نجات معجز‌ه‌آمیز کوروش در جنگ سارد

داستان جالب و زیبا از کوروش کبیر و سرداران وفادار و شجاع او

نجات معجز‌ه‌آمیز کوروش در جنگ سارد است در آن ساعت که برق چکاچاک نیزه‌ها و شمشیرهای سواران ایرانی ولیدی چشم‌ها را خیره می‌کرد و دو سپاه در هم آویخته بودند و شمشیرهای آخته، پیکر‌ها را از هم می‌شکافت و شیهه اسبان و غلغله سواران و گرد و خاک عظیم میدان، خاطره محشر را زنده می‌کرد، در این غوغا و هیاهو، ناگهان اسبی سواری لیدی را در زیر دست و پای خود به زمین کوفت.

سوار لیدی پیش از آن‌که در زیر لگد اسب کوه‌پیکر خرد شود، خنجر خود را کشید و شکم اسب دهان را درید. اسب از شدت درد روی دو پا ایستاد و سوار خود را بر زمین افکند. برق تکمه‌های لباس سوار درخشید و یک سردار ایرانی متوجه شد که این سوار «کوروش» پادشاه و فرمانده سپاه ایران است. سربازان دشمن متوجه کوروش شدند لحظه‌ای حساس بود. سردار ایرانی فوراً از اسب پیاده شد و اسب خود را فداکارانه تقدیم کوروش کرد. کوروش به اصرار سردار، سوار بر اسب شد و دوباره به میدان آمد.

 

از سرنوشت سرداری که از اسب پیاده شد و اسب خود را به کوروش سپرد اطلاعی نداریم حتماً سردار پیاده جان خود را باخته است، ولی در برابر این فداکاری، ‌کوروش جنگ را برد یعنی سرنوشت تاریخ دنیا تغییر کرد. چنین فداکاری را در تاریخ، من فقط یکبار دیگر خوانده‌ام و آن زمانی است که محمد مظفر از امرای آل مظفر به جنگ اقوام نواحی جبال بارز و جیرفت کرمان رفته بود و در آنجا دچار چنین بلیه‌ای شد و یکی از سردارانش به نام پهلوان علیشاه بهی اسب خود را به محمد مظفر داد و خود کشته شد. ولی محمد مظفر نجات یافت. رجوع شود به تاریخ کرمان تصحیح و تحشیه از نگارنده ص ۱۹۲.

http://www.vatanfa.com/?s=نجات-معجز‌ه‌آمیز-کوروش-در-جنگ-سارد
محمد رضا گفته:

از مطالبتون استفاده کردم ممنون.

ستاره (***مهسا***) گفته:

سرنوشت اینطور بوده که اون دلیر مرد ایرانی اسبشو بده به رهبرش کوروش تا کوروش نجات پیدا کنه ….وایران دراون جنگ پیروز بشه …..این طور شخصیت هایی درایران کم نبودند که جان خودشونو برای ملتشون فداکردند ….

دختر آریایی(ایرانی) گفته:

منم دلم میخواد جانم رو فدا بکنم………
همین امشبم فدا کنم
آخه فردا امتحان عربی داریم نمی خوام برم کلاس بعد مامانم زنگ بزنه مدرسه بگه که دخترم دیشب جونشو فدا کرد و نتونست بیاد!!
بعد اونا هم بگن بی گواهی پزشکی امکان نداره..!
بعدش دیگه نمی دونم چی میشه