالیکه همه ی ایرانی ها به جوانمردی مشهورن

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

درودبرایرانیان
درسته ازاون عرب های هوس باز ….. نبایدم انتظاردیگه ای داشت ولی از ایرانی ها هم باید انتظار داشته باشیم ساکت نشینند چرا ساکتن در حالی که ناموسشون تو دست اون عرب های ……داره فروخته میشه
یکم به خودمون بیایم خواهش میکنم

حسین گفته:

از مهسا خانوم و دختر اریایی خیلی بعید هست که به کسی توهین کنن
مگه قرار بر این نیست که به کسی توهین نشه؟
جناب عمر رو خیلی از مسلمونا بعد پیامبر شخصیت اول میدونن هر چند خود من شیعه هستم و این طرز تفکر رو با منابع و اسناد معتبر غلط میدونم
ولی شما نباید توهین کنید یکی دیگه پیدا بشه به مقدسات شما توهین کنه خوشتون میاد؟؟
همیشه من گفتم که توهین کار ادمایی که از منطق به دورن!!
منظور دختر ایرانی از اینکه ناموسشون ذلزه دست عربها فروخته میشه چیه دقیقا؟؟؟
حرفا الکی زدنم شده تابلو تو این سایته
لطفا یا واضح و درست حرف بزنید یا حرف نزنید کسی اینجا حاضر غایب نمیکنه که دوست من!!
مهسا خانوم هم که پا رو فراتر گزاشتن و کلن به تازیها میتازند!!
لطفا در انتخاب کلماتتون دقت کنید

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

درودبرایرانیان
باعرض پوزش میشه بگید کجای نظرمن توهین آمیز بود؟
(اگر منظورتون از اون جمله من که گفتم هوس باز که کاملا مشخصه من افرادی رو گفتم که هوس بازن نه بقیه رو من منظورم با افراد خاصی بود و با بقیه کاری نداشتم و اشاره هم کردم (هوس باز) پس منظورم با این افراده که هرچی هم بهشون لعنت بفرستی کمه)این تا اینجا

گفتین واضح بگم اگه مسیرتون طرفای دبی خرده باشه کاملا متوجه میشین که افرادی که اصلا هم درست نیست بگیم ایرانی اند بلکه آشغال هایی بیش نیستند و اونور آبی اند دخترهای ایرانی رو با هدف تحصیل و شغل وزندگی تو آمریکای لعنتی که با اسمش دختر های بیچاره رو گول میزنند میبرند دبی بعدش اونجا میفروشنشون به شیوخ اماراتی و نزدیک سال نو ما یعنی نوروز حراج میزارنشون تا عرب ها بیان بخرن اون هارو و یا رفتاری که با ایرانیا در فرودگاه دبی دارند متوجه شدید؟
من منظورم اینه… یه گشتی بزنین و سرچ کنید تو اینترنت اونوقته که دلتون خون میشه غم انگیزه نه!!!

مهسا (دختر آریایی) گفته:

ببخشید حسین آقا ما کی به مقدسات تازی ها توهین کردیم؟؟؟؟ به نظر شما گفتن حقیقت توهین کردنه!!!!یعنی شما معنی حرف دختر آریایی رو نفهمیدین!!!!!هنوز نفهمیدین که تازی ها از ما ایرانی ها حالشون به هم می خوره!!!!کمی دست از حمایت این تازی ها بر دارین. آخه چرا همش ساز مخالف می زنین. اگه جنایت های اعراب رو که اون زمان به ایران حمله کردن رو ما ندیدیم. این جنگ ۸ ساله رو که بعضی هامون دیدیم. اگه ندیدی برو از جانباز ها بپرس که با دختر های ایرانی هر غلطی که دوست داشتن انجام می دادن و بعد برای این که گندش در نیاد بی چاره ها رو می فرستادن روی مین. از این واضح تر برات بگم که اعراب از ایرانی ها بدشون میاد و تشنه به خون ما هستن!!!!!

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

درودبرایرانیان
یه چیز دیگه آقاحسین اصلا شما چرا اینقدر سنگ عمر رو به سینه میزنی نکنه خودت هم سنی هستی؟من از عمر متنفرم این توهین نیست یه احساسی هست که از ته قلبم میاد اگه به خاطر این منو متهم به توهین کردین حتما به خاطر اینه که نمیدونید توهین یعنی چی این یه احساسه که نسبت به این شخصیت دارم

