تبدیل ایران به پایگاه آلمان هیتلرى در خاورمیانه‏

 ایران در جنگ جهانى دوم‏

تبدیل ایران به پایگاه آلمان هیتلرى در خاورمیانه‏

پس از آغاز جنگ جهانى دوم و حمله آلمان هیتلرى به اتحاد جماهیر شوروى فعالیت شبکه جاسوسى فاشیست‏ها در ایران با وجود اعلام بیطرفى رسمى دولت ایران، به سختى افزایش یافت. هیتلرى‏ها ایران را به پایگاه اصلى خود در خاورمیانه تبدیل کردند.

جاسوسان آنها پس از ناکامى فعالیت‏هاى ماجراجویانه فاشیستى‏شان در سوریه و عراق به سوى ایران سرازیر شدند. اینگونه با لگدمال کردن حاکمیت ایران، جاسوسان فاشیست در ایران به فعالیت پرداختند و سرزمین ایران را به عنوان پایگاهى به منظور تجاوز به اتحاد شوروى، برگزیدند. آنها در مناطق مرزى اتحاد شوروى باندهاى مسلحى شامل گاردهاى سفید، داشناک‏ها و مساواتى‏ها سازمان دادند و هدف آنها، اعزام این دسته‏ها به مناطق مهم نفتى باکو و گرجستان و حتى به ترکمنستان شوروى به منظور انجام عملیات خرابکارانه و تروریستى بود. در میانه، جلفاى ایران و نقاط شمالى دیگر این کشور، انبارهاى اسلحه و مهمات و مواد منفجره ایجاد کردند. اینان آماده انفجار خط آهن سرتاسرى ایران در ناحیه فیروزکوه، تونلها و ساختمانهاى استراتژیک دیگر بودند. در منطقه مرزى شوروى جاسوسان آلمانى بدون مانع از نقاط مرزى عکس‏بردارى مى‏کردند و حتى به نقشه‏بردارى و فیلمبردارى نقاط مهم مى‏پرداختند.

در تبریز، رشت، قزوین و شهرهاى دیگر از مردم محلى، گروههاى سرى فاشیستى سازمان دادند، این سازمانها زیر حمایت پلیس ایران به فعالیت مى‏پرداختند. ایستگاههاى رادیوئى سیار مخفى فاشیستى در تهران، همدان، میانه و جاهاى دیگر ایجاد کردند. در تهران ترجمه فارسى بولتن‏هاى فاشیستى برایگان میان ادارات دولتى، بازرگانان میانه و مستخدمان دولت پخش مى‏کردند. روزنامه‏هاى نیمه رسمى ایران از قبیل «اطلاعات»، «ژورنال دو تهران» و غیره کمک مالى از هیتلریها مى‏گرفتند. در ارتش ایران گروهى از افسران زیر نظر سرهنگ منوچهرى‏ «۱» آماده استقبال از ارتش هیتلر در ایران بودند. شبکه جاسوسى فاشیستى در میان وزیران، نمایندگان مجلس، امراى ارتش، بلندپایگان دولت، بازرگانان و صاحبان صنایع نفوذ کردند.

آلمانها از دولت ایران خواستند تا فرودگاههاى کشور را در اختیارشان بگذارند.

به منظور کشاندن ایران به جنگ علیه اتحاد شوروى، سفیر آلمان در تهران در تاریخ ۱۷ اوت ۱۹۴۱ به شاه پیشنهاد کمک نظامى را داد. در مورد ناکامى نقشه آلمانها به منظور کشاندن ایران به جنگ، هیتلرى‏ها آماده یک کودتاى نظامى علیه شاه بودند. براى انجام این منظور در آغاز اوت یکى از بلندپایگان اداره جاسوسى هیتلر به نام ادمیرال کاناریس به تهران وارد شد. طرح کودتا چنان بود که از ساکنان آلمانى تهران، گردانهاى مسلح ویژه فاشیستى تشکیل مى‏گردید و این نیرو به کمک افسران ایرانى که شناسائى شده و روحیه فاشیستى داشتند، توطئه کودتا را انجام مى‏دادند. اینگونه هیتلرى‏ها سرزمین ایران را به پایگاه جنگى ضد شوروى تبدیل کردند و کوشش داشتند این کشور را به سود خود به ماجراى جنگ جهانى دوم بکشانند.

 ===============

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=تبدیل-ایران-به-پایگاه-آلمان-هیتلرى-در-خاورمیانه‏
هیچکس گفته:

با سلام
من مدیر سایت ویکی آریا هستم. مطلبتون در خصوص تبدیل ایران به پایگاه آلمان هیتلری در خاور میانه جالب بود اما باید به اطلاعتون برسونم که دریادار کاناریس در ماه اوت
به ایران نیامده بود چون در این زمان مدت یک ماه از حمله نیروهای آلمانی به اتحاد شوروی می گذشت و کاناریس نمی تونست به ایران مسافرت کند. برای اطلاعات بیشتر لطفا به مطلب کاناریس که برای اولین بار در ایران توسط اینجانب ترجمه شده و لینکش رو هم در پائین گذاشتم مراجعه کنید.
http://www.wikiarya.com/history-canaris.htm