دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

فرهنگ و ایدئولوژى ایران در سده‏هاى ۱۳- ۱۵

فرهنگ و ایدئولوژى ایران در سده‏هاى ۱۳- ۱۵

استیلاى مغولان موقتا زندگى فرهنگى ایرانیان را به راه نیستى کشاند. حکومت ایلخانیان مغول که از زمان هلاکو خان آغاز شده بود، به ادبیات و شعر فارسى توجه نداشت، چون مغولان زبان فارسى را به خوبى نمى‏فهمیدند، اما ایلخانیان با علاقه دانشمندان را به خدمت گرفتند: این دانشمندان شامل پزشکان، ریاضى‏دانان که از آنان براى اداره کار- هاى مالى حکومت و ساختمان بهره مى‏بردند

ادامه مطلب فرهنگ و ایدئولوژى ایران در سده‏هاى ۱۳- ۱۵

روابط فئودالى در ایران ضمن سده‏هاى ۱۴- ۱۵

روابط فئودالى در ایران ضمن سده‏هاى ۱۴- ۱۵

در دولت‏هاى ایران ضمن سده‏هاى ۱۴- ۱۵ فقط اتحادیه‏هاى جنگى- ادارى و مالکان فئودالى بزرگ و کوچک نفوذ داشتند. پراکندگى فئودالى و سیستم تیول جنگى در این هنگام پیشرفت قابل ملاحظه‏اى کرد، درعین‏حال تمرکز مالکیت ارضى به دست فئودالهاى بزرگ بگونه چشم‏گیرى شکل گرفت. فرمانهائیکه سلطان اویس جلایر (۱۳۵۶- ۱۳۷۴) براى حقوق زیردستانش صادر کرده است، نشان مى‏دهند که در نیمه سده ۱۴ مالکان زمین‏هاى اقطاع نه‏تنها از مالیات‏هاى این زمین‏ها بهره مى‏بردند

ادامه مطلب روابط فئودالى در ایران ضمن سده‏هاى ۱۴- ۱۵

حکومت‏هاى ایران در نیمه دوم سده ۱۵

حکومت‏هاى ایران در نیمه دوم سده ۱۵

پیکار دیرپاى دو دولت ترکمن‏نژاد به آنجا رسید که به سال ۱۴۶۷، ارتش قره قوینلو به سختى از لشکریان آق قوینلو در نزدیکى شهر موشاى ارمنستان شکست خورد در این نبرد خود جهانشاه کشته شد. پس از این رویداد اوزون حسن آق قوینلو (۱۴۵۳- ۱۴۷۸) که سردار بزرگى بود، به سال ۱۴۶۸ آذربایجان را به تصرف درآورد.

ادامه مطلب حکومت‏هاى ایران در نیمه دوم سده ۱۵

جنبش‏هاى مردمى در نیمه یکم سده ۱۵

جنبش‏هاى مردمى در نیمه یکم سده ۱۵

به سال ۱۴۰۵ سربداران، قیام تازه‏اى را در سبزوار آغاز کردند؛ به سال ۱۴۰۶ قیامى مردمى در مازندران درگرفت و دوباره حکومت سیدها روى کار آمد. در خراسان فرقه مذهبى نوینى از شیعه‏ها به نام حروفى‏ها پدید آمد. بنیان‏گذار این فرقه فضل اللّه استرابادى بود که با پندارهاى نوینى وارد میدان پیکار شد. به سال ۱۳۸۷ تیمور او را نزد پسرش به شیروان فرستاد، در آنجا میرانشاه او را با دست خودش کشت. حروفى‏ها میرانشاه را ضد مسیحى مى‏شناختند، اما دودمان تیمور را نزد خدا ملعون برمى‏شمردند.

ادامه مطلب جنبش‏هاى مردمى در نیمه یکم سده ۱۵

ایران در زمان چیرگى تیمور و تیموریان‏

ایران در زمان چیرگى تیمور و تیموریان‏

حکومت تیمور که در آسیاى میانه آغاز گردید، سرانجام گسترش دامنه‏دار قدرت تیموریان را به دنبال داشت. تیمور (در سالهاى ۱۳۷۰- ۱۴۰۵ فرمانروائى داشت) تلاش مى‏کرد تا ضمن از میان بردن فتنه‏هاى فئودالى و سرکوب کردن جنبش‏هاى مردمى، قدرت مرکزى نیرومندى را پدید آورد. او خوب مى‏فهمید که براى جلب وفادارى و اعتماد فئودالها به‏ویژه امیران مغول- ترک، که معمولا خودسر بودند و گاهگاهى سر به شورش برمى‏داشتند،

ادامه مطلب ایران در زمان چیرگى تیمور و تیموریان‏

جنبش مردمى در استانهاى دیگر ایران در سده ۱۴

جنبش مردمى در استانهاى دیگر ایران در سده ۱۴

در اواسط سده ۱۴ رهبر فرقه درویشان حسنى، دومین جانشین حسن جورى، به نام سید قوام الدین مرعشى، به مازندران مهاجرت کرد و در آنجا به تبلیغ پرداخت.

جنبش درویشان در مازندران از لحاظ محتواى اجتماعى و ایدئولوژیک با جنبش سربداران فرقى نداشت؛ در اینجا هم به منظور برقرارى برابرى اجتماعى و تقسیم مساوى مالکیت ضرورتهاى زندگى تبلیغ مى‏شد. اینگونه به سال ۱۹۳۰ در مازندران حکومت سیدها برقرار گردید.

ادامه مطلب جنبش مردمى در استانهاى دیگر ایران در سده ۱۴

جنبش سربداران‏

جنبش سربداران‏

در میان قیامهاى مردمى جنبش سربداران از همه مهمتر بود. در سالهاى ۳۰ سده ۱۴، شیخ خلیفه که درویش و شیعه بود ایدئولوگ این جنبش به‏شمار مى‏رفت، او تبلیغ خود را به شکل اندرزهاى صوفیانه با پندار «صلح‏خواهانه» در سبزوار، در بخش بیهق خراسان آغاز کرد. او به دست یکى از آدم‏کشان مأمور از سوى فقیهان سنى به سال ۱۳۳۵، ترور شد، اما شاگردش، شیخ حسن جورى دنباله تبلیغات او را گرفت،

ادامه مطلب جنبش سربداران‏