من از عمر متنفرم تا حالا شیعه ای ازمولا علی (ع) رو ندیدم مثل شما اینقدر نگران عمر باشه که کسی بهش توهین نکنه حتما تاحالا مثل من ازطرف سنی ها تحقیر نشدی وقتی میخواستیم بریم کیش مسافرت تو راه مجبور بودیم تو یه شهری که مردمش متاسفانه سنی بودن بمونیم اونا نه تنها زرتشت پاک بلکه ما مسلمونای شیعه هم قبول ندارن اما منم خوب آدمشون کردم کشوندمشون دادگاه تعهد دادن نه درمورد زرتشت و نه درمورد شیعه و امامان عزیز شیعیان حرفی از دهنشون در نیاد

حسین گفته:

خوب منم عمر روقبول ندارم عزیز
من میگم نباید توهین کنیم به کسی
میدونم بدت میاد ازش ولی دلیل نمیشه
در گوشی میگما:عقیده من اینه که عمر به زور و فریب جای مولایم علی را غصب کرد
همیشه احساس رونباید بروز دادکه دختر خوب

حسین گفته:

مهسا خانوم بخدا دارین اذیت میکنین منو
بالام جان من میدونم اینا رو
من میدونم بعضی از اعراب چه غلطهایی کردن
الان جناب عمر برای سنی ها مقدسه
ما نباید توهین کنیم
چون توهین کنی اونا هم به مقدسات من و شما توهین میکنن
این میشه اختلاف تو ایران
نمیدونم خدایی چجور بگم بهت مهسا
من از تازیها حمایت نمیکنم
من فقط از دو تا کلمه حمایت میکنم
اسلام+ایران

مهسا (دختر آریایی) گفته:

حسین آقا مثل اینکه شما توهین کردن سنی ها به ما که شیعه هستییم رو ندیدی که دارین به من اعتراض میکنین. همین که میگن امام علی امام نیست ،این به نظر شما توهین نیست؟؟؟

سهیل گفته:

مهسا خانوم غلط میکنه هر کسی که بگه امام علی امام نیست.
مدیر این سایت که من باشم شیعه ۱۲ امامی هستم و کوچکترین اهانت به اسلام و شیعیان و امامان رو نمیپذیرم.
در صورتیکه هر کسی اهانتی به اسلام و شیعه و امامان بکند از طریق IP ورودش به سایت بسته خواهد شد.

مهسا (دختر آریایی) گفته:

واگر واقعا حمایت کننده اسلام + ایران هستی و ما نفهمیدیم حتما منظورت رو بد رسوندی حسین آقا

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

درودبرایرانیان
دستت درد نکنه آقا سهیل آدم شون بکن ایول
مهسا جون آقاحسین تاحالا مورد تحقیر قرار نگرفته تا این چیزارو بفهمه تاحالا سنی ای بهش نگفته مشرک تا حس من رو داشته باشه یه بار بهت بگن مشرک بعدا بیا اینجا عمر عمر بگو

سهیل گفته:

سلام دختر آریایی عزیز.
یک خاطره میخواستم از عمر بگم که به دلایلی اینجا نمیگم. خواستید به ایمیلتون ارسال میکنم.

فاطمه گفته:

قرار شد به هم توهین نکنیم مهسا خانوم حسین بدبخت همه ی حرفش اینه ک ایران در کنار اسلام موفقه هم باید ب هموطنا هم ب عربا تو هین نکرد درست گفتم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
انقد دعوا نکنین
ب امید موفقیت ایران در المپیک
زت زیاد

فاطمه گفته:

سهیل خان حرفی هس همینجا بگو ایمیل و این … رو بیخیال شو

سهیل گفته:

فاطمه حرف خاصی نیست فقط یاد یک خاطره از مناظره با یک سنی که به قول خودش هیچ مذهبی نداره افتادم.
ایشون یکی از آشنایان بسیار دور من هست. میشه پسره مادر ناتنی مادربزرگم یا دایی ناتنی دایی ناتنی ام!

داشتیم درباره حضرت علی حرف میزدیم که اومد گفت: حضرت عمر… همینو که گفت من و دوستان کلی خندیدیم و بهش برخورد!
آخه حضرت عمر تا حالا نشنیده بودم!!!!

ضمنا ایمیل تکنولوژی هست نه اونیکه شما فرمودید و بنده پاکش کردم!

