دوستی ها - دانلود فیلم و سریال

ایران در پایان سده ۱۶- م.

ایران در پایان سده ۱۶- م.

شاه طهماسب اول در ماه مه ۱۵۷۶ درگذشت، پس از درگذشت او میان اشراف قزلباش آشفتگى فراوانى حکمفرما گردید، شاه ۱۲ پسر داشت، طبق معمول هریک از آنها نزد یکى از سران عشایر قزلباش که عنوان سرپرستى یا لله‏گرى آنها را داشتند، به‏سر مى‏بردند. امیران هریک از این عشایر قزلباش فرزند شاه را دست‏پرورده خود مى‏انگاشتند.

ادامه مطلب ایران در پایان سده ۱۶- م.

جنبش‏هاى مردمى در سده ۱۶- م.

جنبش‏هاى مردمى در سده ۱۶- م.

جنبش‏هاى مردمى ایندوره کاملا بررسى نشده است. در سالهاى ۱۵۳۵- ۱۵۳۶ قیامى از سوى پیشه‏وران، بینوایان شهرى و دهقانان در هرات درگرفت، این قیام در اثر فشارهائیکه از سوى بیگلربگى شاه، مأموران و لشکریان براى گرفتن باج انجام مى‏یافت، رویداد. به سال ۱۵۶۸- احمد خان لاهیجانى فرماندار بیه‏پیش در گیلان قیام کرد، توده‏هاى مردم به این قیام پیوستند

ادامه مطلب جنبش‏هاى مردمى در سده ۱۶- م.

سیاست داخلى و خارجى صفویان در زمان اسماعیل اول و طهماسب اول‏

سیاست داخلى و خارجى صفویان در زمان اسماعیل اول و طهماسب اول‏

تشکیل دولت‏هاى صفوى و پیشروى آنان به سوى باختر، سلطان بایزید دوم سلطان ترک (۱۴۸۱- ۱۵۱۲) را سخت نگران کرد. چون ساکنان بیشتر متصرفات آسیاى صغیر او شیعیانى بودند که براى قیام آمادگى داشتند. به موجب اطلاعاتى که شخصیت سیاسى ونیزى به نام مارینو سانوتو داده، ۵/ ۴ ساکنان مسلمان آسیاى صغیر، شیعه و با صفویان موافق بودند. سلطان بایزید قصد جنگ را نداشت؛ او نمایندگانى را نزد شاه اسماعیل فرستاد و مذاکرات صلح‏آمیزى را با او آغاز کرد.

ادامه مطلب سیاست داخلى و خارجى صفویان در زمان اسماعیل اول و طهماسب اول‏

جامعه فئودالى ایران در سده ۱۶

روابط فئودالى در ایران سده ۱۶

جامعه فئودالى ایران در سده ۱۶ چندان فرقى با جامعه‏هاى سده‏هاى ۱۴- ۱۵ نداشت. نقش رهبرى سیاسى را مانند پیش اشراف نظامى عشایر کوچ‏نشین ایفا مى‏کردند؛ هم‏اکنون این نقش به دست عشایر قزلباش یا کرد افتاده بود. سران عشایر کوچ‏نشین یا شاخه‏هاى آنها زمین‏هاى معینى را در اختیار گرفتند (اولکا). والیان ایالات (بیگلربگى‏ها) و حاکمان شهرستان‏ها از میان اشراف این عشایر برگزیده مى‏شدند؛ و بنابراین غالبا این اولکاها و حتى قشونها (چریکهاى عشایرى مأمور خدمت در این زمین‏ها) پس از تصویب شاه بگونه موروثى به این والیان یا حاکمان واگذار مى‏شدند.

ادامه مطلب جامعه فئودالى ایران در سده ۱۶

دولت صفوى در سده ۱۶- م.

دولت صفوى در سده ۱۶- م.

حکومت نوینى که صفویان بنیان نهادند (۱۵۰۲- ۱۷۳۶) به نام دولت صفوى یا قزلباش موسوم گردید. خاورشناسان نخستین اروپائى، دولت صفوى را حکومتى وابسته به ملیت ایرانى مى‏شناختند. این نظریه درست نیست، در دولت صفوى ضمن سده ۱۶ هیچ‏

یک از ایرانیان در دستگاه حکومت شرکت نداشتند. اما اینکه پادشاهان صفوى لقب «شاهنشاه» را براى خود برگزیدند به انگیزه ملیت ایرانى‏شان نبود: اختیار این لقب در زمان ساسانیان هم گویاى آن بود که این شاهان خود را فرمانرواى همه شاهان دیگر که وابسته به ملیت‏هاى گوناگونى بودند مى‏شناساندند، همتاى این اصطلاح در اروپاى قرون وسطى هم معمول بود، مثلا امپراطورى روم.

ادامه مطلب دولت صفوى در سده ۱۶- م.

ایران در آغاز سده ۱۶ و تشکیل حکومت صفوى‏

ایران در آغاز سده ۱۶ و تشکیل حکومت صفوى‏

در آغاز سده ۱۶ در ایران یک‏پارچگى سیاسى وجود نداشت. بزرگترین حکومت‏ها در ایران سلطنت تیموریان در خراسان و دولتهاى آق قوینلو بودند. مقارن سال ۱۵۰۰٫ م. قلمرو آق قوینلو میان سلطان مراد (عراق عجم) و الوند (آذربایجان و ارمنستان)، تقسیم شد. در فارس، یزد، کرمان، عراق عرب و دیار بکر گروه دیگرى از آق قوینلو حکومت مى‏کردند که اسما تابع سلطان مراد بودند. در ابرکوه، کاشان، سمنان، سیستان حکومت- هاى کوچکى مستقلا فرمانروائى مى‏کردند.

ادامه مطلب ایران در آغاز سده ۱۶ و تشکیل حکومت صفوى‏

حکومت صفویان و قزلباشان

۱۱ حکومت صفویان (سده ۱۶٫ م)

صفویان و قزلباشان تا پیش از پایان سده ۱۵٫ م.

تشکیل حکومت صفویان به جنبش قزلباشان که تابع «مرشدان» فرقه دراویش صفوى در اردبیل بودند، بستگى داشت. این فرقه از زمان شیخ صفى الدین اسحق (۱۲۵۲- ۱۳۳۴) که سمت ارشاد این فرقه از دراویش را داشت به نام فرقه دراویش صفوى نام برده شد. او داماد و شاگرد درویش نامدار شیخ زاهد (به سال ۱۳۰۰ درگذشت) بود. کمى پیش از نیمه سده ۱۵ داستانى بر سر زبانها افتاد که شیخ صفى الدین دوازدهمین نواده امام موسى کاظم (به سال ۷۹۹، رحلت کرد) است. بعدها پژوهندگان نسل صفویان را به کردها منسوب کردند.

ادامه مطلب حکومت صفویان و قزلباشان