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

درودبرایرانیان
منم یه خاطره دارم اگه اشکالی نداره بگم
همسایه مون به خاطر شغل پدرشون مجبور بودن چند سالی برن شهر گنبد یه روزی پدرش که داشت از جلوی مکانیکی رد میشد یه رانده ای رو دید که ماشینش راه نمیرفت بعدش این همسایه مون که از همه جا بی خبر از چند نفر دیگه کمک خواست گفت بیا یا علی بگیم این ماشین رو یه هلی بدیم راه بیافته تا اینو گفت اونطرف شاخ و شونه کشید گفت جرا یاعلی؟؟یاااااااااااعمر
بعد اونم گفت یاعمر چه صیغه ایه یه هو دید یه لشکر آدم میخوان طرفش حمله کنند بیچاره ..به هرحال هیچی امام علی نمیشه من امام علی رو یه علاقه دیگه ای بهش د ارم

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

درودبرایرانیان
مهسا جان!!!
از نظر این آقا حسین… ما هر چی بگیییییییییم توهینه عزیزم بیایم نامه فدات بشم برای عمر هم بنویسیم هم میگه توهینه
در عوض اون سنی ها به ما بگن:
مشرک توهین نیست!
به ما بگن کافر توهین نیست!به ما بگن فارس های آتیش پرست توهین نیست
چون این یکی رو واقعا به من گفتن لعنتی بهم گفت شما پارسی ها آتیش پرستین چون خودشون رو عرب میدونن اون سنی هایی که من دیدم اونوقت اه اه اه دیگه هیچوقت برای مسافرت از شیراز پایین تر نمیرم تو نقشه ایران
راستی یه چیز بگم تابستون هرچی عربه میان شهرمون عشق و حال دیروز با دوستان بیرون حال چند نفرشون رو گرفتیم واااااااااااااااای چه حالی د اد اون آب و هوایی که میان میخورن کوفتشون بشه حیف این همه اکسیژن پاک که میره تو ریه هاشون ها….ها…ها

مهسا (دختر آریایی) گفته:

سهیل آقا منم شیعه ۱۲ امامی هستم ، منم از هر کسی که بخواد به اون اشخاص بزرگ مرتبه توهین کنه متنفرم. خودتون مگه نمی گین اگه کسی بهشون توهین کنه ازش بدتون میاد . منم همین حس رو دارم .و اینکه فاطمه خانم نظری که در اینجه گفته میشه رو کامل بخون و سرسری رد نکن . من کی به آقا حسین توهین کردم؟؟؟؟اگه توهین کردم که نکردم ببخشید حسین آقا. و سهیل آقا من کی به اسلام و شیعه توهین کردم که می خوای اجازه ندی تا به این سایت وارد بشم؟؟

سهیل گفته:

مهسا خانوم من شما رو نگفتم. کلی گفتم که هر کس به مقدسات اسلام توهین کنه خدافظی میکنیم باهاش.
من به شما جسارت نکردم.

(به قول معروف: زت زیاد!)

فاطمه گفته:

جاااااااااان؟
مطمئنا هموطنا هم چیزی دسگیرشون نشد……
زت زیاد

مهسا (دختر آریایی) گفته:

ببخشید سهیل آقا اگه بد گفتم

سهیل گفته:

مهسا خانوم اونیکه بخشندست خداست. شما چیز بدی نگفتید.
ارادتمند.

محمدفرزندایران گفته:

باسلام خدمت عزیزان .باید خدمت همه عزیزان عرض بنمایم که این اسلام بنده خدا خودش مظلوم تر از همه میباشد.اسلام برای عزیزان عرب بهترین بهانه برای غارت و وحشی کری بوده.همه بهانه ها برای حمله به ایران را داشتند.چهاد در راه خدا کسترش اسلام وهزار و یک جور ازین حرفا.اونا فک کردن خوب کجا از ایران بهتر .دیواری هم که از دیوار ایران کوتاهتر نیست .ثروت هم که تا جایی که بخایم و تمامی نسلهای بعد از ما هم تامین باشند هم که توش هست .ما هم که بی پولیم .همدیگرو هم از بس غارت کردیم خسته شدیم.بریم ایران که بهترین جاس .حالا اینجا دو حالت داره .یا مسلون میشن که که هزار ویک جور میتونیم ازشون باج بگیریم .یا مسلون نمیشن .حالا باز اینجا دو حالت داره.یا قبول میکنن که که به ما باج …..ببخشید جزیه بدن.یا اینکه میندازیم از مملکتشون بیرون و میکشیمشون.
عزیزان من این حرفا همه کشکه .اعراب فقط به خاطر غارت و تجاوز به ایران حمله کردن .والا کسی واسه دستورات اسلام کاری نکرد .

فاطمه گفته:

هی از دست شما هموطنا
زت زیاد

دخترآریایی(ایرانی) گفته:

فاطمه جون
هموطنا چی ؟؟؟؟؟؟؟
چرا اینقدر خودتو اذیت میکنی؟؟؟
از بابت چیزی ناراحتی؟؟
ناراحتیت رو نبینم عزیزم بابا مورخ

محمدفرزندایران گفته:

دختر اریایی منظورش منم

ناشناس گفته:

لعنت خدا بر عمر تا ابد

سرباز کوروش بزرگ گفته:

درود بر شیعیان اریایی